دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خانه‌ هوشمند چیست؟


خانه‌ی هوشمند یکی از جذاب‌ترین جلوه‌های عصر ارتباطات است که تعریف ثابت و درنتیجه محدودیتی ندارد ولی می‌توان با در نظر گرفتن یک سری مشخصه‌ی کلی آن را تفسیر کرد و به آن ماهیتی ملموس و قابل‌ درک داد.

 zoomit.ir - مهرداد یزدانی: خانه‌ی هوشمند یکی از جذاب‌ترین جلوه‌های عصر ارتباطات است که تعریف ثابت و درنتیجه محدودیتی ندارد ولی می‌توان با در نظر گرفتن یک سری مشخصه‌ی کلی آن را تفسیر کرد و به آن ماهیتی ملموس و قابل‌ درک داد.

خانه‌ هوشمند چیست؟

در یکی دو دهه‌ی گذشته صفت «هوشمند» را تقریبا در کنار همه‌چیز می‌توان دید که یکی از جالب‌ترین نمونه‌های این هم‌نشینی، به کار بردن آن به همراه واژه‌ی «خانه» است. یک‌خانه‌ی هوشمند هم می‌تواند اقامتگاهی مدرن و مجهز به همه‌ی لوازم‌خانگی و تجهیزات هوشمند گران‌قیمت باشد و هم منزلی ساده که با نوآوری و خلاقیت و به کمک ساده‌ترین امکانات موجود می‌توان از طریق اینترنت آن را کنترل کرد.

 ویژگی عمده‌ی خانه‌ی هوشمند، قابلیت اتصال است

وقتی تلفن‌های همراه معمولی جای خود را به گوشی هوشمند دادند، مهم‌ترین تغییر دسترسی به قابلیت اتصال بود. به‌این‌ترتیب تجهیزات ارتباطی ساده که مهم‌ترین کاربرد آن‌ها برقراری تماس تلفنی و فرستادن پیام کوتاه به شمار می‌آمد، به ابزارهای چندمنظوره با قابلیت اتصال به اینترنت، دریافت و ارسال ایمیل و پیام اینترنتی، دانلود فایل و تعداد زیادی ویژگی دیگر اتصال محور تبدیل شدند. این حقیقت در مورد خانه‌ی هوشمند نیز صدق می‌کند و مهم‌ترین وجه تمایز آن با خانه‌ی معمولی، قابلیت اتصال است.

خانه‌ هوشمند چیست؟

چیزی که خانه‌ی هوشمند را از خانه‌های معمولی متمایز می‌کند، مجموعه‌ای از لوازم منزل و تجهیزات خانگی است که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تحت هدایت یک ابزار کنترلی مرکزی به‌صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند.

در یک خانه‌ی هوشمند، تجهیزات کنترل درجه حرارت و شرایط محیطی، لوازم کلاسیک منزل، قفل‌ها و انواع مختلف دوربین‌ها و نمایشگرها می‌توانند به یک سیستم اتوماسیون خانگی متصل ‌شوند و به‌این‌ترتیب کنترل همه‌ی آن‌ها از یک نقطه در داخل منزل یا هر جایی در خارج از خانه امکان‌پذیر خواهد بود.

 برای برقراری قابلیت اتصال الزامی برای ایجاد یک خانه‌ی هوشمند راه‌های گوناگونی وجود دارد. بعضی از سیستم‌های اختصاصی نظیر Z-Wave، Zigbee، KNX و Control4 به طور خاص برای به‌کارگیری در خانه هوشمند طراحی می‌شوند و به کاربر اجازه می‌دهند که با اتصال به اینترنت همه‌ی تجهیزات خانه‌ی خود را کنترل کند.

البته بعضی از این سیستم‌ها به بلوتوث نیز مجهز هستند و برای استفاده از آن‌ها ضرورتا نیازی به اتصال به اینترنت نیست. این سیستم‌ها هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب از بین آن‌ها به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد.

خانه‌ی هوشمند چه مزایایی دارد؟

برتری عمده‌ی خانه هوشمند، همان مزیتی است که قابلیت اتصال در سایر جنبه‌های زندگی را برای ما فراهم می‌کند که می‌توان آن را به‌صورت خلاصه با واژه‌ی «راحتی» توصیف کرد. خانه‌ی هوشمند همه‌ی ویژگی‌های خانه‌های معمولی مثل تنظیم دما، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، گرم کردن فر و ... را دارد ولی برای دستیابی به آن‌ها تلاش به‌مراتب کمتری نیاز است.

