دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جوندگان، موش ها یا رت ها



 

مقابله با موش های فاضلاب,درباره جوندگان

 

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی موشها سالانه 33 ملیون تن مواد غذایی را از بین می برند ، كه برای تغذیه 130 ملیون نفر كافی است. از آن گذشته بعلت رشد شدید دندانها موجب خرابی مواد و تجهیزات در انبارها ، كارخانجات و ... می گردند. از طرف دیگر بیماری های منتقله توسط جوندگان موجب اهمیت پزشكی این موجودات است كه مبارزه با آنها را حائز اهمیت می گرداند .جوندگان به عنوان مخزن بسیاری از بیماری های مسری انسان و حیوانات می باشند:ا کثر گونه های جانوری ناقل و ناشر امراض عفونی و مسری مختلف انسان و سایر حیوانات می باشند که بعضی از آنها به وسیله خود جوندگان و برخی دیگر توسط انگل های خارجی آنها به انسان و حیوانات منتقل می شوند. بیماری هایی که توسط جوندگان منتقل و پخش می شوند طیف وسیعی دارند، نظیر طاعون، جذام، تولارم، تب راجعه، سل، کچلی، لپتوسپیروز، بیماری لایم و ... .

 

 

موش خانگی (musmusculus)

 

مقابله با موش های فاضلاب,درباره جوندگان

 

موشهای خانگی قابلیت فوق العاده ای برای تطابق با محیط های مختلف دارندو درطول سال در داخل ساختمانها زادو ولد می كند.اندازه آنها كوچك و وزنشان در حدود 15 تا 30 گرم می باشد. طول دم و بدن آنها مساوی ،گوشها نسبتابزرگ و چشمهای درشت و رنگ آنها خاكستری متمایل به قهوه ایی است.موش خانگی بر خلاف موشهای بزرگ كه نمی توانند بدون آب زنده بمانند با استفاده از سیستم تغلیظ ادرار در كلیه آب را ذخیره می كند و بیشتر آب را از طریق مواد غذایی آبدار تامین می كند . میزان آب در كنترل جمعیت این موش بسیار موثر است. موشهای خانگی شب فعال هستند و شبها برای تغذیه از لانه خود خارج می شوند ،این موشها كمتر به ایجاد لانه علاقه دارند و بیشتر از شكاف دیوارها یا از بین درز آجر خانه ها برای زندگی ا ستفاده می كند و با وجود شرایط مساعد و امن بودن مكان ،درز یا شكاف را گسترش داده و آن را بزرگتر می كند،جالب است بدانید كه این موشها 5 تا 6 بار در سال آبستن شده و هر بار 6 تا 10 بچه می زایند.


 

موش سقف (rattus rattus )

 

مقابله با موش های فاضلاب,درباره جوندگان

 

این موش به موش سقف یا موش انباری یا موش سیاه یا موش كشتی نیز شهرت دارد .این موش بسیار چالاك و تند و تیز است و براحتی از درخت بالا می رود . ب این موش زندگی در بالای ساختمانها و سقفهای چوبی را ترجیح می دهد علاقه این موش به مواد غذایی گیاهی بیشتر از مواد حیوانی و گوشتی است ولی از مواد غذایی حیوانی هم تغذیه می كند. طبق مطالعات انجام شده در ژاپن ، این موشها عادات غذایی خاصی را دنبال می كنند و در انبار مغازه های خشكبار خواربار سوپر ماركتها كه معمولا"غذا را در طبقات بالا قرار می دهند یافت می شوند. این موش نیز به آب بسیار وابسته است بدلیل توانایی حركت بر روی سیمها كابلها طنابهای كشتی براحتی از نقطه ایی به نقطه دیگر حركت می كند و همچنین شناگر بسیار خوبی است. موشهای سیاه یا موشهای سقف لانه های خود را در بخشهای بالای سقف یا درختان می سازند و در آنجا تولید مثل می كنند این موش نیز همچون موش قهوه ایی 40تا 30 گرم غذا در روز مصرف می كند ولی از نظر اندازه از موش قهوه ایی كوچكتر است . جالب است بدانید در مطالعات انجام شده این موش بر روی درختان كاج و سرو زندگی می كرده نحوه استفاده از دانه كاج را به فرزندان خود آموزش می داده است در حالیكه موش قهوه ایی حتی قادر به باز كردن دانه كاج نبوده است .



مـوش فاضلاب rattus norvegicus

 

مقابله با موش های فاضلاب,درباره جوندگان

 

این موشها در بخشهای سطحی و پایین ساختمانها فاضلابها انبارهای مواد غذایی و كالا و كارخانجات صنعتی و غیره زندگی می كنند و به زباله ها و زندگی در بین آنها بسیار علاقه مند هستند.اندازه این موش گاهی به نیم متر می رسد و با مهیا شدن شرایط مناسب از نظر غذا ،آب و پناهگاه تاریك در طول سال 8تا9بار آبستن شده و به طور متوسط 7 بچه می زاید. موش فاضلاب لانه خود را در شكاف های جوی آب فاضلابها و درزها و خلل و فرج دیوار در بخشهای پایینی می سازد.موش فاضلاب در فاضلابها كه بشتر از هر نقطه دیگری امكان زندگی فراهم است وجود دارد و لانه خود را در محل شاخه های فرعی فاضلاب كه خشك است بنا می كند این موش علاقه مند به ساخت لانه است و مشاهده شده كه حفراتی را به عمق كمتر از 1.5 متر با چندین راه ورود و خروج ایجاد می كند كه بیشتر در حاشیه خاكی كانالهای عبور آب است.جالب است بدانید كه این موش بسیار مهاجم ، گوشتخوارو شناگر قابلی است .

