دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جلوگیری از خراب شدن زود هنگام باتری لپ‌تاپ


با پیشگیری و رعایت كردن برخی از موارد می‌توان از این اتفاق ناخوشایند (خراب شدن زود هنگام باتری لپ‌تاپ) جلوگیری كرد یا حداقل آن را به تعویق انداخت.

همشهری آنلاین: بسیاری از مردم زمانی که به فکر خرید لپ‌تاپ می‌افتند، ابتدا پیش از هر چیز برایشان این موضوع مهم است که باتری لپ‌تاپ‌شان مدت زمان بیشتری دوام بیاورد و شارژ بیشتری را نگهداری کند، به‌خاطر همین موضوع حاضر هستند حتی هزینه بیشتری هم بپردازند.

 اما پس از اینكه این هزینه را پرداختند اغلب اطلاع ندارند كه چگونه از باتری لپ‌تاپ خود به‌درستی استفاده كنند تا طول عمر آن كاهش پیدا نكند. با پیشگیری و رعایت كردن برخی از موارد می‌توان از این اتفاق ناخوشایند (خراب شدن زود هنگام باتری لپ‌تاپ) جلوگیری كرد یا حداقل آن را به تعویق انداخت.

همیشه اول دوشاخه

همیشه اول دوشاخه را به پریز برق بزنید، سپس فیش آداپتور برق را به لپ‌تاپ وصل كنید. یك دلیل ساده برای آن وجود دارد؛ وقتی دوشاخه را به پریز متصل می‌كنید، برقی كه به‌طور ناگهانی وارد می‌شود دارای نوسان است اما وقتی اول دوشاخه به برق متصل شده باشد، بعد از چند لحظه كوتاه، برق توسط آداپتور از AC به DC تبدیل و نوسان آن گرفته می‌شود.

عمر باتـری مستدام

مدام شارژ نكنید

در حال حاضر بیشتر كاربران حتی در محیط‌های كاری هم ترجیح می‌دهند كه از لپ‌‌تاپ شخصی خودشان استفاده كنند اما شارژ باتری لپ‌تاپ یا شاید بتوان گفت نحوه درست شارژ كردن آن یك معضل اساسی در میان كاربران شده است. بسیاری از كاربران با شارژ مداوم به باتری ضربه می‌زنند و برخی دیگر با مصرف تا حد آخر شارژ، به نوع دیگری باعث كاهش طول عمر باتری می‌شوند.

نكته بسیار مهمی كه باید هنگام خرید لپ‌تاپ به آن توجه داشته باشید این است كه بعد از خرید، بهتر است كه از لپ‌تاپ خود استفاده كنید تا شارژ آن به‌صورت كامل به اتمام برسد، بعد از اینكه خاموش شد، لپ‌تاپ خود را به‌مدت ۱۲ ساعت بگذارید شارژ شود و حین این مدت از آن استفاده نكنید. یادتان باشید اگر باتری شما مدام در حال شارژ باشد، از طول عمر آن به سرعت كاسته خواهد شد. تصور عامه این است كه باتری‌ها را تا زمانی كه شارژ آنها به‌طور كامل تخلیه نشده‌ است نباید به شارژ زد یا اینكه هر چند وقت یك‌بار باید این باتری‌ها كاملا شارژ و دشارژ (تخلیه) شوند، اما این تصورات اشتباه است. حتی این كار صدمه بیشتری به باتری وارد می‌كند و از عمر آن كم می‌كند. در واقع این مسئله در مورد باتری‌های نیكل صدق می‌كند ولی در مورد باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی كه در لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده می‌شوند نباید تا زمان اتمام شارژ صبر كرد و می‌توان هر موقع آن را به شارژ متصل كرد. از باتری‌تان مراقبت كنید. باتری را به‌كار وادارید. باتری شارژ شده را برای مدت طولانی بلااستفاده نگذارید. هر بار كه باتری را شارژ می‌كنید، آن را حداكثر طی یك تا 2 هفته استفاده كنید.

سیستم‌های بی‌سیم را غیرفعال كنید

درصورتی كه به اتصال وایرلس و بلوتوث و یا هركدام از آنها نیاز ندارید این دستگاه‌ها را خاموش كنید و در حالت غیرفعال قرار دهید. بلوتوث و وایرلس همیشه در حال جست‌وجوی دستگاه‌های مربوط هستند كه این كار باعث مصرف انرژی می‌شود.

تنظیمات انرژی را بهینه‌سازی‌ كنید

در كنترل پنل ویندوزتان از طریق گزینه Power Option میزان مصرف انرژی را بهینه كنید. برای نتایج مناسب گزینهMax battery را انتخاب كنید.

