دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

درس های که باید از فضانوردان آموخت


پایتخت انگلستان بعد از ظهر پاییزی سرد و شکننده ای را به خود می بیند و حالا فرمانده کریس هدفلید کانادایی می خواهد به 20 سال پیش بازگردد و از تجربه اولین سفر فضایی خود سوار بر شاتل آتلانتیس برای جمعی از بازاریابان و فروشندگان می گوید.

وب سایت دیجیاتو - محسن وفانژاد: پایتخت انگلستان بعد از ظهر پاییزی سرد و شکننده ای را به خود می بیند و حالا فرمانده کریس هدفلید کانادایی می خواهد به 20 سال پیش بازگردد و از تجربه اولین سفر فضایی خود سوار بر شاتل آتلانتیس برای جمعی از بازاریابان و فروشندگان می گوید.

5 درسی که فضانورد کانادایی در مورد زندگی خارج از جو زمین به ما آموخت

عجیب به نظر می رسد که یک دانشمند علوم فضایی، یک فضانورد که تمرینات نظامی مفصلی را پشت سر گذاشته، بخواهد در همایش بازاریاب ها و برندها صحبت کند، اما نباید فراموش کر که هدفیلد به تنهایی یک برند بزرگ است.

برای مثال، ویدیوی آواز خواندن وی در ایستگاه بین المللی فضایی، بیش از 27 میلیون بار در یوتوب تماشا شده. این جمع مشتاق آماده اند تا هر چه می توانند از هدفیلد فرا بگیرند.

وی سخنان خود را تحت عنوان «راهنمایی برای کمک به بازاریاب ها برای غلبه بر ترس» ارائه می دهد و وعده داده که به آن ها بیاموزد چگونه از رسانه های اجتماعی برای اتصال دنیا به یکدیگر استفاده کنند.

 سخنرانی دلنشی وی پر است از عجایب زمین و فضا، شوخی های جذاب و داستان هایی هولناک از اتفاقات روی داده در دورترین نقطه ای که انسان ها از زمین در آن استقرار دارند.

در ادامه بخشی از سخنان وی و خلاصه ای از توصیه های وی را می خوانید.

1. از آن لذت ببر و بگذار دیگران هم استفاده کنند

5 درسی که فضانورد کانادایی در مورد زندگی خارج از جو زمین به ما آموخت

تیم پیک، اولین فضانورد رسمی بریتانیایی است که سفر فضایی خود را دسامبر 2015 آغاز کرده. وی حتی پیش از سفر خود هم در رسانه ها بسیار پر رنگ ظاهر شده بود. از کریس هدفیلد پرسیده شد که چه توصیه هایی برای تیم پیک دارد و او این چنین پاسخ داد:

    من آنقدر خوش شانس بوده ام که سه بار به فضا رفته ام. مهم این است که چگونه کار را درست انجام دهید، چون مهم ترین بخش ماجراست.

 هیچکس شما را نخواهد بخشید اگر به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید اما در انجام کارتان شکست بخورید.

بنابراین عمده زمان خود را صرف انجام کارت کن و وقتی که وظیفه ات را انجام دادی، چقدر خوب است که از آن لذت ببری و بگذاری دیگران که مشتاق هستند از تجربه تو بشنوند.



2. چه چیزی قرار است ما را از بین ببرد؟

سفر فضایی بسیار خطرناک است، حتی اگر موفقیت آمیز باشد. هدفیلد می گوید فضانوردان حین سفر فضایی یک شعار اصلی دارند که می گویند چه چیزی در کمین است تا ما را بکشد؟ آن ها مطمئن اند که سلسله اتفاقاتی در انتظارشان است.

وی می گوید: «موفقیت را تصویرسازی نکنید. این را گوشه ذهن خود داشته باشید که موفق شدن چقدر عالی خواهد بود و به محض اینکه خود را در اوج مشاهده کردید، به تصویرسازی اتفاقات ناگواری که ممکن است رخ دهد فکر کنید، یکی پس از دیگری آن ها را به ذهن خود بیاورید.

سپس آماده شوید که این فجایع روی دهند، به خاطر اینکه همیشه اتفاقات ناگوار رخ می دهد، زندگی اینگونه است.»

شاتل فضایی در هر ثانیه 12 تن سوخت را می سوزاند، انرژی ای معادل 80 میلیون اسب بخار. هدفیلد می گوید وقتی راکت روشن می شود شک نداشته باشید که به نقطه ای دور در حال سفر کردن هستید.

