دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دنـیا تمـام می شـود؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دردسر هیجان انگیز مایاها برای جهان

دنـیا تمـام می شـود؟ 

در میدان جدال‌های سیاسی جهان، مدت‌هاست که شایعات مختلفی در مورد به پایان رسیدن دنیا در سال 2012 و در روز 21 دسامبر (مصادف با اول دی ماه) در وبلاگ‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود و هر روز ابعاد گسترده‌تری نیز به خود می‌گیرد.

«جهان در یک قدمی نابودی قرار دارد!» این ادعای مردم وحشت‌زده‌ای است که شمارش معکوس را برای تحقق وعده مایاها آغاز کرده‌اند و دنبال راهی برای فرار از قیامت بزرگی می‌گردند که معتقدند تا 4روز دیگر اتفاق می‌افتد.

آخرالزمانی که هزاران سال قبل وعده‌اش را بومیان مکزیک داده بودند،حالا دردسر ساز شده است. هزاران سایت اینترنتی که با چنین ایده‌ای شکل گرفته و فعالیت می‌کنند، برای اثبات این نظر، به نوشته‌هایی اشاره می‌کنند که نزدیک به یک هزار و 300 سال پیش، روی یک سنگ کنده‌کاری شده‌اند و به پایان دنیا اشاره دارند.

تقویم مایا‌ها، قوم ساکن تمدن باستانی در آمریکای مرکزی، ظاهرا از حوالی 311 سال قبل از میلاد مسیح آغاز شده و، به گفته برخی از کار‌شناسان، به پایان خود خواهد رسید، چرا که تدوین‌کنندگان آن معتقد بودند که آغاز و پایان این تقویم بر مبنای شروع و پایان جهان هستی تنظیم شده است.کسانی که به این فرضیه یا به اعتقاد دیگران به این افسانه باور دارند می‌گویند که عمر جهان در روز 21 دسامبر امسال، به پایان خواهد رسید.

بلایی که به اعتقاد مایاها، وقتی نازل می‌شود که نیروهای خیر در روی زمین با نیروهای شر وارد یک جنگ تمام عیار می‌شوند و این جنگ که به نبرد آرماگدون معروف است، به نابودی دنیا می‌انجامد. اگرچه تاریخ پژوهان غربی معتقدند که آخرالزمان در پیشگویی مایاها به معنی پایان گرفتن حیات بشری نیست و صرفا یک مرحله از تاریخ به پایان می‌رسد و بعد از آن سبک دیگری از زندگی ادامه پیدا می‌کند، اما هنوز خیلی از مردم دنیا به فکر نجات پیدا کردن از ترکش‌های این جنگ جهانی هستند. جنگی که بنا به پیشگویی مایاها، تا در گرفتن آن تنها چند روز باقی مانده است.

مایاها قومی صاحب تمدن پیشرفته بودند که در جنوب مکزیک زندگی می‌کردند.آنچه از تمدن مایا به جا مانده نشانگر دانش پیشرفته این قوم در نجوم، ریاضی و تعیین چرخه‌های زمانیست. آنها سال خورشیدی 365 روزه را شناسایی کرده بودند و در یکی از معدود کتاب‌هایی که از آنها به جا مانده است، جدولی از خورشیدگرفتگی‌هایی وجود دارد که از عصر آنها تا زمان معاصر رخ داده‌اند.طولانی‌ترین تقویم مایاها در سال سه هزار و 114 قبل از میلاد مسیح آغاز شده و در دوره‌هایی 394 ساله، تحت عنوان بکتون، ادامه دارد.سیزدهمین بکتون مایاها 21 دسامبر امسال و در روزی به پایان می‌رسد که در نجوم با عنوان انقلاب زمستانی شناخته می‌شود.انقلاب زمستانی موعدی در سال است که با توجه به زاویه زمین نسبت به خورشید، ساکنان نیمکره شمالی کوتاه‌ترین روز و ساکنان نیمکره جنوبی طولانی‌ترین روز را در طول سال تجربه می‌کنند. انقلاب زمستانی تقریبا با طولانی‌ترین شب سال که در فرهنگ باستانی ایرانی با عنوان شب یلدا شناخته می‌شود، نیز همزمان است.

طبق یکی از عقاید قدیمی، بوگاراش محل سکونت موجودات فرازمینی است که نابودی زمین را انتظار می‌کشند بنابراین در لحظه نبرد خیر و شر و نابودی زمین، چه جایی امن‌تر از سرزمین فضایی‌ها؟ روستای بوگاراش 176 نفر جمعیت دارد اما از همین حالا هزاران نفر مسافر به این روستا رفت و آمد می‌کنند و بلیط‌های هواپیما از آمریکا به مقصد فرانسه از ماه‌ها قبل برای آخرین روزهای دسامبر رزرو شده‌اند.

