دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دانشمندان جدیدترین آلبوم «گونه‌های حیوانی دنیای علم» را رونمایی كردند




آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

دانشمندان به مناسبت بیستمین سال فهرست‌نوسی خود از 1300 گونه‌ جدید حیوانی كشف شده در دنیای علم، 20 گونه جدید را معرفی كردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، البته از میان 1300 گونه شناخته شده، تنها حدود 500 مورد توسط آرایه‌شناسان از لحاظ طبقه‌بندی و نامگذاری توصیف شده‌اند.

با اینكه برخی از این موجودات مانند نوعی ماهی كه رنگهای درخشان چشمك‌زن در زمان جفت‌گیری دارند و از چشم‌انداز زیبایی برخوردارند، سایر آنها مانند عقرب بزرگ آبی یا مورچه‌هایی كه در زمان بروز تهدید با نیشهای تیز به هم متصل می‌شوند، بسیار جالبترند.

 

بزرگترین عنكبوت شناخته‌شده در جهان

 

در میان این موجودات عجیب نوعی عنكبوت غول‌پیكر موسوم به theraphosa blondi، عنوان بزرگترین عنكبوت جهان را با وزن 170 كیلوگرم و طول پای 30 سانتیمتر در اختیار دارد.

این موجود توسط دانشمندان در سال 2006 در گینه شناسایی شد.

برخلاف نام فریب دهنده این موجود، بی مهرگان و پستانداران كوچكی مانند مارمولكها و مارهای سمی بخش اعظم غذای آن را تشكیل می‌دهند.

مكانیزم دفاعی این موجود در موهای روی بدن آن است. این عنكبوت در زمان خطر به مالش پاهای خود بر شكم و انتشار ابری از نیش میكروسكوپی می‌پردازند كه در پوست و مخاط مهاجم فرو رفته و ایجاد درد و سوزش طولانی‌مدت می‌كند.

 

عقرب امپراطور(Pandinus imperator)

 

این در حالیست كه عقرب امپراطور با نام علمی Pandinus imperator و بدن 20 سانتیمتری‌اش یكی از بزرگترین عقرب‌های جهان است.

این موجود در سال 2006 در غنا مشاهده شد. برخلاف ظاهر بسیار بزرگ آنها، این عقربها بیشتر از موریانه‌ها و دیگر بی‌مهرگان كوچك تغذیه كرده و سم آن برای انسان مهلك نیست.

سم این موجود مورد آزمایش قرار گرفته و تركیبات آن برای داروهای احتمالی جهت كنترل آریتمی مفید است. همچنین بتاكربولینهای درخشان آبی روی پوست این جانور نیز كه تنها در نور فرابنفش قابل مشاهده است، برای درك بهتر انحطاط پروتئین‌های درون عدسی چشم انسان مورد مطالعه قرار گرفته كه منجر به نابینایی در اثر آب‌مروارید می‌شود.

 

مورچه قلاب ماهی


در میان این گونه‌ها نوعی مورچه قلاب ماهی با اندازه 1.5 سانتیمتر مشاهده می‌شود كه استخوانهای منحنی آنها براحتی درون پوست فرو رفته و تا مدتها باقی می‌ماند. این گونه برای اولین بار در سال 2007 در كامبوج شناسایی شد.

این مورچه‌ها در گروههای بزرگ در لانه‌هایی درون تنه درختان مرده زندگی كرده و در زمان مورد حمله قرار گرفتن توسط مهاجمان به یكدیگر متصل شده و دستیابی به یكی از افراد را برای مهاجم مشكل می‌كنند.

 

مورچه strumigenys tigris

 

گونه دیگراین فهرست یك مورچه strumigenys tigris است كه در لاشبرگهای جنگلهای پاپوآ گینه‌نو زندگی می‌كند.

این مورچه كوچك دو میلیمتری با آرواره باز حركت كرده تا بتواند بی‌مهرگان ریز را به سرعت شكار كند. طرح رنگی آن با شاخه‌هایی كه روی آنها زندگی كرده، هماهنگی داشته از این رو جمعیت آنها در برابر شكارچیان حفظ می‌شود.

 

قورباغه عظیم‌‌لجثه Nyctimystes

 

گونه قورباغه Nyctimystes حدود 15 سانتیمتر بوده و از چشمان بسیار بزرگی برخوردار است. این گونه در سال 2008 در پاپوآ گینه نو كشف شد.

قورباغه كشف شده به گونه‌ای تعلق داشته كه از طرح غیرمعمولی وریدی بر پلك چشمها برخوردار است و بچه‌های آن دارای اندام مكنده بسیار بزرگی هستند.

 

مارمولك دم برگی شیطانی

 

مارمولك دم برگی شیطانی Uroplatus phantasticus در سال 1998 در ماداگاسكار مشاهده شد اما برای اولین بار در سال 1888 توصیف شده بود.

