جورابی که به کمک ادرار برق تولید می کند!!!

اخبار,اخبار علمی,تولید برق با ادرار

محققان جورابی ساخته اند که برای تولید برق تنها به ادرار نیاز دارد. در ادامه با این جوراب جالب اشنا می شوید.

تولید برق با ادرار
تیمی از محققان مرکزBristol BioEnergy  دانشگاه West of England در حال انجام آزمایشات بی سابقه ای بر روی جورابی هستند که با استفاده از ادرار قابلیت تولید برق پیدا می کند.
در این سیستم، ادرار در سلولهای سوختی میکروبی (MFC) ذخیره می شود و جالب اینکه محققان توانسته اند از برق تولید شده به این روش برای راه اندازی فرستنده ای استفاده کنند که سیگنالهای بیسیم را به رایانه ارسال می کند.

البته این محققان پیشتر نیز دست به ابتکار عمل مشابهی زده بودند و سیستم نسبتا مشابهی را ساخته بودند که با استفاده از ادرار جریان برق مناسبی برای شارژ تلفن همراه تولید می کند. اما آنچه که نوآوری اخیر این محققان را در قیاس با تلاشهای قبلی متمایز می کند، چیزی نیست جز ساختار خاص آن به طوریکه محققان آن را نخستین ژنراتور پوشیدنی جهان دانسته اند که با استفاده از ادرار می تواند برق تولید کند.

اخبار,اخبار علمی,تولید برق با ادرار

روش تولید برق از ادرار به کمک جوراب

قلب تپنده این نوآوری در سلولهای سوختی میکروبی آن نهفته است جایی که مواد  ارگانیکی مستقیما به برق تبدیل می شود. در این سلولهای سوختی میکروبی، ترکیبی از ریزارگانیسمها وجود دارد که با تغذیه از ادرار، الکترون آزاد می کنند.

بیش از ۳۰ سال از ارایه این ساختار می گذرد اما مشکل همیشگی در کاربردی کردن آن ابعاد بزرگ دستگاههای قبلی بوده است. اما اکنون محققان توانسته اند مقیاس آن را بسیار کوچک کرده و به یک ژنراتور پوشیدنی تبدیل کنند. راه اندازی سیستم های همراه از جمله کاربردهای چنین فناوری در آینده خواهد بود.
اخبار علمی - مهر

تولید برق به کمک گیاهان

جورابی که از ادرار برق تولید می‌کند!

خبرگزاری ایسنا: محققان مرکز انرژی زیستی بریستول در دانشگاه West of England در حال آزمایش یک جفت جوراب هستند که سلول‌های سوختی میکروبی کوچک شده در آنها تعبیه شده و از ادرار برای تولید برق استفاده می‌کنند.

سلول‌های سوختی میکروبی فناوری جدیدی محسوب نمی‌شوند و این اولین آزمایشی نیست که توسط این گروه به رهبری پروفسور ایوانیس ایروپولوس انجام می‌شود. در سال 2013، آنها یک تلفن همراه را با استفاده از ادرار در سلول‌های سوختی میکروبی کوچک شده نیرو‌دهی کردند.

جورابی که از ادرار برق تولید می کند!+عکس

این جورابها که نخستین مولد انرژی پوشیدنی با سوختهای میکروبی هستند توسط مجید تقوی، محقق ایرانی مرکز میکروبیورباتیک موسسه فناوری ایتالیا در دوره فرصت مطالعاتی وی در دانشگاه بریستول طراحی و ساخته شده است.

ادرار در واقع در سلول‌های سوختی میکروبی ذخیره می‌شود و برای راه اندازی یک ارسال کننده که سیگنال‌های بی‌سیم را به یک رایانه رومیزی ارسال می‌کند، استفاده می‌شود.

جورابی که از ادرار برق تولید می کند!+عکس

سلول‌های سوختی میکروبی، مواد آلی را مستقیما به برق تبدیل می‌کنند. در داخل سلول‌های سوختی میکروبی، مخلوطی از میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی عادی وجود دارد که پس از تغذیه از ادرار، الکترون آزاد می‌کنند. این فناوری به مدت 30 سال در حال توسعه بوده اما به دلیل وجود برخی مشکلات، هنوز موفق به پیدا کردن برنامه گسترده تجاری نشده است.

نتایج این پژوهش در مجله Bioinspiration و Biomimetics منتشر شده است.