دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دلفین‌ها ما را چه شکلی می‌بینند؟



اخبار,اخبار علمی ,زندگی دلفین‌ها

محققان آمریکایی و بریتانیایی برای نخستین بار در جهان تصویری از درک یک دلفین از انسان غوطه‌ور در آب را به واسطه انعکاس صدا به دست می‌آورد، ثبت کرده‌اند. 

به گزارش آنا به نقل از Gizmodo، این تیم با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری که CymaScope نام دارد، از تصویری که دلفین از انسان در ذهن خود می‌سازد، عکس گرفته‌اند. این سیستم صداهایی که دلفین به سمت اشیاء در داخل آب می‌فرستد، ثبت می‌کند و بعد تصاویر دو بعدی از آن صداها می‌سازد. سپس این تصاویر توسط کامپیوتر به تصاویر سه‌بعدی تبدیل می‌شوند و به محققان امکان می‌دهند که مدل‌های قوی و نزدیک به واقعیت بسازند.

جک کاسه‌ویتز، رئیس این تیم تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: «ما بیش از یک دهه است که روی نحوه ارتباطات دلفین‌ها مطالعه می‌کنیم. زمانی که دریافتیم دلفین‌ها در آزمایش‌های ما در مورد انعکاس صدا، اطلاعات کافی در اختیارمان قرار نمی‌دهند، با ثبت صداهای آنها با 92 درصد دقت قادر به شناسایی این اصوات شدیم و بعد کنجکاو شدیم ببینیم که آنها این صداهای منعکس‌شده از اجسام را چگونه می‌بینند».

 

اخبار,اخبار علمی ,زندگی دلفین‌ها

 تصویری که دلفین از یک انسان داخل آب میبیند


دانشمندان در این آزمایش از یک دلفین ماده با نام «آمایا» استفاده کردند و امواج صوتی آن را از یک غواص داخل آب ثبت کردند. این غواص برای اینکه نویزی ایجاد نکند، مدت کوتاهی را بدون نفس کشیدن ماند تا هیچ حبابی ایجاد نشود و امواج صوتی روی نتایج آزمایش تاثیری نگذارند.

به محض اینکه آمایا غواص را با کمک امواج صوتی فرکانش بالا شناسایی کرد، سیستم CymaScope ارتعاشات صوتی در محیط آب را ثبت و به شکل تصویر درآورد.

محققان به غیر از غواص، آمایا را به سمت اشیائی چون گلدان، مکعب و یک نماد مثبت (+) هدایت کردند.

کاسه‌ویتز در این باره می‌گوید: «با چاپ موفقیت‌آمیز یک مکعب با سیستم سه‌بعدی هیجان‌زده شده بودیم و با دیدن پرینت سه‌بعدی از یک انسان از شدت هیجان قادر به حرف زدن نبودیم. برای نخستین بار بود که می‌دیدیم دلفین‌ها ما را چگونه می‌بینند».

 

اخبار,اخبار علمی ,زندگی دلفین‌ها

 (سمت چپ) تصویر اصلی CymaScope از آنچه دلفین می‌بیند/ (سمت راست) تصویر تقویت شده توسط کامپیوتر از آنچه دلفین می‌بیند

 

اخبار علمی - آنا

 


ویدیو مرتبط :
پارک دلفین ها.....حرکت حرفه ای با دلفین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلفین‌ها، جنین زنان باردار را می‌بینند!



دلفین‌ها,جنین زنان باردار,مشاهده جنین زنان باردارتوسط دلفینها,تولید صدا توسط دلفینها

دلفین‌ها، جنین زنان باردار را می‌بینند!

دلفینها به زنان باردار علاقمند هستند. این پستانداران به سوی زنان باردار شنا کرده و در نزدیکی شکم آنها از خود صدا تولید می‌کنند. این صداها شامل انعکاس صدای بسیار متمرکز هستند.برخی محققان بر این تصور هستند که دلفین‌ها می‌توانند با استفاده از فراصوت، جنین درون رحم زنان باردار را مشاهده کنند.

به گزارش ایسنا، دلفین‌ها در محیط خود به انتشار صدا پرداخته و به پژواک آن گوش می‌دهند. این فرآیند به آنها در شناسایی شکل و موقعیت اجسام کمک می‌کند.

پزشکان از یک شیوه مشابه برای تصویربرداری از کودک انسان استفاده می‌کنند. هر دو فرآیند از فراصوت بهره برده که شامل پالس‌های زیر صدای بالاتر از طیف قابل شنود برای انسان است.

 

بر اساس گزارش‌های محققان، دلفینها به زنان باردار علاقمند هستند. این پستانداران به سوی زنان باردار شنا کرده و در نزدیکی شکم آنها از خود صدا تولید می‌کنند. این صداها شامل انعکاس صدای بسیار متمرکز هستند.

دلفینها در زمان توجه به چیزی یا تحریک دلفینهای دیگر، پوزه‌شان را بر روی پوست قرار داده و صدایی شبیه جیرجیر در تولید می‌کنند.

 

برای مثال زمانی که یک دلفین با آموزشگر زن خود پیش و پس از بارداری وی شنا می‌کرد، احتمالا می‌توانست تفاوت را در نمایه انعکاس صدا یا الگوی صداهای بازگشتی از شکم این زن احساس کند. این حیوانات ممکن است حتی از قابلیت شناسایی ضربان قلب جنین در شکم مادران برخوردار باشند.

 

این در حالی است که همه اینها فقط در حد گمانه‌زنی است.

حداقل یک پژوهش نشان داده که دلفین ها می‌توانند شکل اجسام را از پشت یک مانع کدر مانند جعبه درک کنند. بر این اساس دانشمندان امکان برخورداری این موجودات از قابلیت تمایز انسانهای باردار یا غیرباردار را منطقی دانسته‌اند.

 

به گفته محققان، اگرچه آب بهترین رسانا برای فراصوت بوده اما دلفینها ممکن است ندانند آنچه درون شکم یک زن باردار می‌بینند در واقع یک انسان دیگر است.

با توجه به این گمانه‌ها، کاملا امکان‌پذیر است که دلفینها بتوانند بارداری همنوعان خود را تشخیص دهند. در حقیقت پیش از این دیده شده که این موجودات به سمت دلفینهای باردار رفته و صدا تولید کرده‌اند.

 

دلفینها از انعکس صدا برای اهداف مختلف از برقراری ارتباط در گروه گرفته تا تربیت فرزندانشان استفاده می‌کنند.

این موجودات با برخورداری از قابلیت انعکاس صدا به دنیا نیامده بلکه آنرا به مرور زمان فرامی‌گیرند. برای مثال بچه دلفینها پیش از یادگیری تولید صداهای پیچیده صداهای نامفهوم ایجاد می‌کنند./ایسنا