دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خودنمایی پاسپورت بلک‌ بری در برابر iOS و اندروید


بلک‌بری پاسپورت، محصول خلاقانه کمپانی بلک‌بری است که بیشتر برای افراد حرفه‌ای و مردان تجارت طراحی و ساخته شده است.

 
 
 

صبح بخیر: بلک‌بری پاسپورت، محصول خلاقانه کمپانی بلک‌بری است که بیشتر برای افراد حرفه‌ای و مردان تجارت طراحی و ساخته شده است. این گوشی موبایل، سخت‌افزار قدرتمند، ویژگی‌های هوشمندانه و سیستم‌عامل بلک‌بری OS 10.3 دارد و می‌تواند تا اندازه‌ای در برابر iOS و اندروید خودنمایی کند. البته همه اینها به تعداد نرم‌افزارهای موجود بستگی دارد.

این گوشی موبایل در همین ماه گذشته با قیمت 599 دلار در آمریکا عرضه شد و قرار است با قیمت‌های 649 یورو در فرانسه و آلمان، 699 دلار در کانادا و 529 دلار در انگلستان عرضه شود. البته گویا قرار است در بازار استرالیا نیز عرضه شود اما قیمتی برای آن اعلام نشده است. بلک‌بری Passport، قد کوتاه و بدنه پهنی دارد و برای ویرایش و مطالعه دستگاه مناسبی به‌شمار می‌رود اما استفاده از آن برای کاربران چندان آسان نیست. فقط کاربرانی که دستان بزرگی دارند می‌توانند بدون مشکل از این محصول استفاده کنند.

 طراحی و مشخصات

بلک‌بری پاسپورت، به اندازه یک پاسپورت آمریکایی است و صفحه‌نمایش 4.5 اینچ دارد. یک گوشی موبایل مستطیلی به لبه‌های تیز که زبان اصلی طراحی گوشی‌های بلک‌بری، یعنی حضور صفحه‌کلید فیزیکی در آن حفظ شده است. این گوشی فقط 169 گرم وزن دارد و بسیار سبک به‌نظر می‌رسد. اما عرض 89 میلی‌متری آن بیشتر شبیه فبلت‌های بزرگی همانند گلکسی نوت 3 با نمایشگر 5.7 اینچ یا آی‌فون 6 پلاس است که نمایشگرهای بزرگ دارند.

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

این مساله را در ذهن داشته باشید که این گوشی‌ها به طور کامل با هم فرق دارند و کاربران آنها نیز به‌طور کامل با هم فرق می‌کنند. کاربران گوشی‌های بلک‌بری افراد حرفه‌ای هستند که به قصد استفاده طولانی گوشی را خریداری می‌کنند. در ضمن، کاربران پروپاقرص محصولات بلک‌بری بدون صفحه‌کلید فیزیکی نمی‌توانند سر کنند و به همین دلیل به سراغ گوشی‌های این کمپانی آمریکایی می‌روند.

در ماه می سال جاری میلادی، مدیرعامل شرکت بلک‌بری، «جان چن» در یک سخنرانی اظهار داشت: «ما برای محصولات خود بازه گسترده‌تری را در نظر گرفته‌ایم و این مساله کار بیشتری می‌طلبد.» گوشی‌های ملال‌انگیزی همانند «بلک‌بری پلی‌بوک» باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و اهداف اصلی بلک‌بری یعنی تولید و پیغام‌رسانی روی آن رعایت شود.

جای تعجب ندارد که محصول جدید بلک‌بری در خانواده اسمارت‌فون‌ها، این اهداف را دنبال می‌کند و می‌تواند یکی از نجیب‌زاده‌های این خانواده آمریکایی به‌شمار برود. این گوشی در ظاهر بسیار عجیب است اما قبلا هم نمونه‌های مشابه آن را دیده بودیم. از جمله می‌توان به اچ‌تی‌سی ChaCha و ایسر BeTouch E210 اشاره کرد که آنها نیز بر داشتن صفحه‌کلید کامل (QWERTY) و صفحه‌نمایش مربعی تاکید داشتند.