وی می گوید حتی سوار Soyuz شدن هم خطرناک است. اگر یک دکمه اشتباه را بزنید می میرید. هدفیلد قیاس جالبی دارد و می گوید از هر 38 پرتاپ فضایی، یکی منجر به مرگ می شود و اگر آن را با پرواز هواپیماهای معمولی مقایسه کنیم، یعنی روزانه 22 هواپیما در خطوط هوایی بریتانیا سقوط می کند.

5 درسی که فضانورد کانادایی در مورد زندگی خارج از جو زمین به ما آموخت

حتی اگر پرواز بی خطر باشد و بدون مشکل وارد ماژول Soyuz بشوید، باز هم مشکلات بسیاری در کمین هستند. هدفیلد از خاطرات وحشتاک خود، زمانی که در ایستگاه بین المللی فضایی مستقر بود می گوید.

 وی زمانی که مشغول نصب آپگرید یکی از کامپیوترهای ناسا بود به مشکل برخورد: «چراغ ها خاموش شد، همه فن ها خاموش شدند و ایستگاه شروع به تکان خوردن کرد و از کنترل خارج شد. ما ارتباط با هیوستون را هم از دست دادیم، حالا چکار کنیم؟»

هدفیلد می گوید روزها طول کشید تا اعضا بتوانند تمام نرم افزارها و کامپیوترها را دوباره راه اندازی کنند و ایستگاه بین المللی دوباره سر پای خود بایستد، اما به هر حال، مهارت بالای اعضای حاضر سبب شد تا همگی نجات پیدا کنند.

یک بار دیگر، اعضای گروه متوجه شدند که مایعی از بدنه ایستگاه در حال خارج شدن است. مایع خنک کننده ای که باتری ها و وسایل الکتریکی را خنک نگه می داشت، در حال خروج از سیستم بود و هیوستون درخواست داد تا روز بعد پیاده روی فضایی انجام دهند.

معموالا، پیاده روی های فضایی، هفت الی هشت روز قبل اعلام می شود تا آمادگی های لازم صورت پذیرد اما این بار اوضاع رو به وخامت بود. بنابراین تمام اعضای حاضر در ایستگاه بین المللی فضایی با مهندسین ناسا در زمین، کاری که یک هفته ای صورت می پذیرفت را یک روزه انجام دادند و طی عملیاتی 6 ساعته، فضانوردان مشکل را برطرف ساختند.

هدفیلد در رابطه با این حادثه می گوید: «توانایی ما در چیره شدن بر مشکل آن روز، نتیجه مستقیم تصویرسازی شکست در زمانی بود که همه چیز بدون مشکل پیش می رفت.»

با این حال، پیاده روی فضایی، به علت فشار بالای لباس و دمای شدید بسیار عذاب آور است، همانطور که هدفیلد در مورد آن می گوید: «محیط کار بدخویی است.

 ذرات ریز کیهان، پیوسته شما را شن شویی می کنند. در نبرد با آن همه فشار هستید زمانی که از لباس خارج می شوید، رخ تان قرمز رنگ می شود از آن همه فشار.»



3. درکی نامحدود از دنیا پیدا خواهید کرد

5 درسی که فضانورد کانادایی در مورد زندگی خارج از جو زمین به ما آموخت

هدفیلد از زیبایی های بودن در چنین موقعیت فوق پیشرفته تکنولوژی می گوید. کریس ایستگاه فضایی را به هیولای تکنولوژی تشبیه می کند، به ابزاری که انسان را درون خود زنده نگه می دارد.

 بهترین دوربین ها، بهترین قطعات و کامپیوترها در این مکان وجود دارد اما به گفته هدفلید، بزرگ ترین موهبت این ایستگاه، دنیای دیجیتال نیست، بلکه دنیای آنالوگ است.

او می گوید هر بار که خود را به سمت پنجره می کشید و زمین را نگاه می کنید متوجه این قدرت خواهید شد. جدایی از آن، فضانوردان قدرت ماورالطبیعه پرواز کردن را دارند. این ها چیزهایی است که فضانوردان را متمایز می کند.

کریس بدون هیچ واهمه ای، جذاب ترین لحظه اش را زمانی توصیف می کند که در عالم تنهاست و دنیا با سرعت 2800 کیلومتر بر ساعت از برش گذر می کند.

به سمت راست خود که نگاه کند، عالمی را در برابر خود می بیند که در همه سو حرکت می کند: «زمانی که سوار بر سفینه باشید درکی نامحدود از دنیا را دریافت خواهید کرد که در غیر این صورت در هیچ شرایطی ممکن نیست.»



4. جاذبه بی نهایت ستمگر است

5 درسی که فضانورد کانادایی در مورد زندگی خارج از جو زمین به ما آموخت

هدفیلد مشتاقانه می گوید زمانی علاقه اش به زمین مستحکم شد که آن را از نمایی نادر مشاهده کرد. با این حال، وی متاسف است که ما ساکنین زمین نمی توانیم هیچگاه در شرایط بی وزنی زندگی کنیم.

