خطرناک ترین آزمایش قرن

دانشمندان پس از مدتها انتظار، سرانجام موفق به كسب مجوز انتشار جزئیات جنجالی‌ترین تحقیق علمی سال‌های اخیر شدند كه نتایج آن منجر به تولید شکل بسیار مرگباری از ویروس آنفلوآنزا و شامل جهش ویروس H5N1 و استفاده از آن برای آلوده کردن مکرر موش خرماها شده و نگرانی‌ مقامات بهداشتی و امنیتی كشورها از امکان سوء‌استفاده تروریست‌ها از این نتایج را فراهم كرده بود

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، پروفسور رون فوشیر، محقق مركز پزشكی اراسموس روتردام و رهبر تیم تحقیقاتی که گونه آنفلوآنزای H5N1 قابل انتقال از طریق هوا را تولید كرد، ضمن اعلام دستیابی تیم تحقیقاتی به مجوز رسمی برای انتشار جزئیات کامل این تحقیق، در عین حال از بازنویسی مقاله اصلی خبر داد.

فوشیر در اولین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران از زمان آغاز جنجال‌ها در دسامبر سال گذشته بر سر انتشار نتایج این تحقیق اظهار کرد که تمام جزئیات این پژوهش که منجر به انتقال‌پذیر شدن این ویروس در میان موش خرماهای درون آزمایشگاه شده، اکنون پس از دریافت تائیدیه انتشار از هیات ملی مشاوره امنیت زیستی علوم آمریکا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

پل کیم، رییس اجرایی این هیات نیز اظهار کرد: ما از اطلاعات جدید و محرمامه در مورد مزیت‌های این پژوهش و همچنین خطرات آن آگاهی داشتیم؛ اما این تعادل تغییر کرد.

به گزارش ایسنا، هیات ملی مشاوره امنیت زیستی علوم آمریکا در بیانیه ای در توضیح دلیل تصمیم خود اعلام کرد: اطلاعات موجود در نسخه های تجدید نظر شده مقاله، حاوی اطلاعاتی که منجر به استفاده نادرست از این تحقیق شده و سلامت جامعه یا امنیت را به خطر بیندازد، نیست.

این هیات انتشار پژوهش انجام شده توسط دانشگاه ویسکانسین را بطور کامل تائید کرد. اما در مورد پژوهش فوشیر، این هیات با شش رای مخالف روبه‌رو شد كه البته با آرای موافق 12 عضو سرانجام با انتشار این پژوهش نیز موافقت شد.

به گفته فوشیر هیچ چیز از نسخه تجدیدنظر شده، حذف یا اضافه نشده، اما به منظور تصریح مسائل خاص، از جمله این واقعیت که تمام موش خرماهای مورد آزمایش در این تحقیق نمرده‌اند، مقاله اصلی، بازنویسی شده است.

باورها بر این است که برخی از اعضای این هیات گمان داشتند که تمام نمونه‌های آزمایشگاهی مبتلا به این ویروس مرده‌اند و این امر عامل مهمی در توصیه هیات به دولت برای توقف انتشار آن در مجله ساینس محسوب می‌شد.

به گفته فوشیر، نسخه تجدید نظر شده نشان دهنده این مطلب بوده که این ویروس برای موش خرماها آنچنان تاثیر مرگبار نداشته و اینکه توالی کامل ژنتیکی ویروس منتقل شده به همراه گامهای طی شده برای تولید این گونه قابل انتقال از راه هوا منتشر خواهد شد.

این پژوهش شامل جهش ویروس H5N1 و استفاده از آن برای آلوده کردن مکرر موش خرماها بود که بطور بیولوژیکی به شیوه شبیه انسان به این ویروس واکنش نشان می دهند.

نتیجه این پژوهش تولید نوعی آنفلوآنزا بود که ازطریق سرفه و عطسه در میان این حیوانات منتقل شده که تا آن زمان امکانپذیر نبود./مشرق نیوز

آزمایش خطرناک

چه زمانی بعد از رفتار خطرناک بایستی آزمایش اچ. آی. وی. داد؟

ایدز,اچ آی وی,آزمایش اچ آی وی,آزمایش HIV,بیماری ایدز

چه زمانی بعد از رفتار خطرناک بایستی آزمایش اچ. آی. وی. داد؟
اگر شما در ایران زندگی می کنید:
• اولین آزمایش ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک
• تکرار آزمایش ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک
در ایران معمولاً دسترسی به آزمایش استاندارد اچ. آی. وی. ( HIV ELISA ) سهل تر است . این نوع آزمایش در ایران برای بار اول ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک به مراجعه کنندگان توصیه می شود. ولی به دلیل اینکه سرعت و میزان تولید پادتن خون در بدن افراد متفاوت است و برای انجام آزمایش دقیقی که بتوان به نتیجه آن استنتاج کرد و جواب قطعی را ارائه داد، ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک بایستی که آزمایش تکرار شود.
اگر شما در اروپا و یا آمریکای شمالی زندگی می کنید:
• اولین آزمایش ۲ هفته بعد از رفتار خطرناک
• تکرار آزمایش ۱۲ هفته بعد از رفتار خطرناک
در کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی معمولاً به دلیل دسترسی سهل تر به روش تست (HIV PCR) اولین آزمایش ۲ هفته بعد از رفتار خطرناک توصیه می شود. این روش دو هفته بعد از ورود ویروس قادر به جستجو و ردیابی مستقیم ویروس در خون می باشد.

اطمینان به این تست تنها ۹۵ درصد است. بنابراین برای دفعه دوم ۱۲ هفته بعد یک تست (HIV ELISA) نیز توصیه می شود که میزان پادتن (آنتی بادی) ها یی که خون شخص آلوده برعلیه ویروس اچ. آی. وی. تولید کرده است را اندازه گیری می کند.

منبع:aftabir.com