البته گوشی «پاسپورت»، طراحی و کیفیت ساخت بهتری دارد و بسیار گران‌قیمت‌تر از آنها دیده می‌شود. این گوشی به خوبی در جیب جا می‌شود و حمل آسانی دارد. صفحه نمایش مربع یاین گوشی 4.5 اینچ با رزولوشن 1440×1440 پیکسل است. تراکم تصویر آن نیز 453 پیکسل در هر اینچ است. این نمایشگر در کنار یک صفحه‌کلید کامل، بسیار عالی به نظر می‌رسد. با اینکه اندازه و فضای محدودی دارد اما در هر خط می‌تواند 60 کلمه را نمایش دهد که بسیار عالی است. برگه‌های چاپی به طور استاندارد 66 کلمه در یک خط دارند.

این گوشی، واکنش‌پذیری بسیار خوبی دارد و کاربر می‌تواند متون بسیاری را در نمایشگر موبایل ببیند. متن‌ها بسیار واضح دیده می‌شوند و در همان حالت عمودی هم می‌توان آنها را به راحتی خواند و به بزرگ‌نمایی یا افقی کردن نمایشگر نیازی نیست.

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

کیفیت تصاویر و عکس‌ها نیز در این صفحه خوب هستند. رنگ‌ها به حالت طبیعی خود بسیار نزدیک هستند و فرقی هم نمی‌کند گوشی را در چه حالت یا زاویه‌ای در دست گرفته باشید. البته کاربر امکان تنظیم نور و رنگ نمایشگر را نیز دارد و می‌تواند خلوص رنگ‌ها یا تعادل نور سفید را در آن تغییر دهد. این نمایشگر از نوع ال‌سی‌دی و فناوری IPS است و زیر نور خورشید نیز خوانایی لازم را دارد. البته اگر نور شدید باشد، احتمالا از خوانایی آن کاسته می‌شود.

اگر قبلا از فبلت استفاده کرده باشید، پس احتمالا به خوبی از مزیت‌های نمایشگر بزرگ آگاه هستید. بلک‌بری طراحی بسیار ویژه‌ای برای این محصول خود در نظر گرفته است و در یک بدنه کوچک و کاملا جمع‌وجور، صفحه نمایش عریض و بزرگ در بالای صفحه‌کلید کامل قرار داده است.

صفحه‌کلید

داستان بلک‌بری و صفحه‌کلیدهای کامل و فیزیکی از ابتدا بوده و تا انتها هم خواهد بود. وجه برجسته و متفاوت گوشی‌های این کمپانی همین کیبوردها هستند. در گوشی‌هایی همانند بلک‌بری Q10 و بلک‌بری Bold، کیبورد فیزیکی، 4 ردیف کلید داشت اما در این مدل سه ردیف کلید قرار دارد که در پایین نمایشگر جای داده شده‌اند.

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

کلیدهای اعداد، نقطه‌گذاری‌ها و بزرگ کردن حروف همه از روی نمایشگر انجام می‌شوند. کلید فاصله در این صفحه کلید بسیار باریک است اما پس از مدتی استفاده، به آن عادت خواهید کرد. کلیدها ویژگی لمسی هم دارند. به محض اینکه کاربر کلمه‌ای را تایپ‌ می‌کند، کلمه‌های مشابه آن در بالای صفحه‌کلید نمایش داده می‌شوند که کاربر می‌تواند گزینه مناسب و موردنظر را انتخاب کند و با گرفتن و کشیدن آن، آن را در محل موردنظر نوشته‌ی خود قرار دهد. اگر کلمه‌ای را اشتباه نوشتید، فقط کافی است آن را به گوشه سمت چپ صفحه‌کلید بکشید تا پاک و حذف شود. 

نرم‌افزار و ویژگی‌ها

گوشی هوشمند بلک‌بری پاسپورت، سیستم‌عامل بلک‌بری OS 10.3 دارد. البته هنوز هم کمبود نرم‌افزار برای گوشی‌های این شرکت یک مشکل بزرگ به شمار می‌رود و همچنان پاشنه آشیل بلک‌بری است. جالب است که برخی از اپلیکیشن‌های اندروید را می‌توان در این گوشی اجرا کرد.

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

اپ‌استور آمازون در این گوشی به طور پیش‌فرض نصب شده است و می‌توانید برنامه‌های متناسب با سیستم‌عامل را دانلو و نصب کنید. اما تعداد این اپلیکیشن‌ها بسیار محدود است.

برای این گوشی، Google Play Store وجود ندارد و فقط از فروشگاه آمازون می‌توانید برنامه‌های دلخواه را دانلود یا خریداری کنید. از جمله برنامه‌های جالب این گوشی می‌توان به Spotify، Pocket یا Reddit اشاره کرد. اما کاربر به بسیاری از نرم‌افزارها دسترسی ندارد. به طور مثال، بازی‌های اندرویدی به هیچ عنوان در اینجا حضور ندارند. البته فایل APK هر اپلیکیشنی که بخواهید اجرا کنید در اختیار شما قرار داده می‌شود.