این مارمولك در میان 12 گونه عجیب مارمولكهای دم برگی از همه كوچكتر بوده و شب‌زیست است. شیوه استتار این جانور نیز بسیار مرموز بوده و گونه‌های بزرگ آنها از بیشترین دندان در میان گونه‌های مهره‌داران روی خاك برخوردارند.

 

خفاش میوه دماغ‌لوله‌ای nyctimene

 

خفاش میوه بینی لوله‌ای nyctimene در گینه نو شناسایی شده است.

 

كوسه قدم زن hemiscyllium galei

 

كوسه قدم زن hemiscyllium galei در سال 2006 در اندونزی كشف شد اما بر خلاف نام آن كاملا قادر به شنا است. اگرچه این جانور بیشتر مایل به راه رفتن در بخشهای صخره‌های مرجانی با باله‌های خود بوده و از میگوها، خرچنگها، مارهای آبی و ماهیهای كوچك تغذیه می‌كند.

 

موش درختی چین‌چیلا یادگار دوره اینكاها

 

موش درختی چین‌چیلا در كوهستان ویلكابامبا در نزدیكی محوطه باستانی ماچوپیچو در پرو شناسایی شده است. رنگ این موجود خاكستری روشن بوده و از قامت كوتاه و درشت و آرواره بزرگ با یك نوار سفید در روی سر خود برخوردار است.

 

راست بال طاووسی


حشره راست بال طاووسی با نام علمی Pterochroza ocellata در سال 2006 در گینه مشاهده شد.

این حشره بزرگ گرمسیری از دو استراتژی موثر برای حفاظت از خود در برابر شكارچیان استفاده می‌كند. در نگاه اول این حشره مانند یك موجود مرده یا یك برگ آسیب دیده بنظر می‌رسد اما در حالت تهدید ناگهان به نمایش یك جفت لكه چشم درخشان بر روی بالهای خود می‌پردازد و شروع به پرش می‌كند كه شبیه به سر یك پرنده بزرگ خواهد بود.

انواع نر این گونه به تولید صدای بسیار بلند كه البته برای انسان قابل شنود نیست، می‌پردازند.

 

راست بال RAP

 

گونه راست بال brachyamytta rapidoaestima برنامه ارزیابی سریع RAP كه در سال 2002 در غنا و گینه كشف شده، یك گونه جدید بوده كه با پنهان شدن در میان برگها به شكار حشرات ریز می‌پردازد.

 

سنجاقک platycypha eliseva

 

سنجاقک platycypha eliseva در سال 2004 در كنگو كشف شده و از تركیب رنگی منحصربفردی برخوردار است كه با گونه‌های دیگر متفاوت است. شكم این موجود زرد رنگ و استخوان تیبیای آن سفید و قرمز است.

این گونه نشانه خوبی برای آب با كیفیت خوب است چرا كه بیشتر در اطراف آبهای تمیز سكونت و از حشرات و موجودات ریز آبزی تغذیه می‌كند. بسیاری از لاروهای سنجاقكها به شكار لاروی پشه پرداخته و از این رو در برنامه‌های سلامت انسان برای كنترل پشه‌های ناقل بیماری مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

ماهی نر paracheilinus nursalim

 

ماهی paracheilinus nursalim از مراسم خواستگاری بسیار زیبایی برخوردار است چرا كه برای جذب ماده‌ها به نمایش رنگهای درخشان چشمك زن بر روی بدن خود می‌پردازد. این اجرا هر روز عصر اتفاق افتاده كه تا غروب خورشید به طول می‌انجامد.

دهان و لبهای اصلاح شده این موجود به تغذیه، تنفس و اتصال به زیرلایه‌ها از طریق مكش كمك می‌كند.

 

مرغ عسل‌خوار

 

گونه‌ای جدید مرغ عسل‌خوار نیز در جزیره گینه نو شناسایی شد. این موجود در ارتفاع 1650 متری سطح آب دریا در كوهستان فوجا سكونت دارد. این پرنده از منقار كوتاه سیاه و چشمانی با بخشهای نارنجی در اطراف پوست عریان برخوردار است . این خصوصیات آنرا از دیگر مرغهای عسل‌خوار متمایز كرده است.

علاوه بر آن این موجود بسیار ساكت بوده و به ندرت از خود صدایی بروز می‌دهد. منبع غذایی این پرنده شهد و گلهای گرده‌افشان و گاهی حشرات است.

 

قورباغه پینوكیو

 

از دیگر موجودات حاضر در این لیست می‌توان به قورباغه درختی نرlitoria sp. nov. اشاره كرد كه به دلیل برآمدگی خاص روی بینی آن به قورباغه پینوكیو موسوم است. این گونه در سال 2008 در گینه نو كشف شد.

برآمدگی روی بینی این موجود در زمان صدا درآوردن آن به سمت بالا متمایل شده و در زمان سكوت به سمت پائین می‌ماند.

