دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خودروهای بزرگ با قلب های تپنده کوچک!


موتور‌های کوچک با سیستم‌های پرخوران اعم از توربوشارژر و سوپرشارژر، روز به روز محبوبیت بیشتری را میان خودروسازان می‌یابند. در ادامه ۱۰ خودروی بزرگ و سنگینی را معرفی خواهیم کرد که به پیشرانه‌های بسیار کوچک و کم مصرفی مجهز شده‌اند. با ما همراه باشید.

zoomit.ir - حسین ریاحی: موتور‌های کوچک با سیستم‌های پرخوران اعم از توربوشارژر و سوپرشارژر، روز به روز محبوبیت بیشتری را میان خودروسازان می‌یابند. در ادامه ۱۰ خودروی بزرگ و سنگینی را معرفی خواهیم کرد که به پیشرانه‌های بسیار کوچک و کم مصرفی مجهز شده‌اند. با ما همراه باشید. 

 بزرگ‌ترین پیشرانه‌های به کار رفته در خودروها

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

با پیشرفت علم و توسعه‌ی تکنولوژی‌های مختلف، پیشرانه‌ها توانایی تولید توان بیشتری را در عین مصرف کم به ارمغان می‌آورند. وقتی تکنولوژی به شما اجازه می‌دهد که پیشرانه‌ی شش سیلندر با قدرت خروجی انواع هشت سیلندر و مصرف نمونه‌های چهار سیلندر تولید کنید، دیگر توجیحی برای استفاده از پیشرانه‌های بزرگ و پرمصرف باقی نمی‌ماند. شاید پیشرانه‌‌های کوچک و مجهز به انواع توربوشارژر جذابیت و مزایای نمونه‌های تنفس طبیعی و حجیم‌تر را نداشته باشند، ولی از لحاظ کارایی نه تنها چیزی کم ندارد چه بسا در بسیاری از موارد بهتر نیز هستند. حال به معرفی ۱۰ خودروی نوین و بزرگ خواهیم پرداخت که تمامی آنها از پیشرانه‌هایی کوچک ولی قدرتمند بهره می‌برند.

کادیلاک CT6

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

پرچمدار جدید کادیلاک ابعادی تقریبا مشابه با بی ام و سری ۷ دارد اما از پیشرانه‌ی دو لیتری چهار سیلندر بهره مند است. البته این پیشرانه با کمک توربوشارژر ۲۶۵ اسب بخار تولید می‌کند که قابل مقایسه با قدرت پیشرانه‌ی شش سیلندر M54 بی‌ام‌و است.



مرسدس بنز اسپرینتر

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

خودروی تجاری اسپرینتر که نسل جدید آن به تازگی وارد بازار شده است، در گونه‌ی پایه‌ی خود از پیشرانه‌ی توربودیزل چهار سیلندر به حجم ۲.۱ لیتر استفاده می‌کند. علی‌رغم سایز کوچک، ولی این پیشرانه با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۵۹ نیوتون متر کاملا پاسخگوی نیازهای این خودروی بزرگ است.



شورولت مالیبو 1LT

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

پیشرانه‌ی مالیبو واقعا کوچک است و با حجم موتور ۱.۵ لیتری بیشتر به یک پاکت شیر شبیه است. البته با نگاهی به مشخصات این پیشرانه متوجه خواهید شد که درست است با پیشرانه‌ی بسیار کوچکی طرف هستیم، اما اصلا نباید آن را دست کم گرفت. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر قدرت و گشتاوری برابر با ۱۶۳  اسب بخار و ۳۳۸ نیوتون متر دارد. تا همین چند سال پیش برای داشتن چنین گشتاوری به موتوری با حداقل حجم دو برابر نیاز بود.



فورد F-150

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

فورد F-150 یک وانت فول سایز است که امکان سفارش آن با پیشرانه های هشت و شش سیلندر وجود دارد ولی در مدل جدید آن، پیشرانه‌ی ۲.۷ لیتری از سری اکوبوست هم قابل سفارش است. شاید حجم این پیشرانه چندان با ابعاد بزرگ این وانت همخوانی نداشته باشد اما بیایید به مشخصات آن نگاهی کنیم. پیشرانه‌ی مذکور، شش سیلندر وی شکل با ۲۴ سوپاپ بوده و از سرسیلندر آلومینیومی بهره می‌برد. به کمک توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت این پیشرانه توانایی تولید ۳۲۵ اسب بخار قدرت را در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۵۰۸ نیوتون متر را در دور موتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه دارد.

