دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

در خرید یخچال به چه نکاتی توجه کنیم؟


یکی از مهم‌ترین وسایل هر خانه‌ای یخچال فریزر‌ها هستند که علاوه بر حفظ مواد غذایی، به زیبایی آشپزخانه هم کمک می‌کنند. حقیقت این است كه بسیاری از خانم‌های خانه‌دار آشنایی كاملی با كاربردهای یخچال‌های گوناگون ندارند و بیشتر به سایز و رنگ یخچال اهمیت می‌دهند.

تماشا: توجه به سایز، كارآمدی، مصرف انرژی و مسائل زیست محیطی می‌تواند انتخاب شما را بهتر كند

یکی از مهم‌ترین وسایل هر خانه‌ای یخچال فریزر‌ها هستند که علاوه بر حفظ مواد غذایی، به زیبایی آشپزخانه هم کمک می‌کنند. حقیقت این است كه بسیاری از خانم‌های خانه‌دار آشنایی كاملی با كاربردهای یخچال‌های گوناگون ندارند و بیشتر به سایز و رنگ یخچال اهمیت می‌دهند.

یخچال‌های سیلور فضای آشپزخانه را مدرن‌تر جلوه می‌دهند و انواع سفید رنگ برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب‌ترند چون به بزرگ جلوه دادن فضا کمک می‌کنند.

با این وجود علاوه بر رنگ، نکات مهمتری هم در انتخاب یخچال فریزرها وجود دارد که بد نیست آنها را بدانید و در کنار مصرف بهینه انرژی، مواد غذایی سالم و تازه‌ای داشته باشید.

چه یخچالی بخریم؟

 میزان ذخیره غذا

فرقی نمی‌کند که شما یک زوج جوان هستید یا اینکه قرار است بعد از سال‌ها یخچال قدیمی‌تان را تعویض کنید. به عنوان اولین پله بهتر است بدانید که مصرف مواد غذایی در خانه شما به چه شکل است.

اگر شاغل هستند و برای خرید روزانه مواد غذایی تازه فرصت کافی ندارید لازم است که از فریزر بیشتر کمک بگیرید. بنابراین فریزر شما باید برای نگهداری مواد غذایی مورد نیازتان به اندازه کافی جا داشته باشد.

اگر به سلامت‌تان بیشتر اهمیت می‌دهید و طرفدار مصرف غذاهای تازه هستید یخچال فریزر‌هایی بخرید که بیشتر فضای آنها به یخچال اختصاص دارد. به هر حال این نکات کوچک به انتخاب نوع یخچال فریزر مناسب کمک می‌کند.



 بررسی فضای آشپزخانه

در مرحله بعد باید ابعاد آشپزخانه را خوب بررسی کنید. برای محکم کاری از متر کمک بگیرید تا اندازه‌های دقیقی داشته باشید. فقط یادتان باشد اگر بخشی از آشپزخانه را برای قرار دادن یخچال فریزر در نظر گرفته‌اید، فضای کافی برای باز و بسته کردن درها را هم مدنظر قرار دهید.

در مجموع بهتر است که یخچال شما با ابعاد آشپزخانه‌تان هماهنگی داشته و بیش از حد کوچک یا بزرگ نباشد. فضای پشت یخچال باید به اندازه 20 سانتی متر با دیوار فاصله داشته تا هوا در پشت یخچال به راحتی در جریان باشد. 



 توجه به برچسب انرژی

با بالا رفتن قیمت برق بیشتر مردم نسبت به میزان مصرف انرژی لوازم خانگی‌شان حساس شده‌اند اما بهترین راه برای دانستن این موضوع، توجه به برچسب انرژی کالا‌ها قبل از خریدشان است. به‌طور حتم این برچسب‌های رنگی را روی یخچال‌ها دیده‌اید.

این برچسب‌ها گاهی اوقات روی در یخچال نصب شده‌اند یا اینکه می‌توانید آنها را در لابه‌لای بروشورهای داخل یخچال پیدا کنید. برچسب انرژی حاوی اطلاعاتی است که شما را با میزان کارآیی یخچال آشنا می‌کند و اطلاعات اختصاصی مربوط به مصرف انرژی را هم در اختیار مصرف‌کنندگان دقیق و نکته‌سنج قرار می‌دهد.

