دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

حواس پرتی درد را کاهش می‌دهد


پژوهشگران آلمانی توانسته‌اند دلیل تاثیر کاهنده حواس پرتی بر احساس درد را کشف کنند. تمرکز ذهن بر روی مساله‌ای دیگر، ارسال سیگنال‌های درد را کند می‌کند. این سیگنال‌ها برای تحلیل باید از نخاع به مغز برسند

 
 
 

صبح بخیر: پژوهشگران آلمانی توانسته‌اند دلیل تاثیر کاهنده حواس پرتی بر احساس درد را کشف کنند. تمرکز ذهن بر روی مساله‌ای دیگر، ارسال سیگنال‌های درد را کند می‌کند. این سیگنال‌ها برای تحلیل باید از نخاع به مغز برسند.

پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با انجام تحقیق تاز‌ه‌ای ثابت کرده‌اند که احساس درد با پرتی حواس کم می‌شود.  در تحقیق این پژوهشگران ۲۰ فرد داوطلب شرکت کردند که حاضر بودند احساس درد ناشی از تحریکات مختلف، از جمله افزایش دما روی سطح پوست بازوی‌شان را تحمل کنند.

حواس پرتی درد را کاهش می‌دهد

این داوطلبان همزمان با تحریک گیرنده‌های درد در سطح پوست‌شان می‌بایست تمرین‌های مختلف ذهنی را انجام می‌دادند که از نظر پیچیدگی به دو درجه تقسیم‌بندی شدند. این داوطلبان در نهایت به پرسش‌های پژوهشگران در مورد میزان دردی که احساس کردند پاسخ دادند.

تأثیر پرتی حواس بر ارتباط مغز و اندام‌های بدن

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد کاهش احساس درد با میزان پرتی‌حواس فرد داوطلب مرتبط است. به عنوان مثال، تمرین‌های ساده ذهنی تغییر معنی‌داری در میزان درک احساس درد نداشته است.

در مقابل تمرین‌ها سخت اثر روشنی در کاهش احساس درد داشتند. در این حالت فرد داوطلب به مراتب حساسیت کمتری در برابر تحریک‌کننده گیرنده‌های درد داشته است.

پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز داوطلبان دریافتند که به چه دلیل احساس درد با پرتی حواس آنها کمتر می‌شود.

قطع ارتباط "تلفنی" نخاع و مغز

عملکرد نخاع را می‌توان به خطوط ارتباط تلفنی میان اندام‌ها و مغز تشبیه کرد. پایانه‌های اعصابی که در نخاع قرار دارند تحریک‌های ثبت شده توسط اعصاب در اندام‌ها را به مغز منتقل می‌‌کنند و بر عکس.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز داوطلبان نشان می‌دهد که هنگام انجام تمرین‌های سخت، فعالیت اعصاب درد به مراتب کمتر از زمان فعالیت آنها هنگام انجام تمرین‌های آسان شده است.

پژوهشگران بر این باورند که تمرین‌های ذهنی سخت مغز را مشغول خود می‌کنند، تا حدی که دریافت سیگنال‌های درد از نخاع کند و گاه متوقف می‌شود.

پژوهشگرانی که در مورد درد تحقیق می‌کنند پیش‌تر به شواهدی دست‌یافته بودند که نشان می‌د‌اد ترشح ماده آرام‌بخشی درون بدن، ممکن است دلیل کاهش حس درد هنگام پرتی حواس باشد.

حواس پرتی درد را کاهش می‌دهد

تأثیر حواس پرتی بر شناخت- رفتاردرمانی

کریستین اشپرنگر یکی از پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با توجه به نتیجه تحقیق تازه می‌گوید: «کم شدن حس درد هنگام پرتی حواس نمی‌تواند پدیده‌ای کامل روانشناختی باشد، بلکه بر اساس مکانسیمی رخ می‌دهد که در مراحل اولیه پردازش حس درد در پایانه اعصاب فعال شده است.»

پژوهشگران می‌گویند نتیجه این تحقیق ممکن است بر روش‌های مختلف درمان درد، به عنوان مثال شناخت- رفتار درمانی هم توانایی تأثیر‌گذاری بر نخاع را داشته باشند.