اگر به ده سال قبل بازگردیم متوجه خواهید شد که پیشرانه‌هایی با این حجم حتی از نصف گشتاور این موتور هم گشتاور کمتری داشتند. برای مثال هیوندای سانتافه ۲۰۰۷ با پیشرانه‌ی ۲.۷ لیتری شش سیلندر، تنها ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد. فورد F-150 به واسطه‌ی پیشرانه‌ی ۲.۷ لیتری مذکور، در مدت زمان ۵.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز به ۱۶.۱ ثانیه زمان احتیاج خواهد داشت. طی مسافت ۴۰۰ متر نیز در مدت زمان ۱۴.۳ ثانیه ممکن خواهد بود.



مرسدس بنز GLE300d

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

مرسدس بنز GLE300d  از پیشرانه‌ی یکسان با مدل اسپرینتر بهره‌مند است. البته در این خودرو از تکنولوژی BlueTec هم استفاده شده است تا مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش یابد. با اصلاحاتی که روی این پیشرانه‌ یتوربودیزل ۲.۱ لیتری انجام شده است، قدرت و گشتاور آن افزایش یافته و به میزان ۲۰۱ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتون‌متر رسیده است. جالب است با این حجم موتور کم، GLE300d قابلیت یدک کردن باری به وزن ۳ تن را هم داراست. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز ۸.۹ ثانیه است که عدد خوبی برای خودرویی دیزلی آن هم با پیشرانه‌ی ۲.۱ لیتری محسوب می‌شود.



کادیلاک CTS

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

کادیلاک CTS نیز از پیشرانه‌ی مشابه با CT6 بهره می‌برد که در ابتدای مقاله معرفی شد. این پیشرانه‌ی دو لیتری از نوع DOHC است؛ یعنی دو میل سوپاپ در بالا دارد. برای هر سیلندر هم ۴ سوپاپ تعبیه شده است. توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت هم در این پیشرانه به کار رفته‌اند. با چنین تفاسیری این پیشرانه توانایی تولید قدرت ۲۶۸ اسب بخار را در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۹۹ نیوتون متر را در در دور موتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. اگر بخواهیم چنین گشتاوری را از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی دریافت کنید، نیاز به استفاده از موتوری با حجم تقریبی ۴ لیتر خواهید داشت. پیشرانه‌ی ۲ لیتری کادیلاک نیروی خود را از طریق جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته‌ی اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند. CTS با این پیشرانه دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵.۸ ثانیه و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲۶.۸ ثانیه است.



ولوو XC90

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

شاید با دیدن ابعاد این اس یو وی ۲.۱ تنی انتظار برود که پیشرانه‌ای حجیم در زیر کاپوت آن قرار داشته باشد؛ اما اینطور نیست. پیشرانه‌ی ولوو چهار سیلندر خطی با حجم دو لیتر است. این پیشرانه، هم مجهز به توربوشارژر و هم سوپرشارژر است؛ به این دسته از پیشرانه‌های تویین‌شارژر Twin Charger گفته می‌شود. ولوو XC90 دارای قدرت ۳۱۶ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر است. شاسی‌بلند زیبای ولوو در مدت زمان ۶.۱ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نهایت به سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. این خودرو هم اکنون در بازار کشورمان موجود است.



بی ام و X5 xDrive40e هیبرید

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

حرف e در این خودرو نشان دهنده‌ی این است که این مدل از انواع هیبریدی پلاگین است. خودروهای پلاگین هیبرید انواعی هستند که می‌توان آنها را با اتصال به برق هم شارژ کرد. پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژردار X5 XDrive40e به یک الکتروموتور نیز متصل است. قدرت پیشرانه‌ی بنزینی ۲۴۱ اسب بخار است و با اضافه کردن قدرت الکتروموتور به این مجموعه، قدرت کلی سیستم حرکتی به ۳۰۹ اسب بخار خواهد رسید. چنین قدرتی X5 را قادر ساخته تا در مدت زمان ۶.۸ ثانیه از سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت خودرو نیز روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. زمانی که شاسی بلند الکتریکی بی‌ام‌و روی حالت تمام الکتریکی قرار گیرد بردی تا ۱۹ مایل خواهد داشت و حداکثر سرعت نیز در این حالت به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.



آئودی A6

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

آئودی A6 از پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی با حجم ۲ لیتر استفاده می‌کند. این پیشرانه دارای توربوشارژر است و به تکنولوژی TFSI آئودی نیز مجهز است. سرسیلندر نیز آلومینیومی بوده و 16 سوپاپ را در خود جای داده است. حداکثر قدرت پیشرانه‌ی A6 برابر با ۲۵۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور نیز ۳۷۰ نیوتون متر در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه است. جعبه‌دنده نیز از نوع هشت سرعته‌ی خودکار با قابلیت تعویض دستی است. این مدل توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۶.۱ ثانیه دارد. با این که A6 به پیشرانه‌ی توانمندی مجهز شده، اما بسیاری از کارشناسان که با آن رانندگی کرده‌اند، پیشرانه‌ی شش سیلندر ۳ لیتری نسل قبلی را بهتر عنوان کردند.



