دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

داروهای بی اثر چندان بی اثر نیستند



 

 

 

دارو

 

 

دانشمندان آمریکایی و انگلیسی در بررسیهای خود نشان دادند که داروهای بی اثر (پلاسیبو) علاوه بر تاثیرات روانی می توانند تغییراتی نیز در بدن ایجاد کنند.

داروهای بی اثر (پلاسیبو) به موادی گفته می شوند که از نظر درمانی بی اثر هستند و اثر آنها تنها برپایه یک تلقین روحی- روانی است. به طور معمول در یک آزمایش بالینی از مواد پلاسیبو برای بررسی میزان اثربخشی یک داروی واقعی استفاده می شود.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو و دانشگاه آکسفورد دریافتند که این مواد علاوه بر تاثیرات روحی- روانی می توانند بر روی بدن فرد بیمار یک اثر واقعی (مثبت یا منفی) نیز برجای بگذارند.

پیش از اینکه یک دارو وارد بازار شود باید از یکسری آزمایشات بالینی بر روی انسان عبور کند.

در این آزمایشات به دو گروه داوطلب دو قرصی که از نظر شکل و رنگ مشابهند داده می شود.

در حالی که در واقع یکی از این گروهها که آزمایش شونده است داروی اصلی و گروه دوم که گروه کنترل نام دارد پلاسیبو را دریافت کرده است.

تاکنون تصور می شد که داروی بی اثر هیچ اثری بر روی گروه کنترل برجای نمی گذارد و تنها از نظر روانی این حس را تلقین کند که فرد دارو مصرف کرده است.

این در حالی است که این پژوهشگران با بررسی 167 آزمایش بالینی که نتایج آنها در معتبرترین مجلات علمی منتشر شده اند دریافتند که در بسیاری مواد، پلاسیبوی استفاده شده توانسته است چند اثر فیزیکی بر روی بدن داشته باشد. این اثرات (مثبت یا منفی) می توانند دقت آزمایشات بالینی را کاهش دهند.

بیماران مبتلا به ایدز اغلب نسبت به لاکتوز (قند شیر) ناسازگاری دارند. بنابراین استفاده این قند به عنوان پلاسیبو برای مطالعه بر روی داروهای ضد ایدز به معنی یک مزیت تلقینی برای این داورها به شمار می رود.

این محققان با بررسی مطالعات انجام شده بر روی داروهای ضد ایدز دریافتند که در بیماران گروه کنترل برخی مشکلات گوارشی ایجاد شد.

در آزمایش بالینی دیگری که برای مطالعه بر روی داروهای قلب انجام شد از روغن زیتون به عنوان پلاسیبو استفاده شد.

این درحالی است که کشفیات پس از این مطالعات بالینی نشان داد که روغن زیتون کلسترول بد را کاهش می دهد و بنابراین، استفاده از این روغن به عنوان پلاسیبو در آزمایش داروهای قلبی عروقی می تواند میزان اثربخشی داروهای محافظ قلب را کاهش دهد.

به طور معمول در 8 درصد در تمام آزمایشات بالینی داروهای جدید از پلاسیبو استفاده می شود.

جرمی هاویک از دانشگاه اکسفورد و یکی از مولفان این تحقیق در این خصوص توضیح داد: "این مسئله به طور جدی می تواند برای سلامت عمومی خطرناک باشد چرا که منجر می شود داروهای با میزان اثربخشی کمتری وارد بازار شوند."..../تحلیل:مهر


ویدیو مرتبط :
مکانیزم اثر داروهای ضد افسردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلم: اثر داروهای بیهوشی چینی!


سکانسی جالب از قسمت چهارم مجموعه شوخی کردم.

جام جم نما: سکانسی جالب از قسمت چهارم مجموعه شوخی کردم اثر مهران مدیری.