دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جهان جیوه را تحریم کرد!



کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه

جهان جیوه را تحریم کرد!

با حضور نمایندگانی از 139 کشور جهان «کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه» تصویب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری محیط زیست ایران، کنفرانس نمایندگان تام‌الاختیار دولت‌ها برای تصویب و امضای کنوانسیون منع استفاده از جیوه موسوم به میناماتا از 10 تا 11 اکتبر سال جاری میلادی / 18 تا 19 مهرماه 92 در شهر کوماموتو ژاپن برگزار شد.

در این کنفرانس که با حضور نمایندگانی از 139 کشور جهان برگزار شد، متن کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه که طی دو سال مذاکرات فشرده توسط کمیته مذاکراتی بین‌الدولی آماده شده بود و همچنین تمهیدات موقت برای اجرای این کنوانسیون به اتفاق آراء تصویب شد.

پس از تصویب کنوانسیون و اعلامیه سیاسی، مراسم امضای آنها در روز پنجشنبه 18 مهرماه برگزار شد و 92 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون میناماتا و اعلامیه سیاسی آن را امضاء کردند.

پس از امضاء، هیات‌های شرکت‌کننده در سخنرانی‌هایی به تشریح مواضع و دیدگاه‌های خود در ارتباط با کنوانسیون پرداختند.

هادی فرجوند، دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی ایران نیز در این مراسم پیام معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان را قرائت کرد.

بر اساس کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه، استفاده از این فلز سنگین و ترکیبات و محصولات آن در باتری‌ها، سوییچ‌ها، رله‌ها، لامپ‌های فلورسنت، صابون‌ها و مواد آرایشی، برخی اقلام دندان‌پزشکی شامل دماسنج و فشارسنج و بهره‌برداری از معادن طلا با مقیاس کوچک و معادن جیوه باید متوقف شود.

بر این اساس کشورهای عضو مکلفند تا استفاده از جیوه و ترکیبات آن را در صنایع مختلف را کاهش داده و تا سال 2020 میلادی به طور کامل حذف کنند.

همچنین کشورهای توسعه‌یافته نیز متعهد شدند نسبت به همکاری‌های بین‌المللی و ارائه کمک‌های فنی و مالی و انتقال تکنولوژی‌های جایگزین جیوه به کشورهای در حال توسعه اقدام کنند.

«کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه» اولین کنوانسیون جهانی برای محیط زیست و سلامت در دهه اخیر میلادی است. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دانلود +قسمتی از شرح و تفسیر سوره تحریم توسط نابغه قرآنی 10ساله جهان اسلام علی امینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگ ترین شرکت فروش نفت جهان : تحریم نفتی اروپا به سود ایران است



تحریم نفتی , اتحادیه اروپا , برنامه هسته ای

 

رییس بزرگ ترین شرکت مستقل مبادلات نفتی جهان هشدار داد که تحریم نفتی اروپا علیه ایران ممکن است نه تنها به زیان تهران نباشد بلکه با افزایش قیمت نفت ، به نفع ایران شود.

ایان تیلور رییس شرکت مبادلات نفتی " ویتول " ضمن هشدار درباره احتمال افزایش قیمت جهانی نفت به بالای 150 دلار در سال جاری گفت که تحریم نفتی اروپا علیه ایران قیمت نفت را به 120 دلار رسانده و ایران با فروش کمتر نفت حتی می تواند سود بیشتری عاید خود کند .

تیلور با هشدار درباره تاثیر احتمالی تنش های منطقه خاورمیانه به ویژه تنش غرب با ایران بر سر برنامه هسته ای گفت که از نظر او قیمت 120 دلار در سال 2012 می تواند قیمت تعادلی باشد اما این قیمت ممکن است در صورت بروز تنش در خاورمیانه و جنگ احتمالی غرب با ایران به بالای 150 دلار برسد.

تیلور که در حاشیه یک گردهمایی بین المللی درباره صنعت نفت در لندن سخن می گفت احتمال رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 150 دلار در سال جاری میلادی را بعید دانست با این حال گفت که این سناریو ممکن است در صورت بروز تنش در خاورمیانه محقق شود.

شرکت مبادلات نفتی " ویتول " پیش بینی کرده است با حفظ میانگین قیمت نفت 120 دلار در هر بشکه تا پایان سال 2012 ، این سال میلادی رکوردی تاریخی در بالا ترین قیمت نفتی در جهان خواهد بود .

گفتنی است از زمان اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا این چندمین هشداری است که به رهبران غرب درباره تاثیرات منفی تحریم نفتی ایران روی قیمت نفت در جهان داده می شود.

چندی پیش صندوق بین المللی پول نیز با هشدار به کشورهای اروپایی اعلام کرده بود که تحریم نفتی ایران از سوی این اتحادیه و نیز احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت وقوع یک جنگ احتمالی با ایران ، ممکن است قیمت هر بشکه نفت را 30 دلار افزایش دهد..../عصرایران