روستای کوهستانی بوگاراش این روزها آنقدر رونق گرفته که خیلی از مسافران حاضرند تا 1600 دلار برای یک شب اقامت در این روستا بپردازند. اما دولت فرانسه نگران ازدحام جمعیت و ناتوانی در کنترل عواقب آن است به همین دلیل عبور و مرور در روز 21 دسامبر را در این روستا ممنوع کرده و بازدید گردشگران از روستای بوگراش و طبیعت کوهستانی آن در این روز امکانپذیر نیست. چینی‌ها با سابقه طولانی که در خرافه دارند، این روزها بیشتر از بقیه مردم وحشت‌زده دنیا خبرساز شده‌اند. اخیرا یک مرد روستایی چینی دست به کار شده تا به سبک خودش بشریت را از نابودی نجات دهد.

روزنامه ایندیپندنت در این‌باره می‌نویسد که در گزارش‌هایی که طی هفته‌های اخیر در رسانه‌ها منتشر شده می‌توان دید که از روسیه گرفته تا فرانسه و از آمریکا گرفته تا برزیل هستند مجامع و افرادی که این هشدارها را جدی گرفته‌اند. برخی حتی شروع کرده‌اند به جمع‌آوری و ذخیره کالاهای ضروری و مواد غذایی. در روسیه قفسه‌های بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی خالی شده است.

روس‌ها با وجودی که مرتب از سوی مقامات دولتی به آرامش و اعتماد نکردن به خرافه‌ها دعوت می‌شوند، این روزها به خرید کنسروهای خوراکی، کیسه‌های خواب، شمع و مواد گرمایشی روی آورده‌اند و شکل و شمایل بحران‌زده‌ای به شهر داده‌اند. هنوز خیلی از روس‌ها به دنبال خرید اینترنتی بسته‌های مخصوصی هستند که در آمریکا تولید شده و تحت عنوان «کیت آخرالزمان» به فروش می‌رسند. این بسته‌های نجات که قیمت‌شان از 350 دلار تا 24هزار دلار متفاوت است، شامل تجهیزات کمک‌های اولیه، لوازم دفاع شخصی و ابزارهای امداد و نجات و خوراکی‌های کنسروی ماندگار است که در آمریکا و مکزیک بازار فروش خوبی پیدا کرده‌اند.

در تبلیغات این کیت‌ها حتی به بازگشت زامبی‌ها هم اشاره شده و آمده است: «اگر اتفاق بیفتد چطور؟ اگر واقعا کابوس‌های ما محقق شوند؟ اگر مردگان راه بیفتند و ادامه حیات بشری را تهدید کنند و شما مجبور به یک مبارزه هر روزه باشید، چیزی برای دفاع کردن از خود دارید؟»

کیت‌های آخرالزمان اگرچه در مکزیک بازار خوبی پیدا کرده‌اند اما بومیان این کشور، به روش‌های دیگری برای پشت سر گذاشتن جنگ آخرالزمان روی آورده‌اند. آنها بر اساس آیین‌های مایایی، مراسم شمع و آتش را برگزار می‌کنند و با خواندن دعاهایی که در کتاب‌های قدیمی آمده، سعی در دور کردن بلا دارند. ادعاهای جالبی هم در اینترنت منتشر شده است؛یکی از آنها ادعای زنی آمریکایی است که معتقد است با ساکنان سیاره‌ای دیگر به نام «نیبیرو» در تماس است و آنها به وی هشدار داده‌اند که به زودی تحت تاثیر تصادم کره زمین با آن سیاره که حدود 39 سال نوری از ما فاصله دارد کره زمین نابود خواهد شد. وی از دهه 1990 تبلیغات خود را شروع کرده و اکنون وب‌سایت و صفحه توئیتر ویژه خود را دارد.

در آشفته‌بازاری که به راه افتاده، مردم ساکن منطقه «یوکاتان» در مکزیک که بخش عمده آنها از نسل مایا‌ها هستند برای این روز جشن بزرگی را تدارک دیده‌اند و به نظر می‌رسد که خود آنها به چنین پیش‌بینی‌هایی توجه ندارند. گذشته از گروه‌های محدودی که هر بار به بهانه‌ای عمر جهان را رو به پایان می‌بینند و از فرا رسیدن روز محشر سخن می‌گویند، ظاهرا چنین باوری در میان عموم مردم نیز رو به گسترش بوده است.