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

کاربر اپلیکیشن‌های رسمی گوگل را در اینجا نمی‌تواند بیابد. ایمیل اصلی بلک‌بری و اپلیکیشن تقویم این گوشی خوب هستند اما Google Talkی که آمازون ارائه می‌دهد بسیار بهتر است. برنامه‌هایی همانند Hangouts گوگل در این گوشی عملکرد جالبی ندارند و تماس‌های صوتی رایگان یا SMS در آن کار نمی‌کند. BBM بلک‌بری موجود در این گوشی به کاربر اجازه می‌دهد تا با دوستان خود با پلتفورم‌های دیگر همچون iOS، اندروید یا ویندوزفون در ارتباط باشد.

اپلیکیشن‌های این گوشی برای صفحه نمایش مربعی طراحی نشده‌اند و به همین دلیل، در آن به طرز عجیبی دیده می‌شود. به طور مثال، بازی‌هایی همانند پرندگان خشمگین در این گوشی وضعیت نرمالی ندارد. این بازی باید به صورت افقی انجام شود تا بتوانید همه زمین را درست ببینید و پرتاب‌های مناسب داشته باشید. اما در «پاسپورت» مجبور هستید زوم کنید یا صفحه را دایم چپ و راست کنید تا بتوانید زمین بازی را ببینید.

عملکرد

بلک‌بری خیلی ساده از کنار سخت‌افزار «پاسپورت» نگذشته است. این گوشی موبایل، تراشه 2.2 گیگاهرتز چهارهسته‌ای کوالکوم اسنپ‌دراگون 801 و 3 گیگابایت رم دارد و می‌تواند از عهده بسیاری از کارها به خوبی بر بیاید. در آزمایش بنچ‌مارک این گوشی مشخص شد این گوشی از نظر قدرت مشابه گوشی گلکسی S5 سامسونگ است و از این لحاظ می‌توان عملکرد مشابه آن را از پاسپورت انتظار داشت.
دوربین

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

از این گوشی که برای کار و بیزینس طراحی شده است نباید انتظار دوربین عالی داشته باشید. البته کیفیت عکس‌های آن بد نیست. این دوربین قابلیت فوکوس خودکار دارد که بسیار کند و ضعیف عمل می‌کند ولی استفاده از آن موجب می‌شود تا عکس‌هایی بهتر بردارید.

اگر دوربین چهره‌ای را ردیابی کند، به طور مثال، ممکن است به گزینه Time Shift را به کاربر پیشنهاد کند که می‌توانید با کلیک روی آن، گزینه پیشنهادی را انتخاب کنید تا چندین عکس از چهره بگیرد و شما بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید.

این دوربین گزینه‌هایی همانند HDR نیز دارد که می‌توانید برای داشتن عکس‌های جالب و خاص، این گزینه را فعال کنید.

نتیجه گیری

بلک‌بری پاسپورت یک گوشی بسیار خوب با امکانات مفید و جالب است. طراحی آن خاص و متفاوت است. صفحه‌کلید هوشمند دارد و کار تایپ را برای کاربر بسیار راحت کرده است. این گوشی برای بیزینس و ارتباط برقرار کردن بسیار عالی است و می‌توان به سرعت به پیغام‌ها و ایمیل‌ها پاسخ داد. تنها ایراد بزرگ این گوشی، وضعیت اپلیکیشن‌های آن است. بازی و نرم‌افزارهای محدودی برای این سیستم‌عامل تهیه شده است که شاید برای برخی از کاربران چندان جالب نباشد. البته، امکان استفاده از برخی برنامه‌های اندروید وجود دارد.

با پاسپورت بلک‌ بری آشنا شوید

این گوشی بدنه بسیار پهنی دارد و از این نظر می‌توان آن را به فبلت‌های نوت 3 سامسونگ یا آی‌فون 6 پلاس اپل تشبیه کرد. بزرگ بودن صفحه نمایش برای خواندن و نوشتن متن‌ها بسیار عالی است.

گوشی پاسپورت به دلیل داشتن صفحه‌کلید فیزیکی نوشتن و تایپ را برای کاربر راحت کرده است و دوستداران این صفحه‌کلیدها مسلما از آن استقبال خواهند کرد.


