دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دلار و قیمت دلار در کشورهای مختلف



دلار,قیمت دلار,نرخ دلار

 دلار و قیمت دلار در کشورهای مختلف
دلار (به فارسی افغانستان: دالر)‏ (به انگلیسی: Dollar)‏ نام واحد پول ۳۳ کشور جهان از جمله کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، و سنگاپور است. واژه دالر احتمالاً صورت مقلوب تالر یا یوآخیمزتالر است که نام منطقه‌ای است در بوهم که معادن نقره مرغوبی داشت. و از آن برای ضرب سکه استفاده می‌شد. امروزه این منطقه بخشی از جمهوری چک است و چکها آنرا با نام یاخیموف می‌شناسند.


قیمت دلار آمریکا ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ دلار را پول رسمی آمریکا تصویب کرد. ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵کنگره آمریکا (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) به اتفاق آرا دلار(Dollar ) را واحد پول آن کشور قرار داد.

 

پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجر نشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکائیان سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند.

 

سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند. اس با خط عمودی«$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این "P" در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.


مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیره ی جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد امریکا داده‌است. امریکا ضمن داشتن کسری تراز پرداخت‌های عظیم، می‌تواند هزینه و سرمایه‌ی مصرفی را فراتر از تولید داخلی تامین کند و به سرمایه‌گذاری‌هایی دست زند که بسیار بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است، زیرا خارجی‌ها علاقه‌مندند دارایی‌های خود را به دلار افزایش دهند.


دلار کانادا (در انگلیسی: Canadian Dollar)نام واحد پول کشور کانادا است که به اختصار CND کی ا دی نامیده می‌شود.
واحد اصلی پول کشور کانادا دلار است، اسکناس‌های ۲ دلاری که هم اکنون به صورت سکه قابل استفاده می‌باشد، ۵ دلاری، ۱۰ دلاری و ۲۰ دلاری است، اما اسکناس‌های ۵۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری نیز رایج است. سکه‌های کانادایی شامل پنی(یک سنت)، نیکل(پنج سنت)، دایم (ده سنت)، کوارتر(بیست و پنج سنت)، لونی(یک دلار) و تونی(دو دلار) می‌باشند.

 

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار

 
دلار استرالیا (در انگلیسی: Australian Dollar) نام واحد پول کشور استرالیا است که به اختصار AUD اِی یو دی نامیده می‌شود. دلار استرالیا در کشورها و مناطق زیر نیز استفاده می‌شود: کیریباتی، جزایر نورفولک، جزایر کریستیَن. هر دلار استرالیا از یکصد سِنت تشکیل می‌شود.


سکه‌ها: پنج سنتی، ده سنتی، بیست سنتی، پنجاه سنتی، یک دلاری و دو دولاری. سکه‌های یک و دو دلاری زرد رنگ و بقیه نقره‌ای رنگ هستند. تمام سکه‌ها در یک طرف نقش ملکه الیزابت دوم را دارند.

اسکناس‌های کاغذی: پنج دلاری، ده دلاری، بیست دلاری، پنجاه دلاری و صد دلاری.


ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۰٫۵ بوده که در سال ۲۰۰۷ با رشدی زیاد به ۰٫۸ رسیده است. کد پول کشور استرالیا ۴۲۱۷ است که از سه اختصار بین اللملی تشکیل و تاریخ صدور و سند پول به تائید سازمان بین‌المللی استاندارد یا (ISO International Organization for Standardization) می‌رسد.

 

اختصار کد پولی کشور استرالیا AUD که معمولاً با علامت اختصاری $.A و یا بصورت غیر رسمی AU$ نمایش داده می‌شود. دلار استرالیا، ششمین ارز مبادلات تجاری در بازار بورس جهانی بشمار می‌رود. این دلار به ترتیب پس از دلار آمریکا، یورو، ین، پوند استرلینگ، و فرانک سویس در مبادلات ارزی جهانی کاربرد دارد.
دلار استرالیا از جهت نرخ بهره بالا در این کشور، عدم مداخله دولت در بازار سهام خارجی، تثبیت اقتصاد و دولت، و سود معاملات بازرگانی بویژه با کشورهای آسیایی در سطح جهان مطرح است.


اولین بار دلار در تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۶۶ معرفی شد و هر ۲ دلار استرالیا معادل یک پوند و یا به ازای هر دلار ده «شلینگ» معاوضه می‌شد. در سال ۱۹۶۷ پس از آنکه «استرلیگ» در مقابل دلار آمریکا کم ارزش شد، برای اولین بار ارزش دلار استرالیا از «استرلینگ» پیشی گرفت. در همان زمان ارزش هر یک دلار استرالیا معادل ۱٫۱۲ دلار آمریکا مبادله می‌شد.