هدفیلد ورود دوباره به اتمسفر زمین را اینگونه توصیف می کند: «حال بدی داری، سرگیجه، از حال رفتگی. فقط می خواهی بلند شوی، استفراغ کنی و یک گوشه دراز بکشی.»

با این حال، وی ایلان ماسک، جف بزوس و سر ریچارد برنسون را به خاطر فعالیت های شان در عرصه امکان پذیر شدن سفر فضایی برای عموم مردم را تحسین می کند. در جریان سخنرانی اش، وی تلاش های ایلان ماسک را ستود و گفت به زودی وی قادر خواهد بود تا این کار را به درستی انجام دهد.



5. سفر فضایی ترکیبی فوق العاده از تجربه ها است

5 درسی که فضانورد کانادایی در مورد زندگی خارج از جو زمین به ما آموخت

جدا از فعالیت حرفه ای موسیقیایی هدفیلد و عرضه آلبومی که در ایستگاه بین المللی فضایی آن را ضبط کرده، وی زمانی را صرف نوشتن در مورد این تجربه و آنچه که آموخته می کند. همچنین، وی به سراسر دنیا سفر می کند تا تجربه اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و بسیاری را الهام بخشد.


ویدیو مرتبط :
سمینار درس هایی که سقوط هواپیمابه من آموخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درس هایی که باید از برند FedEx آموخت


فدکس شرکتی است که بسته‌های پستی را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند و لوگو و برند آن یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان است. این شرکت پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیر ممکن به نظر می‌آمد. آرم شرکت فدکس ظاهری صاف و ساده دارد و طراح آن آقای لیندون لیدر مدیر ارشد شرکت طراحی Landor Associates می‌باشد.

مجله درگی: فدکس شرکتی است که بسته‌های پستی را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند و لوگو و برند آن یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان است. این شرکت پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیر ممکن به نظر می‌آمد. آرم شرکت فدکس ظاهری صاف و ساده دارد و طراح آن آقای لیندون لیدر مدیر ارشد شرکت طراحی Landor Associates می‌باشد. این لوگو در رده‌بندی مجله رولینگ‌استون یکی از هشت لوگوی برتر 35 سال اخیر شد و تاکنون بیش از 40 جایزه جهانی را به خود اختصاص داده است.

فدکس و درسهایی از مدیرعامل آن فردریک اسمیت

فدکس بعدها به تجزیه سرویسهای خود پرداخت و امروزه شامل چندین زیرمجموعه سازمان‌دهی شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند و دارای نسخه خاصی از این لوگو می‌باشند.
 
فدکس اکسپرس سرویس اصلی پست یک شبه است. خدمات فریت فدكس (FedEx Freight) سرویسهایی است که مجاز به صرف زمان بیشتر در ارسال است که در آن از واگنهای باری و وسایل حمل‌و‌نقل زمینی دیگر استفاده می‌شود.FedEx Ground مجاز به صرف زمان بیشتر در تحویل، دارای هزینه پایینتر و شامل حجم بالایی از واگن‌های مستقل و مرتبط به شرکت‌های درخواست‌کننده می‌باشد. FedEx Kinko’s تحویل سریع موارد اورژانس، اقلام ارزشمند یا خطرناک، با استفاده از حجم وسیعی از واگنها یا هواپیماهای چارتر را بر عهده دارد.FedEx Trade Network سرویس‌های مربوط به گمرک، بیمه و مشاوره حمل‌و‌نقل را فراهم می‌کند و FedEx Services مسوول فراهم ساختن اطلاعات بازاریابی برای قسمت‌های دیگر شرکت می‌باشد.

فدرال اکسپرس، اولین صندوق پست مرسولات خود را در سال 1975 نصب کرد و یک سال بعد با 19 هزار بسته در روز، به سودآوری مناسبی دست یافت، ولی رشد سریع فدرال اکسپرس از سال ۱۹۷7 شروع شد. زمانی که دولت با کم کردن مداخله و محدودیت‌ها در خطوط هوایی باعث شد کار این شرکت وسیعتر شود و بتواند اولین هواپیماهای بزرگ خود که 7 بوئینگ 727 بودند را خریداری کند.

فردریک اسمیت رئیس و مدیر اجرایی شرکت فدرال‌اکسپرس می‌باشد که یک شرکت حمل‌و‌نقل جهانی به ارزش 45 میلیارد دلار است که خدمات کسب‌و‌کار و تدارکات و لجستیک ارائه می‌کند.
اسمیت مسئول جهت گیری استراتژیک برای همه شرکتهای زیرمجموعه فدرال‌اکسپرس می‌باشد.