ویدیو مرتبط :
اندروید در بلک بری پاسپورت سیلور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا اندروید دردی از بلک بری درمان نخواهد کرد؟


رویترز روز جمعه گزارش داد که بلک بری، شرکتی که اکنون صرفا کمتر از یک درصد از سهم موبایل های فروخته شده در بازار جهانی را در دست گرفته، قصد ساخت یک موبایل اندرویدی با کیبوردی فیزیکی و کشویی را دارد.

وب‌سایت دیجیاتو: بلک بری، شرکتی که اکنون صرفا کمتر از یک درصد از سهم موبایل های فروخته شده در بازار جهانی را در دست گرفته، قصد ساخت یک موبایل اندرویدی با کیبوردی فیزیکی و کشویی را دارد.

چرا اندروید دردی از بلک بری درمان نخواهد کرد؟

خبرگزاری رویترز اذعان دارد که از چهار منبع نزدیک به بلک بری که این موضوع را تایید نموده اند، دو منبع مدعی شده اند که شرکت کانادایی تمایل دارد تا از برخی پتنت های خود که در سیستم عامل «بلک بری ۱۰» مورد استفاده قرار گرفته اند را به موبایل جدید نیز بیاورد.

زمانی بود که بلک بری، یکی از بزرگ ترین فروشنده های موبایل، با پلتفرم اختصاصی خود به شمار می آمد و اکنون [در صورت به حقیقت پیوستن گفته های رویترز] می توان گفت که شکست را پذیرا شده است. پس از انقلاب اسمارت فون ها، تصمیمات عجیب در ساخت تلفن های هوشمند تبدیل به بخشی از هویت بلک بری گشته اند؛ از نمایشگر عجیب موبایل Storm بگیرید تا عشق به کیبورد های کلاسیک و فیزیکی که هنوز هم در محصولات این شرکت دیده می شود. از همین روی، شکست در کمین موبایل اندرویدی شرکت کانادایی نشسته و چنین محصولی، در اصل نقش تیر آخر را در کمان بلک بری بازی می کند؛ تیری که البته هیچگاه به هدف اصابت نخواهد کرد.

سهم یک درصدی از بازار موبایل که می توان کاربرانش را، عاشقان بلک بری تصور کرد، با پیوستن این شرکت به زنجیره ی اندروید، افزایش پیدا نخواهند کرد. در حقیقت می توان گفت که نه اندروید می تواند به اوضاع کانادایی ها کمکی کند و نه بلک بری قادر است ایجادگر یک حرکت و تحول در اندروید گردد. در این میان صرفا اوضاع برای توسعه دهندگان شرکت مذکور تغییر خواهد کرد که مجبور می شوند تغییر روش داده و خود را با محیط اندروید مطابقت دهند. با دیجیاتو همراه باشید.

همانگونه که قبلا نیز برایتان نوشته بودیم، مدیرعامل فعلی بلک بری، جان چن، دلایل خودش را برای باقی ماندن در تجارت تلفن های هوشمند دارد و گمان می کند با حضورش در این صنعت، می تواند افراد را به سایر خدمات شرکتش نیز علاقه مند سازد. اکنون نیز شایعه ی توسعه یک موبایل اندرویدی، حضور شرکت یاد شده را در بازار تلفن های هوشمند با تثبیت بیشتری همراه می سازد. اندکی قبل نیز شایعاتی مطرح گشته بودند که خبر از توسعه ی یک موبایل جدید و کشویی، همراه با کیبورد فیزیکی و البته نمایشگر لمسی می دادند.

چرا اندروید دردی از بلک بری درمان نخواهد کرد؟

این کمپانی اصرار دارد که همواره پلتفرم خود به نام «BlackBerry 10» را زنده نگه دارد و در بیانیه ای به Reuters گفته بود که «به پلتفرم خود متعهد خواهد ماند؛ پلتفرمی که از قابلیت های امنیتی و پویایی بی هم تایی برخوردار است.»

نکته ی جالب اینکه بلک بری هم اکنون نیز یک پلتفرم دوگانه را ارائه می کند و موبایل های این شرکت قادر به اجرای اپلیکیشن های اندروید هستند. البته چنین اپ هایی باید از فروشگاه نرم افزاری آمازون که به شکل پیشفرض در موبایل های این شرکت نظیر پاسپورت و کلاسیک قرار گرفته اند نصب شوند. تا اینجا نتیجه می گیریم که دارندگان اسمارت فون های یاد شده، کم و بیش می توانند پا به پای دارندگان موبایل های اندرویدی جلو آمده و اپلیکیشن های مورد نیاز خود را نیز تهیه نمایند.

