دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دایناسوری که مانند ما انسان‌ها روی دو پا راه می‌رفت



دایناسور,عکس دایناسور

 سیتاکوزاروس‌ها دایناسورهایی بودند که در دوران کودکی و نوجوانی روی چهار دست و پای خود و در زمان بلوغ که طول پاها به دو برابر دست‌ها می‌رسیده، روی دو پا حرکت می‌کردند.

محبوبه عمیدی: پیگیری رشد در دایناسورها و تغییراتی که در طول حیات خود با آن روبرو شده‌اند، کار ساده‌ای نیست؛ اما گروهی از محققان دیرین‌شناسی در پکن، بریستول و بن موفق شده‌اند با استفاده از تحلیل بیومکانیک و بررسی تاریخچه استخوان‌ها در سیتاکوزاروس‌ها یا دایناسورهای طوطی‌مانند نشان دهند چطور این دایناسورها توانسته‌اند در طول رشد خود از راه رفتن مانند چارپایان به حرکت روی دو پا تغییر حالت بدهند.

نمونه‌های متعددی از سیتاکوزاروس‌ها که متعلق به دوره کرتاسه (حدود 100میلیون سال پیش ) بوده‌اند در چین و بخش‌های دیگری از آسیای شرقی کشف شده است.

کیوآی ژاو برای انجام بخشی از تز دکترای خود تلاش کرده رشد استخوانی و دیگر خصوصیات اسکلتی این گروه از دایناسورها را که شناخته‌شده‌ترین نمونه از دایناسورهایی هستند که روی دو پا راه می‌رفته‌اند، در نمونه‌های خردسال، جوان و بالغ آنها با دقت بالایی بررسی کند.

  دایناسور,عکس دایناسور

 ژاو که دوره دکترایش را در دانشگاه بریستول گذرانده و در حال حاضر در مرکز دیرین‌شناسی مهره‌داران پکن کار می‌کند، می‌گوید: «بعضی از این استخوان‌ها که اغلب متعلق به دایناسورهای خردسالی بودند که زیر 1 سال سن داشتند، تنها چندین میلی‌متر طول داشتند و این موضوع کار را برای من بسیاردشوار می‌کرد. می‌بایست بسیار با احتیاط برخورد می‌کردم و مطمئن می‌شدم آسیبی به این نمونه‌های باارزش وارد نمی‌شود».

ژاو با کسب اجازه از انستیتو پکن دو استخوان دست و یک جفت استخوان پا از 16 دایناسور جداگانه را که رنج سنی متفاوتی از زیر 1 سال تا 10 ساله (دایناسور بالغ) داشتند، جدا می‌کند تا مورد بررسی قرار دهد. او این مرحله پیچیده از کار خود را در آزمایشگاه دیرین‌شناسی مجهزی در بن، آلمان به انجام می‌رساند.

مطالعات او نشان می‌دهند دایناسورهای کوچکی که زیر یک‌سال سن داشته‌اند، دارای دست‌های بلند و پاهای کوتاهی بوده‌اند که احتمالا به محض خروج از تخم می‌توانسته‌اند چهار دست و پا روی آنها حرکت کنند. در دایناسورهای یک تا سه ساله روند رشد طولی استخوان‌های دست سریع بوده؛ اما از 4 تا 6 سالگی سرعت رشد پاها بسیار زیاد شده است. این رشد سریع پاها در کنار کندشدن روند رشد دست‌ها باعث شده در نهایت نسبت طول پاها به دست‌ها 2 برابر شود که برای جانداری که در زمان بلوغ و پس از آن روی دو پای خود حرکت می‌کند، نسبت بسیار مناسبی است.

دکتر زینگ زو که یکی از اساتید راهنمای ژاو بوده، می‌گوید: «این مطالعه جالب‌توجه نشان می‌دهد چه اطلاعات باارزشی در استخوان‌ها و بقایای به‌جا مانده از دایناسورها نهفته است. ما به کمک شیوه‌های مشابه می‌توانیم رازهای بیشتری را در مورد زندگی شگفت‌انگیز این جانداران ماقبل‌تاریخ کشف کنیم».