فدرال اکسپرس در بیش از 220 کشو‌ر دنیا خدمات‌رسانی می‌کند که شامل 634 هواپیما و بیش از 90 هزار وسیله نقلیه می‌باشد. بیش از 300 هزار اعضای تیم فدکس در سراسر جهان هر روز به جابجایی بیش از 10 میلیون مرسوله رسیدگی می‌کنند. از زمان تاسیس فدرال‌اکسپرس در سال 1971، اسمیت یکی از طرفداران فعال اصلاح مقررات، تجارت آزاد و " موافقت‌نامه آسمانهای آزاد" برای حمل‌و‌نقل هوایی در سراسر جهان بوده است.

فدرال‌اکسپرس در طول 40 سال گذشته همچنان رهبری خود را در این صنعت تثبیت و تقویت کرده است و به طور گسترده‌ای برای تعهد خود به ارائه خدمات باکیفیت شناخته‌شده است. فدرال‌اکسپرس در رتبه‌بندیهای نشریه فورچون در لیستهایی همچون " تحسین‌برانگیزترین شرکتهای جهان"، " صد شرکت برتر برای کار کردن" و غیره آمده است.

اسمیت جوایز متعدد مدنی، دانشگاهی و کسب‌وکار از جمله جایزه رهبری جهانی از شورای کسب‌وکار آمریکا-هند، برنده جایزه بنیاد جورج‌سی‌مارشال و جایزه مدال کنگره بنیاد افتخارآفرینان را دریافت کرده است. او همچنین توسط نشریات BARRON’S و CHIEF EXECUTIVE به عنوان مدیرعامل برتر معرفی شده است.

او در سال 1944 متولد شد و  مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. اسمیت از سال 1966 تا 1970 به عنوان افسر نیروی دریایی ایالات متحده 1966خدمت کرده است.

فدکس و درسهایی از مدیرعامل آن فردریک اسمیت

پنج درس از فرد اسمیت

فرد اسمیت شرکت فدرال اکسپرس را در سال 1971 با قرض گرفتن پول تاسیس کرد و آن را به یک شرکت 45 میلیارد دلاری تبدیل کرد، بنابراین می‌توان گفت که او مدیریت می‌داند.

اسمیت در مصاحبه با مجله فورچون نکاتی را بیان می‌کند که برای تمام مدیران اجرائی قابل استفاده است، در اینجا پنج مورد از بهترینهای آنها را باهم مرور می‌کنیم:

1. اعتبار خود را در الویت قرار دهید: اسمیت اشاره می‌کند که کار فدرال‌اکسپرس تنها تحویل بسته‌ها نیست، بلکه این شرکت به افراد اعتماد می‌فروشد ( به عنوان مثال وعده اینکه تجهیزات پزشکی به مقاصد مهم خواهند رسید). باید بدانید که برندتان به چه چیزی نیاز دارد و آن را برجسته سازید.

2. فرهنگی ایجاد کنید که همواره برای تعالی در تلاش است: کارکنان فدرال‌اکسپرس عهد کرده اند که " هر تجربه فدرال اکسپرس را برای افراد فوق‌العاده سازند".

3. شکستهای خود را پنهان نکنید بلکه از آنها برای بهبود خود استفاده کنید: هنگامی که ویدئویی از یکی از ماموران پست فدرال‌اکسپرس منتشر شد که در حال پرتاب یک مانیتور کامپیوتر از حصار منزلی بود، اسمیت سعی نکرد که آن را پنهان کند. بلکه آشکارا درمورد آن صحبت کرد و از آن به عنوان پلت فرمی برای یادگیری و بهبود استفاده کرد.

4. همیشه به دنبال بهبود فرآیندهای خود باشید: فدرال‌اکسپرس هیچ‌گاه خدمت‌رسانی را قربانی کسب سود برای خود نکرده است ( حتی اگر این امر تقریبا برای مشتریان نامحسوس بوده باشد).

5. از زمینه‌های غیرمعمول برای رشد استفاده کنید: آیا می‌دانید که فدرال‌اکسپرس لوازم الکترونیکی مانند آیپد را تعمیر می‌کند؟ این شرکت پستی سیستمهایی برای انتقال این اقلام به تعمیرگاه مرکزی و فنآوری و تعمیر این کالاها دارد. درست است که این کار هسته اصلی کسب‌وکار این شرکت نیست اما کسب‌وکاری به ارزش 15 میلیارد دلار می‌باشد.