دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جذابیت‌های فتوشاپ CS6 برای عكاسان



 

با ارائه آخرین نسخه فتوشاپ، در شماره‌های قبل به بررسی این نرم‌افزار قدرتمند پرداختیم و با امكانات و ویژگی‌های جدید آن كم و بیش آشنا شدیم. یكی از مخاطبان اصلی نرم‌افزار فتوشاپ عكاسان هستند كه در این شماره قصد داریم قابلیت‌های نسخه جدید فتوشاپ برای استفاده عكاسان را با هم بررسی كرده و با آنها آشنا شویم.

 

 روتوش عکس, ترفند فتوشاپ, فیلترهای فتوشاپ

 

برخی از این ویژگی‌ها كه در نسخه جدید فتوشاپ كامل‌تر شده حالت عمومی دارد و باعث سهولت كار همه كاربران خصوصا عكاسان می‌شود. امكاناتی چون تغییر رنگ محیط كاری و تیره‌ترشدن آن جهت انجام تمركز بیشتر روی پروژه یا ویژگی بسیار مهم ذخیره‌سازی اتوماتیك برای جلوگیری از حذف عكس‌ها، قبل از ذخیره‌سازی، كامل‌ترشدن پانل لایه‌بندی و امكان جستجو و فیلترسازی محتویات آن و ده‌ها ویژگی دیگر كه همه كاربران فتوشاپ را شگفت‌زده كرده است.

از امكاناتی كه برای عكاسان بسیار مفید است می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

1. Mini Bridge: مرور و مدیریت تصاویر

2.Camera Raw: مشاهده و ویرایش تصاویر خام دیجیتال

3. Contact Sheet: تولید پیش نمایش چاپی تصاویر روی یك كاغذ

4. Blur Gallery: ایجاد عمق در تصاویر در هر قسمت دلخواه با سه فیلتر جدید تغییر وضوح تصاویر

5. سهولت ویرایش فیلم در فتوشاپ

6. سهولت چاپ و تنظیمات حین چاپ

و...

 

Mini Bridge

یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های عكاسی دیجیتال امكان ثبت تصاویر زیادی از صحنه مورد نظر و ویرایش و انتخاب بهترین تصویر از بین آنهاست كه این امر بخصوص برای عكاسان كار خیلی مهم به شمار می‌آید.

برای استفاده از این ویژگی در فتوشاپ بهترین حالت، استفاده از نرم‌افزار جانبی Bridge است كه همراه فتوشاپ نصب‌شده و امكان مدیریت كامل تصاویر را فراهم می‌آورد؛ اما در نسخه جدید برای سهولت كار، این نرم‌افزار در قالب یك پنجره به نام Mini Bridge داخل فضای كاری فتوشاپ اضافه شده و كاربر می‌تواند با كلیك روی آن وارد بخش مورد نظر رایانه ‌شده و از بین تصاویر موجود با مقایسه آنها بهترین تصویر را انتخاب و در محیط فتوشاپ باز كند. با تغییر اندازه این پنجره كه به صورت پیش‌فرض در قسمت پایینی فضای كاری فتوشاپ قرار گرفته، می‌توانیم اندازه تصاویر نمایش داده شده را در آن تغییر دهیم و با دقت بهتری آنها را مشاهده كنیم. همچنین در آن دستورهایی برای مرتب‌سازی تصاویر و نحوه نمایش آنها در پنجره تعریف شده است. از ویژگی‌های جالب این پنجره امكان مشاهده تمام صفحه تصویر مورد نظر با فشار دكمه Space و مشاهده سایر تصاویر با استفاده از كلیدهای نشان‌دهنده جهت صفحه كلید است.

