دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رؤیاهای علمی که در 2012 به واقعیت پیوستند



سایت تخفیف,سایت نت برگ

 

رؤیاهای علمی که در 2012 به واقعیت پیوستند

بسیاری از ایده‌هایی که در کتاب‌ها و فیلم های علمی - تخیلی مطرح شده اند، با توسعه فناوری های مختلف در سال های اخیر محقق شده اند.

ایده جهان بی سیم که در سال 1945 میلادی توسط «آرتور سی. کلارک» مطرح شد، با ورود ماهواره ها به فضا محقق شد و ایده «ایزاک آسیموف» برای خلق ربات های شبه انسانی نیز با طراحی و ساخت ربات های iCub، Nao و ربات جراح BERT2‌ به واقعیت مبدل شده اند.

در این گزارش، برترین ایده های علمی - تخیلی که در 2012 به واقعیت پیوستند، مرور می‌شود.

اندام بیونیک

بحث سایبورگ (Cyborg)‌ به موجودی اطلاق می شود که علاوه بر اعضای طبیعی بدن از ارگان های عملکردی مصنوعی نیز برخوردار باشد.

این ایده در سال 1960 میلادی بوسیله «مانفرد ای. کلاینس» و «ناتان اس. کلین» مطرح شد و پس از آن در مجموعه های تلویزیونی مانند «پیشتازان فضا» و «مرد شش میلیون دلاری» تکرار شد.

در سال 2012 میلادی برای نخستین بار یک زن معلول موفق شد با قدرت ذهن، یک بازوی رباتیک را کنترل کرده و با کمک آن غذا بخورد.

این دستاورد نوید دهنده امکان استفاده از رابط کارآمد مغز - رایانه برای طراحی اندام مصنوعی با حرکات طبیعی تر است.

پیشگیری از بیماری های ژنتیکی

مهندسی ژنتیک برای داشتن نسلی سالم تر، ایده ای بود که توسط «آلدوس هوکسلی» در سال 1931 میلادی و زمانیکه هنوز ساختار پیچیده DNA‌ کشف نشده بود، مطرح شد.

از هر 200 نفر یک نفر با نقص میتوکندری بدنیا می آید و امکان درمان زودهنگام می تواند از بدنیا آمدن نوزادان با مشکلات ژنتیکی پیشگیری کند.

دانشمندان برای نخستین بار در سال 2012 میلادی موفق به انتقال هسته DNA‌ از یک سلول تخمک انسانی به سلول دیگر شدند؛ در اینحالت اختلالات میتوکندریال پیش از بدنیا آمدن نوزاد درمان می شود.

مترجم جهانی

امکان سفر به هر نقطه از دنیا و عدم نیاز به آموختن زبان کشور مقصد، رویایی است که در بسیاری از فیلم های علمی - تخیلی مطرح شده است.

در سال 2012 میلادی نرم افزارهای مختلفی با قابلیت ترجمه همزمان گفتار با استفاده از صدای کاربر طراحی شده اند.

عینک واقعیت افزوده

دسترسی سریع به داده های مختلف، برقراری تماس تصویری، امکان تهیه عکس و فیلمبرداری با استفاده از عینک دیگر به فیلم های علمی - تخیلی خلاصه نمی شود.

سال 2012 میلادی نمونه های مختلفی از عینک های واقعیت افزوده با کارآیی های مختلف رونمایی شدند که برجسته ترین آنها عینک طراحی شده توسط محققان شرکت گوگل بود که امکان دسترسی به اینترنت، دریافت و ذخیره داده ها، چت تصویری و متنی را برای کاربر فراهم می کند.

پرواز خصوصی به فضا

در سال 2012 میلادی یکی از مهمترین رویاهای انسان، با پرواز نخستین فضاپیمای خصوصی جهان به سمت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ محقق شد.

کپسول باری دراگون متعلق به شرکت اسپیس ایکس، بعنوان نخستین شرکت خصوصی جهان با حمل محموله برای ساکنان ISS‌، مسیر را برای تسهیل سفرهای تجاری فضایی هموار کرد.

این شرکت رویای بلند پروازانه ساخت نخستین مستعمره انسانی بر سطح کره مریخ را تا سال 2020 میلادی در سر دارد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پیشبینی هایی که به وقوع پیوستند!-پیشبینی های شگفت انگیز رهبر که به وقوع پیوستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

3تکنولوژی تخیلی که به واقعیت پیوستند



در فیلم های علمی تخیلی ما مواردی را می بینیم که شاید برایمان بسیار عجیب و غیر قابل باور باشد اما برخی از آن ها واقعا وجود دارند و بر روی آن ها کار می شود.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، برخی از محققان برای برآورده کردن آرزوهای انسان دست به کار شده اند و سعی دارند تا برخی از این تکنولوژی های تخیلی را به واقعیت تبدیل کنند و تا حدی نیز موق بوده اند. در ادامه مطلب به سه عدد از این تکنولوژی ها اشاره می کنیم.

القای افکار

شاید شما هم دیده باشید که در برخی ازفیلم های علمی تخیلی فکری را وارد ذهن افراد می کنند و به نظر شما این کار بسیار غیر واقعی جلوه دهد. اما به تازگی دانشمندان توانسته اند این کار را انجام دهند.

3تکنولوژی تخیلی که به واقعیت پیوستند, تکنولوژی تخیلی

در یک تحقیق دانشمندان ازمایشی را بر روی  یک موش انجام دادند و با کار گذاشتن یک تراشه در مغز او توانستند کاری کنند که او کارهای فراموش کرده اش را بازیابی کند. در برخی دیگر از موش ها نیز باعث شد تا حافظه شان افزایش پیدا کند. این تراشه ها در هیپوکامپوس که مرکز کنترل خاطرات کوتاه مدت و بلند مدت است قرار می گیرید.

ضبط کردن خواب

در همه دوران یکی از دغدغه های ذهنی انسان ها خواب هایشان بوده است. بشتر ما دوست داریم بدانیم چه خواب هایی دیده ایم و این که بتوانیم آن ها را ضبط کنیم تا بعدا ببینیم. این مسئله نیز به دست دانشمندان در حال پیگیری شدن است.

3تکنولوژی تخیلی که به واقعیت پیوستند, تکنولوژی تخیلی

دانشمندان این روزها با کمک دستگاه های آم آر آی می توانند تصویرهای ذهنی شما را با تشخیص حرکت خون در مغز نشان دهند. این کار به آن ها کمک می کند تا تصویرهای مختلفی از مغز شما بگیرند و سپس آن ها را در کنار هم قرار دهند و فیلمی از تصورات شما به وجود می آید.

ماشین های مغناطیسی

این روزها در برخی از کشورهای اروپایی از قطارهای مغناطیسی استفاده می شود ولی همچنان رویای ماشین های مغناطیسی در ذهن بیشتر افراد  محققان قرار دارد.

3تکنولوژی تخیلی که به واقعیت پیوستند, تکنولوژی تخیلی

این ماشین ها به صورت مغناطیسی کار می کنند و نیازمند جاده ها و ماشین های مخصوص است که البته تکنولوژی آن همانطور که گفتیم وجود دارد اما تولید ماشین هایی به این صورت برای دانشمندان بسیار سخت است. البته گوگل در حال تست کردن ماشینی در ایالت نوادا هستند که از این تکنولوژی استفاده می کند./مشرق