دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

درمان زوال عقل با کمک انسولین



اخبار,اخبار علمی,زوال عقل با کمک انسولین

دانشمندان دانشگاه واشنگتن و دانشگاه سنت‌لوئیز امریکا دریافته‌اند، تحویل انسولین به بدن از طریق حفره بینی موجب انتقال این ماده به نواحی تحت‌تاثیر مغز بیماران مبتلا به زوال عقل شده و حافظه آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

پیش از این تحقیق، شواهد اندکی درباره چگونگی ورود انسولین به مغز وجود داشت.

دانشمندان همچنین دریافتند انسولین زمانی که از طریق حفره بینی به بدن تحویل داده می‌شود، وارد جریان خون نمی‌شود و این موضوع دغدغه‌های کنونی درباره کاهش قند خون بر اثر این ماده را از بین می‌برد. همچنین استفاده‌های مکرر از انسولین کارآیی این ماده را در کمک‌بخشی به حافظه افزایش می‌دهد.

محققان حاضر در این مطالعه از موش‌های مدل که در اوایل دهه 1990 پرورش یافته‌ بودند، استفاده کردند. این موش‌ها در جوانی از لحاظ جسمی وضعیت عادی دارند اما در میانسالی یعنی بین هشت تا 12 ماهگی مبتلا به مشکلات شدید یادگیری و حافظه می‌شوند. در آزمایش‌ تشخیص جسم، موش‌های مسن به یاد نمی‌آورند که آیا اشیایی که برای بازی به آن‌ها داده می‌شوند، قدیمی یا نو هستند.

با این حال، پس از تحویل دوز منفرد انسولین به بدن آن‌ها از طریق بینی، موش‌ها اشیایی را که پیش‌تر دیده بودند، به یاد آوردند.

بیماری آلزایمر و سایر اختلالات زوال عقل به یکی از شدید‌ترین معضلات پزشکی و اقتصادی-اجتماعی در جوامع مدرن تبدیل شده‌اند.

محققان بر این باورند که حدود 44 میلیون نفر در سراسر جهان از آلزایمر یا بیماری‌های مرتبط رنج می‌برند و با بالارفتن سن جمعیت انتظار می‌رود این رقم تا سال 2030 دو برابر شود.

دست کم 800 آزمایش بالینی بر روی آلزایمر توسط موسسه‌های ملی بهداشت امریکا انجام می‌شوند، اما تعداد معدودی از آن‌ها بر انسولین و دیگر هورمون‌های دستگاه گوارش و چگونگی اثرگذاری آن‌ها بر قوه شناختی تمرکز کرده‌اند.

گفته می‌شود احتمالا 100 مورد ترکیب وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای درمان آلزایمر آزمایش کرد و این نویددهنده ارائه درمان‌هایی برای این بیماری در آینده است.

جزئیات این تحقیق در مجله Alzheimer's Disease ارائه شد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
زوال عقل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین ربات عاطفی جهان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل



زوال عقل,آلزایمر,ربات

نخستین ربات عاطفی جهان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل
محققان ژاپنی ربات عاطفی طراحی کرده‌اند که می‌تواند سطح مراقبت‌های بهداشتی از بیماران مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد.
نخستین ربات عاطفی جهان Pepper نام دارد که توسط محققان شرکت SoftBank Mobile طراحی شده است؛ به تازگی از این ربات برای مراقبت از بیماران مبتلا به زوال عقل در خانه سالمندانی در غرب توکیو استفاده شده است.

 

این ربات می‌تواند در نقش طرف گفتگو با بیمار ظاهر شده و با صحبت کردن درخصوص خاطرات قدیمی، از گسترش روند بیماری زوال عقل پیشگیری کند.
این ربات شبه‌انسانی دارای سیستم هوش مصنوعی است که امکان تشخیص احساسات افراد مبتلا به زوال عقل را فراهم می‌کند.نخستین ربات عاطفی جهان می‌تواند سطح مراقبت‌های بهداشتی از بیماران را ارتقا دهد؛ محققان قصد دارند برنامه نرم‌افزاری مخصوصی برای این ربات طراحی کنند که نیاز به حضور مداوم پرستار در کنار بیمار را برطرف می‌کند.
منبع : isna.ir