دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رابطه گلوكز خون و كنترل نشدن زبان برای نگفتنی‌ها!



بسیاری از ما گاهی، درست كاری را می‌كنیم كه می‌خواستیم وارونه‌اش را انجام دهیم. برای نمونه هنگامصحبت كردن با كسی كه او را تازه در یك مهمانی دیده‌ایم، مدام در فكر آن هستیم كه اگر ما را به خوردن چای دعوت كرد مودبانه آن را رد كنیم. ناگهان بدون آن كه متوجه باشیم، خودمان پیشگام شده و پیشنهاد می‌كنیم "می‌خواهید با هم ناهار بخوریم؟" برخی پژوهشها به دنبال دلایل علمی این وضعیت هستند.

 

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، پژوهش‌ها چنین القا می‌كند كه بیشتر محتمل است این گونه «تاثیرات وارونه» متناقض هنگامی رخ دهد كه ظرفیت مهار شناختی ما كاهش یافته باشد، مانند زمان‌هایی كه دچار فشارهای عصبی، حواس پرتی و یا شدیدا با كارهای دیگر مشغول هستیم.

 

بنابراین، عجیب نیست كه بدترین اشتباهات خجالت آور ما بعد از یك روز طولانی از انجام كارهای گوناگون مانند سر و كله زدن با یك همكار پر دردسر، با فرزند پر سروصدا، و یا پس از گیر كردن در ترافیك سنگین رخ می‌دهد. فاصله زمانی زیاد میان دو وعده غذایی هم می‌تواند مشكل ساز باشد. گلوكز خون سوخت لازم برای كنش‌های عصبی را فراهم می‌كند. اگر قند خون خیلی پایین بیاید، شما ممكن است انرژی لازم را نداشته باشید كه بتوانید جلوی زبان خود را بگیرید.

 

چگونه است كه بیشترین تلاش‌های ما برای آن‌كه به چیزی فكر نكنیم یا بر زبان نیاوریم، می‌تواند به آن منتهی شود كه به همان چیز فكر كنیم و یا همان چیز را بگوییم؟ این پرسش كلیدی پژوهشی از سال 1987 - كه دانیل واگنر استاد روانشناسی در هاروارد و همكارانش از شركت كنندگان در مطالعه كلاسیك خود "خرس سفید" خواستند تا پندارهای خود را توصیف كنند- همواره مطرح بوده است.

 

افرادی كه از آنان خواسته شده بود در مورد خرس سفید فكر نكنند، ابتدا افكار كمتری مرتبط با خرس سفید را در مقایسه با كسانی كه از آن‌ها خواسته شده بود در باره خرس سفید فكر كنند گزارش كردند. اما، این وضعیت سپس با تاثیر وارونه دنبال شد كه در آن شمار پندارهای مرتبط با خرس در میان گروه "فكر نكن" به میزان قابل توجهی بیشتر بود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
حرفهای نگفتنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خون‌دماغ‌ را كنترل ‌كنید



 

خون‌دماغ‌ را كنترل ‌كنید

 

فرض كنید در یك روز گرم تابستانی برای خرید به بازار رفته‌اید. در حال خرید مورد نظرتان هستید كه ناگهان فرد كنار شما دچار خونریزی از بینی می‌شود. شدت این خونریزی به حدی زیاد است كه فرد قادر به كنترل آن نبوده و بشدت مضطرب و گیج شده است.

 

در این زمان بهترین اقدام چیست؟

داخل بینی افراد پر است از مویرگ‌های خونی ظریف كه گرما، سرما، فشار خون بالا، ضربات شدید و برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث پارگی و خونریزی از آنها شود. خونریزی‌های شدید بینی اكثرا باعث اضطراب فرد شده و اغلب نیاز به اقدام فوری دارند. بیشتر خون‌دماغ‌های ناشی از گرمای تابستان با رعایت مواردی خود به خود بند می‌آیند و نیاز به درمان خاصی ندارند. اما برخی مواقع كه خون‌دماغ به علت ضربه شدید به سر و صورت یا در اثر فشار خون بالا باشد احتمال دارد براثر خروج مقادیر زیاد خون، فرد را در معرض شوك ناشی از كاهش حجم خون قرار دهد. معمولا خونریزی از بینی به 2 شكل قدامی و خلفی است‌. در خونریزی قدامی، خون از جلوی بینی خارج شده و شایع‌ترین نوع خون‌دماغ است. اما در خونریزی خلفی،‌خون از پشت مجاری بینی به عقب دهان و پشت حلق جریان می‌یابد و معمولا بسیار شدید و خطرناك بوده و نیاز به مراقبت‌های پزشكی دارد.

 

چه باید كرد؟

1ـ مصدوم را در وضعیت نشسته قرار دهید تا خونریزی منجر به افت فشار نشود.

2ـ مصدوم را كمی به جلو خم كنید تا خون از سوراخ بینی خارج و به پشت حلق نرود. بالا و عقب بردن سر بر خلاف تصور عموم موجب حركت خون به پشت حلق و لخته شدن و در نهایت تهوع، استفراغ و خفگی می‌شود.

3ـ قسمت‌های نرم بینی مصدوم را با 2 انگشت شست و نشانه به مدت 5 دقیقه محكم بگیرید یا از مصدوم بخواهید كه خود این كار را انجام دهد. در هنگام فشردن بینی، قسمت‌های نرم را به استخوان‌های بینی و صورت فشار دهید.

4ـ اگر خونریزی ادامه یافت به آرامی بینی را رها كنید تا با بازدم مصدوم خون اضافی و لخته‌هایی كه به طور نامنظم تشكیل شده خارج و باعث عطسه نشود. در ضمن این كار كمك می‌كند تا لخته‌های جدید ایجاد شود.

5ـ یك كیسه یخ روی بینی و گونه‌های مصدوم قرار دهید تا عروق این نواحی منقبض و خونریزی كم شود. اما بدانید كه گذاشتن مستقیم یخ روی پوست به دلیل یخ‌زدگی عضو مجاز نیست.

6ـ اگر 20 تا 25 درصد از حجم خون در گردش، در اثر خونریزی كاهش یابد مكانیسم‌های جبرانی قادر به جبران خون از دست رفته نبوده و شوك روی می‌دهد. اگر مصدوم رنگ‌پریده، بی‌قرار، گیج، منگ و بی‌حال شد او را فوری در وضعیت پیشگیری از شوك قرار دهید.

 

وضعیت پیشگیری از شوك

بیمار را به پشت بخوابانید. پاهای او را به میزان 20 تا 30 سانتی‌متر (یك وجب) بالاتر از سطح بدنش قرار دهید تا خون‌رسانی به مغز بهتر صورت گیرد. اگر مصدوم در جای شلوغی است كه امكان دراز كشیدن ندارد از روش قرار دادن سر بین پاها به حالت نشسته استفاده كنید. برای جلوگیری از كاهش دمای بدن مصدوم یك پوشش گرم روی او بیندازید. در این حال مصدوم را آرام و از نظر روانی حمایت كنید.

 

توجه:در صورتی كه مصدوم فشار خون بالا دارد یا از داروهای ضدانعقاد (رقیق‌كننده خون) مثل آسپیرین استفاده كرده یا مشكوك به خونریزی خلفی است یا كنترل خون‌دماغ ناممكن است بلافاصله با 115 تماس بگیرید.

منبع:aftabir.com