در قسمت‌هایی از این برچسب مدل دستگاه، علامت تجاری و نام سازنده آن نوشته شده اما مهمترین بخش جایی است که خطوط رنگی سبز، زرد، نارنجی و قرمز دیده می‌شود.

این قسمت به وسیله هفت حرف انگلیسی درجه بندی شده که هر کدام نشان دهنده درجه‌ای از کارآیی دستگاه هستند.

حرف A نشان دهنده بیشترین بازدهی است. در واقع تفاوت بین میزان بازدهی و مقرون به صرفه بودن یخچال‌ها به کیفیت اجزای داخلی آنها بستگی دارد.

کافیست یکی از اجزای داخلی کمی‌تغییر کند تا هزینه برق مصرفی خانه شما چند برابر شود. از آنجایی که قرار است یک یخچال را سالیان سال استفاده کنید این نکته را در نظر بگیرید که پرداخت کمی‌پول بیشتر و خرید دستگاه با حداکثر بازدهی، مقرون به صرفه‌ترین راه است که میزان انرژی مصرفی را به حداقل می‌رساند. پس این نکته مهم را جدی بگیرید.

این را هم بدانید که اگر در دستگاه شما فریزر در بخش پایینی قرار داشته باشد یخچال انرژی را به بهترین شکل مصرف می‌کند.

نمونه‌هایی که فریزرشان در بخش بالایی قرار دارد در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و کمترین بازده انرژی مربوط به یخچال‌های ساید بای ساید است که البته‌این روز‌ها محبوبیت زیادی دارد.

البته در بین این یخچال‌ها هم انواع کم مصرف پیدا می‌شود که باید آنها را در میان فروشگاه‌های مختلف جست و جو کنید. 

علاوه بر این یخچال فریزرهایی که یخ‌ساز اتوماتیک یا آب خوری دارند بین 14 تا 20 درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، بنابراین اگر این ویژگی یخچال برایتان اهمیت زیادی ندارد این نمونه‌ها را انتخاب نکنید.

به هر حال یادتان باشد که توجه به برچسب‌های انرژی این مزایا را به همراه دارد:

  باعث می‌شود که هنگام خرید یخچال فریزر‌ها انتخاب درست و عاقلانه‌ای داشته باشید و فقط گول ظاهر زیبای یخچال را نخورید.

  انرژی مصرفی خانه را کاهش می‌دهد.

  به حفظ محیط زیست کمک می‌کنید.

  قبل از انتخاب دستگاه درباره آن اطلاعات بیشتری به‌دست می‌آورید.



 برچسب زیست محیطی

برچسب دیگری که در برخی از یخچال فریزرها جلب توجه می‌کند مربوط به دوستداران محیط زیست است که نشان می‌دهد این یخچال سبب ورود گازهای گلخانه‌ای به جو زمین نمی‌شود. در گذشته  گازهای مخرب لایه ازن در ساختمان یخچال‌ها به‌کار می‌رفت اما پس از تصویب کنوانسیون و پروتکل‌های بین‌المللی، بسیاری از کشورهای دنیا برای حذف این گازها با هم توافق کردند.

با این وجود هنوز هم معدود کشورهایی از این سازش جهانی حمایت نمی‌کنند. در واقع پیامدهای ناشی از تخریب لایه ازن جهانی است و ورود پرتوهای ماورای بنفش عواقبی مانند ابتلا به سرطان پوست، بیماری‌های چشمی ‌از جمله آب مروارید، از بین رفتن پوشش گیاهی و ... را به همراه دارد. پس برای کمک به محیط زیست به وجود این برچسب به‌ویژه در مورد یخچال‌های وارداتی ، توجه کنید.



نگهداری از یخچال‌ها


برای اینکه یخچال شما همیشه سالم باشد و بیشتر عمر کند چند نکته را رعایت کنید:

  لوله‌های پشت یخچال را حداقل سالی دو بار گردگیری کنید. این کار به انتقال بهتر هوا بین لوله‌ها کمک می‌کند.