 

 

 روتوش عکس, ترفند فتوشاپ, فیلترهای فتوشاپ

 

Camera Raw

عكاسان حرفه‌ای هنگام استفاده از دوربین‌های پیشرفته به جای استفاده از فرمت‌های Tiff و JPG در ثبت تصاویر، آنها را به صورت Raw ذخیره می‌كنند تا امكان تنظیم كامل آن تصاویر برایشان مهیا باشد. تصاویرRaw خام و پردازش نشده است كه توسط دوربین‌های حرفه‌ای ذخیره‌شده و امكان ثبت جزئیات بیشتری در مناطق روشن یا تیره تصویر را به وجود می‌آورد. البته این تصاویر پس از عكاسی، كاملا قابل بازیابی و استفاده بوده و به كمك نرم‌افزارهای خاص ویرایش این گونه تصاویر می‌توان بعدا تنظیماتی چون توازن سفیدی، اشباع رنگی، شارپنس، كنتراست و مواردی از این قبیل را روی آن پیاده كرد. در واقع این تصاویر دقیقا‌ مانند یك فیلم نگاتیو است كه هرقدر فرد با مهارت بیشتری آن را ظاهر كند، می‌تواند كیفیت بالاتری را از آن به دست آورد. با معرفی نسخه جدید فتوشاپ نرم‌افزار جانبی Camera Raw شركت ادوب نیز با نگارش جدید با آن همراه شده كه كمك بسیار شایانی به عكاسان در جهت تنظیم تصاویر خام و به دست آوردن بهترین كیفیت مطلوب از تصاویر ثبت شده را فراهم می‌آورد.

 

 

 روتوش عکس, ترفند فتوشاپ, فیلترهای فتوشاپ

 

Contact Sheet

معمولا برای تكرار چاپ عكس یا مرور كلی تصاویر بهتر است تصویر كوچكی از عكس‌ها را كنار هم چاپ كرد و در اختیار مشتری قرار داد تا انتخاب كند.

در نسخه جدید فتوشاپ با ویژگی جدید Contact Sheet، این كار به آسانی هرچه تمام‌تر قابل انجام است و براحتی با فراخوانی فرمان Contact Sheet از قسمت File\Automate و انتخاب پوشه تصاویر و تعیین اندازه صفحه كاغذ، تعداد سطر، ستون تصاویر كوچك و فشار دكمه تائید، می‌توان بقیه كارها را به فتوشاپ سپرد و نتیجه را به بهترین حالت ممكن از آن تحویل بگیریم.

 

Blur Gallery

یكی دیگر از بخش‌های بسیار جذاب برای عكاسان در نسخه جدید فتوشاپ، اضافه شدن گالری Blur به مجموعه فیلترهای فتوشاپ و معرفی سه فیلتر جدید Iris Blur ،Field Blur و Tilt Blur است كه در نهایت كیفیت و قدرت می‌توان از آنها برای ایجاد عمق میدان در تصاویر و عكس‌های خود استفاده كنیم و به كمك تنظیمات كاملی كه برای آنها در نظر گرفته شده، آنها را طبق خواسته خود تغییر داده و تصاویر جذابی را ایجاد كنیم.

 

 

 روتوش عکس, ترفند فتوشاپ, فیلترهای فتوشاپ

 

TimeLine

بسیار لذت‌بخش است وقتی متوجه شویم تقریبا ‌بیشتر كارهایی را كه از نظر تنظیم نور، رنگ، تونالیته، اعمال فیلترها و... در فتوشاپ روی تصاویر انجام می‌دادیم، می‌توانیم روی فیلم‌ها نیز با همان سهولت و كیفیت اعمال كنیم. این امر بویژه در نسخه CS6 فتوشاپ بسیار كامل شده و با معرفی پنجره TimeLine در آن امكان مشاهده فریم به فریم، برش دادن و ویرایش فیلم، صداگذاری اعمال جلوه‌های تصویری، اضافه‌كردن متون و نوشته‌ها و ده‌ها امكان دیگر فراهم شده است. پس از اعمال همه این تغییرات می‌توانیم فیلم خود را در فرمت مورد نظر و از بین ده‌ها فرمت پشتیبانی شده توسط نرم‌افزار ذخیره و آن را برای پخش آماده كنیم.