 

اهمیت پزشکی و مبارزه با جوندگان

 

کنترل موشها از نظر بهداشتی و اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد . موشها جهت ادامه زندگی و تكثیرنیازمند پناهگاه ، آب و غذا میباشند ( موشهای ماده در صورت مساعد بودن شرایط زیست در عرض 1سال 7-5 بار تولید مثل می نمایند و هربار بین 5 تا 15 نوزاد بدنیا می آورند كه این نوزادان در مدت 3 ماه به بلوغ كامل میرسند و می توانند جفتگیری نموده و بچه بدنیا آورند ) بنابراین جهت كنترل موشها و كاهش زاد و ولد و جلوگیری از انتقال عوامل بیماریزا و خسارات ناشی ازتغذیه آنها با حذف نیاز های اصلی آنها میتوان در این راستا گام برداشت و از راههای مختلف مبارزه بهره گرفت.

 

الف- اقدامات محیطی

 

1 - جلوگیری از ورود موشها به داخل اماكن شامل:

 

- مسدود نمودن سوراخهای كنار دیوار

- تعویض شیشه ودربهای شكسته

- نصب توری بر روی سوراخها و منافذ فاضلاب

- غیرقابل نفوذ نمودن درهای ورودی

- قراردادن زباله در كیسه های دربسته

- تعمیركردن لوله های آب و جلوگیری از چكه كردن آنها

 

2- روش انبار سازی صحیح مواد غذائی

 

ب - اقدامات مكانیكی

 

نصب تله در محل عبور موشها

استفاده از تله های زنده گیر با كاربرد مواد غذائی جاذب موشها مانند خیار ، گردو

استفاده از تله های كشته گیر با كاربرد مواد غذائی جاذب موشها مانند خیار ، گردو

لاشه موشها را باید ضدعفونی نمود و آنها را در كیسه های در بسته قرارداد.

 

ج- مبارزه شیمیائی

 

استفاده از طعمه های مسموم

-استفاده از طعمه های مسموم محتوی جونده كشهای ضد انعقادی مانندكلرات ( برودی فاكوم )- وارفارین برومادیلون (لانیرات )

-استفاده از طعمه های مسموم محتوی جونده كشهای معدنی مانند فسفر دوزنگ

استفاده از جونده كشهای تدخینی جهت ضدعفونی نمودن كشتی ها ، هواپیماها و انبارهای محتوی مواد غذائی مانند: بروموردومتیل- دی اكسیدكربن - سولفوردوكربن

اگر از جونده كشهای تدخینی استفاده می نمائید بایستی كلیه افراد از محل عمل دور شوند و كلیه دربها و منافذ محل مسدود شده باشد. بعد از كاربرد جونده كش تدخینی قبل از شروع به كار بایستی دربها را باز نمود و پس از لااقل 1 ساعت ، در محیط قرارگرفت.

 

 

منبع : sampashi


ویدیو مرتبط :
تریدمیل آزمایشگاهی جوندگان (رت و موش سوری) treadmill

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قصه دو موش بد ویژه کوچولوها



 

 

 

 

روزی و روزگاری يك خانه عروسكي بسيار زيبایي در کنار شومینه اتاق قرار داشت .ديوارهاي آن قرمز و پنجره هايش سفيد بود . آن خانه پرده هاي توري واقعي داشت. همچنين يك درب در جلوی خانه و يك دودكش هم روی سقفش دیده می شد.

 

 

اين خانه متعلق به دو عروسك بود. یک عروسک بلوند که لوسيندا نام داشت و صاحبخانه بود ولي هيچوقت غذا سفارش نمي داد. دیگری هم جين نام داشت و آشپز بود اما هيچوقت آشپزي نمي كرد چون غذاهاي آماده از قبل خريداري شده بودند و در يك جعبه قرار داشتند. توي جعبه دو عدد ميگوي درشت قرمز ، يك ماهي ، يك تكه ران ، يك ظرف پودينگ و مقداري گلابي و پرتقال بود.

 

 

آنها را نمي شد از بشقابها جدا كرد ولي بي نهايت زيبا بودند. يك روز صبح لوسيندا و جين براي گردش با كالسكه عروسكيشان بيرون رفتند. هيچكس در اتاق كودك نبود و همه جا سكوت بود . يكدفعه صداي حركت آرام چيزي به گوش رسيد . صداي خراشيدگي از گوشه اي نزديك شومينه مي امد جائيكه سوراخي در زير قرنيز وجود داشت .

