دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دنباله داری شبیه یک سیارک + عکس



اخبار علمی - دنباله داری شبیه یک سیارک + عکس

این دنباله دار پیش از این فعالیتی نداشت و به عنوان سیارکی خاموش شناخته می‌شد اما رصدهای اخیر آن را به عنوان یک دنباله دار معرفی کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دنباله دار کاتالینا تنها یک روز پس از عبور از نزدیکی خورشید توسط محققان پروژه‌ی بررسی اشیاء نزدیک به زمین در طیف مادون قرمز ناسا رصد شد.

 

اخبار,اخبار علمی ,سیارک

 
این دنباله دار در طیف مادون قرمز بسیار درخشان بود و دمی در حدود 100 هزار کیلومتر داشت. این دم بلند حاصل تبخیر یخ هایی بود که 4.5 میلیون سال پیش تشکیل شده بود. این دنباله دار هر 450 سال یکبار به دور خورشید می گردد.

این دنباله دار پیش از این فعالیتی نداشت و به عنوان سیارکی خاموش شناخته می‌شد اما رصدهای اخیر آن را به عنوان یک دنباله دار معرفی کرده است.

دنباله‌دار ها توده‌هایی از غبار، سنگ و یخ هستند که روی مدار‌هایی بسیار کشیده از نواحی انتهایی منظومه شمسی تا نزدیکی خورشید در گردش‌اند. با نزدیک شدن این اجرام به خورشید یخ آنها تبخیر شده و دم بلندی را در جهت مخالف خورشید شکل می دهد.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
شبیه سازی برخورد یک سیارک با زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)



 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

سوباتان دارای جمعیت کمی است که در اواخر ماه اول تابستان از روستاهایی چون قلعه‌بین در این مکان سکنی گزیده و در اواخر آخرین ماه تابستان به خانه‌های خود باز می‌گردند.

 

این محل از چشمه‌های پرآب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است که حفره‌هایی چند سیل‌ اب‌ را در خود فروبرده و به دور دست می‌برد، شاید کمتر کسی بداند که سوباتان به معنی محلی که آب فرو می‌برد، باشد.

 

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 


این ییلاق زیبا و دیدنی در بخش کرگانرود واقع شده است که فاصله آن تا شهر هشتپر‍‍‍‍ حدود ۳۲ کیلومتر با جاده‌ای کوهستانی است که از دل جنگل‌های تالش می‌گذرد و سوباتان در بالای یک طرف دره لیسار و ییلاق تاریخی برزبیل، در طرف دیگر این دره واقع شده است. در واقع سوباتان در 60 کیلومتری تالش واقع است.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 


در داخل و اطراف سوباتان گورستان‌های متعددی از هزاره‌ها پیش تاکنون وجود دارد؛ این منطقه همواره محل گذر کوچ‌نشینان و مسافران خطه گیلان به اردبیل بوده و به همین دلیل آثار استقراری زیادی از گذشته در این محوطه باقی نمانده است.


همچنین در این ییلاق معدن مس و آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی و قبرهای ماقبل تاریخ در محلی بنام کندی یا کهنه‌ده ییلاق برزبیل وجود دارد.

 

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 

 


چشمه باتمان بولاق که بین سوباتان و اسبومار واقع شده، منطقه باستانی گنجخانه، سرچشمه اصلی قنات سلسال که سر از قلعه سلسال لیسار درمی‌آورد و بازار سنتی سوباتان از نقاط جالب و دیدنی سوباتان است.

 


قلعه سلسال که در پایین‌دست سوباتان واقع شده، تنها اثر تاریخی معماری شناخته شده در این محل است، قلعه‌خشک که بسیار سرسبز است نیز در جهتی مخالف قلعه‌ سلسال بدون وجود چشمه‌های جوشان قرار دارد که به آن اقامتگاه بزرگان نیز می‌گویند.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 



ساری‌داش(سنگ زرد)، آلچالخ(محل رشد درخت آلوچه)، هاچاداش(جایی که کوه به شکل تیر و کمان در آمده است) و باغ داگل (محلی که ییلاق ایل شاهسون از ایلات استان اردبیل به شمار می‌رود)، از دیگر محوطه‌های طبیعی شناخته شده در ارتفاعات ییلاق سوباتان به شمار می‌آید.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران!   (+عکس)

 

 


در حالی که دمای شهرهای مختلف استان گیلان مرطوب ترین استان کشور به ندرت به کمتر از یک درجه بالای صفر می رسد، در ارتفاعات سوباتان تابستان هم چاله‌های پر از برف دیده می‌شود و به همین دلیل زمستان که می‌رسد جز دو خانوار کس دیگری در سوباتان نمی‌ماند و بقیه به جنگل‌های دامنه البرز و کنار دریاچه لیسار کوچ می‌کنند.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 


این روستا فاقد برق و گاز مى باشد و تنها بعد از غروب خورشید به مدت 3 ساعت روشنایى خود را با ژنراتور برق تامین مى نمایند.


منبع: tabnak.ir