دکتر مایک بنتون از دانشگاه بریستول که یکی دیگر از اساتید ژاو است، می‌گوید: «این مطالعه می‌تواند به شناخت فرگشت در دایناسورها کمک شایانی بکند. امروزه می‌دانیم دایناسورهای طوطی‌مانند کوچک و نوجوان روی چهار دست و پا حرکت می‌کرده‌اند؛ اما نمونه‌های بالغ مانند ما انسان‌ها می‌توانستند رو 2 پا راه بروند. این موضوع نشان می‌دهد اجداد سیتاکوزاروس‌ها زمانی روی هر چهار دست و پای خود راه می رفته‌اند و از نقطه‌ای به بعد حرکت روی دو پای عقب را آغاز کرده‌اند».

نتایج این تحقیق به تفصیل در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
دویدن انسان بر روی چهار دست و پا(ابر انسان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیوگرافی اسكار پیستوریوس سریعترین انسان بدون پا



اسكار پیستوریوس, بیوگرافی اسكار پیستوریوس, زندگینامه اسكار پیستوریوس

بیوگرافی اسكار پیستوریوس سریعترین انسان بدون پا
اسكار پیستوریوس معروف به سریعترین انسان بدون پا، دونده دوی سرعت آفریقای جنوبی است. پیستوریوس كه از هر دو پا معلول است، مدال طلای دوی ۲۰۰ متر و مدال برنز دوی ۱۰۰ متر پارالمپیك آتن در گروه معلولان از یك پا را به دست آورده است و بارها ركوردهای جهانی دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر پارالمپیك را شكست.
هر دو پای اسكار پیستوریوس از زانو به پایین، نازكنی (استخوان نازك میان مفصل زانو و پاشنه پا) نداشتند. اسكار در كودكی به پدرش گفته بود، روزی در سوپر ۱۴ (لیگ حرفهای راگبی در زلاند نو، استرالیا و آفریقای جنوبی) شركت خواهد كرد.اسكار پیستوریوس با پاهای مصنوعی علاوه بر راگبی، در مسابقات واترپلو و تنیس آموزشگاههای آفریقای جنوبی هم شركت كرد.

پیستوریوس از بوئرهای آفریقای جنوبی است و یك چهارم از طرف مادربزرگش ایتالیایی است. هماكنون دانشجوی رشته علوم ورزشی و مدیریت بازرگانی در دانشگاه پرتوریاست و یك برادر بزرگتر به نام «كارل» و یك خواهر كوچكتر به نام «اِمی» دارد.
بدون مادرم به جایی نمیرسیدم
تنها دونده بدون پای جهان در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۸۶ میلادی در بخش سندتون شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. 11 ماهه بود كه هِنكه و شِیلا پدر و مادرش تصمیم هراس آور و شجاعانه خود را عملی كردند و در یك عمل جراحی پاهای اسكار از زانو به پایین قطع شد و او راه رفتن با پای مصنوعی را آموخت. البته اسكار كوچكتر از آن بود كه بتواند این خاطره تلخ را به یاد داشته باشد یا حتی لذت قدم برداشتن با دو پا را به خاطر بیاورد.

اسكار پیستوریوس, بیوگرافی اسكار پیستوریوس, زندگینامه اسكار پیستوریوس

به هر حال اسكار پیستوریوس با این شرایط ویژه به مدرسه رفت و از همان ابتدا نشان داد نمی خواهد با قطع عضو خاصی كه دارد، گوشه ای بنشیند.در مدرسه 11 ساله بود كه راگبی بازی میكرد و با تیغههایی مصنوعی كه به جای پا برایش طراحی شده بود، میدوید. پس از آن، در رشته هایی مانند واترپلو یا تنیس هم شركت میكرد و عضو تیم منتخب مدرسه بود.