  برای شست‌وشوی جداره‌های داخلی یخچال و فریزر از محلول آب نیم گرم و جوش شیرین استفاده کنید. این محلول را را روی یک اسفنج تمیز بریزید و پس از تمیز کردن دیواره‌ها، آنها را با یک پارچه نخی تمیز خشک کنید.

  بعد از هر بار شست و شو اجازه دهید یخچال یا فریزر تا چند ساعت خالی کار کند تا سرمای داخل آن یکنواخت شود.

  لبه‌های لاستیکی یخچال را هر چند وقت یکبار کنترل کنید و اگر بخشی از آنها پاره یا جدا شده، برای تعویض و تعمیر‌شان دست به‌کار شوید.

  برای اینکه بوی غذاهای شما در فضای یخچال پخش نشود آنها را در ظروف در دار قرار دهید.

  برای اینکه نوسانات برق به یخچال شما صدمه نزد حتما دستگاه محافظ بخرید.

  درب یخچال را خیلی باز و بسته نکنید و به کودکان هم این نکته را آموزش دهید.

  برای تمیز کردن بدنه یخچال‌ها اشیای نوک تیز یا مواد قلیایی و پودرهای شوینده به‌کار نبرید.

  در فصل‌هایی که امکان خرید مواد غذایی به‌صورت تازه وجود دارد از منجمد کردن سبزیجات و سایر مواد غذایی خودداری کنید. در این صورت انرژی کمتری مصرف می‌شود و غذاهای سالم‌تری هم به بدن‌تان می‌رسد


ویدیو مرتبط :
نکاتی برای خرید تلفن همراه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در پیش‌خرید خانه به چه نکاتی توجه کنیم؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,پیش‌خرید خانه

 

اخبار اقتصادی - در پیش‌خرید خانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

در گذشته وقتی خانه‌ای ساخته می‌شد پیش‌خریداری برای آن وجود نداشت تا جایی که شرکت‌های با مشارکت شهرداری شروع به پیش‌فروش واحدهای مسکونی می‌کردند و مردم هم با توجه به اینکه یک ارگان معتبر یک طرف معامله است برای پیش‌خرید اقدام می کردند.

قانون پیش‌فروش آپارتمان همچون مبایعه‌نامه خرید و فروش خانه است و خریدار باید شناسنامه و سند مالکیت ملک را ببیند و چک در وجه مالک بابت شماره قرارداد مورد نظر نیز نوشته شود.

مصطفی قلی‌خسروی - سرپرست سابق کمیسیون تخصصی املاک - در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان این مطلب با اشاره به تدوین قانون پیش‌فروش آپارتمان،‌ گفت:‌ این امر به مردم امکان می‌دهد در صورت بوجود آمدن مشکلات حقوقی، پیگیری‌ها از مسیر قانونی صورت گیرد.

وی افزود: اگر سازنده‌ای می‌خواهد تجمیع یا مشارکت انجام دهد باید با تحقیقات کامل نسبت به سازنده و بررسی پایان کار وی و میزان پایبندی به تعهداتش قرارداد ببندد.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که دستورالعمل برای پیش فروش خانه مانند مبایعه‌نامه است، تصریح کرد:‌ تفاوتی بین دستورالعمل اعلام شده و مبایعنامه وجود ندارد و تنها تفاوت در نام آن‌هاست.

وی درباره مواردی که در مبایعه‌نامه ذکر می‌شود اما به هر دلیلی عملی نمی‌شود، اظهار کرد: در صورت اجرا نشدن موارد ذکر شده در مبایعه‌نامه، در صورت امضای مالک و حضور نیافتن شخص مورد نظر در محضر می‌توان عدم حضور فرد مورد نظر گرفته شود و دولت موظف است بنا به دستور قاضی طرح به نام طرف زده شود.