 

سمندر bolitoglossa

 

در آخر این فهرست سمندر ET با نام علمی bolitoglossa قرار دارد كه در سال 2009 شناسایی شده است. این گونه نادر از سمندر بوده كه از پاهای تاردار برای بالا رفتن از ارتفاعات برخوردار است. این گونه همچنین از شش برخوردار نبوده و از طریق پوست به تنفس می‌پردازد..... / خبرگزاری ایسنا

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

بزرگترین عنكبوت شناخته‌شده در جهان

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

عقرب امپراطور

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

مورچه قلاب ماهی

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

مورچه strumigenys tigris

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

قورباغه عظیم‌الجثه Nyctimystes

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

مارمولك دم برگی شیطانی

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

خفاش میوه دماغ‌لوله‌ای

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

كوسه قدم زن

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

موش درختی چین‌چیلا

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

راست بال طاووسی

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

راست بال RAP

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

سنجاقک platycypha eliseva

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

مرغ عسل‌خوار

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

قورباغه پینوكیو

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

ماهی نر paracheilinus nursalim

 

 

آلبوم گونه های حیوانی,عکس حیوانات

 

سمندر bolitoglossa


ویدیو مرتبط :
رونمایی آلبوم موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان



عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

یک سوسک شب‌تاب، یک اسفنج گوشتخوار چنگی شکل و کوچکترین قورباغه روی زمین در میان عجیب‌ترین گونه‌های تازه کشف شده 2012 هستند که توسط دانشمندان انتخاب شده‌اند.

در فهرست 10 نمونه برتر 2012 همچنین یک مار مرجانی تقلبی حلزون خوار و بوته‌های گل از یک جنگل در حال ناپدید شدن در ماداگاسکار قرار دارند.

یک بالتوری سبز که از طریق رسانه‌های اجتماعی کشف شده و مگسهای آویزان که کاملا از برگهای درخت گینگو متعلق به 165 میلیون سال قبل تقلید می‌کنند نیز در فهرست موسسه بین‌المللی اکتشاف گونه‌های دانشگاه آریزونا قرار دارند.

10 نمونه برتر گونه های کشف شده در 2012 عبارتند از:

- گل بنفشه ریز «بنفشه لیلیپوتی» - پرو

- اسفنج گوشتخوار « Chondrocladia lyra» - اقیانوس آرام، کایفرنیا

- میمون Lesula«Cercopithecus lomamiensis» - جمهوری دموکراتیک کنگو

- مار حلزون خوار «Sibon noalamina» - پاناما

- قارچ «Ochroconis anomala» - فرانسه

- قورباغه هفت میلیمتری «Paedophryne amanuensis» - گینه نو

- گیاه «Eugenia petrikensis» در جنگل در معرض نابودی – ماداگاسکار

- سوسک شب‌تاب «Lucihormetica luckae» - اکوادور

- پروانه چشمک‌زن «Semachrysa jade» - مالزی

- فسیل مگس آویزان «Juracimbrophlebia ginkgofolia» - چین

در این فهرست همچنین نام یک میمون جدید با نشیمنگاه آبی رنگ و چشمان شبیه انسان، یک بنفشه ریز و یک قارچ سیاه‌رنگ که نقاشی‌های نادر غار پارینه‌سنگی در فرانسه را تهدید می‌کند، قرار دارد.

این موجودات عجیب و جالب همه برای اولین بار در سال 2012 شناسایی شده‌اند. نام آنها در فهرستی که هر ساله توسط یک کمیته جهانی از آرایه‌شناسان زیستی که مسئول کشف گونه‌ها و طبقه بندی آنها هستند، منتشر می‌شود.

پرفسور کوئنتین ویلر، موسس این گروه اظهار کرد: ما تنها حدود دو میلیون از تعداد برآورد شده 10 تا 12 میلیون گونه زنده را شناسایی کرده‌ایم که بیشتر جهان میکروبی شامل آن نمی‌شود.

این فهرست از میان بیش از 140 گونه نامزد انتخاب شده‌است. این گونه ها باید مطابق با کد مناسب نامگذاری ،جزء حوزه جانورشناسی، گیاه شناسی یا میکروبیولوژیکی بوده و در سال 2012 بطور رسمی نامگذاری شده باشند.

کاندیداهای فهرست 2014 برای گونه‌هایی که در سال 2013 توصیف شده‌اند اکنون می‌توانند به شکل آنلاین منتشر شوند.

فهرستهای 10 گونه برتر تا شش سال اخیر در وب‌سایت دانشگاه آریزونا قابل دسترسی هستند.

10 گونه برتر امسال از مناطقی همچون پرو، سواحل شمال شرق آمریکا در اقیانوس آرام، کالیفرنیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، پاناما، فرانسه، گینه نو، ماداگاسکار، اکوادور، مالزی و چین بودند.

اعلام این اسامی که امسال برای ششمین سال متوالی انجام شده، با سالگرد تولد کارلوس لینه، گیاه‌شناس سوئدی قرن 18 مصادف است که سیستم مدرن اسامی علمی و طبقه‌بندی آنها را ایجاد کرده است.

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

عجیب‌ترین گونه‌های 2012 در آلبوم دانشمندان

 

/ایسنا