دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دیابتی ها با شكم خالی ورزش نكنند



 

 

 

دیابت

 

 

دیابت (بیماری قند) بیماری قابل كنترلی است كه بیش از ۳ میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند.

این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می شود. علت این بیماری معمولا كاهش میزان ترشح هورمون تنظیم كننده قند خون (انسولین) یا اختلال در عملكرد انسولین است.

به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور در دیابت نوع اول، بیمار به تزریق انسولین نیاز دارد و بیشتر در كودكان و افراد زیر۳۰ سال ایجاد می شود. به این نوع دیابت، دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می شود.

در دیابت نوع دوم معمولا بیمار به تزریق انسولین نیازی ندارد، اما ممكن است در برخی موارد تزریق انسولین نیاز باشد.

این نوع دیابت معمولا در افراد بالای ۴۰ سال، چاق و كم تحرك بیشتر است و به آن دیابت غیروابسته به انسولین نیز گفته می شود.

در كنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراكی پایین آورنده قند خون استفاده می شود.

براساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور، پرادراری و تكرر آن، احساس پرنوشی و تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و كاهش وزن بدون دلیل به عنوان نشانه های دیابت مطرح است.

در صورت عدم كنترل بیماری دیابت عوارض درازمدت این بیماری می تواند به اختلالات قلبی ـ عروقی، بینایی، نارسایی و از كارافتادگی كلیه ها و بروز زخم های پوستی بویژه در پاها و آسیب های عصبی منجر شود و در نهایت صدمات جبران ناپذیری مانند كوری، قطع پا و سكته قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد.

لازم است، بیماران دیابتی برای برخورداری از یك برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی به پزشك و كارشناس تغذیه مراجعه كنند.

همچنین بهتر است بیماران دیابتی از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبر غذایی) مانند نان و غلات سبوس دار، سبزی ها و میوه های با شیرینی كمتر استفاده كنند.

همچنین بیماران دیابتی باید به جای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شكر، مربا، عسل و... از خشكبار و میوه های خشك استفاده كنند.

میزان مصرف روغن های جامد و چربی نیز باید در رژیم غذایی این بیماران محدود شود و تا حد امكان در رژیم غذایی خود از روغن زیتون استفاده كنند.

لازم است بیماران دیابتی از گوشت های بدون چربی، مرغ بدون پوست و از شیر و فرآورده های لبنی كم چرب استفاده كنند. مصرف حداقل ۲ بار ماهی در هفته نیز برای این بیماران توصیه می شود.

بهتر است بیماران دیابتی از روش های پخت آب پز، بخارپز، تنوری كردن و كباب كردن به جای سرخ كردن استفاده كنند.

برای كنترل وزن در حد مطلوب نیز انجام ورزش و فعالیت های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح تحت نظر پزشك و كارشناس تغذیه توصیه می شود.

انجام فعالیت های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش های ملایم روزانه و حداقل ۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از غذا توصیه می شود.

این بیماران هرگز نباید با شكم خالی و گرسنه، ورزش و یا پیاده روی كنند. شستشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشك كردن با حوله نرم نیز به این بیماران توصیه می شود..../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
ورزش بسیار مفرح - دیدنش خالی از لطف نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با معده خالی ورزش نكنید



 

با معده خالی ورزش نكنید

 

برخی افراد تصور می كنند كه اگر با معده خالی ورزش كنند، می توانند چربی های بدن خود را بیشتر آب كنند و در نتیجه لاغرتر می شوند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان در یك مطالعه جدید تاكید كردند: این باور اشتباه است، چون آزمایشات نشان می دهد ورزش كردن با معده خالی نه تنها سودی برای بدن ندارد بلكه در واقع می تواند پیامد منفی و مضر هم داشته باشد.

این مطالعه كه در یك مجله تناسب اندام در آمریكا منتشر شده حاكیست اگر با معده پر یا خالی ورزش كنید در هر حال بدنتان به یك اندازه چربی می سوزاند اما مشكلی كه ممكن است در صورت ورزش كردن با معده خالی بروز كند این است كه گرسنه بودن در این وضعیت، موجب تحلیل رفتن عضلات می شود.

به گزارش روزنامه تلگراف ، متخصصان می گویند: انجام تمرینات شدید با معده خالی شما را خسته تر می كند و بدنتان فاقد انرژی لازم برای سوزاندن چربی های بیشتر خواهد بود.... / خبرگزارى ایسنا