در یک‌ خانه‌ی هوشمند شما می‌توانید لوازم‌خانگی خود را به رعایت یک زمان‌بندی مشخص و انجام فعالیتی خاص در زمان معینی از شبانه‌روز وادار کنید. بعضی از لوازم‌خانگی مدرن حتی می‌توانند زمان‌بندی و روند فعالیت‌های شما را فرابگیرند که به‌این‌ترتیب حجم کارهای روزمره ضروری برای اداره خانه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

خانه‌ هوشمند چیست؟

خانه‌ی هوشمند در کنار راحتی، بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال ترموستات Nest الگوی تنظیم دمای منزل را بر اساس نیاز و سلیقه‌ی شما تشخیص داده و با فراگرفتن این الگو و در دست گرفتن کنترل تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، مصرف انرژی خانه را کاهش بدهد. این ابزار قادر است نبود شما در خانه را تشخیص بدهد و با به حداقل رساندن انرژی لازم برای گرم یا سرد کردن خانه صورتحساب‌های انرژی مصرفی را به کمترین حد ممکن برساند.

از دیگر تجهیزات مدیریت بهره روی خانه‌ی هوشمند، سیستم اتوماسیون خانگی Webee است که با بررسی و فراگرفتن نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از لوازم و تجهیزات خانگی هوشمند، پیشنهاداتی برای بهینه‌سازی الگوی به‌کارگیری این وسایل و افزایش بهره‌وری ارائه می‌کند.

چه نوعی از محصولات خانه‌ی هوشمند در دسترس است؟

در حال حاضر تعداد زیادی از محصولات قابل‌استفاده در خانه‌ی هوشمند در بازار ارائه‌ی می‌شوند و این انتخاب‌ها به‌سرعت در حال افزایش هستند.

محصولاتی نظیر لامپ‌های هوشمند به همراه سیستم WeMo امکان نورپردازی خلاقانه و بسیار متنوع و منعطف را برای خانه‌ی شما فراهم می‌کنند که یکی از محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین انتخاب‌ها در این زمینه، لامپ Philips Hue است البته لامپ‌های هوشمند جدید Holi Smart Mood نیز به‌تدریج در حال محبوب شدن هستند.

 به‌طورکلی لامپ هوشمند با قابلیت‌هایی مثل خاموش و روش شدن خودکار، زمان‌بندی یا حساس بودن به یک رویداد خاص به کاربر اجازه می‌دهد که نورپردازی خانه‌ی خود را برنامه‌ریزی کند یا با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند امکان کنترل همه‌ی لامپ‌های خانه را فراهم می‌کند.

خانه‌ هوشمند چیست؟

از دیگر اقلام شناخته‌شده‌تر موجود در بازار می‌توان به تلویزیون هوشمند اشاره کرد که با اتصال به اینترنت، دسترسی انواع محتوای موردنظر کاربر از جمله شبکه‌های تلویزیونی پخش زنده‌ی اینترنتی، فیلم‌های سینمایی، بازی‌های کامپیوتری و شبکه‌های اجتماعی را ممکن می‌کند. امروزه تقریبا همه‌ی سازندگان لوازم‌خانگی، تلویزیون هوشمند نیز تولید می‌کنند. انتخاب بین گزینه‌های موجود به سلیقه‌ی شما و البته آگاهی کامل از خطرات امنیتی استفاده از تلویزیون هوشمند بستگی دارد.

خانه‌ هوشمند چیست؟

امروزه طیف وسیعی از لوازم‌خانگی هوشمند در بازار موجود است. کالاهای هوشمند نظیر یخچال، فر، آشکارساز دود و ... را تقریبا در همه جای دنیا می‌توان خریداری کرد. یکی از شناخته‌شده‌ترین و شاید مفیدترین لوازم‌خانگی هوشمند، قفل هوشمند است که امکان باز و بسته کردن همه درهای خانه و احتمالا دادن مجوز ورود موقتی به دیگران را از طریق گوشی هوشمند فراهم می‌کند.

استفاده از این لوازم‌خانگی به همراه هم به شما اجازه می‌دهد کنترل بسیاری از بخش‌های خانه‌ی خود را بسیار راحت‌تر و مؤثرتر در دست بگیرید، هرچند شاید این کار مصرف برق شما را افزایش دهد.

هوشمند کردن خانه‌ی خود را آغاز کنید

خانه‌ هوشمند چیست؟

بعضی از اقلام خانه هوشمند واقعا گران‌قیمت هستند ولی تعدادی از تجهیزات هوشمند ساده را می‌توان با قیمت‌های کم تهیه کرد. قیمت یک پک کامل Philips Hue شامل ۳ عدد لامپ و همه‌ی تجهیزات جانبی کمتر از ۲۰۰ دلار است و یک سیستم WeMo را می‌توان با پرداخت حدود ۶۰ دلار خریداری کرد.

