دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

حذف آلاینده‌های پساب‌ صنعتی با بهره‌گیری از برگ اوکالیپتوس



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد صورت گرفت:

حذف آلاینده‌های پساب‌ صنعتی با بهره‌گیری از برگ اوکالیپتوس

محقق مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد موفق به حذف آلاینده‌های شامل یون‌های تالیم (I) و (III) در آب‌ها و پساب‌های صنعتی با استفاده از برگ درخت اوکالیپتوس به عنوان جاذب طبیعی شد.

به گزارش ایسنا ، حسین دشتی خویدکی با بیان این که تالیم یکی از سمی‌ترین فلزات سنگین می‌باشد که سمیت آن برای پستانداران حتی از فلزات سنگین بسیار سمی مانند کادمیم، جیوه و سرب نیز بیشتر است، اظهار کرد: کاربرد این طرح در تصفیه پساب‌های صنعتی به ویژه کارخانه‌های سیمان و کاشی و سرامیک است که محتوی یون‌های تالیم بسیار سمی هستند.

وی با اشاره به تمرکز این طرح بر حذف یون‌های تالیم (I) و (III) از محلول‌های آبی، در رابطه با این طرح تصریح کرد: از میان روش‌های متفاوت برای حذف یون‌های فلزات سنگین از محلول‌های آبی، جذب سطحی به خاطر داشتن مزایایی از قبیل هزینه پایین، سهولت دسترسی به جاذب، آسانی عملکرد و زمان کم انجام فرایند نسبت به بقیه روش‌ها برتری دارد؛ لذا برای حذف این آلاینده‌ها از روش جذب سطحی استفاده شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: جاذب به کار برده شده در این طرح یک جاذب طبیعی (برگ درخت اوکالیپتوس) است که در یزد فراوان و به راحتی در دسترس می‌باشد و برای کارایی بیشتر جاذب، پودر آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: نتایج اولیه نشان دادند که برای این که یون‌های تالیم مثبت بر روی جاذب مورد استفاده، درصد جذب قابل توجهی داشته باشد، این جاذب باید با آنیون ویژه‌ای عامل‌دار شود، بنابراین برای عامل دار کردن پودر برگ درخت اوکالیپتوس از محلول سدیم هیدروکسید استفاده شد.

دشتی اضافه کرد: نتایج بعدی نشان دادند که درصد جذب یون‌های تالیم (I) و (III) بر روی این جاذب به متغیرهایی نظیر pH اولیه محلول، زمان تماس، مقدار جاذب، دما و غلظت اولیه یون‌های تالیم بستگی دارد و تحت شرایط بهینه این پارامترها، درصدهای جذب رضایت بخش برای جذب سطحی یون‌های مذکور بر روی پودر برگ اوکالیپتوس عامل‌دار شده به ترتیب 81.5 درصد و 78.2 درصد به دست آمدند./ایسنا

 

           


ویدیو مرتبط :
طراحی محل استقرار سیستم بهره برداری پساب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستاورد محققان کشور برای حذف آلاینده‌های آلی از آب و پساب‌های شهری



اخبار , اخبار علمی, تصفیه خانه‌های آب

پژوهشگران مرکز تحقیقات بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در طرحی تحقیقاتی اقدام به ساخت نانوکاتالیست‌هایی کردند که در حضور نور طبیعی خورشید قادر است آلاینده‌های آلی را با بازده بالایی از آب حذف کند.

دکتر مهدی صفری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و محقق طرح با بیان این‌که این تحقیقات در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است، اظهار کرد: این نانوکاتالیست از مزایایی همچون قیمت کم، توانایی جذب بالای اشعه‌ ماورای بنفش و نیاز به انرژی کم جهت فعال‌سازی برخوردار است.

 

وی افزود: مواد هیومیکی (HS) بخش عمده‌ای از آلاینده‌های آلی طبیعی هستند که از تخریب میکروبی بافت‌های گیاهی و حیوانی ایجاد می‌شوند. ورود مقادیر زیاد این آلاینده‌ها به منابع آب منجر به ایجاد اثرات نامطلوب بر کیفیت آب مثل رنگی کردن آن و ایجاد طعم و بو خواهد شد. از طرفی واکنش این مواد با کلر، ترکیبات سرطان‌زایی را تولید می‌کند که بهداشت و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. مشکلات بهره‌برداری مثل گرفتگی فیلترها در تصفیه خانه‌های آب از دیگر معضلات حضور این آلاینده‌ها در منابع آبی است. از این رو در این طرح به دنبال روشی بوده‌ایم که بتوانیم این مواد را با راندمان بالایی از نمونه‌های مورد آزمایش حذف کنیم.

 

به گفته‌ صفری، در دهه‌ گذشته فرایند‌های فتوکاتالیستی به عنوان روشی کارامد جهت از بین بردن ترکیبات آلی از محلول‌های آبی مورد توجه قرار گرفته‌اند. به همین دلیل اکسید‌های فلزی نیمه هادی نظیر اکسید روی و یا تیتانیا به عنوان کاتالیست‌هایی پرکاربرد در این فرایند‌ها معرفی شده‌اند.

 

صفری در توضیح مطالعات صورت گرفته عنوان کرد: در این طرح نیز تلاش شد تا از نانوکاتالیست‌های آزمایشگاهی سنتز شده با قابلیت‌های بهبود یافته جهت حذف آلاینده‌ آب استفاده شود. برای این منظور از نانوذرات اکسید روی آلایش شده با اکسید مس، بعنوان نانوکاتالیست و از نور خورشید بعنوان منبع طبیعی انرژی نور استفاده شد.

 

محقق طرح تصریح کرد: نتایج این مطالعه نشان داده که نانوکاتالیست سنتز شده می‌تواند آلاینده‌های آلی موجود در آب را با کارایی بالایی حذف کند. همچنین به دلیل استفاده از نور خورشید و بهینه‌سازی نانوکاتالیست سنتزشده هزینه‌های عملیاتی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

 

وی تاکید کرد: با تکمیل مراحل تحقیقاتی و دستیابی به تولید انبوه می‌توان از این نانوکاتالیست در تصفیه‌ آب و فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی بهره گرفت.
این نانوکاتالیست‌ها به روش هیدروترمال ساخته شده و توسط روش‌های FTIR، XRD و SEM مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. عوامل مؤثر در فرایند نظیر pH ابتدایی، میزان کاتالیست و غلظت اولیه‌ مواد آلاینده از جمله موارد بررسی شده بر میزان بازده فرایند بوده است.

 

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر مهدی صفری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و همکارانش است، در مجله‌ Environmental Science and Pollution Research منتشر شده است.
اخبار علمی - ایسنا