او حتی در این رشته ها به عضویت تیم استانی نیز درآمد. پس از آن به عضویت باشگاه كشتی المپیك درآمد. اسكار پس از یك آسیب دیدگی جدی از ناحیه زانو حین راگبی، از سال ۲۰۰۴ به صورت جدی و حرفهای دویدن را آغاز كرد.
پیستوریوس درحالی از ورزش جدا نمیشد كه در كودكی پدرش و در ۱۵ سالگی مادرش را ازدست داده بود. زمان از دست دادن مادرش بود كه روی بازویش تاریخ تولد و وفات مادرش را خالكوبی كرد.
اسكار خاطره های شیرینی از مادرش دارد: «مادرم تنها كسی بود كه باعث رشد من شد. من بدون او به جایی نمیرسیدم. او 3 سال پیش از اینكه دویدن را شروع كنم از دنیا رفت. مادرم 3 هفته پیش از مرگش، نامه ای برایم نوشت و به من گفت، به پاهایت نگاه كن كه امروز با سرعت میدوند. به تمرینها و تلاشت ادامه بده، اما به خودت زیاد فشار نیاور. او زن عاقلی بود و درس نوعدوستی و محبت را به من آموخت. با وجود این سختیها اكنون دویدن بخشی از زندگی من است كه زندگی را برایم آسانتر كرده است.»
یك گام تا المپیك

اسكار پیستوریوس, بیوگرافی اسكار پیستوریوس, زندگینامه اسكار پیستوریوس

در عین نقص عضوداشتن ورزش جزئی از زندگی پیستوریوس بوده است؛ اما نخستین رقابت مهم ورزشی اسكار در سال ۲۰۰۴ بود، وقتی كه برای نخستین بار در بازیهای پارالمپیك آتن شركت كرد. او در ۱۰۰ متر، سوم شد اما كسب عنوان قهرمانی در ۲۰۰ متر این شكست را جبران كرد. او با ۲۱ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه حتی ركورد این ماده را هم شكست.
پیستوریوس در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار در رقابتهای دوندگان سالم، در آفریقای جنوبی دوید و پس از آن در رقابتهای جهانی دوندگان معمول عنوانهای قهرمانی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را كسب كرد. البته این افتخارها را به شكستن ركورد جهانی اضافه كنید. این روند در سال ۲۰۰۷ هم ادامه پیدا كرد و سال ۲۰۰۷ سال ویژهای برای او بود.
2 سال پیش از سوی اتحادیه بینالمللی فدراسیونهای دوومیدانی (IAAF) از پیستوریوس دعوت شده بود تا در رقابتهای جهانی هلسینكی در سال ۲۰۰۵ شركت كند؛ اما او برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ در رقابتهای لیگ طلایی دوومیدانی در رم با دوندگان سالم دوید. او در گروه خودش با زمان ۴۶ ثانیه و ۹۰ صدم ثانیه دوم شد. اسكار خودش را با این مسابقه گرم كرد تا بتواند در رقابتهای بینالمللی «نورویج یونیون» انگلستان شركت كند. اما در آن رقابت بسیار مهم كه «جرمی وارینر» قهرمان جهان و المپیك در آن اول شد، اسكار چندان موفق نبود و با زمان ۴۷ ثانیه و ۶۵صدم ثانیه در گروه 8 نفره خود، هفتم شد.
هدف اصلی
هدف اصلی پیستوریوس در سال ۲۰۰۷ این بود كه بتواند جواز حضور در بازیهای المپیك پكن را كسب كند، نه بازیهای پارالمپیك پكن. زیرا میخواست همراه با افراد سالم در المپیك بدود، هدفی كه برای رسیدن به آن مشكلات فراوانی وجود داشت. سرعت و توانایی بالایی كه او در سال ۲۰۰۷ از خود نشان داد، موج جدیدی را در دوومیدانی دنیا به وجود آورد.

 اسكار پیستوریوس, بیوگرافی اسكار پیستوریوس, زندگینامه اسكار پیستوریوس

موفقیتهای شگفتآور او و رقابتش با افراد سالم دهان به دهان میگشت و او به سرعت از جمله معروفترین ورزشكاران دنیا شد. این شرایط تا جایی ادامه پیدا كرد كه اتحادیه بینالمللی فدراسیونهای دوومیدانی را بر آن داشت تا مجوز حضور و رقابت او در كنار افراد سالم را لغو كند.
سوی المپیک
با اینكه این مجوز جدید برای پیستوریوس موفقیتآمیز بود، اما هنوز یك مشكل دیگر برای حضور او در بازیهای المپیك باقی مانده بود. اسكار ۴۰۰متر را كه رشته تخصصیاش بود، در زمان ۴۵ ثانیه و ۹۵ صدم ثانیه میدوید تا به سهمیه گروه B المپیك دست پیدا كند.