 

 

تام شستي سرش را براي لحظه اي بيرون آورد و دوباره صداها شروع شد. لحظه اي بعد خانم موشه هم سرش را بيرون آورد .او وقتي ديد كسي در اتاق نيست با جرات و بدون ترس بيرون آمد. خانه ي عروسكي در سمت ديگر شومينه قرار داشت آنها با دقت از روي قاليچه ي مقابل شومينه گذشتند و به خانه عروسكي رسيدند و درب را باز كردند.

 

 

 

 

دو موش از پله ها بالا رفتند و چشمشان به اتاق غذاخوري افتاد . غذاهاي مورد علاقه موشها روي ميز چيده شده بود . قاشق ، چاقو و چنگال هم روي ميز بود و دو صندلي عروسكي هم كنار ميز قرار داشت . همه چيز فراهم بود. آقا موشه خواست تكه ای از ران خوش آب و رنگ را با چاقو ببرد. اما نتوانست چاقو را كنترل كند و دستش را زخمي كرد. خانم موشه گفت:

 

 

فكر كنم به اندازه كافي پخته نشده و سفت است بايد بيشتر تلاش كني. خانم موشه روي صندلي اش ايستاد و سعي كرد با چاقوي ديگري آنرا خرد كند اما تنوانست و گفت : اين خيلي سفت است تكه ران با يك فشار از بشقاب جدا شد و قل خورد و زير ميز افتاد. آقا موشه گفت : آن را ول كن و يك تكه ماهي به من بده .

 

 

خانم موشه سعي كرد تا با آن قاشق حلبي تكه اي از ماهي را جدا كند ولي ماهي به ظرفش چسبيده بود. همانطور كه ماهي به بشقاب چسبيده بود آنرا در آشپزخانه روي آتش قرار دادند ولي آن نپخت . آقا موشه خيلي عصباني شد. تكه ران را وسط اتاق گذاشت و با خاك انداز به آن كوبيد. بنگ، بنگ، و آنرا را تكه تكه كرد. تكه هاي ران به اطراف پرت شدند ولي هيچ چيزي داخل آن نبود. موشها خيلي خشمگين و نااميد شدند. آنها پودينگ، ميگوها، گلابي ها و پرتقال ها را هم شكستند

 

 

خانم موشه جعبه هاي كوچكي را توي قفسه پيدا كرد كه رويشان نوشته بود برنج ، شكر ، چاي ، اما وقتي كه آنها را برگرداند بجز دانه هاي قرمز و آبي چيزي داخلش نبود. آنها از ناراحتي تا آنجا كه مي توانستند رفتار زشت از خودشان نشان دادند. آقا موشه لباسهاي جين را از كشو در آورد و آنها را از پنجره به بيرون پرتاپ كرد.

 


 

موش

 

 

خانم موشه كه داشت پرهاي داخل بالشت لوسيندا را بيرون مي ريخت بياد آورد كه خيلي دلش يك تشك پر مي خواست. او با همكاري اقا موشه بالشت را به طبقه پايين برد و از روي قاليچه جلوي شومينه عبور كردند. رد كردن بالشت از آن سوراخ خيلي مشكل بود اما به هر سختي كه بود اين كار را انجام دادند. خانم موشه برگشت و يك صندلي و قفسه كتاب و قفس پرنده و چند تا خرت و پرت ديگر را برداشت و با خودش آورد.

 

 

قفسه كتابها و قفس پرنده از سوراخ رد نشدند بنابراین خانم موشه آنها را پشت ذغالها رها كرد. او برگشت و يك كالسكه با خودش آورد خانم موشه دوباره برگشت و يك صندلي ديگر با خودش آورد كه يكدفعه صدايي را در پاگرد شنيد . او بسرعت به سواخش برگشت و عروسكها وارد اتاق كودك شدند . اما چشمهای لوسیندا و جین چه دید! لوسیندا روی اجاق وا ژگون شده نشست و به اطراف خیره شد. جین هم به کشوهای آشپرخانه تکیه داد و نگاه کرد .

 

 

اما هیچکدام حرفی نزدند. قفسه کتابها و قفس پرنده در کنار جعبه ذغالها رها شده بود ولی گهواره و تعدادی از لباسهای لوسیندا را خانم موشه برده بود. البته خانم موشه چند تابه و قابلمه بدرد بخور و مقداری چیزهای دیگر را برداشته بود. دختر کوچولویی که خانه عروسکی متعلق به او بود گفت : من می روم و یک عروسک پلیس می آورم. اما پرستارش گفت: من یک تله موش خواهم گذاشت . این آخر داستان دو موش بد بود اما آنها خیلی بدجنس نبودند . آقا موشه خسارت آنچه که شکسته بودند پرداخت کرد . چون عید کرسیمس بود موش و همسرش یک اسکناس داخل جورابهای لوسیندا و جین انداختند. و خانم موشه هم صبح خیلی خیلی زود با خاک انداز و جاروش به خانه عروسکی آمد تا آن را تمیز کند