علاوه بر موارد اشاره شده بخش‌های دیگری چون ویژگی Content-Aware جهت رتوش و ترمیم تصاویر به صورت آگاه از محتوا، پانل جدید Properties، ابزار تكمیل شده Crop، نورپردازی با فیلتر lighting Effect، قوی‌تر شدن فیلتر Liquefy و افزایش كارایی پنجره چاپ از مواردی است كه می‌تواند برای عكاسان جالب باشد و به بهترشدن نتیجه كار آنها، كمك بسیاری كند.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
3D در فتوشاپ CS6

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جذابیتهای فتوشاپ CS6 برای عكاسان (2)



 

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

در ادامه معرفی امكانات مفید نسخه جدید فتوشاپ برای عكاسان، در این شماره نیز به امكانات دیگری از این نرم افزار قدرتمند اشاره می‌كنیم.

یكی از امكانات جدیدی كه در آخرین نسخه فتوشاپ جهت سهولت كار كاربران بخصوص عكاسان اضافه شده ویژگی انتخاب بر مبنای رنگ پوست Skin Tones در فرمان Color Range است. فرمان Color Range كه از فرامین قدیمی فتوشاپ است، برای انتخاب قسمت مورد نظر تصویر بر مبنای تشابه رنگی به كار می‌رود و امكانات متنوعی برای انتخاب قسمت‌های مورد نظـــــر از یك تصویــــر بر مبنای تشابه رنگی در اختیار كاربر قرار می‌دهد كه قبلا به صورت كامل درباره آن توضیح داده شده است.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

اما نكته قابل توجهی كه در نسخه جدید فتوشاپ به این فرمان اضافه شده ویژگی جالب انتخاب رنگ پوست Skin Tones بوده كه به قسمت Select این فرمان اضافه شده است و به كمك آن می‌توانیم رنگ‌های محدوده رنگ پوست را براحتی انتخاب و نسبت به رتوش یا تنظیم رنگ آن اقدام كنیم.

برای فراخوانی این فرمان بعد از باز كردن تصویر در محیط فتوشاپ از قسمت Select گزینه Color Range را انتخاب می‌كنیم، سپس در قسمت Select كلیك كرده و از منوی بازشده گزینه Skin Tones را انتخاب می‌كنیم.

با جابه‌جایی قسمت Fuzziness می‌توانیم محدوده انتخابی را بزرگ یا كوچك‌تر كرد و به محدوده مورد نظر خود برسیم. در قسمت پایین، قسمت‌های انتخابی با رنگ سفید نمایش داده شده و با تغییر مقدار Fuzziness‌قابل تنظیم است.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

نكته جالب دیگر در این فرمان، گزینه جدید Detect Face است كه به كمك آن می‌توانیم بعد از انتخاب محدوده رنگ‌های مشابه رنگ پوست، با فعال‌كردن حالت شناسایی چهره محدوده انتخابی خود را دقیق‌تر و كامل‌تر كنیم.
بعد از تنظیم دقیق محدوده مورد نظر برای انتخاب، با كلیك روی دكمه OK انتخاب خود را تائید می‌كنیم.

یك عكاس در جریان رتوش یك تصویر بارها و بارها اندازه قلم‌مو (Size)، سختی (Hardness) و شفافیت (Opacity) آن را تغییر می‌دهد تا بهترین نتیجه در كار حاصل شود. برای این كار باید در محیط كاری راست‌كلیك كرده و از پنجره ظاهر‌شده تنظیمات مورد نظر خود را انتخاب كنید.
در نسخه CS5 میانبری برای این كار ارائه شد كه كاربر با فشار دكمه Alt همراه با درگ كلید راست ماوس با ظاهر‌شدن یك دایره قرمز‌رنگ، امكان تغییر اندازه (با حركت به چپ و راست) و سختی قلم (با حركت به بالا و پایین) را داشت؛ اما امكان تغییر شفافیت به كمك این میانبر وجود نداشت.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

در نسخه CS6 با مراجعه به مسیر Edit\Preferences و انتخاب گزینه General یا فشار كلید‌های Ctrl+K و برداشتن تیك گزینه Vary Round Brush Hardness based on HUD vertical movement با حركت ماوس به سمت بالا و پایین در (Alt+درگ كلیك راست) شفافیت قلم‌مو كم و زیاد خواهد شد.

از دیگر فرامینی كه در نسخه جدید تغییرات زیادی روی آن انجام گرفته و قدرتمندتر شده فیلتر نورپردازی روی عكس است كه از مسیر: Filter\Render\Lighting Effects قابل فراخوانی است.