سوال: علت علاقه مندی بلک بری به تولید یه موبایل اندرویدی چیست؟

جواب: شرکت کانادایی می خواهد به اوج بازگشته و دوباره بتواند بازار را رهبری کند.

چرا اندروید دردی از بلک بری درمان نخواهد کرد؟

پلتفرم بلک بری ۱۰ قادر است اپلیکیشن هایی که برای اندروید ۴.۳ نوشته شده اند را توسط اپ استور آمازون دریافت کرده و اجرا نماید.

بلک بری با اعتماد به نفس کامل می خواهد قابلیت های پلتفرم خود را به اندروید آورده و از دیگران برتری جوید؛ ویژگی های امنیتی، سرویس پیام رسان بلک بری (BBM – که البته مدتی پیش برای اندروید و iOS نیز منتشر شد) و قابلیت های دیگری که به کاربر اجازه می دهند دو محیط کاملا مجزای کاری و شخصی را در یک دستگاه تجربه نماید.

در پایان بزرگ ترین ضربه را، همانگونه که قبلا هم گفتیم، توسعه دهندگان وفادار پلتفرم بلک بری خواهد دید. و در نهایت هم هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد؛ نه بلک بری می تواند وزنه ای مثبت برای پلتفرم اندروید باشد و نه اندروید می تواند راهکاری برای حل مشکلات شرکت مذکور.

به دنبال چاله ای که Nokia X در آن حضور دارد

بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف موسسه ی IDC، اکنون ۷۸ درصد از تلفن های هوشمند، در برگیرنده ی پلتفرم اندروید هستند. چنین آماری، نیازی به اضافه شدن کاربران بسیار اندک بلک بری ندارد؛‌ آن هم زمانی که بر اساس جدید ترین بررسی ها، اکنون صرفا سه دهم درصد از موبایل های فروخته شده در بازار تلفن های هوشمند به نام بلک بری مزین گشته اند.

به طور کلی، ساخت یک موبایل اندرویدی از طرف شرکت کانادایی قابل درک نبوده و عقلانی نیست. اکنون پرچمدارانی در سرزمین اندروید حکمرانی می کنند که بلک بری به گرد پایشان هم نخواهد رسید (البته اگر عاشق یک کیبورد فیزیکی باشید، با داستان متفاوتی رو به رو خواهیم بود.) و به طور کلی انجام چنین کاری بیشتر با آبروی سه دهم درصدی مدیران این شرکت بازی خواهد کرد.

چرا اندروید دردی از بلک بری درمان نخواهد کرد؟

نوکیا در روزهای پایانی سلطنت رو به زوالش، یک موبایل اندرویدی عرضه کرد و تبدیل به یک مثال درخشان در مورد ورود بسیار دیر هنگام به اکوسیستم اندروید شد. این تجربه به سایر تولید کنندگانی که هنوز به سراغ تولید محصولات اندرویدی نرفته بودند، قاعدتا باید می آموخت یک تجربه ی نارس از اندروید هیچگاه نمی تواند تبدیل به جاده ای موفقیت آمیز گردد. اگر چه به دلیل سقوط نوکیا و ناراحتی هواداران، X توانست صرفا در چین به ۱۰ میلیون پیش-سفارش دست پیدا کند اما به طور کلی بررسی ها از یک موبایل اندرویدی بسیار ضعیف با ظاهری شبیه به ویندوزفون خبر می دادند.

پس از خریداری شدن بخش هایی از نوکیا توسط مایکروسافت، پروژه ی تولید موبایل های اندرویدی بعدی در سکوت خبری محکوم به مرگ شدند. اکنون اما مایکروسافت تلاش دارد تا با ویندوز ۱۰، جان تازه ای در کالبد نیمه نفس خرید بزرگش بخشیده و هماهنگی بی نظیر کامپیوترهای شخصی و محصولات همراه را به ارمغان بیاورد.

بلک بری اما از تمام این مزایا محروم است و با عرضه یک موبایل اندرویدی، صرفا دو کار را انجام می دهد: ثابت می کند پلتفرم خانگی اش برای کاربران جذابیتی ندارد و از طرف دیگر نیز توسعه دهندگان وفادارش را به دردسر می اندازد.