هایبرنت‌به‌جای آماده به‌كار(standby)

قرار دادن لپ‌تاپ در حالت آماده به‌كار موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و شما می‌توانید كارتان را از همانجایی كه رها كرده بوده‌اید از سر بگیرید. البته هایبرنت هم به شما این امكان را می‌دهد، منتها با این تفاوت كه در حالت «خواب زمستانی» (Hibernate) سیستم كاملا خاموش می‌شود و مصرف انرژی نخواهد داشت.

ارتباط صفحه نمایش و باتری

این جزء ساده یك لپ‌تاپ، بیشترین میزان مصرف انرژی را برای نور پس‌زمینه نوت‌بوك شما دارد. این نكته به‌خصوص برای نوت‌بوك‌هایی با صفحه نمایشگر بزرگ (15اینچ و 17اینچ) بیشتر صادق است. معمولا صفحه نمایشگر وقتی نور پس‌زمینه خوب و درخشان دارد، زیباتر به‌نظر می‌رسد اما وقتی كه شما به پریز برق دسترسی ندارید، نیاز دارید بین داشتن یك صفحه نمایشگر پرنور و زیبا و نگه‌داشتن لپ‌تاپ در حال اجرا یكی را انتخاب كنید یا حداقل بین این دو خواسته تعادل ایجاد كنید. برای تنظیم نور صفحه نمایشگر خود ابتدا آن را به پایین‌ترین سطح كاهش دهید و اندك‌اندك آن را افزایش دهید تا به وضوحی مناسب برسید. البته نور صفحه نمایشگر به محیطی كه شما در آن قرار دارید بستگی دارد. اگر در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید قرار دارید، می‌توانید نور پس‌زمینه خود را افزایش دهید.

نرم‌افزارهایی را كه در پس‌زمینه سیستم‌عامل‌تان اجرا می‌شوند خاموش كنید. همه این برنامه‌ها بر میزان لود سی‌پی‌یو می‌افزایند و به سرعت شارژ باتری‌تان را كاهش می‌دهند. همچنین برنامه‌های غیرضروری را كه در نوار ابزار پایین دسك‌تاپ در حال اجرا هستند ببندید. برای این كار، به منوی Start بروید و گزینه Run را انتخاب كنید. در پنجره بازشده كلمه msconfig را تایپ كنید و اینتر را بزنید. حال تب Startup را انتخاب كنید. در اینجا تیك كنار برنامه‌هایی را كه به لود شدن دائم آنها نیازی ندارید بردارید. مثلا برنامه آنتی‌ویروس شما باید دائما در حافظه لود شود اما برنامه Quick Time نیازی به باز بودن دائم ندارد.

تمیز باشید

اتصالات باتری را تمیز نگه دارید. هر 2ماه یك‌بار پارچه‌ای را به الكل آغشته كرده و اتصالات فلزی باتری را تمیز كنید. این كار راندمان جابه‌جایی انرژی بین باتری و لپ‌تاپ را بالا می‌برد.

ارتباط هارد با باتری

شاید تا به حال به این موضوع فكر نكرده باشید كه منظم یا نامنظم بودن هارد می‌تواند باعث صدمه‌خوردن باتری لپ‌تاپ‌تان شود. در این مورد باید بگوییم هر چه هارد شما كارش را به‌صورت سریع‌تری انجام دهد، تقاضای كمتری برای باتری ارسال خواهد شد. به این ترتیب اگر یك هارد مرتب داشته باشید، كارایی باتری لپ‌تاپ‌تان تا بیشترین حد ممكن افزایش پیدا خواهد كرد. برای این منظور بهتر است هر چند وقت یك‌بار عملیات دیفراگ را انجام دهید؛ حتما حین انجام آن لپ‌تاپ خود را به برق وصل كنید. اگر مصرف برق هارد كمتر شود، باتری شما مدت زمان بیشتری شارژ نگهداری خواهد كرد.

هیچ‌گاه از شارژرهای دیگر مدل‌ها و برندهای لپ‌تاپ استفاده نكنید زیرا مقدار ولتاژ و شدت جریان آنها متفاوت است و به باتری و لپ‌تاپ شما صدمات جبران‌نا‌پذیری وارد می‌كند.

