دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جستجوی حیات در خشک ترین بیابان زمین/ آزمایشی برای مریخ نوردهای آینده



خشک ترین بیابان زمین,مریخ,وجود حیات در مریخ

جستجوی حیات در خشک ترین بیابان زمین/ آزمایشی برای مریخ نوردهای آینده

دانشمندان در تلاش برای یافتن حیات بر روی مریخ، در آستانه آزمایش یکی از تجهیزات پیشرفته خود برای مطالعه خشک ترین بیابان زمین هستند.

قرار است ماه جاری روبات دانشگاه کارنگی ملون موسوم به "زویی" به بیابان غیرقابل سکونت آتاکاما در شیلی برود. این سفر بخشی از آزمایش ستاره شناسی است و به منظور آزمایش فناوری و شیوه هایی برای کاوشگر بعدی ناسا در جستجوی حیات بر روی مریخ تا پایان دهه جاری طراحی شده است.

مناطقی در بیابان آتاکاما وجود دارد که خشک ترین و بی حیات ترین مناطق زمین هستند و هیچ گونه حیاتی در آنها در دیده نمی شود حتی باکتری نیز نمی تواند دراین مناطق زنده بماند.

نیتراتی که از آسمان می بارد که معمولا توسط باکتری ها بلعیده می شود، نخورده باقی مانده و  بارش باران در این منطقه نیز در هر دهه از حد چند میلی متر فراتر نمی رود.

در بسیاری از جنبه ها، این بیابان 10 میلیون ساله برای مطالعه چگونگی جستجوی حیات بر روی مریخ مناسب است.

"ناتالی کابرول" پژوهشگر ارشد مرکز کارل ساگان موسسه SETI و مجری پژوهش حیات در آتاکاما گفت: ما در حال بررسی زیستگاه های زیر سطحی هستیم که در آن حیات دوام می یابد و می توانیم عوامل مهم دخیل در آن را بیابیم و در عین حال در باره یکی از اقلیم های خشن زمین مطالبی را می آموزیم.

بخشی از این برنامه برای ساخت مریخ نورد بعدی ناسا طراحی شده که قرار است سال  2020 اعزام شود. زویی مانند یک جعبه بر روی چهار چرخ سوار است اما ظاهر آن فریبنده است چرا که در حقیقت این دستگاه یک روبات خودکار است که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند و نخستین روباتی است که نقشه حیات میکروبی را در آتاکاما در سال 2005 تهیه کرد.

این روبات چهار چرخه که دو متر طول و 180 کیلوگرم وزن دارد با یک پانل خورشیدی سه متر مربعی پوشش داده شده است که به شارژ باتری های آن کمک می کنند. این پانل خورشیدی از آرسنید گالیومی راندمان بالا ساخته شده است.

این روبات به دوربین های پاناروما، دوربین های میکروسکوپی و طیف نگار، مجهز شده و می تواند از موانع پیچیده بگذرد و قادر است منابعی را بر اساس تجهیزاتش و اولویت های ماموریت که توسط مرکز کنترل در پیتسبورگ در نظر گرفته شده، تخصیص دهد.

از آنجا که این روبات دستگاهی برای آزمایش فناوری ها برای کاوش مریخ است، زویی به گیرنده های GPS برای هدایت، تجهیز نشده چرا که چنین سیستم های ناوبری در سیاره سرخ کارایی ندارند.

در عوض این روبات برای عبور از موانع به مدل های زمین مدار و چشم انداز مجهز است به گفته محققان زویی می تواند به طور خودکار عمل کند و در طول چرخه دستور و فرمان، یک کیلومتر سفر کند.

بخشی از ماموریت زویی مطالعه زمین شناسی آتاکاما و جستجوی نشانه ای از حیات برای ارائه یک نقشه زیست شناسی از بیابان است.

در زیر این روبات دوربین های فلورسنتی قرار داده شده تا به دنبال حیات بگردند و همچنین چنگال هایی که حفراتی را در سطح این منطقه ایجاد کنند.

این روبات در ماه جاری به عنوان بخشی از ماموریت ستاره شناسی ناسا به سرپرستی دانشگاه کارنگی ملون و موسسه SETI فعالیت خود را در شیلی آغاز کند. در این ماموریت زویی به یک مته حفاری یک متری برای جستجوی حیات زیرسطحی تجهیز خواهد شد.

دیوید وترگرین پژوهشگر این طرح می گوید شواهد مستقیمی اگر از حیات وجود داشته باشد به احتمال زیاد از زیر زمین به دست می آید که از دسترس کاوشگرهای کنونی به دور است.