اولین سری دلارها در سال ۱۹۹۶ در واحدهای ۱, ۲, ۱۰ و ۲۰ دلاری، در همان اندازه اسکناسهای سابق پوند به چاپ رسید. اسکناس ۵ دلاری در سال ۱۹۶۷ پس از مقبولیت دیگر اسکناسها در میان مردم به بازار آمد. اسکناس یک دلاری جای خود را در سال ۱۹۸۴ به سکه داد و چهار سال بعد یعنی سال ۱۹۸۸ سکه دو دلاری جایگزین پول پلاستیکی شد. اسکناس ۵۰ دلاری در سال ۱۹۷۳ و سپس اسکناس یکصد دلاری در سال ۱۹۸۴ بمنظور پاسخ به تورم و سهولت در انجام معاملات بزرگتر معرفی گردید.

منبع:dolars.ir

 

قیمت آنلاین ارز در بازار ایران

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش تدریجی قیمت دلار آزاد



 

 

دلار

 

 

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۰۸۵ تومان شد. روز گذشته هر دلار آمریکا با ۵ تومان افزایش به نرخ ۱۰۸۵ تومان در چهار راه استانبول دست به دست شد.

قیمت دلار آزاد دیروز نسبت به ۱۰ روز پیش ۲۵تومان افزایش نشان می دهد. در حالی که قیمت دلار دولتی در صرافی ها در قبال ارائه بلیت تایید شده و گذرنامه معتبر تا سقف ۲۰۰۰ دلار همچنان ۱۰۵۰ تومان است. دیروز البته صرافی متعلق به یکی از موسسات اعتباری دلار را با شرایط ذکر شده تا ۱۰۴۵ تومان هم فروخت.

از زمان آشفته شدن بازار خرید و فروش ارز به ویژه دلار آمریکا بیش از یک ماه می گذرد. این مشکل که از یک سو با تعلل بانک مرکزی در واکنش به موقع و هیجانات بازار از سوی دیگر نرخ حواله دلار را حتی تا ۱۲۵۰ تومان بالا برده بود، بالاخره با دخالت بانک مرکزی در تزریق دلار به بازار پایان یافت. از سوم مهر ماه قیمت دلار از ۱۰۶۰ تومان به سرعت طی یک هفته به دلیل بسته شدن امکان حواله ارز از طریق دبی، افزایش یافت .بانک مرکزی از اواخر هفته اول در قبال کارت ملی به هر نفر ۲۰۰۰ دلار به نرخ ۱۰۷۵ تومان می فروخت. تشکیل صف های طولانی برای خرید دلار دولتی با نرخ کمتر از سطح ۱۱۰۰ تومانی بازار آزاد، (قیمت دلار در بازار آزاد پس از اوج گرفتن تا حد ۱۲۰۰ تومان تا سطح ۱۱۰۰ تومان برای چندین روز ثابت ماند) از ابتدایی ترین پیامدهای عدم شفافیت در اطلاع رسانی و ابهام در سیاست گذاری ها بود. ازدحام برای خرید دلار آمریکا و تب خرید آن به میان زنان خانه دار نیز کشیده شد. تلاش بانک مرکزی برای کنترل تقاضا بالاخره چاره ای جز فروش ارز به مسافران واقعی با توسل به بلیت تایید شده نداشت. قیمت دلار آمریکا به تدریج در بازار آزاد تا حد ۱۰۹۰ تومان و سپس تا کف ۱۰۶۵ تومان افت کرد. اما در روزهای اخیر مجددا بازار شاهد افزایش قیمت تا ۱۰۸۵ تومان است.

اکنون با گذشت تقریبا دو هفته از اتخاذ تصمیم برقراری سقف فروش ۲۰۰۰ دلار برای مسافران واقعی به نظر می رسد میزان ۲۰۰۰ دلار برای مسافران کافی نبوده و علاوه بر رفع محدودیت حواله به خارج از کشور، تقاضای خرد برای دلار آمریکا همچنان بدون پاسخ مانده و با وجود اراده بانک مرکزی برای کنترل قیمت، فعلا دلالان در چهار راه استانبول دلار را با قیمت خود می فروشند. پوشیده نیست که چند نرخی شدن قیمت در بازار ارز به ابهام در تعیین دقیق قیمت کالا و خدمات در کشور می انجامد. این در حالی است که تک نرخی شدن قیمت ارز پس از انقلاب در کشور سابقه ای ۸ ساله دارد..../تحلیل:دنیای اقتصاد