دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

راز سلاح سری سوسک بمب‌افکن: اسپری مواد سمی داغ



محققان آمریکایی به بررسی مکانیسم دفاعی منحصربه‌فرد یک سوسک بمب‌افکن پرداخته‌اند که می‌تواند در آینده نویدبخش پیشرفت‌های جدیدی در فناوری‌های دنیای واقعی باشد.

راز سلاح سری سوسک بمب‌افکن اسپری مواد سمی داغ

محققان آمریکایی به بررسی مکانیسم دفاعی منحصربه‌فرد یک سوسک بمب‌افکن پرداخته‌اند که می‌تواند در آینده نویدبخش پیشرفت‌های جدیدی در فناوری‌های دنیای واقعی باشد.

تیمی از محققان دانشگاه ام‌آی‌تی، دانشگاه آریزونا و آزمایشگاه ملی بروکهاون، فرآیند دفاعی این سوسک بمب‌افکن را موردبررسی قرار داده‌اند. این سوسک نوعی انفجار شیمیایی درون پوسته‌اش ایجاد کرده و پس از تولید یک مایع جوشان و سمی، آن را بر روی دشمن خود می‌پاشد.

این محققان از تصویربرداری اشعه ایکس سنکروترون پرسرعت برای مشاهده جزئیات این فرآیند که در درون بدن این سوسک نیم‌اینچی رخ می‌دهد، استفاده کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند نوعی اسپری فوق‌داغ و جوشان به نام بنزوکینون (benzoquinone) از ترکیب دو ماده شیمیایی در یک محفظه انفجار حفاظت‌شده در بدن سوسک تولید می‌شود. این واکنش شیمیایی، همزمان فشار موردنیاز را برای افشاندن اسپری بر روی دشمن را فراهم می‌کند.

راز سلاح سری سوسک بمب‌افکن اسپری مواد سمی داغ

ماهیت جهنده بودن این اسپری از اهمیت زیادی جهت زنده ماندن خود حشره در برابر انفجارهای شیمیایی درونی‌اش برخوردار است. سرعتی که مواد شیمیایی طی آن ترکیب می‌شوند، توسط حرکت یک غشای انعطاف‌پذیر و یک دریچه کنترل می‌شود؛ این دریچه، نوعی گذرگاه درونی را باز و بسته کرده و این گذرگاه، محفظه دوم حاوی مایع را به محفظه انفجار متصل می‌کند.

با جریان یافتن این مایع از میان گذرگاه‌ها، انفجار حاصل از ترکیب‌شدن ماده شیمیایی موجود در محفظه انفجار، غشای این محفظه را کشیده و موجب بسته شدن دریچه می‌شود.

با آزاد شدن فشار از طریق دفع بنزوکینون تازه تولیدشده، دریچه بار دیگر باز می‌شود و امکان انفجار بعدی را می‌دهد. با پالسی کردن افشانه، این سوسک بمب‌افکن زمان لازم برای خنکشان محفظه انفجار را فراهم کرده و از داغ شدن بیش‌ازحد آن و آسیب رسیدن به خودش جلوگیری می‌کند.

مکانیسم دفاعی درونی سوسک بمب‌افکن، نمونه عالی پیچیدگی و زیبایی تکامل طبیعی است، اما تیم علمی معتقد است مشاهده مستمر این فرآیند، فواید فناورانه‌ای را مانند سیستم‌های حفاظتی انفجاری پیشرفته و حتی تولید انواع جدید سیستم‌های نیروی محرکه به همراه دارد.

اخبارعلمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بمب سمی/استفاده وحوش آدمکش صهیونیستی از مواد سمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلاح های ممنوعه آمریكا /گفته ها و نا گفته هایی از هارپ تا بمب جنسی!



 

سلاح های ممنوعه آمریكا /گفته ها و نا گفته هایی از هارپ تا بمب جنسی!

