دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

در مغز تبهكاران چه می گذرد؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در مغز تبهكاران چه می گذرد؟

پژوهشگران با اسکن مغزی مجرمان متهم به ارتکاب قتل، تجاوز و حملات خشونت آمیز به شواهدی دال بر وجود ناهنجاریهای ساختاری در مغز آنها پی بردند.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، گروهی از محققان موسسه روان درمانی لندن اعلام کردند؛ تفاوت در مغز این گونه افراد حتی با دیگر مجرمان دارای اختلالات شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) تفاوت دارد.

پروفسور نیگل بلکوود که سرپرستی این تحقیقات را برعهده دارد در این خصوص می گوید: توانایی استفاده از اسکن های مغزی برای شناسایی و تشخیص این گروه از مجرمان برای یافتن راهی برای درمان آنها بسیار حائز اهمیت است.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد بخش خاکستری مغز در مجرمانی که بدون هیچگونه رحم و دلسوزی دست به اقدامات جنایتکارانه نسبت به قربانیان خود می زنند، در قسمت هایی از مغز که مرتبط با درک احساسات دیگران می شود ، کمتر است.

پروفسور بلکوود می گوید درمان های رفتاری موثر بر افراد دارای اختلالات شخصیت ضد اجتماعی ممکن است روی این گونه مجرمان کارایی نداشته باشد.

پروفسور اسی وایدین از محققان دانشکده علوم زبانی و روانشناسی لندن در این خصوص می گوید شواهد زیادی وجود دارد که اهمیت تشخیص افراد جامعه ستیز را با دیگر افراد نشان می دهد.

وی می گوید این یافته های جدید همچنین برای کارشناسان نظام قضایی بسیار حائز اهمیت است چرا که مرتبط دانستن اعمال مجرمان با عملکرد و فعالیت مغزی آنها می تواند تاثیر مهمی بر نحوه قضاوت درباره آنها داشته باشد./مشرق نیوز


ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور: مغز بزرگ - مغز متوسط - مغز کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در مغز نوجوانان چه می‌گذرد؟



در مغز نوجوانان چه می‌گذرد؟

دانشمندان دانشگاه کمبریج یک پژوهش 5.4 میلیون دلاری را برای درک عملکرد مغز نوجوانان آغاز کرده‌اند که می‌تواند به والدین در فهم بهتر آنچه در مغز فرزندانشان می‌گذرد، کمک کند.

به گزارش ایسنا، محققان در این پژوهش مغز 300 داوطلب را که در حال حاضر در سنین 14 تا 24 قرار دارند، طی چندین سال برای مشاهده چگونگی تغییرات آنها با گذشت زمان اسکن خواهند کرد.

نوجوانان معمولا تکانشگر، اهل جروبحث و کج خلق هستند. محققان بر این باورند که سیم‌کشی مغز طی رشد انسان از نوجوانی به بزرگسالی تغییر کرده که در نهایت به آنها اجازه کنترل احساسات و عملکرد کمتر تکانشگر را می‌دهد.

این محققان بویژه علاقه‌مندند که بدانند چگونه بافت مرکز مغز موسوم به ماده سفید طی فرآیند رشد تغییر می‌کند. آنها بر این باورند که تغییرات ماده سفید که کابل‌های ارتباطی بین سلولهای مغز هستند، قابلیت ذهن برای تفکر آینده‌نگرانه را افزایش می‌دهد.

به گفته آنها این تغییرات در سیم‌کشی مغز با تغییرات احساسی، رفتاری و شناختی مرتبط خواهند بود.

در این پروژه این تغییرات بطور جداگانه از طریق آزمایشاتی که رفتار تکانشگری و خطر پذیری را ارزیابی می‌کنند، اندازه‌گیری خواهد شد.

یکی از اولین کسانی که از مغز او اسکن ام‌آرآی گرفته شد،دختر نوجوان 16 ساله‌ای بود که از تغییرات خلق‌وخو رنج می‌برد.

این دختر با نام سامانتا اظهار کرد: هنگامی که 15 یا 16 ساله بودم، این تغییرات را بیشتر احساس می‌کردم. زمانی که باید شاد می‌بودم، بسیار عصبی بوده و بحث می‌کردم. اکنون بسیار عوض شده‌ام.

این پژوهش که توسط بنیاد Wellcome حمایت شده، می‌تواند به پزشکان در شناسایی افراد با خطر بالای ابتلا به اختلالات روانی یا اعتیاد به مواد مخدر کمک کند./ایسنا