دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دستاورد پژوهشگران کشور در ترمیم ضایعات تاندون با تمایز سلو‌ل‌های چربی خرگوش



اخبار,اخبار علمی,سلو‌ل‌های چربی خرگوش

پژوهشگران انستیتو پاستور ایران موفق شدند در فاز آزمایشگاهی سلول‌های بنیادی مشتق از چربی خرگوش را به سلول‌های تاندونی تمایز دهند و امیدوارند این روش، راهکار بهینه‌ای برای ترمیم آسیب‌های تاندونی باشد.

محمد همرنگ در این زمینه گفت: این مطالعات با موضوع «بررسی تمایز سلول‌های بنیادی استخراج شده از چربی خرگوش به سمت سلول‌های تاندونی» اجرایی شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سلول‌های تاندونی، اظهار داشت: سلول‌های تاندونی به صورت طبیعی ترمیم مناسبی ندارند و زمان زیادی برای ترمیم آن نیاز است. برای رفع این مشکل به دنبال راه حل‌هایی هستیم تا شرایط بهینه‌ای برای ترمیم آسیب‌های تاندونی فراهم کنیم.

همرنگ با اشاره به اجرای تحقیقاتی در این زمینه در انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: برای این منظور از یک بیوراکتور استفاده کردیم تا نیروی مکانیکی موجود در بدن بر روی سلول‌های بنیادی که موجب تمایز و حرکت این سلول‌ها به سمت سلول‌های تاندونی یا تنوسیت (Tenocyte) می‌شود را شبیه‌سازی کند.

وی با تاکید بر این که این مطالعات در فاز آزمایشگاهی (in vitro) قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس شبیه سازی صورت گرفته، توانستیم اقدام به تمایز سلول‌های بنیادی استخراج شده از چربی خرگوش به سمت سلول‌های تاندونی با استفاده از ساختار داربستی کنیم.

همرنگ داربست استفاده شده در این مطالعات را پلیمر PDMS‌ یا پلی دی متیل سیلوکسان عنوان و تصریح کرد: سلول‌های بنیادی چربی خرگوش بر روی این داربست قرار گرفت و فرایند گیرش میان سلول‌ها و داربست نیز ایجاد شد.

مجری طرح با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیقات، خاطرنشان کرد: بررسی‌های بیان ژن‌ در این تحقیق که در خارج از بدن در حال انجام است، نشان می‌دهد که کلاژن نوع یک شش برابر افزایش یافته است ؛ ضمن آن که بیان ژن‌ها نشان داد که تمایز سلول‌ها به سمت سلول‌های تاندونی انجام شده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‮ربات های ریز عنکبوتی، دستاورد جدید پژوهشگران آمریکایی-

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید داربست‌های چاپ سه‌بعدی ترمیم استخوان توسط پژوهشگران کشور



اخبار , اخبار علمی, ترمیم استخوان

محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی داربست‌های استخوانی قابل تولید با چاپگرهای سه بعدی برای ترمیم استخوان‌های آسیب دیده شدند.

امیرعلا بخشیان‌نیک، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان این که این پروژه تحقیقاتی با عنوان «تاثیر طرح‌ داربست استخوانی بر سرنوشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی» اجرایی شد، گفت: برای این منظور سطوح هندسی اولیه ترسیم و با استفاده از نرم افزارهای مهندسی، به داربست‌های مهندسی بافت استخوان تبدیل شد.

 

وی اضافه کرد: در روش‌های سنتی، به دلیل آن که بر هندسه داخلی داربست کنترلی وجود ندارد، این داربست‌ها کاملا نامتقارن هستند و از این رو مشکلاتی را در تمایز و رشد یکنواخت سلول‌ها روی داربست‌ها ایجاد می‌کند.

 

بخشیان‌نیک، ادامه داد: به منظور بهبود سیگنال‌دهی سلول‌ها با استفاده از چاپگرهای سه بعدی داربست‌هایی با هندسه‌ یکنواخت و طرح قابل پیش‌بینی را پیشنهاد کردیم.

 

مجری طرح، سلول‎های استفاده شده در این مطالعات را سلول‌های بنیادی مزانشیمی ذکر کرد و یادآور شد: زمانی که داربست در بیوراکتور قرار می‌گیرد، ماده سیال به عنوان ماده تغذیه سلول‌های بنیادی مزانشیمی از داخل داربست‌ها عبور می‌کند و باعث ایجاد تنش‌های برشی ناشی از سیال در فصل مشترک داربست-سیال می‌شود که با انجام شبیه سازی درصدد بودیم تا بهترین داربست از نظر یکنواختی تنش برشی برای کشت سلول‌های استخوانی را انتخاب کنیم.

 

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیقات، خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که داربست‌هایی که دارای تخلخل منظم هستند به گونه‌ای که سیال از داخل آن راحت‌تر عبور کند، زمینه مناسبی را برای سیگنال دهی یکنواخت به سلول‌ها ایجاد می‌کند که این امر موجب تمایز یکنواخت سلول‌های بنیادی مزانشیمی روی داربست به سمت سلول‌های استخوانی خواهد شد.

 

بخشیان نیک، کاربرد این داربست‌ها را در زمینه ترمیم استخوان ذکر و ابراز امیدواری کرد که این روش بتواند جایگزین روش‌های فعلی ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده باشد.
اخبار علمی - ایسنا