 

 

عصر ایران – ساخت  سلاح های فوق مدرن از دوران جنگ سرد و آغاز رقابت تسلیحاتی بین آمریكا و شوروی سابق در دستور كار دو ابر قدرت بزرگ شرق و غرب قرار گرفت.

 

هر دو ابرقدرت برای اینكه در این مسابقه تسلیحاتی از یكدیگر عقب نمانند میلیارد ها دلار صرف تحقیقات علمی و نظامی برای ساخت جنگ افزارهای فوق مدرن كردند كه به دلیل الزامات استراتژیك ،

بسیاری از این پروژه ها فوق سری بوده و هیچ گونه اخبار و اطلاعاتی راجع به انجام آن نباید به بیرون درز می كرد.

با این حال پس از پایان جنگ سرد و اتمام رقابت ژئو استراتژیك بین آمریكا وشوروی برخی از اسناد تحقیقات دفاعی محرمانه از هر دو طرف فاش شد و نشان داد كه دو ابرقدرت تا چه میزان در فكر ساخت سلاح هایی بوده اند تا به حریف ضربه بزنند.

البته نا گفته نماند كه آمریكا حتی پس از پایان دوران جنگ سرد هم به تحقیقات خود در بسیاری از حوزه های سابق ادامه داد و همه ساله بخش اعظمی از بودجه 60 میلیاردی تحقیقات دفاعی پنتاگون صرف تحقیقات پروژه هایی محرمانه می شود كه قرار است مخوف ترین ، پیچیده ترین و در عین حال كم كشتار ترین سلاح ها را برای آمریكا تولید كنند.

" نیك بگیش " یكی از دو مولف كتاب  " فرشتگان این هارپ را نمی نوازند " در سال 1997 در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست آمریكا نوشت كه  40 درصد بودجه تجهیزات نیروی هوایی آمریكا پروژه های مخفی است . این نویسنده مدعی شد كه این پروژه ها آنقدر مخفی هستند كه حتی كنگره آمریكا نیز از ابعاد و زوایای آن بی خبر است " .

در این نوشتار ، به معرفی برخی از سلاح های عجیب و نامتعارف می پردازیم.

هارپ  (HAARP)

بی گمان یكی از جنجالی ترین این پروژه ها پروژه ای به نام " هارپ " است كه از   سال ۱۹۹۳ و برای بررسی و پژوهش درباره لایهٔ آیونوسفیر(Ionosphere) جو زمین  با استفاده از امواج رادیویی تاسیس شده‌است.

البته تنها آمریكا در این پروژه مطالعاتی تنها نیست و كشورهایی دیگر چون روسیه ،كانادا ، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز پروژه هایی را برای مطالعه هارپ در دست دارند.

كار اصلی هارپ مطالعه بر روسی لایه  "آیونوسفیر" است .  این لایه از ارتفاع متوسط 48كیلومتری سطح زمین آغاز می شود و تا ارتفاع 600كیلومتری بالا می رود. لایه آیونوسفیر تشعشعات خطرناك «ماورای بنفش» و «اكس ری» خورشید را جذب كرده و مانند سقفی از ورود آنها به زمین جلوگیری می نماید تا زندگی بر روی كره زمین امكان پذیر گردد.

به دلیل محیط الكتریكی موجود در آیونوسفیر از این لایه برای انعكاس امواج رادیوئی به اطراف زمین نیزاستفاده می شود. اما تاثیر گذاری این لایه از آنجا می تواند بر روی زیست انسان در كره خاكی مضر باشد كه این لایه بنا به هر دلیلی دچار اختلال شود . این تاثیرات گاه می تواند آن قدر خطرناك شود كه زندگی انسان بر روی كره خاكی را به طور كامل مختل كند و كاری كه سیستم هارپ می تواند انجام دهد ،

در واقع ایجاد تاثیر مستقیم بر روی همین لایه محافظ زمین است ، كه  از نمونه های این تاثیرات ، می توان به قرمز و گداخته شدن و یا ذره بینی نمودن لایه  اشاره كرد.