به گفته وی شانس یافتن حیات با دسترسی به عمق بیشتر قوت می گیرد اما ما نخست در حال ارائه ظرفیت های یک متری و تلفیق آن به یک روبات متحرک هستیم.

زویی در حال حاضر در حال انجام آزمایش های مهندسی در شیلی است و در روز هفدهم ژوئن سفر دو هفته ای خود را به بیابان مورد نظر آغاز می کند و در این ماموریت 30 تا 40 کیلومتر از خشک ترین و بی حیاتترین منطقه زمین را کاوش خواهد کرد.

در طول این مدت زویی روزانه دو عملیات حفاری انجام خواهد داد و نمونه خاک گرفته شده تا به داخل روبات می برد تا تجهیزات آزمایشگاهی موجود در آن، خاک را بررسی کنند./خبرگزاری مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آیا حیات از مریخ به زمین آمد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موشکباران مریخ در جستجوی حیات+تصاویر



اخبار علمی - موشکباران مریخ در جستجوی حیات+تصاویر

طرح پیشنهادی شلیک‌کردن موشک‌های حامل کاوشگر به مریخ برای جست‌وجوی حیات، در حال جمع‌آوری بودجه 250 هزار دلاری است.

این ماموریت موسوم به ExoLance ،‌ شیوه‌ای ساده و ارزان برای یافتن مولفه‌های پنهان در زیر سطح مریخ ارائه می‌دهد.
دانشمندان امیدوارند موشک‌هایشان در آینده توسط یک فضاپیما به مریخ برده شوند و تحقیقاتی عمیق درباره حیات را روی سیاره سرخ آغاز کنند.

شرکت Explore Mars در ماساچوست این طرح پیشنهادی را ارائه کرده و محققان آن امیدوارند یک بار برای همیشه ثابت کنند مریخ زیست‌پذیر است. در صورت تامین بودجه، تیم علمی همچنین امیدوار است نمونه موردی‌ این موشک‌ها را ظرف 12 تا 14 ماه آینده بسازد و آن‌ها را در صحرای نیومکزیکو آزمایش کند. بسیاری از نواحی این بیابان مشخصه‌های مریخ‌مانند دارند.

 

این آزمایش‌ها، عمق متوسط نفوذ و همچنین پارامترهای لازم برای شناسایی حیات را ارزیابی می‌کنند. زمانی که چنین مفاهیمی با موفقیت آزمایش شوند، شرکت آمریکایی از ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی خواهد خواست موشک‌ها را در یکی از ماموریت‌هایشان به مریخ حمل کنند.

 

ماموریت Exolance دارای یک سیستم پرتاب است که در اصل برای اهداف نظامی طراحی شده‌ است. این ماموریت از کاوشگرهای تیرمانند سبک‌وزن کوچک و نفوذکننده استفاده می‌کند که تجهیزات شناسایی حیات را به زیر سطح مریخ می‌برند. آن‌ها پس از شلیک‌شدن از فضاپیمای حامل با برخورد به سطح مریخ در سرعت‌های بالا به عمق نفوذ می‌کنند.

 

تعدادی از این کاوشگرها که شرکت سازنده آن‌ها را Quiver خوانده، داخل یک فرودگر جاسازی می‌شوند و هنگام فرود‌ آن روی سطح شلیک خواهند شد. در درون هر یک از این کاوشگرهای تیر مانند، تجهیزات آزمایشگاهی و ارتباطاتی وجود دارند تا اطلاعات دریافتی را به یک فضاپیمای مدارگرد ارسال و سپس آن را به زمین بفرستد.

 

تیرهای مزبور همچنین دارای قابلیت حفاری هستند و این امر به آن‌ها امکان حفر تا پنج متر را می‌دهد. تیم علمی امیدوار است در مرحله نخست، آزمایشات خود را در صحرای موجاوه آغاز کند و در مرحله دوم نیز تجهیزات شناسایی حیات میکروبی آزمایش خواهند شد.

 

گفته می‌شود تعدادی از ماموریت‌ها از جمله ماموریت Insight سال 2016 ناسا و ماموریت ExoMars سال 2018 آژانس فضایی اروپا می‌توانند Exolance را حمل کنند.

 

اخبار,اخبار علمی, موشکباران مریخ

فرآیند موشکباران مریخ

 

اخبار,اخبار علمی, موشکباران مریخ

فرآیند موشکباران مریخ

 

اخبار,اخبار علمی, موشکباران مریخ

فرآیند موشکباران مریخ

 

اخبار,اخبار علمی, موشکباران مریخ

فرآیند موشکباران مریخ

اخبار علمی - ایسنا