حواس پرتی ممکن است فرآینده‌های مرتبط با درد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در شناخت- رفتار درمانی به عنوان مثال، الگوهای فکری متعادل‌تر جایگزین الگوهای فکری مخرب می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
حواس پرتی در نماز !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حواس پرتی یاعدم تمرکز حواس



حواس پرت يکي از مسائل و مشکلاتي که معلمين و پدران و مادران ما در امر آموزش و مطالعه دانش آموزان با آن درگير هستند حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس ميباشد چرا که اين مسئله باعث افت در يادگيري و آموزش و کاهش ميزان بازدهي لازم ميگردد.حواس پرتي به وضعيتي اطلاق ميشود که دانش آموزدرهنگام مطالعه و يا آموزش ، دچار آشفتگي فکري و در نتيجه دور شدن از مطلب موردنظر ميشود. شايد اين مسئله براي خود ما بارها پيش آمده باشد که در هنگام مطالعه مطلب يا موضوعي ناگهان متوجه ميشويم که تمرکز حواس خود را از دست داده و از مطلب يا موضوع مورد مطالعه دور شده ايم و به قولي حواسمان پرت شده است.

 

حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس در واقع به دنبال يک سري عوامل متفاوت و متعددي ميتواند به وجود آيد که اين عوامل گاهي توسط محيط خارجي شخص و اطرافيانش به او تحميل ميشود و باعث ايجاد حواس پرتي ميشود که همان عوامل بيروني ميباشند از جمله سروصداي زياد محيط ، عدم آرامش و سکوت لازم براي مطالعه ، کافي نبودن شرايط محيطي مناسب مثل نور و دماي کافي محل مطالعه ، مناسب نبودن زمان مطالعه ، را ميتوان جز» اين موارد به شمار آورد.هر يک از اين عوامل چنانچه وجود داشته باشد ميتواند تا حدود زيادي فرد را دچار اختلال حواس يا به اصطلاح حواس پرتي کن.اما نبايد از نظر دور داشت که عوامل و موارد ذکر شده تا حدود زيادي قابل کنترل و پيشگيري ميباشد.

 

گاهي اوقات حواس پرتي فرد ناشي از عوامل دروني او ميباشد. در چنين شرايطي براي حل مشکل و چاره انديشي، ابتدا بايد علت اصلي کاملا مشخص شود، سپس به دنبال راه حلي مناسب گشت.از عوامل دروني متعددي که وجود دارد ميتوان خيال پردازي، گرسنگي ، تشنگي ، کم خوابي ، بيماريهاي جسمي و رواني ، عدم وجود انگيزه و علاقه به مطلب مورد مطالعه ، عدم آگاهي و آشنايي با روشهاي صحيح مطالعه ، عدم تناسب موضوع مورد مطالعه با توانايي فراگير، جذاب نبودن مطلب و مسائلي از اين قبيل را نام برد.

 

حواس پرت

خواندن با صداي بلند و حرکات لب باعث افزايش ميزان ساعت مطالعه و خستگي و کاهش بازده و در نتيجه امکان ايجاد حواس پرتي را زياد ميکند در صورتي که مطالعه با حرکات چشم و دقت و تمرکز روي کلمات باعث يادگيري پايدارتر و طولانيترو سرعت يادگيري را افزايش ميدهد. قطع عوامل محيطي محرک مثل سر و صدا در محيط مطالعه مانند تلويزيون را ميتوان از موارد موثر در پيشگيري از اين مشکل نام برد.

 

روانشناسان استفاده از"تکنيک ايست" را در هنگام بروزحواس پرتي تجويز مي کنند. در اين روش هرگاه دانش آموز دچار مشکل حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس گرديد به خود فرمان ايست يا توقف ميدهد تا جلوي هدر رفتن زمان را گرفته و بتواند به صورت مفيد به مطالعه ادامه دهد.استفاده از مطالعه براي رفع خستگي در بين مطالعه از عواملي است که بايد به آن توجه شود.

خط کشيدن زير مطالب مهم - خلاصه نويسي و نت برداري ميتواند براي ايجاد تمرکز حواس در هنگام مطالعه مفيد باشد. استفاده از روشها و تکنيکهاي صحيح مطالعه ، برنامهريزي براي مطالعه و دوري از آشفتگي فکري از عوامل موثر در ايجاد تمرکز حواس ميباشد.