درمان جدید افسردگی با ارسال امواج صوتی به مغز

درمان جدید افسردگی,ارسال امواج صوتی به مغز,درمان افسردگی

درمان جدید افسردگی با ارسال امواج صوتی به مغز

دانشمندان دانشگاه آریزونا درمان جدیدی برای افسردگی معرفی کرده‌اند که با استفاده از امواج صوتی می‌تواند اضطراب را کاهش داده و خلق‌وخو را ارتقا بخشد.

به گزارش ایسنا، پژوهش جدید نشان داده انفجارهای کوچک فراصوت برای 30 ثانیه می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند.
داوطلبان این پژوهش از پیشرفت‌های چشمگیری در سلامت روانی خود 10 دقیقه پس از یک انفجار موج صوتی خبر دادند.

به نظر می رسد که این درمان با تحریک سلول‌های عصبی در مناطق مغزی مرتبط با مدیریت خلق‌وخو مانند سیستم لیمبیک کار می کند. این مناطق در نزدیکی بالای مغز قرار داشته و احساسات را کنترل می‌کنند.
دانشمندان اکنون امیدوارند بتوانند این درمان را به یک جایگزین موثر برای داروهای ضدافسردگی تبدیل کنند.

بیشتر قرصهای ضد افسردگی با تنظیم سطح ماده شیمیایی تغییر دهنده خلق و خو موسوم به سروتونین عمل می کنند. این داروها از بیشترین تاثیر برای افسردگی شدید برخوردارند اگرچه بحثهای زیادی بر سر مفید بودن آنها برای افسردگی خفیف وجود دارد.

این داروها همچنین از عوارض جانبی از تهوع و خستگی گرفته تا چاقی و اختلال در عملکرد جنسی برخوردارند. درمانهای کلامی نیز موثر بوده اما معمولا فهرست انتظار طولانی برای آن وجود دارد.

یک درمان مشهور تجربی استفاده از تحریک مغناطیسی ترنس‌کارنیال است که در آن امواج مغناطیسی به مغز تابیده می‌شوند.
پژوهشها نشان‌دهنده نتایج مثبت این درمان بوده اما برخی بیماران با آن احساس راحتی نمی‌کنند.
پژوهش جدید نشان داده امواج فراصوت که از قرن بیستم مورد استفاده بوده، ممکن است جایگزین راحت‌تری باشد.

از سالها پیش دانشمندان می‌دانستند که فراصوت در فرکانسهای خاص می‌تواند سلولهای بدن را با به لرزش درآوردن آنها تحریک کند.
دانشمندان از 14 دانشجو در این پژوهش استفاده کرده و بر روی نیمی از آنها آزمایش فراصوت را برای 30 ثانیه اجرا کردند. سایر داوطلبان تحت یک درمان دروغی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان داد که گروهی که از درمان امواج صوتی استفاده کرده بودند، تنها پس از 10 دقیقه افزایش چشمگیری در خلق‌وخوی خود داشتند.
دانشمندان در حال تولید داروهای ضدافسردگی با اثرگذاری ساعتی بجای هفتگی هستند. بیشتر درمانها طی دو تا هفت هفته تاثیر خود را نشان می‌دهد.

اما به گفته محققان دانشگاه ییل، دو درمان جدید موسوم به کتامین و اسکوپولامین می‌توانند علائم را طی دو ساعت کاهش دهند اما این داروها با عوارض جانبی جدی مانند توهم و پارانویا همراه هستند. از این رو کار بیشتری برای تامین داروهای ایمن برای بیماران نیاز است.
نتایج این پژوهش در مجله Brain Stimulation منتشر شده است./ایسنا

درمان افسردگی اساسی با تحریک مغناطیسی مغز

گل نرگس کلید درمان افسردگی/ عبور گلها از دیوار دفاعی مغز

درمان افسردگی , درمان افسردگی با گل نرگس

یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند.

این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند.

این درحالی است که بیگر برودین که این تحقیق را در دانشگاه کپنهاگ انجام داده اظهار داشت که مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند.

این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.

براساس این تحقیق که در مجله داروخانه و داروشناسی منتشر شده است، چندین مولفه گیاهی می توانند از سد پروتئنی مغز عبور کند.

دکتر برودین اظهار داشت: ما مولفه های مختلفی را برای تأثیر آنها در انتقال پروتئین به مغز آزمایش کرده ایم. نتایج ما امید بخش است و چندین مولفه شیمیایی دیگر نیز باید بررسی شود تا به عنوان ساخت دارو در درازمدت مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.

این محقق یاد آورشد: مطالعات درمانهای طبیعی منبع ارزشمندی تلقی می شود و به ما این دانش را می دهند که بتوانیم از آنها در زمینه های دیگری استفاده کنیم. این درحالی است که وی هشدار داد این تحقیق هنوز در مرحله اول است و راه و زمان طولانی در پیش است تا بتوان از این مولفه به عنوان یک دارو استفاده کرد.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به ‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود.

ین پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند...... / خبرگزاری مهر