این پروژه كاری مشترك است كه از سوی نیروی دریایی و هوایی آمریكا به همراه دانشگاه آلاسكا در حال انجام است و طبق ادعای آمریكا قرار است روی لایه " آیونوسیفر" جو زمین تحقیق كند ، اما به گمان بسیاری از ناظران این پروژه می تواند به عنوان یك سلاح مخوف در آید و لایه فوقانی جو زمین را برای ایجاد تاثیرات اقلیمی و زلزله در سطح زمین تحریك كند.

طبق گزارش هایی كه تا كنون درباره هارپ منتشر شده ، در حال حاضر برای انجام این پروژه ۱۸۰ برج آنتن آلومنیومی بر روی زمینی به مساحت 23 هزار متر مربع در آلاسکا نصب شده‌است. این آنتن‌ها امواج مافوق کوتاه  را با ۳٫۶ مگاوات تولید کرده و به یونوسفر می‌فرستند.

پس از اینكه در سال گذشته میلادی هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا كه یكی از منتقدان سرسخت آمریكا است ، واشنگتن را متهم به كارگیری سلاح هارپ و ایجاد زلزله مرگبار هاییتی كرد ، بار دیگر موضوع استفاده از هارپ به عنوان یك سلاح ویرانگر برای ایجاد تغییرات اقلیمی و زلزله و آتشفشان در مناطق مورد نظر ، به سطح رسانه ها راه یافت .

از نظر باورمندان ، پروژه  "هارپ "  مكمل زمینی طرح معروف  "جنگ ستارگان " است كه به دلیل ماهیت ویژه سیگنال انتشار خود می تواند یك "سلاح نهایی " در اختیارآمریكا باشد.

آمریكا تا كنون درباره استفاده از هارپ به عنوان یك سلاح سیاست سكوت را در پیش گرفته و این خبر را تایید یا تكذیب نمی كند و پرواضح است كه هدف اصلی واشنگتن از این اقدام ایجاد " ابهام " به منظور بالا بردن امنیت ملی این كشور است.

گفته می شود روسیه نیز تاسیسات مشابه  تاسیسات آمریكا در آلاسكا در منطقه " نیژنی نووگورود " دارد ، اما دولت روسیه نیز همچون آمریكا در این زمینه سكوت كرده است ، اما روزنامه روسی پراودا در سال 2005 با انتشار گزارشی در این باره نوشت كه تاسیسات روسیه حتی قدرتمند تر از تاسیسات آمریكا است .

گفتنی است طبق تصویب سازمان ملل متحد استفاده از سلاح های الكترو مغناطیس و نیز استفاده از فضا برای انجام تحقیقات نظامی ممنوع می باشد ، اما دولت ها همانگونه كه بسیاری قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت را نقض می كنند می توانند در این زمینه نیز پنهان كاری های زیادی داشته باشند.

با وجود گزارش های متعدد درباره پروژه هارپ و استفاده از آن به عنوان یك سلاح كه عموما از سوی فعالان محیط زیست و نیز فعالان چپ در كشورهای مختلف دنیا مطرح می شود   ، اما كم نیستند كسانی چون " جسی ونتورا " كه پروژه هارپ  و خبرسازی درباره آن را در قالب " تئوری توطئه " تحلیل می كنند و معتقدند كه استفاده از هارپ به عنوان یك سلاح ، تنها ساخته و پرداخته ذهن های به شدت تخیلی و ضد آمریكایی است .

گفتنی است تا كنون هیچگونه سند یا مدرک مستدل علمی درباره تاثیرات "هارپ " و ادعاهای مربوطه در مجامع علمی مطرح و یا منتشر نگردیده است و بیشتر گزارش ها در این باره در سطح رسانه ها بوده است .  