طبق نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه «ایپسوس» انجام شده، یک نفر از هر هفت نفر اعتقاد دارند که جهان در دوره زندگی آنها یا به فاصله کمی پس از آن به پایان خواهد رسید. در‌‌ همان نظرسنجی مشخص شده که یک نفر از هر ده نفر در جهان معتقدند که تحت تاثیر باور به آخرت و پایان جهان در زندگی روزانه خود دچار نوعی هراس و نگرانی می‌شوند.

روزنامه ایندیپندنت می‌افزاید که میزان تبلیغات در این مورد و هراسی که در میان مردم ایجاد شده تا حدی است که بسیاری از حکومت‌های جهان مجبور شده‌اند به اشکال گوناگون به شهروندان خود تضمین و امنیت بدهند. برای مثال، دولت آمریکا در وب‌سایت رسمی خود اخیرا با انتشار بیانیه‌ای به همه مردم تضمین داده است که «اخبار هراسناک در مورد پایان جهان در روز بیست و یک ماه دسامبر همه شایعه است».

سازمان ناسا نیز خود را ملزم دیده است که به این شایعات واکنش نشان دهد و با پخش یک ویدئوی کوتاه روی وب‌سایت یوتیوب سعی کرده است حقایق علمی در مورد کهکشان‌ها و بقای حیات روی سیاره زمین را تشریح کند.ماه گذشته نیز این سازمان روی وب‌سایت رسمی خود پنج حالت گوناگونی را که ممکن است موقعیت فعلی حیات در سیاره ما را تهدید کنند تشریح کرد. یکی از آن موارد تغییر محور قطب‌های مغناطیسی کره زمین است.

طبق ارزیابی‌های این سازمان، چنین واقعه‌ای ممکن است هر 400 هزار سال یک بار روی دهد، ولی بعید است که خطری برای حیات روی کره زمین ایجاد کند. دانشمندان این سازمان می‌گویند بعید است که چنین واقعه‌ای در چند هزار سال آینده روی دهد.

کارشناسان تقویم قوم مایا‌، می‌گویند که برداشت افرادی که معتقدند جهان در دسامبر امسال به پایان خواهد رسید کاملا نادرست است. این کار‌شناسان می‌گویند که در تمام متون باستانی تمدن مایا چنین پیش‌بینی وجود ندارد. روزنامه ایندیپندنت می‌افزاید که نخست‌وزیر استرالیا نیز مجبور شده است در برنامه‌ای تلویزیونی به مردم این کشور اطمینان دهد که خطری جهان را تهدید نمی‌کند. وزیر حوادث غیرمترقبه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای به مردم این کشور اطمینان داده است که جهان در ماه دسامبر به پایان نخواهد رسید. رهبران کلیسای ارتدکس روسیه نیز مجبور شده‌اند در این مورد به مردم اطمینان دهند./مردم سالاری

 


ویدیو مرتبط :
ترسـناک ترین چـت دنـیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پـیـاز ارزان مـی‌شـود



 

 

 

 

پیاز

 

 

از ابتدای هفته جاری محصول پیاز در مغازه‌های سطح شهر تهران و همچنین غرفه‌های تعاونی‌های عرضه محصولات كشاورزی كاهش و با قیمت چند برابری نسبت به روزهای قبل خود عرضه شده است كه در این باره مدیركل دفتر سبزی و صیفی اعلام كرد: مشكلی در تولید نداریم اما به دلیل بارندگی در برداشت پیاز در استان‌های جنوبی با مشكل مواجه شدیم كه یكی - دو روز آینده قیمت این محصول كاهش می‌یابد.

بهروز غیبی - مدیركل دفتر سبزی و صیفی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد كشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره كاهش محصول پیاز و افزایش قیمت آن در بازار مصرف طی چند روز اخیر، اظهار كرد: هیچ مشكلی در تولید وجود ندارد و میزان تولید پیاز در كشور جوابگوی مصرف و بازار تقاضا است.

وی افزود: با توجه به این‌كه در حال حاضر پیاز مصرفی از استان‌های جنوبی كشور تامین می‌شود، به دلیل بارندگی در برداشت پیاز با مشكل مواجه شده‌ایم.

به گفته غیبی برداشت پیاز از روز گذشته در جیرفت آغاز شده كه طی یكی - دو روز آینده به میزان مورد نیاز و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌كنندگان قرار می‌گیرد..../تحلیل:ایسنا