دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دیابت تهدیدی برای سلامت 8 میلیون ایرانی



 

 


 

دیابت

 

 

 

بیمه داروهای زخم پای دیابتی و درمان ایدز، آغاز رسمی برنامه پزشک خانواده شهری در کشور، انتقاد جامعه پزشکی از نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده و دیابت تهدیدی برای سلامت 8 میلیون ایرانی... از جمله رویدادها و اخبار حوزه سلامت در یک هفته اخیر بوده است.

به گزارش مهر، در هفته رو به پایان اخبار و اتفاقات متعددی در حوزه بهداشت و درمان کشور روی داده و گزارش شده است که مهمترین آنها را می خوانیم.

بیمه آنژی پارس و آیمود

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت از پوشش بیمه ای داروهای گیاهی آنژی‌پارس برای درمان زخم پای دیابتی و آیمود برای تقویت سیستم ایمنی بدن خبر داد و گفت که این اقدام به دستور رئیس جمهور انجام شده است.

وی همچنین به پوشش بیمه ای 372 قلم داروی گیاهی از مجموع 592 قلم از انواع این داروها به دستور رئیس جمهوری اشاره کرد و درباره گران بودن برخی داروها بویژه برای بیماران پیوندی گفت: امسال 370 میلیارد تومان یارانه به دارو اختصاص یافت که تا کنون 170 میلیارد تومان آن اختصاص یافته و 200 میلیارد تومان دیگر آن هم تا پایان سال تخصیص می‌یابد.

23 بهمن؛ افتتاح رسمی برنامه پزشک خانواده شهری

مراسم افتتاح طرح پزشک خانواده روز شنبه 23 بهمن با حضور وزرای بهداشت و رفاه در تالار امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار خواهد شد و طی آن وزیر بهداشت از طریق ارتباط از راه دور سه مرکز پزشک خانواده را در سه استان افتتاح می‌کند و از نزدیک و به صورت تصویری در جریان نحوه عملکرد این مراکز قرار می‌گیرد.

در طرح پزشک خانواده شهری برای هر 10 هزار نفر جمعیت یک مرکز خدمات پزشک خانواده شامل چهار پزشک و 17 نفر کادر بهداشتی و درمانی شامل دو پرستار، دو ماما، یک متخصص تغذیه، یک متخصص روانشناسی، یک متخصص بهداشت خانواده، یک متخصص بهداشت محیط و افراد دیگر تشکیل می‌شود.

8 میلیون ایرانی مبتلا و در معرض ابتلا به دیابت

حدود 8 میلیون ایرانی در حالی مبتلا و یا در معرض ابتلا به دیابت هستند که عوارض و هزینه های ناشی از این بیماری زنگ خطر جدی برای سلامت جامعه و افزایش هزینه های درمانی محسوب می شود.

دیابت از جمله بیماریهایی است که اگر خوب کنترل نشود می تواند فرد مبتلا را خیلی زود از بین ببرد و مرگ زودهنگام او را رقم بزند. این در حالی است که کنترل بیماری با رعایت نکات خیلی ساده و ابتدایی توسط خود بیمار، باعث خواهد شد که او نیز بتواند همانند سایر افراد جامعه به زندگی خود ادامه دهد.

آخرین مطالعات نشان می دهد که 7/8 درصد از جمعیت 25 تا 65 ساله کشور درگیر بیماری دیابت هستند. ایران در منطقه ای قرار دارد که شیوع دیابت نسبت به آمار جهانی در آن بیشتر است.‌ متاسفانه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یک منطقه بیماری خیز دیابت به شمار می آید به طوریکه از هر پنج نفر ساکن این منطقه یک نفر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارد.

انتقاد از پزشک خانواده

در حال که وزارت بهداشت اصرار دارد برنامه پزشک خانواده در مسیر ارتقای سلامت مردم گام بر می دارد اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که اجرای این برنامه به شکل فعلی نمی تواند نیازهای حوزه سلامت را تامین کند. به طوری که دکتر حسن هویدا، معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی ایران، یکی از مهمترین موانع اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را، عدم اعتقاد مسئولین از صدر تا ذیل نسبت به این طرح دانست.

عدم اعتقاد مسئولین از صدر تا ذیل به این طرح، عدم برخورد جدی نمایندگان مجلس با اجرا نشدن این طرح بالاخص نمایندگان کمیسیون بهداشت ودرمان، تامین منابع مالی طرح ازسوی وزارتخانه غیرمتولی، عدم استفاده از نظرات کارشناسان و نمایندگان جامعه پزشکی و انجمنهای علمی که اساس و بدنه این طرح را تشکیل می دهند، عدم وجود تحقیق و پژوهش به منظور ارزیابی چگونگی اجرای طرح، فقدان مشارکت بین بخشی و درون بخشی، اجرای کامل طرح در قالب سیستم دولتی و عدم مشارکت بخش خصوصی در این طرح و... از مهمترین مشکلات پیش روی این برنامه است که هویدا به آنها اشاره دارد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
جوجه های رنگی، تهدیدی برای سلامت کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند



 

 

 

4 میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند

 

فارس: كارشناس ارشد تغذیه دفتر بهبود و تغذیه وزارت بهداشت گفت: در ایران نیز حدود سه تا چهار میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی مازندران، خدیجه رضایی در سمینار دیابت و تغذیه كه در دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران برگزار شد، بیان داشت: بهترین راه برای پیشگیری و درمان چاقی، اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی است.

كارشناس ارشد تغذیه دفتر بهبود و تغذیه وزارت بهداشت دیابت را شایع‌ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم و هفتمین علت مرگ و میر در جوامع غربی دانست و گفت: دیابت از نظر هزینه درمانی و میزان ازكار افتادگی یكی از مهم‌ترین مسائل بهداشتی درمانی انسان‌ها است.

وی گفت: در ایران نیز حدود سه تا چهار میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و حدود 20 درصد از افراد بالای 30 سال عدم تحمل گلوكز دارند كه حدود یك چهارم آنها در آینده دچار دیابت آشكار می‌شوند.

رضایی هدف‌های مراقبت تغذیه‌ای در كنترل دیابت را كنترل سوخت و ساز بیماران از طریق اصلاح عادت‌های غذایی و شیوه زندگی دانست و افزود: حفظ و یا رسیدن به نتایج متابولیك شامل حفظ سطح گلوكز خون در حد طبیعی و یا نزدیك به آن برای پیشگیری از عوارض حاد و مزمن دیابت است و حفظ چربی‌ها و لیپوپروتئین‌ها در حد طبیعی برای كاهش خطر بیماری‌های عروقی، كنترل فشار خون و كاهش خطر بیماری‌های عروقی لازم است.

كارشناس ارشد تغذیه دفتر بهبود و تغذیه وزارت بهداشت موارد دیگر از اهداف مراقبت‌های تغذیه‌ای را پیشگیری و درمان عوارض مزمن دیابت، اصلاح دریافت غذایی و تصحیح شیوه زندگی برای پیشگیری و درمان چاقی، دیس لیپیدمی، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و نفروپاتی، بهبود سلامتی با انتخاب غذاهای سالم و فعالیت بدنی، شرح نیازهای تغذیه‌ای فرد با درنظرگرفتن علایق فرهنگی و شخصی و ایجاد انگیزه برای تغییر شیوه زندگی عنوان كرد.... / تحلیل : عصر ایران