بی ام و 528i

خودروهای بزرگ مجهز به پیشرانه‌های کم حجم

 بی ام و 528i در کشورمان نیز طرفداران زیادی دارد. پیشرانه‌ی آن چهار سیلندر خطی و دارای حجم ۲ لیتر است. سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت، توربوشارژر‌های دوگانه و زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها، این پیشرانه را قادر ساخته تا قدرت خروجی معادل ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون‌متر را داشته باشد. این پیشرانه در مدل 328i نیز استفاده شده است؛ با توجه به بدنه‌ی سنگین‌تر سری ۵، پیشرانه‌ی ۲ لیتری مذکور فشار بیشتری را در این خودرو متحمل می‌شود و بدین ترتیب توانایی‌های حرکتی 328i را نخواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
نوآوری شرکتهای کوچک و متوسط قلب تپنده اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرزو های بزرگ از دستان کوچک



دعاهای زیر از کتاب سومین جشنواره بین‌المللی "دستهای کوچک دعا" است. این جشنواره سه سال است که در تبریز برگزار می‌شود و دعاهای بچه‌های دنیا را جمع ‌آوری می‌کند و برگزیدگان را به تبریز دعوت و به آنها جایزه می‌دهد. دعاهایی که می‌خوانید از بچه‌های ایران است.



لطفاً آمین بگوئید:


آرزو دارم سر آمپول‌ها نرم باشد! (تاده نظر‌بیگیان / ۵ ساله)

خدای مهربانم! من در سال جدید از شما می‌خواهم اگر در شهر ما سیل آمد فوراً من را به ماهی تبدیل کنی! (نسیم حبیبی / ۷ ساله)

بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا! از تو می‌خواهم که برادرم به سربازی برود و آن را تمام کند. آخه او سرباز فراری است. مادرم هی غصه می‌خورد و می‌گوید کی کارت پایان خدمت می‌گیری؟ (حسن ترک / 8 ساله)

ای خدای مهربان! پدر من آرایشگاه دارد. من همیشه برای سلامت بودن او دعا می‌کنم. از تو می‌خواهم بازار آرایشگاه او و همه آرایشگاه‌ها را خوب کنی تا بتوانم پول عضویت کانون را از او بگیرم چون وقتی از او پول عضویت کانون را می‌خواهم می‌گوید بازار آرایشگاه خوب نیست! (فرشته جبار نژاد ملکی / 11 ساله)

خدای عزیزم! من تا حالا هیچ دعایی نکردم. میتونی لیستت رو نگاه کنی. خدایا ازت میخوام صدای گریه برادر کوچیکم رو کم کنی! (سوسن خاطری / 9 ساله)

خدای! یک جوری کن یک روز پدرم من را به مسجد ببرد. (کیانمهر ره‌گوی / 7 ساله)

خدای عزیزم! در سال جدید کمک کن تا مادربزرگم دوباره دندان دربیاورد آخر او دندان مصنوعی دارد! (الناز جهانگیری / 10 ساله)

آرزوی من این است که ای کاش مامان و بابام عیدی من را از من نگیرند. آنها هر سال عیدی‌هایی را که من جمع می‌کنم از من می‌گیرند و به بچه‌ آنهایی می‌دهند که به من عیدی می‌دهند! (سحر آذریان / ۹ ساله)

ای خدا! کاش همه مادرها مثل قدیم خودشان نان بپزند من مجبور نباشم در صف نان بایستم! (شاهین روحی / 11 ساله)

خدایا! کاری کن وقتی آدم‌ها می‌خوان دروغ بگن یادشون بره! (پویا گلپر / 10 ساله)


خدا جون! تو که اینقدر بزرگ هستی چطوری میای خونه ما؟ دعا می‌کنم در سال جدید به این سؤالم جواب بدی! (پیمان زارعی / 10 ساله)

خدایا! یک برادر تپل به من بده!! (زهره صبورنژاد / 7 ساله)

ای خدا! کاری کن که دزدان کور شوند ممنونم! (صادق بیگ زاده / 11 ساله)


خدایا! در این لحظه زیبا و عزیز از تو می‌خواهم که به پدر و مادر همه بچه‌های تالاسمی پول عطا کنی تا همه ما بتوانیم داروی "اکس جید" را بخیریم و از درد و عذاب سوزن در شبها رها شویم و در خواب شبانه‌یمان مانند بچه‌های سالم پروانه بگیریم و از کابوس سوزن رها شویم... (مهسا فرجی / 11 ساله)

دلم می‌خواهد حتی اگر شوهر کنم خمیر دندان ژله‌ای بزنم! (روشنک روزبهانی / 8 ساله)