خانه‌ هوشمند چیست؟

برای داشتن خانه هوشمند لزوما نیاز به صرف هزینه‌های هنگفت نیست و با کمی ابتکار و خلاقیت می‌توانید خودتان تجهیزات موردنیاز را بسازید. با داشتن دانش ابتدایی در مورد سخت‌افزار و آشنایی جزئی با برنامه‌نویسی، به کمک میکروکنترلرهای تعاملی Arduino یا Raspberry Pi می‌توانید پروژه‌ی خانه هوشمند اختصاصی خود را راه‌اندازی کنید.

 گذشته از این همیشه با گشت‌وگذار در اینترنت و پیدا کردن فروش‌های ویژه، امکان خریدن لوازم‌خانگی هوشمند به قیمت کمتر وجود دارد. سخن آخر اینکه خلاقت و نوآوری هیچ محدودیتی ندارد و اگر بخواهید قطعا می‌توانید.


ویدیو مرتبط :
خانه هوشمند JUNG – کنترل خانه هوشمند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ آپارتمان روی تلفن هوشمند/ پشت در خانه را از هر جا هستید ببینید



زنگ آپارتمان روی تلفن هوشمند/ پشت در خانه را از هر جا هستید ببینید
طراحان فناوری یک زنگ در خانه هوشمند ابداع کرده اند که به صورت بی سیم به دوربین متصل می شود و شما می توانید با هرکس که پشت در خانه است از طریق تلفن هوشمند یا تبلت خود صحبت کنید.
ارتباطات ویدئویی و تحول این ارتباطات در عصر حاضر این امکان را فراهم می کند که با کسی که در پشت در ایستاده تعامل داشته باشیم.
شاید تصور کنید که این فناوری قدیمی است و در حال حاضر در بسیاری از خانه ها وجود دارد. اما این ابتکار که با عنوان DoorBot شناخته می شوند اندکی فراتر رفته است و به کاربر این امکان را می دهد که از هرکجا، با کسی که در پشت در منزل ایستاده تعامل برقرار کند. شما چه در محل کار خود باشید، چه در پارکینگ و یا حیاط خانه و حتی هزاران کیلومتر دورتر از خانه در تعطیلات به سر باشید، می توانید با کسی که در پشت در خانه شما ایستاده صحبت کنید.
DoorBot در حقیقت شکل زیبا و کاربردی همین سیستمی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم یک دوربین مستقل WIFI است که با 4 باطری سایز AA کار می کند و دارای هیچ سیسم کشی پیچیده الکتریکی نیست و باطریها نیز سالی یک بار نیاز به تعویض دارند.

زنگ آپارتمان روی تلفن هوشمند,اخبار

این دروبین تنها در مقابل در منزل قرار می گیرد و پس از آن که با شبکه خانگی بی سیم ارتباط برقرار کرد و تنظیمات صورت گرفت، کاربر می تواند برنامه کاربردی آن را برای سیستم عامل iOS و یا اندروید دانلود و نصب کند از این رو می تواند هم پاسخگوی زنگ در خانه باشد و هم با فردی که بیرون در ایستاده مکالمه داشته باشد.
هربار که فردی زنگ در خانه را به صدا در می آورد، کاربر این سیستم یک پیام روی تلفن همراه خود دریافت می کند، کاربر می تواند پاسخگوی این زنگ باشد و یا در شرایط که نمی خواهد کسی را ملاقات کند آن را نادیده بگیرد.
سیستم ابتکاری Doorbot می تواند برای دفاتر اداری و همچنین اماکنی که کاربر همواره در آن حضور ندارد اما نیاز دارد که در صورت عدم حضور خود یک نفر مراقب آن باشد، کاربرد بیشتری داشته باشد.
این سیستم می تواند به عنوان یک سیستم ضد سرقت در زمان واقعی عمل کند.
این پروژه با بودجه جمع شده در اینترنت تکمیل شده و در صورتی که میزان این بودجه به 250 هزار دلار برسد، تولید تجاری آن آغاز می شود و افرادی که آن را سفارش داده اند تابستان سال آتی می توانند این دستگاه را به قیمت 170 دلار دریافت کنند. در صورتی که این سیستم با سیستم ابتکاری لایترون به فروش برسد قیمت تا به 320 دلار خواهد رسید.
سیستم لایترون یک سیستم بی سیم دیگر است که به کاربر این امکان را می دهد که در منزل را با استفاده از تلفن هوشمند و یا تبلت خود باز و یا قفل کند..../مهر