دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

حشراتی كه با مغز می‌بینند!



حشره,حشرات,حشرات میوه‌خوار,سیستم بینایی حشرات

حشراتی كه با مغز می‌بینند !
تقریبا 80 درصد ادراك ما از محیط، بستگی به حس بینایی دارد، اما بتازگی یك تحقیق، سوالی چالش‌برانگیز را در این مورد به وجود آورده: «نقش مغز در بینایی مهم‌تر است یا نقش چشم؟»
یافته‌های اخیر نشان می‌دهد احتمالا مغز یك نوع حشره میوه‌خوار نقش موثرتری در سیستم بینایی این حشره نسبت به چشم او ایفا می‌كند.
بنا بر آخرین مطالعات انجام شده روی این حشره، توانایی مغز در ایجاد تصاویر واحد و پیچیده از اطلاعات نوری دریافت شده بسیار مهم‌تر از تاثیر اندام بینایی یا چشم است.
محققان دانشگاه ویرجینیا به این نتیجه رسیده‌اند كه مغز لاروهای این نوع حشرات میوه‌خوار با كمك چشم‌های خیلی ابتدایی آنها كه تنها 24 گیرنده نوری دارند، تصاویر واضحی از دنیای پیرامونی در اختیار آنها قرار می‌دهد.
لازم به یادآوری است كه چشم انسان بیشتر از 125 میلیون گیرنده نوری دارد. نور كافی یا همان ورودی لازم امكان تبدیل داده‌ها به تصویر را برای مغز نسبتا بزرگ این حشرات فراهم می‌كند.
دكتر بری كوندرون، نوروبیولوژیست از دانشگاه ویرجینیا معتقد است این یافته‌ها تصور انسان از دیدن را دگرگون خواهد كرد. نتایج تحقیقات حاكی از آن است كه در فرآیند دیدن، داده‌های ورودی به اندازه تجزیه و تحلیل مغز اهمیت ندارند. در این مورد بخصوص،مغز لارو این حشره این قابلیت را دارد كه حداقل داده‌های ورودی بصری را تجزیه و تحلیل كند.
آغاز تحقیقات
جمعی از دانشجویان پروفسور كوندرون در حین انجام یك آزمایش كاملا متفاوت روی سیستم عصبی این حشرات، متوجه رفتار شگفت‌انگیز آنها شدند. آنها سپس یكسری آزمایشات تجربی را برای تخمین میزان بینایی لاروهای حشرات میوه‌خوار انجام دادند.
آزمایشات نشان داد زمانی كه یك لارو را ته ظرف مخصوص آزمایشگاهی مهار می‌كنند، سایر لاروها به سمت آن كشیده می‌شوند و به او در آزادی از شرایطی كه در آن اسیر شده، كمك می‌كنند.
شواهد حاكی از آن است كه ظاهرا سایر لاروها متوجه تقلای لارو زندانی می‌شوند و همین امر است كه آنها را به سمت آن لارو جلب می‌كند. محققان تلاش كردند با انجام آزمایشات بیشتر متوجه شوند چگونه این لاروها چنین تحركی را از طرف لارو به دام افتاده درك می‌كنند.
آنها با كمال شگفتی متوجه شدند این لاروهای نسبتا نابینا قادر به رویت جنب‌وجوش‌های لارو اسیر شده هستند. لاروها با تكان سرهایشان به این سو و آن سو در واقع به نوعی حركات اطرافشان را اسكن می‌كنند و همین كار در تشخیص شرایط اطراف به آنها كمك می‌كند.
دانشمندان پس از انجام آزمایشات گوناگون به این جمع‌بندی رسیدند رفتار لاروها حاكی از آن است كه آنها بیشتر از آن كه بشنوند یا ارتعاشات را احساس كنند یا حتی بو بكشند، می‌بینند. این نتیجه به دلیل قدرت دید كم و محدود لاروهای حشرات میوه‌خوار بسیار شگفت‌انگیز بود.
پروفسور كوندرون می‌گوید جواب این معما را باید در مغز بزرگ و تا اندازه‌ای پیچیده حشرات میوه‌خوار جستجو كرد. حشرات میوه‌خوار قادرند با آنالیز نقاط نوری، تصاویر مختلف را تا حدودی تشخیص دهند.
نحوه دیدن این حشرات شبیه زمانی است كه یك ستاره‌شناس خبره می‌خواهد با یك تلسكوپ كوچك و با بهره گرفتن از تكنیك‌های پیشرفته، محدودیت‌های لازم را از سر راه خود بردارد تا بتواند تصویر واضح‌تری از یك ستاره دوردست داشته باشد.
پروفسور كوندرون بر این باور است كه بیشتر موجودات زنده می‌توانند تصاویر مفید را با حركت سریع سرشان به این‌سو و آن‌سو اسكن كنند. از طرف دیگر جذب نقاط نوری كافی به مغز آنها این اجازه را می‌دهد كه یك تصویر واضح از كل پیرامون خود داشته باشند.
محققان در ادامه آزمایشات تجربی خود با نمایش یك فیلم ویدئویی از یك لارو محبوس، دریافتند لاروهای دیگر كماكان تقلا می‌كنند تا خودشان را به لارو روی صفحه نمایش برسانند. این رفتار لاروها به دلیل آن كه نه ارتعاشی، نه صدا و نه حتی بویی را احساس می‌كنند، این فرضیه را اثبات می‌كند كه لاروها با همان قدرت محدود بینایی قادر به تشخیص شرایط هستند.
محققان دریافتند اگر سرعت نمایش فیلم را كم كنند، لاروها كمتر جذب لارو صفحه نمایش می‌شوند. جالب اینجاست كه لاروها به هیچ‌وجه جلب یك لارو حقیقی اما مرده نمی‌شوند. حتی لارو زندانی سایر گونه‌های حشرات نیز برای آنها جذابیتی ندارد. مساله دیگر كه محققان را در تائید فرضیه‌شان مصمم‌تر كرد این بود كه لاروها در تاریكی برای پیدا كردن مسیر لارو محبوس دچار مشكل شدند.
آیا این یافته‌ها برای انسان مصداق دارد؟
پروفسور كوندرون در ادامه افزود كه ظاهراً این لاروها نسبت به جزئیات محیط بسیار حساس هستند. همین مساله باعث می‌شود كه آنها یك الگوی مناسب برای درك نقش مغز در ارگانیسم‌های زنده قلمداد شوند.
البته این قاعده در مورد انسان‌ها نیز تا حدودی صدق می‌كند. پروفسور كوندرون یادآور شد كه سر لاروها نقش مهمی در اسكن تصاویر پردازش شده به عهده دارد. همین حركات ساده سبب می‌شود كه چند ورودی برای پردازش در مغز تهیه شود. در نهایت مغز از همه این اطلاعات یك داده واحد بدست خواهد آورد.
رفتار لاروها از این نظر شبیه كنار هم قرار دادن پیكسل‌ها در یك عكس است یا مثل این كه شما مجبور به چیدن قطعات یك پازل برای دیدن تصویر آن شوید. به عقیده پروفسور كوندرون حتی اشخاصی كه با مشكلات حاد بینایی دست به گریبان هستند نیز تمایل دارند سر خود را كمی این‌طرف و آن‌طرف متمایل كنند.
آنها با این حركت محیط را اسكن می‌كنند. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود كه عكس‌العمل خودتان را در یك محیط تاریك به خاطر بیاورید. پروفسور كوندرون در انتها افزود كه یافته‌های اخیر بسی فراتر از تفكرات پیشین بیولوژیست‌هاست.
حشرات میوه‌خوار یك الگوی ایده‌آل برای انجام مطالعات بیشتر روی سلول‌های عصب بینایی هستند چرا كه این حشرات در مجموع تنها 20 هزار سلول عصبی دارند در حالی كه انسان‌ها صد میلیارد یاخته عصبی دارند. حتی شباهت‌هایی نیز میان نحوه عملكرد یاخته‌های عصبی در انسان و حشرات میوه‌خوار وجود دارد.
پروفسور كوندرون معتقد است محققان در مدت یك‌سال می‌توانند تمام سیستم عصبی این حشرات را كدگذاری كنند و این كار قطعا راه را برای درك بهتر از نحوه عملكرد یاخته‌های عصب بینایی در طیف وسیعی از موجودات زنده همچون انسان هموارتر خواهد كرد.