البته او برای كسب سهمیه A المپیك باید به زمان ۴۵ ثانیه و ۵۵ صدم ثانیه میرسید. البته یك شانس دیگر هم داشت كه به عنوان عضو تیم ۴ در ۴۰۰ متر آفریقای جنوبی در پكن بدود. اما، این همه شانس چندان زیادی برای او نداشت.
نخستین تلاش اسكار برای كسب سهمیه المپیك در روز دوم ژوئن سال ۲۰۰۸ ناامیدكننده بود. او در میلان با زمان ۴۷ ثانیه و ۷۸ صدم ثانیه چهارم شد. اسكار ۹ روز بعد در رقابت بسیار معتبر شهر رم دوید و به زمان ۴۶ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه رسید. ركوردی كه هنوز با سهمیه B المپیك فاصله زیادی داشت. 4 روز پس از این مسابقه هم فهمید كه كمیته المپیك آفریقای جنوبی تیم ۴ در ۴۰۰ متر این كشور را انتخاب كرده و به دلیل حفظ سلامت پیستوریوس از دعوت او در این تیم صرف نظر كردهاند. او باز هم از پا ننشست و در رقابتهای بینالمللی بلژیك دوید و به زمان ۴۶ ثانیه و ۲۵ صدم ثانیه رسید. او هنوز با كسب سهمیه المپیك فاصله داشت.
فنرهای مزاحم
IAAF پس از یك دوره آزمایش ویژه در پایان سال ۲۰۰۷ روی پیستوریوس اعلام كرد، تیغههای فلزی زیر زانوی او كه به جای پا عمل میكند، حالت فنری و ارتجاعی داشته و باعث غیرطبیعی بودن دویدن او میشود. بنابراین تصمیم بحثبرانگیزاسكار نمیتوانست در رقابتهای المپیك پكن شركت كند و یكباره همه آرزوهایش نقش برآب شده بود.

اسكار پیستوریوس, بیوگرافی اسكار پیستوریوس, زندگینامه اسكار پیستوریوس

او برای حضور در پكن این بار نباید در زمین ورزش تلاش میكرد، زیرا جبهه جنگ جدیدی برای این دونده قطع عضو آفریقای جنوبی ایجاد شده بود. او در مقابل این تصمیم ساكت ننشست و شكایتش را در مورد اعلامیه جدید اتحادیه بینالمللی فدراسیونهای دوومیدانی، به دادگاه عالی ورزش (CAS) برد. این دادگاه نیز در روز شانزدهم ماه می سال ۲۰۰۸، شكایت پیستوریوس را وارد دانسته و به او اجازه داد تا با ورزشكاران سالم رقابت كند. راهی سخت و طولانی طی شد، اما اسكار اینك مجاز به رقابت با ورزشكاران سالم شده بود.
شانس آخر
این دونده باز هم برای آخرین شانس طی درخواستی از IAAF تقاضا كرد تا یك سهمیه به عنوان «وایلد» كارت در اختیارش قرار دهند تا به عنوان نخستین انسان قطع عضو در بازیهای المپیك شركت كند. اما IAAF با این درخواست او موافقت نكرد تا باز هم در بازیهای پارالمپیك پكن شركت كند. او در پكن 2 مدال ۲۰۰ و ۴۰۰ متر معلولان را كسب كرد.

اسكار با این امید پكن را ترك كرد كه در بازیهای المپیك لندن در كنار دوندگان سالم بدود. به طور حتم او نخستین انسان سالم كره زمین است كه میخواهد و به احتمال فراوان میتواند در بازیهای المپیك شركت كند. اسكار پیستوریوس هم اكنون سمبل تلاش و مقاومت در میان ورزشكاران معلول است.

منبع:forum.98ia.com