به نظر عده ای از كارشناسان ، بحث ایجاد زلزله با استفاده از اساس منتفی است و از نظر این عده از كارشناسان  هارپ صرفا توانایی این را دارد كه گرمای بسیار زیادی را در یك گوشه از زمین ایجاد كند و باعث سوختگی پوسته ای از زمین شود.

این گرما البته با زلزله بی ارتباط نیست اما عامل اصلی زلزله نمی تواند باشد و تنها می تواند آن را تحریك كند ، البته برخی دیگر از كارشناسان بر این باورند كه پروژه هارپ در صورت تكمیل شدن می تواند چنین تاثیراتی را در ایجاد زلزله در مناطق دلخواه داشته باشد .

رویای مشترك 2020

از نظر برخی كارشناسان رد پای اصلی پروژه هایی چون هارپ را می توان در پروژه ای بزرگ تر به نام "رویای مشترك 2020 " ، سراغ گرفت . این پروژه عنوان برنامه مطالعات نظامی و محرمانه آمریكا تا سال 2020 است كه هدف اصلی آن ساخت سلاح هایی با قدرت تاثیر گذاری گسترده است كه موضوع در اختیار گرفتن " دانش دما " و "كنترل اندیشه " انسان ها به وسیله امواج الكترومغناطیس هدف اصلی آن است.

البته همان طور كه پیشتر نیز اشاره شد ، تا كنون درباره پروژه هایی چون تاثیرات امواج الكترومغناطیس بر ذهن انسان و نیز دانش دما در كاربردهای نظامی هیچ مدرك و سند علمی قابل استنادی نیست ، اما برخی گزارش ها و نیز اظهارات برخی صاحب نظران درباره این پروژه ها رسانه ها را درباره آن حساس ساخته است .

تحقق رویای مشترك 2020 برای آمریكا به این معنا است كه این كشور كنترل كامل شرایط اقلیمی برای ایجاد تغییرات دلخواه در گوشه و كنار جهان و نیز توانایی تاثیر گذاری بر ذهن انسان ها به منظور ایجاد تاثرات دلخواه را خواهد داشت.

این موضوع كمی رویایی به نظر می رسد و بیشتر به فیلم های تخیلی هالیوودی می ماند اما نباید از یاد برد كه تنها 2 قرن پیش پرواز انسان در آسمان یك رویا بود و بسیاری از تكنولوژی ها و پیشرفت های علمی امروز برای انسان های چند دهه پیش در حد فراتر از رویا قرار داشت و انسان های چند دهه پیش حتی تصور برخی پیشرفت های امروز بشر را در مخیله خود هم نداشتند .

با این حال برای ارزیابی این ادعاها باید واقع گرا بود و از نگاه احساسی و بزرگ نمایی های اغوا گر دوری كرد .

طبق بسیاری از اسناد و شواهد وزارت دفاع آمریكا سالانه دهها میلیارد دلار صرف تحقیقات می كند و وقتی چنین امكان مالی و علمی وجود دارد چرا نباید تصور كرد كه بخشی از این مطالعات كه برای ساخت سلاح ها و ابزارهایی بسیار پیشرفته است  به صورت محرمانه انجام می شود ؟

و اتفاقا از نظر برخی محققان حتی پروژه هایی چون هارپ ذیل پروژه اصلی " رویای مشترك 2020 " دنبال می شود و هدف آن در اختیار گرفتن كلید جو زمین از سوی آمریكا است .

سلاح های الكترو مغناطیس

نور شدیدی ساطع می شود،در یک لحظه همه چیز در خاموشی فرو میرود،بوی سوختن وسایل الکتریکی در فضا می پیچد،پوشش سیمها سوخته و خطوط نازک تلفن قطع می شود و مهم تر از همه درون هیچ رایانه ای حتی  یك بیت اطلاعات باقی نمانده و در عین حال هیچ کس کوچکترین آسیبی ندیده است.