اگر در نسخه‌های قبلی با این فیلتر كار كرده باشید، خواهید دید كه محیط كاری آن به صورت كامل عوض شده و امكانات گسترده‌ای به آن افزوده شده است.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

 در این فیلتر می‌توانیم تصویر خود را به صورت مجازی با سه نوع نور نقطه‌ای(Point)، جهتدار (Spot) و نور خورشید (Infinite)نورپردازی كنیم، كه البته امكان تغییر ویژگی‌هایی چون رنگ نور، شدت، حالت تركیبی و... نورها نیز وجود دارد.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

به این منظور می‌توانیم از قسمت بالای پنجره، نور مورد نظر خود را انتخاب كرده و پس از تعیین موقعیت و مقدار آن به كمك آیكون‌های ظاهر‌شده روی تصویر، با منوهای موجود در سمت راست پنجره آن را تنظیم كنیم.

در این فیلتر می‌توانیم فهرست منابع نوری اضافه‌شده به تصویر را از قسمت Light‌ مشاهده و در صورت نیاز نسبت به حذف یا خاموش‌كردن آنها اقدام كنیم.

یكی دیگر از ابزارهای پركاربرد عكاسان كه می‌توان گفت در نسخه جدید تغییر زیادی كرده است، ابزار Crop است كه به كمك آن می‌توان قسمت‌های اضافی یك تصویر را حذف كنیم.

با انتخاب ابزار Crop‌از جعبه ابزار یا با فشار دكمه c جهت فراخوانی ابزار، اولین تغییری كه در این ابزار جلب توجه می‌كند نوار تنظیمات آن در زیر نوار منو است كه گزینه‌های زیادی به آن افزوده شده است. كادر ظاهر‌شده برای ابزار Crop نیز دومین تغییری است كه به چشم می‌رسد و با ظاهری متفاوت نسبت به كادر قدیمی Crop دیده می‌شود.
در ابزار Crop نسخه جدید فتوشاپ هنگام استفاده از ابزار Crop به جای حركت كادر Crop‌تصویر حركت كرده و مكان مناسب برای كادر Crop‌انتخاب می‌شود.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

همچنین به صورت پیش‌فرض قسمت‌های Crop شده حذف نشده و با كلیك دوباره روی كادر كناری در صورت نیاز می‌توانیم به بازگرداندن تصویر اولیه و اعمال دوباره Crop اقدام كنیم.
 از قسمت‌هایی كه به نوار تنظیمات این ابزار اضافه شده قسمت انتخاب نسبت ابعاد استاندارد است كه می‌توان از بین نسبت‌های طول به عرض موجود، نسبت مورد نظر خود را انتخاب كرد.
همچنین برای اعمال یك Crop‌دقیق با در نظر‌گرفتن نسبت‌های طلایی در تصویر در قسمت View نوار تنظیمات می‌توانیم انواع نسبت‌های طلایی را مشاهده و در صورت نیاز كادر Crop خود را نسبت به آن تنظیم كنیم.

همچنین با اضافه‌شدن گزینه جدید Straighten ـ‌ كه به شكل یك تراز است ـ می‌توانیم تصویر خود را بر مبنای خط افق موجود در تصویر Crop زده و كجی تصویر را تصحیح كنیم.

 رتوش عکس, جذابیتهای فتوشاپ cs6, پرسپكتیو تصویر

یكی دیگر از كاربردهای ابزار Crop تصحیح حالت پرسپكتیو تصویر است كه در فتوشاپ CS6 این ویژگی به صورت یك ابزار مجزا معرفی شده و به كمك آن می‌توانیم بسادگی پس از كشیدن كادر Crop با فعال‌كردن حالت Show Grid خطوط راهنمای تصحیح پرسپكتیو را فعال‌كرده، سپس با كلیك و درگ هر یك از گوشه‌های كادر Crop خطوط راهنما را با محتوای تصویر موازی كنیم و با تائید آن، نتیجه نهایی را تحویل بگیریم.

منبع:jamejamonline.ir