قلی‌خسروی تاکید کرد: این حالت زمانی مدنظر است که دارایی مالک باشد و اگر سازنده مالکیتی در سطح اسناد نداشته باشد، بدین ترتیب در صورت عدم حضور، موارد حقوقی پیش می‌آید که باید طبق قانون پیگیری شود.

وی یادآور شد: در گذشته وقتی خانه‌ای ساخته می‌شد پیش‌خریداری برای آن وجود نداشت تا جایی که شرکت‌های با مشارکت شهرداری شروع به پیش‌فروش واحدهای مسکونی می‌کردند و مردم هم با توجه به اینکه یک ارگان معتبر یک طرف معامله است برای پیش‌خرید اقدام می کردند.

سرپرست سابق کمیسیون تخصصی املاک ادامه داد: بدین ترتیب مشکلات زیادی در این زمینه به وجود آمد تا جایی که یک واحد به چند نفر فروخته شد.

وی گفت:‌ وقتی دولت متوجه مشکل مالباختگان در این زمینه شد قانون پیش‌فروش را در مجلس مصوب کرد که ما به عنوان مشاوران املاک اعتراض خود را به مجلس اعلام کردیم.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: مردم طبق عادت به دفتر مشاوران املاک مراجعه می‌کنند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را به دفاتر اسناد منتقل کنیم؛ پس لازم شد که دستورالعمل اجرایی برای پیش فروش تعیین شود.

قلی‌خسروی اضافه کرد:‌ در حال حاضر روند کار برای ما مشخص شده در حالی که وقتی خیلی از مصوبات به مجلس می‌رود اجرایی نمی‌شود اما روند کار اجرایی باید توسط مشاوران املاک درست شود تا مردم بعد از مراجعه به مشاوران املاک به دفترخانه‌ها مراجعه کنند و بدین ترتیب اصل کار توسط مشاوران املاک قطعی می‌شود.

دبیر سابق کمیسیون تخصصی مشاوران املاک با اشاره به این‌که حدود 7600 دفترخانه و 120 هزار دفتر مشاوران املاک در سراسر کشور وجود دارد، گفت: می‌توانیم با تقویت آن‌ها و آموزش صحیح به مردم، شرایط پیش خرید را برایشان به طور کامل روشن کنیم.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: در این زمینه باید آموزش صحیح به مردم داده شود به طوری که آگاهی کامل از موارد حقوقی برای مردم به وجود آید.

به گزارش ایسنا، هیأت وزیران در جلسه هفتم خرداد ماه 93 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های دادگستری و راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تایید قوه قضائیه و به استناد ماده «25» قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب 1389، آئین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان را به تصویب رساند.

بر اساس این آئین‌نامه قرارداد پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات طرفین (پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده) باید به صورت رسمی از طریق دفتر اسناد رسمی با رعایت تمام قیود و شرایط مقرر در مواد «2» و «4» قانون تنظیم و منعقد شود وخلاصه در سند مالکیت قید و خلاصه آن به اداره ثبت محل اعلام شود.

همچنین واحد ثبتی نیز مکلف است پاسخ استعلام ثبتی ملک را بر اساس آخرین وضعیت ملک، نام و مشخصات آخرین مالک و سایر اشخاصی که به هر نحو در ملک دارای حق هستند ، تهیه و ظرف پنج روز کاری به دفتر خانه ارسال کند.

بر اساس این آئین‌نامه سردفتر اسناد رسمی هم مکلف است پس از تنظیم و امضای قرارداد پیش‌فروش نسبت به درج خلاصه معامله در سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کند؛ واحد ثبتی هم مکلف است ظرف 24 ساعت خلاصه مربوط را در دفتر املاک ثبت کند، در این مرحله ضرورتی برای ارسال سند مالکیت به اداره ثبت نیست.

در این آئین‌نامه همه عوامل مربوط در ساخت سازه‌های موضوع قرارداد پیش‌فروش از قبیل مهندس ناظر، پیمانکار و مالک رسمی زمین مکلفند قوانین و مقررات و ضوابط شهرسازی و معماری و دستورالعمل‌های قانونی را در این زمینه رعایت کنند.

اخبار اقتصادی - ایسنا