دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دیگر نگران خش برداشتن خودرو نباشید


اگر از دسته‌ی افراد دارنده یا حداقل دوستدار خودروهای به روز و پیشرفته هستید، می‌توانید کم کم نگرانی خود را در خصوص خط و خش برداشتن بدنه‌ی خودرویتان به دست فراموشی بسپارید.

زومیت: اگر از دسته‌ی افراد دارنده یا حداقل دوستدار خودروهای به روز و پیشرفته هستید، می‌توانید کم کم نگرانی خود را در خصوص خط و خش برداشتن بدنه‌ی خودرویتان  به دست فراموشی بسپارید ؛ خبر خوش برای شما اینکه پوشش‌های خود ترمیم شونده کم کم در حال راهیابی به بازار هستند. پژوهشگران در موسسه فناوری KIT پوشش پلیمری خود ترمیم شونده‌ای را ساخته اند که قادر است خواص مکانیکی خود را تنها پس از چند دقیقه پس از گرم شدن مجدد بازیابی کند. این فناوری به خصوص می‌تواند در ساخت درزگیرهای خود آب بندی شونده، رنگ‌های مقاوم برابر خراش و پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف مقاوم تر به کار رود. لوازمی که خود به تنهایی قادرند یک خودرو را از نمونه‌ی مشابه خود متمایز کنند.



پلیمرهای خود ترمیم گر مواد بسیار جالبی هستند، اما ساخت و استفاده از آن‌ها سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه دارد. دانشمندان برای دستیابی به چنین ساختارهایی دو راه حل کلی را در پیش گرفته اند در راه اول آن‌ها از شبکه‌ای محتوی میکروکپسول‌ها بهره می‌برند که هر میکروکپسول حاوی مواد ترمیم گری است. با هر بار خراش برداشتن سطح و شکافته شدن این کپسول ها، مواد درون آن‌ها به قسمت شکاف یافته رفته و خراش را ترمیم می‌کند. در روش دوم از پلیمرهایی استفاده می‌شود که قادرند با استفاده از واکنش‌های شیمیایی برگشت پذیر خواص خود را پس از خراش برداشتن مجددا بازگردانند ( البته این نیازمند انرژی خارجی خواهد بود که مقدار این انرژی خود می‌تواند مشکل جدید به شمار آید).

این تیم پژوهشی که آقای Christopher Barner هدایت آن را بر عهده داشته است از روش سومی بهره برده اند. آنها از شبکه‌ای با قابلیت سوییچ کردن بهره گرفته اند که از الیاف کوچک یا مولکول‌های کوچک که به وسیله‌ی یک واکنش شیمیایی برگشت پذیر به هم پیوند خورده اند تشکیل شده است. ویژگی این شبکه این است که الیاف درون آن می‌توانند با اعمال نیروی خارجی به اجزای خود تفکیک شوند و با اعمال قدری حرارت مجددا ساختار خود را بازیابی کنند.

در روش جدید ویژگی‌های کلیدی زیادی وجود دارد: اول از همه اینکه می‌توان فرایند ترمیم را با استفاده از گرما، نور یا ماده‌ی شیمیایی آغاز کرد. ضمن اینکه می‌توان در دمایی حدود 120 درجه سلسیوس در طی چند دقیقه به ترمیم کامل رسید. و البته خواص مکانیکی محصول اولیه پس از ایجاد فرایند ترمیم نیز به طور کامل قابل بازگشت است و از نظر تئوری انتهایی برای این دوره‌های تخریب و بازگشت وجود ندارد.

تا کنون این تیم این مواد را بر روی پلاستیک‌های زیادی مورد آزمایش قرار داده اند که نتایج خوبی نیز به دست داده و خواص مکانیکی آن با دقت خوبی به حالت اولیه‌ی خود بازگشته است. از کاربردهای بالقوه‌ای که می‌توان از این مواد انتظار داشت می‌توان به ساخت چسب ها، مواد کامپوزیتی و رنگ‌های ضد خش اشاره کرد. نتایج این پژوهش در نشریه‌ی Advanced Materials به چاپ رسیده است.


ویدیو مرتبط :
دیگر نگران آنفولانزا نباشید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگران چروک دور چشمتان نباشید



 

چروک  دورچشم

 

خیلی زود است که یک خانم زیر ۳۰ سال نگران چروک دور چشم باشد و یا حس کند اطراف لب‌هایش چروک دارد و درباره راه‌حل آن بپرسد. اما چون می‌خواستید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید برای شما و دیگر خوانندگان این طور شروع می‌کنم که: خانم‌ها از سن ۳۰ سالگی به بعد به تدریج و به آرامی پوست‌شان نازک و خشک می‌شود، به خصوص آنهایی که بدون کرم ضدآفتاب سال‌های طولانی در معرض نور آفتاب مستقیم بوده‌اند، متوجه چین و چروک در صورت و به خصوص دور چشم‌ها می‌شوند.

 

بنابراین اگر پیش از بروز چروک‌ها تحت نظر پزشک از کرم‌های ضد چروک مخصوص دور چشم و مرطوب‌کننده‌ها و ضد آفتاب مناسب استفاده کنید بروز چین و چروک‌ها به تعویق خواهد افتاد. مصرف این کرم‌ها برای مراقبت از پوست باید مداوم و همیشگی باشد و شما می‌توانید از متخصص پوست خودتان بخواهید نوع مناسبی را تجویز کند و مطمئن باشید که نه تنها استفاده از آنها بدون عارضه است بلکه سودمند هم خواهد بود.


اما درباره اینکه بعضی از خانم‌های جوان علاقه‌مند هستند به منظور زیباتر شدن از مواد حجم‌دهنده لب‌ها کمک بگیرند، باید تاکید کنم، به طور کلی توصیه من بر این است که اگر ناهنجاری‌ خاصی در صورتتان ندارید و برای مثال به علت حوادث و تصادف یا ناهنجاری‌های مادرزادی مشکلی در پوست صورتتان نیست از این ایده صرف‌نظر کنید. تزریق ژل‌های مخصوص به وسیله پزشکان متخصص و جراحان پلاستیک می‌تواند برای آنهایی سودمند باشد که بخشی از پوستشان فرو رفته و گود است یا درباره لب‌‌های خیلی نازک یا سینه‌های خیلی کوچک برای زیبایی متقاضیان خاص خود را دارد.

 

هر چند که عوارض جانبی آن به شرط اینکه به وسیله متخصص انجام بگیرد، نادر است اما آیا می‌دانید باید بارها به تکرار تزریق شوند. گاهی واکنش‌های ایمنی بدن به عنوان یک جسم خارجی آن را می‌شناسد و ایجاد عفونت یا حتی عدم قرینگی در دو طرف می‌تواند شما را پشیمان و نازیبا کند. خصوصا اگر به وسیله افراد غیرمتخصص انجام شود. خوب فکر کنید گاهی پشیمانی شما سودی ندارد و برای آن دیر است.

منبع:arayesh.ir