منبع:konjkav.com


ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور: مغز بزرگ - مغز متوسط - مغز کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش های ساده برای تقویت مغز



تقویت مغز

هرچند مغز ما قوي‌ترين رايانه در سياره زمين به شمار مي‌رود، اين رايانه قدرتمند نيز گاهي به خطا مي‌رود. ما انسانها بيشتر وقت خود را صرف انباشتن چيزهاي گوناگون و بي‌فايده به داخل مغزمان مي‌كنيم.مهم نيست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهميت دارد اين است كه بدانيم اين عضو نياز به جبران و احياي خود دارد تا بتواند قالب و توانايي خود را حفظ كند.پژوهشگران روش‌هاي گوناگوني را براي سوپرشارژ كردن و افزايش كارآيي مغز پيشنهاد داده‌اند كه در اين نوشتار ساده‌ترين آنها ارايه شده تا هر فردي بتواند به محض احساس نياز، به آنها دسترسي داشته باشد و آنها را به كار بسته و از مزاياي آن بهره‌مند شود:

 

 

  • بادام بخوريد

 

بادام حافظه را تقويت مي‌كند و اگر در تركيب با شير پيش از رفتن به رختخواب و يا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود، تأثير بهتري دارد.

 

 

  • آب سيب بنوشيد

 

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده‌اند كه آب سيب توليد نوعي انتقال دهنده عصبي حياتي «استيلكولين» را در مغز افزايش داده و از اين طريق قدرت حافظه را نيز تشديد مي‌كند.

 

 

  • خوب بخوابيد

 

تحقيقات نشان مي‌دهد كه حافظه بلند مدت در طول خواب با پخش دوباره تصاوير تجربه شده در روز تقويت ميشود.