عمر باتـری مستدام

عملكرد ذخیره خودكار را خاموش كنید. قابلیت ذخیره خودكار مایكروسافت ورد و اكسل بسیار به درد بخور هستند، اما برای انجام منظم این كار هارد باید بیشتر كار كند و در نتیجه مصرف انرژی آن بالا می‌رود. البته بهتر است هنگامی كه باتری ضعیف است این قابلیت را دوباره روشن كنید تا قبل از اینكه سیستم‌تان بیهوش شود كارهایتان ذخیره شود. ضمنا درخصوص استفاده از این نكته دقت بیشتری به خرج دهید تا اطلاعات‌تان را از دست ندهید.

اگر می‌خواهید برای مدت خیلی طولانی (مثلا چند هفته) از باتری استفاده نكنید، آن را از لپ‌تاپ خود جدا كنید. البته باید شارژ آن ۴۰ درصد باشد و سپس آن را جدا كنید. همچنین توجه داشته باشید كه باید باتری را در مكانی به دور از رطوبت قرار دهید. در كل دمای بسیار مناسب برای نگهداری آن بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

یكی از غلط‌ترین روش‌های استفاده از باتری لپ‌تاپ، استفاده از آن به‌عنوان برق شهری برای شارژ كردن سایر دستگاه‌های USBدار از قبیل iPod و انواع و اقسام موبایل‌هاست. لطفا لپ‌تاپ را با پریز برق اشتباه نگیرید!


ویدیو مرتبط :
آموزش ساخت : با باتری لپ تاپ پک باتری بسازید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنده کردن باتری های مرده لپ تاپ




 

فرمانهای مفید برای استفاده در Run

 

باتری های معمولی لپ تاپ نیز همانند سایر وسایل الکترونیکی برای خود عمر مشخصی دارند. این باتری ها معمولأ پس از 1 تا 2 سال کار مداوم ، کارایی اصلی خودشان را از دست میدهند و در نهایت تنها میتوانند 10 تا 15 دقیقه شارژ خود را حفظ کنند. در صورتی که باتری لپ تاپ شما نیز به این بلا دچار شده است پیش از هر اقدام دیگری دست نگاه دارید و این ترفند واقعأ اعجاب انگیز با روشی اعجاب انگیزتر را بر روی باتری خود را اعمال کنید! چرا که با این کار میتوانید جان دوباره ای به باتری ببخشید و به نوعی آن را احیا کنید ، چرا که مجددأ باتری میتواند 1 الی 2 ساعت شارژ خود را نگه دارد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

برای اینکار ، روش کار را بدون ترس و واهمه انجام دهید!

کافی است باتری را به مدت 14 الی 15 ساعت در داخل فریزر قرار دهید!
تا باتری لپ تاپ شما کاملأ فریز شود!
سپس باتری را 3 الی 4 بار شارژ و دشارژ نمایید.
اکنون باتری لپتاپ شما پس از گذراندن یک خواب زمستانی جان تازه ای پیدا کرده است و میتوانید بیش از گذشته برای شما کار کند.

شاید از این عمل تعجب کنید و ارتباطی بین این دو کار نیابید.
اما جالب است بدانید که این کار پایه و اساسی کاملأ علمی دارد ، چرا که همانطور میدانید به طور کلی در اجسام مختلف به دلیل لرزش طبیعی مولکولها جریان برق به راحتی از آنها عبور نمی کند. این مشکل در اجسام رسانا کمتر است ، زیرا مولکول ها به شکل منظم قرار می گیرند و جریان راحت تر عبور می کند ، اما برای ابر رسانا کردن باید جسم رو سرد نمود تا لرزش مولکولها کمتر شود (این لرزش هیچ گاه صفر نخواهد شد ، مگر در صفر مطلق یعنی 273- درجه سانتیگراد که البته تا امروز دست نیافتنی باقی مانده است) ، در نتیجه سرعت و کیفیت عبور جریان بهتر خواهد شود. دلیل بهتر کار کردن سی پی یو در درمای پایین نیز همین موضوع است.

از این موضوع و به نوعی نوآوری میتوان حتی در مورد هارد دیسک هم استفاده کرد ، هاردی که کار نمیکند را در صورتی که 10 تا 15 ساعت در فریزر فریز نمایید و سپس وصل نمایید را نیز میتوان با این روش بازیابی کرد.

لازم به ذکر است تا باتری شما دچار مشکل نشده است این ترفند را بر روی آن اجرا نکنید. همچنین این تنها بر روی باتری لپ تاپ تست شده است ، طبعأ امکان این کار بر روی همه باتری های لوازم الکترونیکی یا خود آنها وجود ندارد ، مگر دستگاه هایی که ساختاری همانند باتری های لپ تاپ داشته باشند.

منبع:tarfandestan.com