این خصوصیات انفجار بمبی است كه از با عنوان " ویرانگر ترین سلاح و در عین حال با وجدان ترین آن " نام می برند .

تاثیرات گسترده بمب الكترو مغناطیس تنها روی شبكه الكتریك است و به مدتی مشخص در یك شعاع تنظیم شده تمامی خطوط ارتباطی الكترونیك و مخابرات را قطع می كند و دراین ویرانی گسترده سایبری حتی یك انسان نیز تلف نمی شود .

استفاده از امواج و خواص الكترومغناطیسی آنها سلاحی است كه به شكلی وحشتناك مؤثر واقع می گردد. دكتر «روزالی برتل» تاكید دارد كه آمریكایی ها آزمایشات خود پیرامون این گونه تسلیحات را از چهل سال پیش پنهان از دید همگان و با نادیده شمردن كنوانسیون های بین المللی آغاز كرده اند.

بدینسان، پروژه های متعددی شكل گرفته است كه عبارتند از: «آرگوس» (1958، Argus)، «استارفیش» (1962، Starfish)، «سولار پاورساتلایت» (1968و 1967، Solar Power Satellite)، «اسپیس شاتل اكسپریمنتز (1985، Space Shuttle Experiments)، «مایتی اوكز» (1986، Mighty Oaks) و یا «دیزرت استورم» (1991، Desert Storm).

تاثیر گذاری بر ذهن انسان ها با استفاده از الكترو مغناطیس

ایده استفاده از امواج الكترو مغناطیسی برای تاثیر گذاری بر ذهن و روان انسان ها از دهه 1950 در آمریكا به وجود آمد . در سال 1952، دكتر «خوزه مانئول رودریگز دلگادو» استاد اسپانیایی تبار فیزیك دانشگاه  «ییل» آمریكا، به این مهم دست یافت كه می توان با قرار دادن افراد در معرض برخی فركانس ها و انواع موج ها، بر رفتار احساسی آنها تأثیر گذارد.

وی پس از انجام تحقیقات مقدماتی به همراه دكتر «رابرت بكر»   موفق شد تا ثابت كند كه دو موج در كنار یكدیگر قرار داده شده كه فركانس یكی از آنها تغییر یافته باشد، اثراتی به بار می آورند كه براساس آنها می توان عملكردهای مغزی عمیق انسان را از فاصله دور تحت كنترل درآورد.

در واقع، برخی امواج بسیار كوتاه (حدود 7 هرتز) می توانند سبب پیدایش عناصری شیمیایی در مغز گردند كه «طیف وسیعی از پاسخ های احساسی و یا عقلانی» را برمی انگیزند.

بمب جنسی

بمب جنسی نیز یكی دیگر از سلاح های ممنوعه ای است كه گزارش ها و اطلاعاتی درباره تحقیقات پنتاگون در زمینه ساخت آن به بیرون درز كرده است .

بر اساس این گزارش ها پیشنهاد ساخت این بمب از سوی پژوهشکده اوهایوی نیروی هوایی آمریكا ارایه شده است . گفته می شود این بمب حاوی مواد شیمیایی تحریک‌کننده نیروی جنسی سربازان دشمن می‌باشد.

در صورت استفاده از این بمب نظم آرایشی نیروهای دشمن از هم گسیخته  شده و سربازان دشمن به دلیل تحریك جنسی فوق العاده با همرزمان شان مشغول رابطه جنسی می شوند .

در سال ۲۰۰۵ میلادی، شبکه بی‌بی‌سی بریتانیا برای نخستین بار گزارشی از تحقیقات راجع به ساخت این بمب ارایه داد ، اما همان گونه كه در دیگر سلاح های ممنوعه و مخفی نیز وجود دارد ، ساخت این بمب نیز تا كنون از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است .  

... و ای کاش انسان به جای ساخت سلاح های عجیب و غریب ، درخت دوستی می نشاند!.../عصر ایران