دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جرم کهکشان راه شیری، نصف تصورات پیشین؟!



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

جرم کهکشان راه شیری، نصف تصورات پیشین؟!

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که جرم کهکشان راه شیری ممکن است نصف آن چه باشد که تاکنون تصور می‌شد.

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد ستارگان دور دست کهکشان راه شیری که در فاصله بین 260 هزار تا 490 هزار سال نوری از مرکز کهکشانی فاصله دارند، به کندی در حال چرخش هستند.

جرم کهکشانی و سرعت ستارگان به هم مرتبط‌ هستند؛ بنابراین این نتایج می‌تواند دربرگیرنده معانی ضمنی نوینی باشد.

آلیس دیسون از دانشگاه کالیفرنیا در بیست ‌و دومین نشست انجمن نجوم امریکا مدعی شد، به دلیل آن که این سرعت‌ها بسیار پایین هستند، جرم کهکشان راه شیری ممکن است بسیار پایین‌تر از آن چه تصور می‌شود، باشد.

وی در ادامه می‌افزاید که در صورت منطقی بودن برداشت تیم تحقیقاتی‌اش از ویژگی‌های این ستارگان، جرم کهکشان ما نصف میزان ارائه شده توسط تخمین‌های کنونی است.

کهکشان راه شیری از سه بخش اصلی تشکیل شده است: برآمدگی مرکزی، یک دیسک نسبتاً مسطح و هاله کروی احاطه‌کننده.

دیسون و همکارانش در تحقیقاتشان نواحی دوردست در هاله کهکشان را مطالعه کردند. این هاله فراتراز هاله دیسک با عرض بیش از 100 هزار سال نوری قرار گرفته است.

این دانشمندان سرعت‌های شعاعی نمونه‌یی از ستارگان این هاله را با استفاده از دو ابزار مختلف اندازه‌گیری کردند. این ابزار تلسکوپ 8.2 متری رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و رصدخانه ویلیام هرشل 4.2 متری در اسپانیا بودند.

آن‌ها دریافتند که پراکندگی سرعت‌های هاله-ستاره حدود نصف سرعت ستارگان نزدیک‌‍تر به مرکز کهکشانی است که این امر در نوع خود تعجب‌آور است.

محاسبات تیم تحقیقاتی با استفاده از این اطلاعات حاکی از آن است که جرم کهکشان راه شیری در چنین فواصل دوری ممکن است بین 500 میلیارد تا یک تریلیون برابر خورشید باشد که این میزان به طور قابل توجهی پایین‌تر از تخمین فعلی است.

نتایج این مطالعه در خصوص جرم این کهکشان قطعی نیستند و تحقیقات بیشتر به منجمان در ترسیم توزیع جرم در سراسر این جرم عظیم کیهانی کمک خواهد کرد.

این امر به نوبه خود اطلاعاتی را در مورد ماهیت مرموز ماده تاریک در اختیار می‌گذارد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آیا برخورد کهکشان راه‌شیری و کهکشان اندرومدا نزدیک است؟ + زیرنویس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر هابل به قلب کهکشان راه شیری / خوشه ستاره‌ای با جرم 4 میلیون برابر خورشید!



تلسکوپ فضایی هابل ناسا با خیره شدن به ژرفای قلب کهکشان راه شیری، گنجینه ای غنی از بیش از نیم میلیون ستاره را آشکار کرده است. به جز چند ستاره ی آبی فام پیش‌زمینه، همه این ستارگان عضو خوشه ی ستاره ای مرکزی (یا هسته ای) راه شیری‌ هستند.

این خوشه ستاره ای پرجرم ترین و چگال ترین  خوشه ستاره‌ای در کل کهکشان به حساب می‌آید. فشردگی بی‌اندازه  این خوشه هم ارز این است که یک میلیون خورشید را در فضای میان خودمان و نزدیکترین همسایه‌مان، یعنی آلفا قنطورس جای دهیم. در دل کهکشان، این خوشه ابرسیاهچاله  مرکزی کهکشان با نام "کمان ای-ستاره" را در میان گرفته که حدود ۴ میلیون برابر خورشید جرم دارد.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ستاره

 

اخترشناسان با بهره از دید فروسرخ هابل، پرده  گرد و غبار درون صفحه  کهکشان که این خوشه  ستاره ای را پنهان کرده بود شکافتند. آنها در این تصویر، نور فروسرخ که برای چشم انسان نادیدنی است را با رنگ هایی که چشم می تواند ببیند نشان داده اند. ستارگانی که در تصویر به رنگ سرخ دیده می شوند یا در دل غبارهای صفحه ی کهکشان جای دارند پشت آنها هستند. ابرهای بی‌اندازه چگال گاز و غبار به رنگ تیره دیده می شوند زیرا در برابر ستارگان پس‌زمینه به حالت ضدنور در آمده اند. این ابرها به اندازه ای چگالند که حتی چشم فروسرخ هابل هم توانایی نفوذ در آن ها را ندارد.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین