دانشمندان، پیرترین حیوان زمین را کشتند

دانشمندان انگلیسی در تلاش برای رمزگشایی از اسرار عمر طولانی صدف 507 ساله و در زمان باز کردن آن، باعث مرگ قدیمی‌ترین حیوان زنده شناخته‌شده شدند.

دانشمندان انگلیسی در تلاش برای رمزگشایی از اسرار عمر طولانی صدف 507 ساله و در زمان باز کردن آن، باعث مرگ قدیمی‌ترین حیوان زنده شناخته‌شده جهان شدند.

این گونه صدف اعماق دریا با نام Ming the Mollusc سال 2006/1385 در سواحل ایسلند در اقیانوس اطلس شمالی کشف و سن تقریبی آن حدود 405 سال تخمین زده شد.

پیرترین حیوان زمین , مرگ قدیمی‌ترین حیوان زنده

هر تابستان با گرم‌تر شدن آب و فراوانی مواد غذایی، بر روی پوسته صدف لایه جدیدی ایجاد می‌شود که می‌تواند به تخمین سن حیوان کمک کند. محققان دانشگاه بنگور پیش از این با شمارش تعداد حلقه‌ها بر روی پوسته، سن صدف را به اشتباه حدود 400 سال اعلام کرده و بدون توجه به سن موجود، آن را درون فریزر قرار دادند.

محققان معتقدند بودند که بررسی این موجود می تواند به رمزگشایی از اسرار عمر طولانی منجر شود، به همین علت اقدام به باز کردن صدف کردند. در نتیجه این تحقیقات که منجر به مرگ قدیمی ترین موجود زنده جهان شد، محققان دریافتند که این حیوان در سال 1499 میلادی متولد شده و عمر آن در زمان مرگ 507 سال بود.

شایان ذکر است که در برخی رسانه‌ها از این موجود به عنوان قدیمی‌ترین موجود زنده جهان یاد شده است؛ اما از آنجاکه موجودات زنده بسیار پیرتری روی زمین شناخته شده (مانند درختان چندهزار ساله) این تعبیر اشتباه است و به جای آن از عبارت پیرترین حیوان شناخته‌شده استفاده شده است.

/ایسنا

حیوان بازیگوش در زمین فوتبال

كشف تازه دانشمندان: نخستین حیوان چهارپای خشكی اصلا راه نمی رفته است!

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

فرضیه جدید حركت نخستین موجود راه‌رونده

كشف تازه دانشمندان:

نخستین حیوان چهارپای خشكی اصلا راه نمی رفته است!

جدیدترین مدل‌های سه‌بعدی نشان می‌دهد یكی از نخستین موجودات وارد شونده به خشكی بر روی چهار پا راه نمی‌رفته است.

ایسنا: مطالعات جدید دانشمندان نشان‌دهنده عدم صحت تصاویر قبلی موجود در كتاب‌ها در خصوص موجودی 360 میلیون ساله كه مانند سمندر راه می‌رفته، است.

تیمی از كالج Royal Veterinary لندن و دانشگاه كمبریج سه سال را صرف بازسازی نخستین مدل رایانه‌ای سه‌بعدی از Ichthyostega برگرفته شده از فسیل‌ها كرده است. مدل سه‌بعدی آن‌ها را قادر ساخت چگونگی "انتقال تاریخی" این حیوان باستانی از شنا كردن به راه رفتن را مورد بررسی قرار دهند.

دكتر«استفانی پیرس» مدعی است كه اسكله سه‌بعدی مزبور به آن‌ها امكان محاسبه زنجیره‌ای از حركت مفاصل جوارح این موجود برای نخستین بار را فراهم كرد.

نتایج این تحقیق بیانگر آن است كه این موجود با استفاده از حركات اندام عقبی مانند خوك آبی به خشكی آمده و جوارحش را طبق الگوی امروزی راه رفتن حركت نداده است. محققان مدعی‌اند این موجود با كمك جوارح جلویی (همچون عصای زیر بغل) خود را از آب بیرون كشانده‌ و این كه تغییر از زیستن در آب به خشكی (كه لحظه‌ای محوری در تكامل است) طی فرایندی تدریجی رخ داده است.

Ichthyostega در طول دوران دونین بالایی زندگی می‌كرده و تركیبی از مشخصه‌های ماهی‌مانند و دوزیست بوده است.

پروفسور «جنی كلاك» از دانشگاه كمبریج در این رابطه می‌گوید: بازسازی‌های ما نشان‌ می‌دهد ایده قدیمی موجود در موزه و كتاب‌های محبوب در خصوص چهره Ichthyostega و راه رفتن سمندرمانند آن صحت ندارد.

گرچه این حیوان به احتمال فراوان بخش اعظم وقت خود را زیر آب سپری می‌كرده، گمان می‌رود گاهی اوقات با استفاده از باله‌های جوارح‌مانند بر روی خشكی به صورت نیم خیزمی‌خزیده است. با این حال چگونگی دقیق حركت آن نیازمند مطالعات بیشتر است.

پیرس می‌گوید: با استفاده از روش نوین ما این حیوان را دوباره به زندگی بازمی‌گردانیم. آن چه ما به آن پی برده‌ایم این است كه تتراپودهای اولیه مطمئناً فاقد توانایی راه رفتن بر روی خشكی بوده‌اند. در این مرحله ما هنوز مطمئن نیستیم كه كدام حیوان یا گروه حیوانات نخستین موجودات صورت‌دهنده این عمل بوده‌اند.

دكتر «سوزانا میدمنت» از موزه تاریخ طبیعی لندن نیز معتقد است كه پی بردن به این موضوع كه ما از كجا آمده‌ایم و یا تمامی موجودات ساكن خشكی از كجا آمده‌اند یكی از پرسش‌های بنیادین است.

وی می‌گوید: آن چه تحقیق حاضر ادعا می‌كند این است كه این موجود كه پیش از این معتقد بودیم نخستین حیوان چهارپای راه‌رونده بر روی خشكی بوده، اصولاً راه نمی‌رفته است. این یافته ما را به بررسی فسیل‌های بیشتر وا می‌دارد.

این مطالعه كه در ژورنال Nature انتشار یافت، توسط شورای تحقیقات محیط طبیعی آمریكا پشتیبانی شد./ایسنا