 


  • از تفريحات ساده لذت ببريد

 

استرس قدرت مغزي ما را تحليل مي‌برد. ذهني كه در استرس گرفتار شده، بيشتر منابع حافظه ما را مصرف مي‌كند و به اين ترتيب، ذهني ضعيف و كودن براي ما باقي مي‌گذارد. تلاش كنيد براي خود عادتهاي ساده تفريحي در روز تعيين كنيد تا بتوانيد به كمك آنها استرس را از ذهن خود پاك كنيد. برخي از اين تفريحات ساده و مفيد براي ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، بازي با كودكان، قدرداني از ديگران، پياده روي، دوچرخه سواري و يا شنا به طور روزانه، كار كردن با يك وبلاگ و سرانجام شركت در كلاس‌هاي يوگا و سلامت به طور روزانه.

 

تقویت مغز

 

  • ذهن خود را ورزش دهيد

 

همان گونه كه ورزش جسمي براي بهره‌مندي از يك بدن قوي و سالم ضروري است، ورزش ذهني نيز به همين اندازه مهم است تا بتوانيد ذهني تيز و فعال داشته باشد. آيا تاكنون توجه كرده‌ايد كه چرا كودكان قدرت مغزي قوي‌تري نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون كودكان ذهني بازيگوش دارند و يك چنين ذهني توان حافظه را بالا مي‌برد. براي رسيدن به چنين توانايي مي‌توانيد پازل يا جدول حل كنيد، در كارهاي گروهي داوطلب شويد، با ديگران تعامل كنيد، به يك سرگرمي مانند مطالعه، نقاشي يا حتي ديدن پرندگان مشغول شويد، يك مهارت جديد يا يك زبان جديد بياموزيد.

 


  • يوگا يا مديتيشن انجام دهيد

 

يوگا و مديتيشن استرس را تخليه مي‌كند. استرس قاتل حافظه است، اما يوگا و مديتيشن با كاهش استرس، پايين آوردن فشار خون، كاهش سرعت تنفس، كاهش سرعت متابوليسم و آزاد كردن تنش از ماهيچه‌ها، ذهن را تقويت مي‌كنند.

 

 

  • مصرف مواد قندي را كاهش دهيد

 

قند غذا نيست، بلكه شكلي از كربوهيدرات است كه يك انرژي واهي توليد مي‌كند. مصرف زياد مواد قندي باعث بروز نشانه‌هاي عصبي و رنج آور، ضعف حافظه و ديگر اختلالات عصبي مي‌شود. غذاها را بدون افزودن شكر مصرف كنيد و از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين يا مقدار زيادي شكر يا قند با كافئين پرهيز كنيد.

 

 

  • از گندم سبوس‌دار استفاده کنید

 

گندم سبوس‌دار داراي لسيتين است. اين ماده، مشكل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان مي‌كند و از اين طريق موجب بهبود عملكرد مغز مي‌شود.

 

تقویت مغز

  • شب‌ها غذاي سبك بخورید

 

خوردن غذاي زياد و سنگين در شب، باعث بروز استرس طولاني مدت و احساسي به هنگام خواب مي‌شود. توصيه مي‌شود غذاي سنگين را در روز مصرف كنيد كه بدن تحرك بيشتري دارد. شبها با خوردن غذاي سبك و ميوه يا سبزي مي‌توانيد خواب بهتري داشته باشيد. خواب خوب شب به معني تقويت قواي مغز است.

 


  • قدرت تخيل خود را تقويت كنيد

 

يوناني‌ها اصل خيال‌پردازي را براي به خاطر سپردن همه چيز ياد مي‌گيرند. اين تكنيك نياز دارد كه فرد يك تخيل واقعي و رنگي را ايجاد كند كه بتوان آن را به يك موضوع يا شي خاص ارتباط داد. اگر شما همه حواس خود شامل لامسه، بويايي، چشايي، شنوايي و بينايي را درگير خيال‌پردازي كنيد، مي‌توانيد جزييات بيشتري از يك موضوع را به ياد بياوريد. اين كار به تقويت حافظه شما كمك مي‌كند.

 

 

  • خشم خود را كنترل كنيد

 

غذاهاي تهيه شده از آرد سفيد، مصرف زياد نشاسته يا نان سفيد، مي‌تواند منجر به بروز حساسيت‌هاي عصبي شود. در نتيجه، مصرف اين قبيل مواد غذايي پرخاشگري و برخي از رفتارهاي افسردگي را موجب مي‌شود. در عوض سبزي تازه بخوريد. آب زياد بنوشيد و يوگا يا مديتيشن انجام دهيد تا احساسات سمي مانند خشم و استرس از شما دور شود.

 

 

  • ويتامين ب كمپلكس مصرف كنيد


اين ويتامين حافظه را تقويت مي‌كند. از غذا و سبزيجات غني از اين ويتامين مصرف كنيد. بايد گفت كه مواد غذايي نشاسته‌اي و نان سفيد، تاثير مطلوب اين ويتامين براي حفظ سلامت حافظه را خنثي مي‌كند.