دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خستگی خرسهای قطبی به دلیل گرمایش زمین



اخبارعلمی,خبرهای علمی,خرسهای قطبی

دانشمندان دریافته اند که تغییرات جوی به طرز عجیبی بر زندگی خرسهای قطبی تأثیر گذاشته است.

به گزارش مهر، تا پیش از این دانشمندان متوجه شده بودند که همزمان با افزایش دمای زمین و سرعت گرفتن ذوب شدن یخهای قطبی، خرس های ساکن این مناطق زمین همواره در معرض خطرات بی سابقه ای قرار گرفته اند.نکته مهم اینجاست که گرمایش زمین روند ناپدید شدن توده های عظیم یخ در قطب شمال را سرعت داده و این درحالی است که خرسهای قطبی بدون این یخها نمی توانند به حیات خود ادامه دهند.

اکنون دانشمندان دریافته اند که خرسهای قطبی چگونه تلاش می کنند تا خود را با این تغییرات گسترده تطبیق دهند. آنها دست به کار خطرناکی زده و با شنا کردن در مسافتهای بسیار طولانی، خود را به مناطق پوشیده از یخی می رسانند که بتوانند در آنجا به زندگی عادی شان ادامه دهند.

تحقیقات این دانشمندان نشان می دهد که خرسهای قطبی در برخی موارد تا صدها کیلومتر شنا می کنند تا خود را به یخهای مناسب برسانند.

این جانوران به عنوان نمادی برای نمایش مقابله با گرمایش زمین در نظر گرفته می شوند. اما پیش بینی نگران کننده سازمان زمین شناسی آمریکا این است که دو سوم جمعیت خرسهای قطبی تا سال ۲۰۵۰ از بین خواهد رفت.

اما دانشمندان چگونه متوجه شده اند که خرسهای قطبی چنین مسافتهای طولانی را شنا می کنند؟ آنها برای این منظور ۱۰۰ خرس قطبی را به ردیابهای GPS مجهز کرده تا به این حقیقت تأمل برانگیز پی ببرند.

بررسی داده های مربوط به این ردیاب ها نشان داد که خرسهای مورد نظر در مجموع ۱۱۵ سری شنای ۵۰ کیلومتری انجام داده اند.

 


ویدیو مرتبط :
نبرد خرسهای قطبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرمایش جهانی بر محور قطبی زمین تاثیرات عجیبی دارد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,گرمایش جهانی

ناسا از اثرات عجیب تغییرات جوی و گرم شدن زمین بر این سیاره خبر داده که مقابله با آنها کار بسیار دشواری است.

تازه ترین یافته های جوی دانشمندان آژانس فضانوردی آمریکا نشان می دهد که گرمایش جهانی زمین در حال ایجاد تغییراتی در سمت و سوی حرکت لرزش محور قطبی زمین است.بر اساس یک فرآیند کاملا طبیعی، زمین در محور قطبی خود دارای حرکت لرزش مانندی است که اکنون و به واسطه ذوب شدن یخهای قطبی زمین و به دنبال آن تغییر فاحش در توزیع وزن زمین، تغییراتی در سمت و سوی آن شکل گرفته است. به بیان دیگر باید گفت قطب شمال و حرکات لرزشی محور قطبی سیاره ما با تغییراتی عجیب روبرو شده است.

این تحقیقات به جهت اهمیت قابل توجهی که داشته اند در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است.

نکته حیرت انگیزی که این تحقیقات نشان می دهد گویای آن است که حرکات لرزشی محور قطبی زمین که همواره درحال تغییر مسیر اندک به سمت کانادا بوده است حالا و طی قرن ۲۱ روی به سمت انگلیس گذاشته است.

دانشمندان و مسیریاب ها از سال ۱۸۹۹ و با استفاده از ابزارهای فوق حساس هر دوره، اقدام به اندازه گیری دقیق قطب حقیقی زمین و حرکت لرزشی محور آن کرده اند.دانشمندانی که در این پروژه تحقیقاتی حضور داشته اند معتقدند که چنین تغییر جهتی در نوع خود بسیار چشمگیر است.

به گزارش مهر، درحالی که برخی دانشمندان از بی خطر بودن این تغییر جهت خبر می دهند اما از نگاه بسیاری نیز این روند معنای خاصی دارد به طوریکه یکی از دانشمندان دانشگاه آریزونا معتقد است، این تحقیقات نشان می دهد انسانهایی که در آینده در زمین زندگی می کنند تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.

 

اخبار علمی - سیناپرس