دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دور كمر بیشتر، خطر مرگ بیشتر



 

 

 

دورکمربشتر خطرمرگ بیشتر

 

 

مطالعات نشان می دهد افرادی كه دور كمر آنها زیاد است، طی دوره ای ۹ ساله، خطر مرگ آنها به هر علت افزایش می یابد.

پیش از این مشخص شده بود كه داشتن دور كمر زیاد با آماس و ورم، مقاومت انسولین دیابت نوع ۲، میزان غیرعادی كلسترول و بیماری های قلبی همراه است.

شاید به این علت كه دور كمر ارتباط نزدیكی با بافت های چربی احاطه كننده امحا و احشا (اندام های شكمی) دارد. اعتقاد بر این است كه این چربی ها به مراتب خطرناك تر از بافت های چربی زیرپوستی هستند.

محققان آمریكایی به مطالعه رابطه بین دور كمر و خطر مرگ در بین ۴۸ هزار و ۵۰۰ مرد ۵۰ سال به بالا با میانگین سنی ۶۹ و ۵۶ هزار و ۳۴۳ زن ۵۰ سال به بالا با میانگین سنی ۶۷ پرداختند.

شركت كنندگان در این مطالعه اطلاعاتی در مورد وزن و دور كمر خود در سال ۱۹۹۷ ارائه كردند. مرگ این افراد و علت آن طی یك دوره ۹ ساله تا سال ۲۰۰۶ براساس شاخص ملی مرگ تحت نظر قرار گرفت.

طی این دوره زمانی ۹۳۱۵ مرد و ۵۳۳۲ زن جان خود را از دست دادند.

پس از اندازه گیری شاخص جرم بدن (BMI) و دیگر علائم خطرناك، مشخص شد مردانی با كمر ۱۲۰ سانتی متر و بیشتر و زنانی با دور كمر ۱۱۰ سانتی متر و بیشتر دو برابر بیش از دیگران در خطر مرگ طی این دوره ۹۰ ساله قرار داشته اند.

در بین تمامی دسته های مختلف شامل وزن نرمال، وزن زیاد و شدیدا چاق در مردان، آنها كه كمر بزرگ تری داشتند، بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. اما در میان زنان، آنها كه در دسته وزن نرمال قرار داشتند، خطر مرگ بیشتر بود.

علت ارتباط قوی تر بین مرگ و دور كمر زیاد در زنانی با شاخص جرم بدنی پایین هنوز مشخص نیست.

شاید تجزیه و تحلیل های بعدی در مورد ارتباط بین اندازه دور كمر و بافت های چربی اندام های شكمی یا اندازه گیری مقاومت انسولین در بین دسته های مختلف شاخص جرم بدن قادر به تشخیص دلیل بیولوژیكی این موضوع باشد.

شاید نتایج این مطالعه بر گسترش رهنمودهای آینده در مورد چاقی كمك كند و تاثیرگذار باشد. رهنمودها و ستورات بالینی موجود براساس شواهد و بررسی ها در سال ۱۹۹۰ است.

این دستورات توصیه می كند كه از اندازه دور كمر می توان افزایش خطر بیماری ها را فقط در افرادی كه به لحاظ طبقه بندی شاخص جرم بدن دارای وزن زیاد یا خیلی چاق هستند، تشخیص داد...../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
كمردرد كمر درد و دیسك كمر ورزش در طب فیزیكی و توانبخشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش خطر مرگ در افراد با چربی دور کمر


محققان دانشگاه واشنگتن طی مطالعه‌ای دریافتند، افرادی با وزن عادی که چربی دور کمر دارند در مقایسه با افرادی که دچار اضافه وزن هستند، اما چربی بدنشان دور باسن و ران‌ها قرار دارد در معرض خطر بیشتری برای مرگ هستند.

خبرگزاری ایسنا: محققان دانشگاه واشنگتن طی مطالعه‌ای دریافتند، افرادی با وزن عادی که چربی دور کمر دارند در مقایسه با افرادی که دچار اضافه وزن هستند، اما چربی بدنشان دور باسن و ران‌ها قرار دارد در معرض خطر بیشتری برای مرگ هستند.

چربی شکمی با کلسترول بالا، التهاب، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و دیابت مرتبط است. به گفته محققان در صورتی که دور کمر بزرگ‌تر از ران‌ها باشد این خطرها بیشتر نیز می‌شود.

دانشمندان از نتایج بررسی‌های 14 ساله خود بر هزار و 500 بزرگسال دریافتند، افرادی با وزن نرمال که دارای چربی‌های شکمی هستند در مقایسه با افراد چاق در خطر بیشتری برای مرگ و میر قرار دارند.

در واقع افراد با وزن عادی که دچار چاقی مرکزی هستند در مقایسه با افراد چاق و یا دچار اضافه وزن دو برابر در خطر مرگ و میر قرار دارند.

به گفته محققان تنها دراز و نشست نمی‌تواند این چربی‌ها را از بین ببرد، بلکه رژیم غذایی صحیح کالری سوز و ورزش صحیح منظم می‌تواند در این امر یاری‌رسان باشد.