دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دنیای وب چگونه متحول شد؟



 

آشنایی باhtml, اینترنت

با ظهور اینترنت و وب، كاربرد آن در زندگی عادی مردم روز‌به‌روز بیشتر شد، همین مساله سبب شد تا تولید صفحات وب و وب‌سایت‌ها افزایش یابد.

اما صفحات وب چیست؟

شما به عنوان یك شركت یا یك فرد نیاز دارید تا دیگران براحتی با شما آشنا شوند، اما این امر در دنیای مجازی و وب چگونه اتفاق می‌افتد؟

داده‌های شما در یكسری صفحات كه لزوما نشان‌دهنده اطلاعات است، قرار می‌گیرد و دیگران از طریق اینترنت می‌توانند براحتی به آن دسترسی پیدا كنند.

بگذارید قدری به عقب برگردیم، پس از توسعه‌ شبكه پروتكل‌های آن مانند TCP/IP ـ كه سنگ بنای وب امروزی است ـ پروتكل‌های دیگری برای تولید محتوا و دسترسی دیگران به شبكه طراحی و توسعه داده شد كه HTTP را سنگ بنای اینترنتی می‌دانند كه در حال حاضر از آن استفاده می‌كنید. ‌ اما همان‌طور كه از نام HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) پروتكل برای انتقال ابرمتن‌ها استفاده می‌شود، این انتقال ابرمتنی قرار است ساختار شبكه اینترنت را پوشش دهد و به صورت چندخطی باشد (یا حتی صفحه‌ای) یا برقراری ارتباطی بین نود‌های یك شبكه قرار بگیرد.

یكی از محتویاتی كه در HTTP استفاده می‌شود HTML یا زبان نشانه‌گذاری ابرمتن‌هاست، اما منظور از ابرمتن چیست؟
تا پیش از این، متون در رایانه به صورت متن‌های خام و بدون هیچ ساختار خاصی وجود داشت كه به آنها اصطلاحا Plain Text گفته می‌شد (یا Raw Text متن خام)، پس نیاز بود كه این متون یك ساختار پیچیده‌تری به خود بگیرند تا بیننده‌ها را به خواندن كل متن ترغیب كند. مهم‌ترین نكته در تولید این متون زیبایی و ساختارمندبودن آن است، یعنی كاربر بتواند همان چیزی را كه پیش از این در مجلات و روزنامه‌ها می‌دید، در دنیای رایانه نیز ببیند.

HTML تمام نیاز‌ها برای تولید این متون را برآورده می‌كرد، اما این اطلاعات باید به‌گونه‌ای در رایانه نمایش داده می‌شد. بعد از این بود كه بحث مرورگر‌های اینترنتی مطرح شد. مرورگرها برنامه‌ای هستند كه قابلیت دسترسی به سایت‌ها از طریق پروتكل HTTP را دارند و می‌توانند متون HTML را بدرستی و با ظاهری زیبا به نمایش بگذارند.

اما ساختار متون HTML به چه صورت است؟ همان‌طور كه از اسم آن برمی‌آید یك زبان نشانه‌گذاری است؛ یعنی شما بخش‌هایی از متون خود را باید نشانه‌گذاری كنید تا بتوانید براحتی به آن دسترسی داشته باشید؛ اما این نشانه‌گذاری چگونه انجام می‌گیرد؟

شما با tag(برچسب)های مشخص كه در ساختار HTML‌ تعریف شده‌ است، متون خود را نشانه‌گذاری می‌كنید تا هنگام نمایش، مفسری كه قرار است این ساختار متنی را با نمای ظاهری نمایش دهد، براحتی بتواند با استفاده از این برچسب‌ها متن خروجی شما را تولید كند و به شما نشان دهد.

اما این برچسب‌ها به چه صورت هستند؟
برچسب‌ها یك ساختار كلی دارند به صورت «tag [attributes]»content«/tag» . در بخش attributes شما یكسری خصوصیات برای برچسب خود مشخص می‌كنید؛ برای مثال «a»«/a» یك anchor برای صفحه شما به‌وجود می‌آورد كه شما از طریق آن می‌توانید به بخشی از صفحه موردنظر یا یك صفحه دیگر ارجاع داده شوید، این برچسب یك صفت به نام href دارند كه مشخص می‌كند این برچسب قرار است شما را به كجا ارجاع دهد و content متن یا محتوایی بوده كه قرار است به كاربر نمایش داده شود؛ برای مثال

«a‌href=”http://sobbekheir.com”/»sobbekheir«/a»

این برچسب بعد از تفسیر توسط مفسرهای HTML به صورت یك متن كه عبارت sobbekheir نوشته شده‌ است، نمایش داده می‌شود و شما با كلیك‌كردن به آن، به سایت اصلی صبح بخیر ارجاع داده می‌شوید.

اما این متون هنوز به آن ایده‌آلی كه مدنظر است، نرسیده‌ و فقط صرفا یك متن خام است. اینجاست كه CSSبه كمك شما می‌آید و این متن خام بدون ظاهر را به یك متن با ساختاری زیبا تبدیل می‌كند، طوری كه شما به عنوان خواننده بتوانید ساعت‌ها وقت بگذارید و از خواندن لذت ببرید.

CSS چیست؟
CSS یا Cascade Style Sheet همان‌طور كه از اسمش پیداست یك استایل است كه صورت آبشاری را به یك صفحه اختصاص می‌دهد. در CSS دست شما باز است و براحتی می‌توانید یك متن خام با ظاهری ساده را به یك متن قوی با ظاهری زیبا تبدیل كنید.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
تغییرات بزرگر دنیای وب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهی که دنیای فوتبال را متحول می‌کند



اخبار,اخبارعلمی,کلاه راگبی جدید

اخبارعلمی - کلاهی که دنیای فوتبال را متحول می‌کند

کلاه راگبی جدید شرکت آمریکایی «گروه ورزشی ریدل» تحت فشار بالا مچاله نمی‌شود زیرا دارای پنل‌های پلاستیکی لولایی است که در قسمت جلو و نزدیک بخش فوقانی آن قرار دارند.

در برخوردهای سر بازیکن با دیگر بازیکنان یا زمین، این پنل در جذب ضربه نقش مهمی ایفا می‌کند.

همچنین نقاب چهره ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ کلاه SpeedFlex، بخشی از ضربه را با استفاده از طراحی انعطاف‌پذیرش می‌گیرد و در چهار نقطه مختلف به هر یک از طرف‌های صورت متصل می‌شود. این آرایه امکان توزیع مناسب ضربه در سراسر کلاه را به جای متمرکزکردن آن در نزدیک پیشانی بازیکن می‌دهد.

می‌توان نقاب را به سرعت برداشت و در صورت نیاز آن را دوباره به صورت متصل کرد. این کار فقط از طریق فشاردادن چهار نقطه اتصالی به صورت امکان‌پذیر است.

سامانه ابداعی را می‌توان به «سیستم واکنش ضربه InSite » مجهز کرد. این سیستم شامل حسگرهایی در پوشش کلاه است که ضربات سنگین وارده به سر بازیکن را شناسایی می‌کند و به صورت بی‌سیم کادر پزشکی را در جریان می‌گذارد.
کلاه مزبور ماه جاری میلادی در دسترس است.

اخبار,اخبارعلمی,کلاه راگبی جدید

اخبار,اخبارعلمی,کلاه راگبی جدید

اخبارعلمی - ایسنا