دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رابطه شیشه شیر و عفونت گوش میانی در کودکان



اخبار , اخبار علمی, عفونت گوش میانی کودکان

اخبار علمی - رابطه شیشه شیر و عفونت گوش میانی در کودکان

یکی از عوارض بسیار شایع استفاده از سرشیشه عادت کردن شیر خوار به ان و در نتیجه محروم شدن از نعمت الهی است.

شیر خوارانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند بسیار بیشتر از کودکانی که شیر مادر می خورند مستعد ابتلا به گوش میانی هستند.این بیماری گاهی دردسر ساز و پر عارضه است و می تواند باعث افت ناشنوایی کودکان شود.

 

بررسی ها نشان می دهند، عفونت قارچی و برفک دهان نیز در کودکان که به شیشه شیر عادت دارند شایع تر است.
شیشه شیر به تدریج و در پی چند بار استفاده دچار خلل و فرج هایی می شود که بین آن میکروب ها و قارچ ها تکثیر می سایند و با پاکسازی عادی از بین نمی روند.

 

استفاده از شیشه شیر در وزن گیری شیرخوار هم اختلال ایجاد می کند زیرا اولا شیرخوار به جای شیر خوردن و سیر شدن با مکیدن شیشه شیر سرگرم می شود و این موضوع در دراز مدت باعث تند خویی شیرخوار، وزن نگرفتن و استفراغ و دل درد می شود.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
گوش درد و عفونت گوش میانی ( نمایش داخل گوش )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر عفونت گوش در کودکان



 

خطر عفونت گوش در کودکان

 

عفونت گوش، معمولا پس از اینكه كودك سرما می‌خورد یا دچار آلرژی می‌شود پدید می‌آید. این بیماری در فضای گوش میانی به دو صورت حاد و ترشحی بروز می‌كند. در نوع حاد، علایم به صورت درد، تب و تورم پرده گوش و قرمزی همراه با آن دیده می‌شود اما نوع ترشحی‌ زمانی رخ می‌دهد كه گوش میانی به قدر كافی تخلیه شده و مایع، پشت پرده گوش تجمع می‌كند.

 

در این حالت، نوزاد یا كودك احساس درد ندارد و هر دو گونه بیماری، گاهی بدون درمان دارویی سیر بهبودی خواهند داشت.

 

بسیاری از والدین از ابتلای فرزندان خود به عفونت گوش، اظهار نگرانی می‌كنند و از متخصصان، خواستار راهنمایی برای كاهش ابتلا هستند. موارد زیر می‌توانند بسیاری از موارد ابتلا را كاهش دهند:

 

به مهد كودك نبرید مگر...

نوزادتان را به مهدكودك‌ها نبرید، مگر اینکه مجبور باشید. در آن صورت نیز حتما باید او را در محلی كه كمتر از پنج كودك در یك كلاس نگهداری می‌‌شود‌ بگذارید. چون در مراكزی كه بیش از پنج كودك در هر كلاس وجود دارد، میزان بروز پنج تا شش برابر بیشتر از نگهداری در خانه است.

 

درازكش به نوزاد شیر ندهید

تغذیه با شیر مادر‌ همانند یك تقویت‌كننده ایمن، باعث مقاومت بیشتر نوزاد در برابر بروز عفونت‌های گوش است؛ چون نحوه نوشیدن شیر مادر، در كاهش ورود شیر به شیپور استاش و التهاب آن ناحیه بسیار موثر است. لازم است بدانید، به هیچ‌وجه هنگام درازكش به نوزاد خود از طریق شیشه، شیر ندهید. چون در این حالت شیر به داخل شیپور استاش وارد و منجر به التهاب گوش میانی می‌شود.

 

به هیچ عنوان در معرض دود سیگار قرار ندهید

تحت هیچ شرایطی نوزادتان را در معرض دود سیگار قرار ندهید. حداكثر بروز گوش درد در اطفال بین شش تا ‌هجده ماه است چون بعد از این سن، آناتومی و نحوه استقرار شیپور استاش همانند بزرگسالان می‌شود و سیستم ایمنی بهبود می‌یابد. ولی مشكلات كودكان می‌تواند تا سه سالگی ادامه یابد.

 

استفاده از واكسن‌‌های فصلی

استفاده از آنتی‌بیوتیك در موارد مقاوم به درمان یا بسیار حاد كه با علایم مركزی همراه است، با دستور پزشك معالج توصیه می‌شود و در حال حاضر استفاده از واكسن‌‌های فصلی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و كاهش التهاب گوش توصیه می‌شود.