خدایا! شفای مریض‌ها را بده هم چنین شفای من را نیز بده تا مثل همه بازی کنم و هیچ‌کس نگران من نباشد و برای قبول شدن دعا 600 عدد صلوات گفتم ان شاء الله خدا حوصله داشته باشد و شفای همه ما را بدهد. الهی آمین. (مهدی اصلانی / 11 ساله)

خدایا! دست شما درد نکند ما شما را خیلی دوست داریم! (مینا امیری / 8 ساله)

خدایا! تمام بچه‌های کلاسمان زن داداش دارند از تو می‌خواهم مرا زن دادش دار کنی! (زهرا فراهانی / 11 ساله)

ای خدای مهربان! من سالهاست آرزو دارم که پدرم یک توپ برایم بخرد اما پدرم بدلیل مشکلات نتوانسته بخرد. مطمئن هستم من امسال به آرزوی خودم می‌رسم. خدایا دعای مرا قبول کن... (رضا رضائی طومار آغاج / 13 ساله)

ای خدای مهربان! من رستم دستان را خیلی دوست دارم از تو خواهش می‌کنم کاری کنی که شبی او را در خواب ببینم! (شایان نوری / 9 ساله)

خدای ماهی مرا زنده نگه دار و اگر مرد پیش خودت نگه دار و ایشالله من بتوانم خدا را بوس کنم و معلم‌مان هم مرا بوس کند!! (امیرحسام سلیمی / 6 ساله)


خدیا! دعا می‌کنم که در دنیا یک جاروبرقی بزرگ اختراع شود تا دیگر رفتگران خسته نشوند! (فاطمه یارمحمدی / 11 ساله)

ای خد! من بعضی وقت‌ها یادم می‌رود به یاد تو باشم ولی خدایا کاش تو همیشه به یاد من بیوفتی و یادت نرود! (شقایق شوقی / 9 ساله)

خدای عزیزم! سلام. من پارسال با دوستم در خونه‌ها را می‌زدیم و فرار می‌کردیم. خدایا منو ببخش و اگه مُردم بخاطر این کار منو به جهنم نبر چون من امسال دیگه این کار رو نمی‌کنم! (دلنیا عبدی‌پور / 10 ساله)

آرزو دارم بجای این که من به مدرسه بروم مادر و پدرم به مدرسه بروند. آن وقت آنها هم می‌فهمیدند که مدرسه رفتن چقدر سخت است و این قدر ایراد نمی‌گرفتند! (هدیه مصدری / 12 ساله)

خدایا مهدکودک از خانه ما آنقدر دور باشد که هر چه برویم، نرسیم. بعد برگردیم خانه با مامان و کیف چاشتم. پاهای من یک دعا دارند آنها کفش پاشنه بلند تلق تلوقی (!) می‌خوان دعا می‌کنند بزرگ شوند که قدشان دراز شود! (باران خوارزمیان / 4 ساله)

خدایا! برام یک عروسک بده. خدایا! برای داداشم یک ماشین پلیس بده! (مریم علیزاده / 6 ساله)

خدایا! می‌خورم بزرگ نمیشم! کمکم کن تا خیلی خیلی بزرگ شوم! (محمد حسین اوستادی)

خدایا! من دعا می‌کنم که گاو باشم (!) و شیر بدهم تا از شیر، کره، پنیر و ماست برای خوراک مردم بسازم! (سالار یوسفی / 11 ساله)

من دعا می‌کنم که خودمان نه، همه مردم جهان در روز قیامت به بهشت بروند. (المیرا بدلی / 11 ساله)

خدای قشنگ سلام! خدایا چرا حیوانات درس نمی‌خواننداما ما باید هر روز درس بخوانیم؟ در سال جدید دعا می‌کنم آنها درس بخوانند و ما مثل آنها استراحت کنیم! (نیشتمان وازه / 10 ساله)

اگر دل درد گرفتیم نسل دکترها که آمپول می‌زنند منقرض شود تا هیچ دکتری نتواند به من آمپول بزند! (عاطفه صفری / 11 ساله)

خدای مهربان! من یک جفت کفش می‌خواهم بنفش باشد و موقع راه رفتن تق تق کند مرسی خدایا! (رویا میرزاده / 7 ساله)

خدایا! من یک دوستی دارم که پدرش کار نمی‌کند فقط می‌خوابد و همین طور تریاکی است! خدایا کمک کن که از این کار بدش دست بردارد. خدایا ظهور آقا امام زمان را زود عنایت فرما.. (لیلا احسانی فر / 11 ساله)



"هزاران نفر برای باریدن باران دعا می‌کنند غافل از آنکه خداوند با کودکی است که چکمه‌هایش سوراخ است."



مطالب مرتبط با عنوان

رهایی از کار، آرزوی کودکان کهنه شده کار

,آرزوی چند کودک از امام رضا