دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

درمان تنبلی چشم با محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی دنیا



درمان تنبلی چشم با محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی

محققان مرکز پزشکی کوئین در ناتینگهام به کمک کارشناسان I-BiT عینکی سه‌بعدی را طراحی کرده‌اند که مختص اصلاح تنبلی چشم است. شرکت سونی تعدادی از پرفروش‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن 3 را با این عینک‌ها سازگار خواهد کرد.

 

محققان مرکز پزشکی کوئین در ناتینگهام اعلام کردند به کمک کارشناسان I-BiT موفق شده‌اند، پروژه درمان تنبلی چشم در کودکان را با استفاده از بازی‌های ویدئویی و عینک سه‌بعدی مخصوص آن به سرانجام برسانند. شعبه اروپایی سونی اینترتینمنت، تعدادی از محبوب‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن 3 را با تجهیزات این پروژه در دست اقدام سازگار خواهد کرد.

 

در درمان استاندارد تنبلی چشم یا آمبلیوپی در کودکان، اغلب صدها ساعت روی چشم سالم آنها پوشیده می‌شود. آلکس فاس از مرکز پزشکی کویین در ناتینگهام که رهبری تحقیق برای اجرای این شیوه جدید را به عهده داشته، می‌گوید: «کودکان علاقه‌ای به استفاده از چشم‌بندهای طبی ندارند و مقاومت آنها در برابر استفاده از آن می‌تواند درمان را بی‌اثر کند؛ اما موضوع بازی‌های ویدئویی بسیار متفاوت است. بچه‌ها این بازی‌ها را با علاقه انجام می‌دهند و حتی چندین جلسه نیم‌ساعته درمان با این بازی‌ها نیز اثربخش خواهد بود».

 

به گزارش گیزمگ، در این درمان کودک عینکی را به چشم می‌زند که تصاویر متفاوتی را برای چشم سالم او و چشمی که نیاز به درمان دارد، نشان خواهد داد. برای چشم سالم تصاویر پشت صحنه بازی نمایش داده می‌شود که ثابت است؛ اما چشم دچار آمبلیوپی تصاویر متحرکی را تماشا می‌کند که پیش‌زمینه بازی را تشکیل می‌دهند. پردازش دو تصویر توسط مغز باعث می‌شود کودک تلفیقی از این تصاویر را ببیند که تصویر یک‌دست صفحه بازی است.

 

Wellcome Trust که بودجه آزمون‌ها و تحقیقات بالینی مرتبط با این فناوری را تأمین کرده، امیدوار است در آینده نزدیک این عینک‌ها توسط اپتومتریست‌ها و در کلینیک‌های چشم‌پزشکی به کار گرفته شوند و در نهایت راه خود را به خانه‌ها باز کنند.

 

سو کاب، دانشیار دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «توسعه بازی‌های ویدئویی و فناوری‌های مرتبط با آنها توسط سونی می‌تواند این پروژه را به سطوح تازه‌ای ارتقا دهد. من و همکارانم از همین حالا درباره اثر مثبت بالقوه این شیوه در درمان تنبلی چشم در کودکان بسیار هیجان‌زده‌ایم».

منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
درمان تنبلی چشم - مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع روش جدید درمان تنبلی چشم كودكان




 

 

ابداع روش جدید درمان تنبلی چشم كودكان

 

 

رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران از ابداع روش جدید در درمان آمبلیوپی (تنبلی چشم) در كودكان و نوزادان خبر داد و گفت: در این روش از لنزهای پروستتیك نرم ـ لنزهای دارای سوراخ سوزنی(Pine hole) ـ استفاده می‌شود.

 


یک چشم پزشک با اعلام این خبر افزود: اصلاح عیوب انكساری چشم كودكان مبتلا به تنبلی چشم با گذاشتن یك لنز كه سطح قرنیه را پوشانده و امكان دیدن را تنها از یك سوراخ كوچك میسر می‌سازد، صورت می‌گیرد.

 


وی ادامه داد: تنبلی چشم در كودكان سبب می‌شود كه مانعی در برابر دید یكی از چشم‌های كودك ایجاد شده، مراكز مغزی مربوط به آن چشم تكامل نیابد و كودك تنها با یك چشم قادر به دیدن اشیا باشد.

 


به گفته این چشم پزشک ، تنبلی چشم در سنین بالاتر از ۹ سالگی قابل درمان نیست. به همین علت چشم پزشكان در درمان كودكان مبتلا به تنبلی چشم با بستن چشم سالم كودك و اصلاح چشم معیوب از تنبلی چشم پیشگیری ‌می‌كنند.

 


وی با اشاره به این‌كه اصلاح دید چشم معیوب در كودكان و نوزادان بسیار مشكل است، یادآور شد: نمره عینك در اغلب كودكان كم سن و سال قابل اندازه‌گیری نبوده و عینك برای آنان قابل تجویز نیست.

 


چشم پزشک گفت: در روش ابداعی جدید، لنزهایی به صورت سوراخ سوزنی (Pine hole) طراحی و ساخته می‌شوند كه یك قسمت شفاف شبیه یك سوراخ كوچك روی لنز تعبیه می‌شود.

 


وی اضافه كرد: این لنز روی چشمی كه دارای عیب انكساری است، قرار گرفته، به این ترتیب كودك قادر است از داخل سوراخ براحتی مشاهده كند.

 


رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران اظهار كرد: این روش نیازمند اندازه‌گیری دقیق عیب انكساری نبوده، پزشك براحتی با گذاشتن یك لنز سوراخ سوزنی روی چشم كودك، دید چشم معیوب را اصلاح می‌كند.

 


وی ادامه داد: چشم پزشك می‌تواند به جای بستن چشم مقابل به روش معمولی از لنزهای پوشاننده (اكلودر) استفاده كند.