دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خورشید گرفتگی در تهران از ساعت 11 و 22 دقیقه امروز آغاز می شود



 

 

 

خورشید گرفتگی در تهران از ساعت 11 و 22 دقیقه امروز آغاز می شود

 

آخرین خورشیدگرفتگی سال 89

خورشید گرفتگی در تهران از ساعت 11 و 22 دقیقه امروز آغاز می شود

پدیده خورشید گرفتگی جزیی امروز که در شهر تهران از ساعت 11 و 22 دقیقه آغاز می شود در تمام نقاط کشور قابل مشاهده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بیشترین گرفت خورشید در ساعت 12 و 51 دقیقه خواهد بود که در این حالت ماه 39 درصد قرص خورشید را می پوشاند. این گرفتگی ساعت 15 و 14 دقیقه در تهران خاتمه می یابد.

شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مورد خورشیدگرفتگی جزئی امروز اعلام کرد حداکثر گرفت در شهرهای ارومیه و تبریز با 49 درصد گرفت و حداقل آن در شهر زاهدان با 17 درصد گرفت مشاهده می شود.

این گرفتگی در اروپا، نیمه شمالی آفریقا و آسیا (به جزء بخشی از شرق و جنوب آن) قابل رویت خواهد بود.

بیشینه پوشیدگی این گرفتگی جزیی در شمال اروپا رخ می دهد که در شمال کشور سوئد ماه حدود 80 درصد از قرص خورشید را می پوشاند.

در شهر تهران گرفتگی در ساعت 11:21 دقیقه آغاز می شود و در ساعت 12:51 دقیقه به حداکثر خود می رسد که در این حالت ماه 39 درصد قرص خورشید را می پوشاند. این گرفتگی ساعت 15:14 دقیقه در تهران خاتمه می یابد.

بر اساس این گزارش، حداکثر گرفت در شهرهای ارومیه و تبریز با 49 درصد گرفت و حداقل آن در شهر زاهدان با 17 درصد گرفت مشاهده می شود.

خورشیدگرفتگی در مناطق شمال غربی ایران نسبت به دیگر مناطق کشور طولانی تر است و بخش بزرگتری از قرص خورشید پوشیده می شود.

خورشید گرفتگی زمانی روی می دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار گیرد که به این حالت ماه نو می گویند. در این صورت سایه ماه بر روی مناطق خاصی بر روی زمین قرار خواهد گرفت.

به گفته قمری نژاد دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران خورشیدگرفتگی روز 14 دی ماه از نوع جزئی است که در تمام نقاط کشور قابل مشاهده است.

وی افزود: در بیشترین مقدار گرفت جزیی، حدود 85 درصد سطح خورشید پوشانده خواهد شد و بیشینه این مقدار از کشورهای اسکاندیناوی قابل رصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش نگاه مستقیم و بدون استفاده از فیلترهای مناسب به پدیده کسوف، بسیار خطرناک است و باعث نابینایی موضعی و دائمی می شود.

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با در اختیار داشتن امکانات کامل، رصد مناسبی را برای علاقه مندان در نظر گرفته است و افراد برای استفاده از این برنامه علمی می توانند از ساعت 10 تا 14 روز سه شنبه 14 دی به این مرکز مراجعه و با کمک تجهیزات رصد خانه مرکز علوم این پدیده زیبا را رویت کنند.

مهندس "مسعود عتیقی" مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران نیز از آماده شدن منجمان ایران و بسیاری از نقاط جهان برای رصد خورشید گرفتگی روز سه شنبه خبر داد.

عتیقی افزود: این خورشید گرفتگی در سراسر ایران ، کشورهای همسایه و اساسا خاورمیانه تا هند و غرب چین و همین طور از مرکز تا شمال قاره آفریقا و تقریبا در تمام قاره اروپا قابل مشاهده است.

وی با اشاره به یکی از ویژگی های سال 2011 میلادی که چهار خورشید گرفتگی در این سال رخ می دهد، گفت: خورشید گرفتگی پدیده ای است که به علت قرار گرفتن ماه بین زمین و خورشید رخ می دهد و در یک کسوف جزئی بخشی از خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: مردم ایران بین 20 تا 60 درصد سطح خورشید را پوشیده خواهند دید که درصد گرفت از جنوب به سمت شمال بیشتر و بیشتر خواهد شد.

عتیقی با اشاره به این که خورشید گرفتگی یاد شده در پاریس 68 درصد، لندن 75 درصد خواهد بود ، افزود: این گرفت چهاردهمین گرفت ساروس 151 است که 72 کسوف در آن جای دارد...../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
توضیح خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوزاد خوش شانس در ساعت 11:11 دقیقه، ‌2011/1/11 به دنیا آمد



 

 

نوزاد خوش شانس

 

به گزارش ایسنا،یك نوزاد با متولد شدن در تاریخ 11/1/2011 لقب «خوش شانس» را از آن خود كرد.

 

«جایرد» و «لسلی ماركس» كه اهل منطقه «مریدیان» در ایالت «اوهایو» در آمریكا هستند، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این كشور اعلام كردند كه پسرشان «تیلور آشتون»، در تاریخ 11/1/2011 و در ساعت 11:11 به وقت محلی به دنیا آمد.

 

این زوج خوشبخت در ادامه به خبرگزاری آسوشیتدپرس خاطر نشان كردند : نام مستعار پسرمان «وان» است و لقب «خوش شانس» را هم دوستان و آشنایان به او دادند. او در مجموعه‌ای از یك‌ها به دنیا آمده است.

 

بر اساس روزنامه‌ محلی ایالت «آیداهو» خواهر این نوزاد هم درست در 9/9/2009 به دنیا آمده است و لقب او «ناین» است./ایسنا