دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جاروکش خونسرد، عشق خانم های خانه دار


ما رسمی در خانه خود داریم. من یک گجت را به طور تصادفی به خانه آورده و در جایی قرار می دهم همسرم از من می پرسد «این چیست؟» و به من چپ چپ نگاه کرده و سپس به آن بی محلی می کند و از آن چشم پوشی می کند؛ انگار نه انگار که اصلا چنین چیزی وجود خارجی داشته است، تا زمانی که ما از شر آن خلاص شویم.





هفته نامه صدا: ما رسمی در خانه خود داریم. من یک گجت را به طور تصادفی به خانه آورده و در جایی قرار می دهم همسرم از من می پرسد «این چیست؟» و به من چپ چپ نگاه کرده و سپس به آن بی محلی می کند و از آن چشم پوشی می کند؛ انگار نه انگار که اصلا چنین چیزی وجود خارجی داشته است، تا زمانی که ما از شر آن خلاص شویم. اما قضیه iRobot Roomba 980 کمی متفاوت است چرا که همسرم وقتی به مسافرت رفتم از این وسیله در کمال تعجب من بدون هیچ اعتراضی استفاده کرده بود.

جاروبرقی های Irobot همیشه به گونه ای است که حتی کسانی که از تکنولوژی متنفر هستند را نیز به استفاده از خود ترغیب می کند. شما می توانید با فشار دادن یک دکمه بزرگ روی آن، به تمیز کردن خانه بپردازید. همسر من عاشق این ویژگی Irobot است.

از 15 سال پیش تاکنون که اولین مدل رومبا ساخته شده، شکل آن همیشه دایره ای بوده و قد آن نیز بیشتر از چند اینچ نبوده است. این ربات دارای یک برس جارو است که کمی از خود ربات جلوتر قرار دارد و برای تمیزکردن گوشه های اتاق کاربرد دارد.

جاروکش خونسرد، عشق خانم های خانه دار

همچنین یک محفظه تقریبا بزرگ برای جمع آوری خاک ها و همچنین یک فیلتر برای ذرات ریزتر در آن وجود دارد. رومبا همچنین دارای دیوارهای مجازی است. منظور از دیوارهای مجازی یک مرز نامریی است که توسط خود شما می تواند تنظیم شود تا از برخورد رومبا به وسایل حساس جلوگیری به عمل آید.

طی سال های گذشته، کاربران برای استفاده از رومبا از یک ریموت برای کنترل کردن و تنظیم ساعت های تمیزکاری این وسیله استفاده می کردند اما با پیشرفت تکنولوژی و تحت الشعاع قرار گرفتن همه چیز توسط شبکه های اینترنتی و وای فای دیگر استفاده  از یک ریموت قدیمی شده است. خوشبختانه رومبا مجهز به سیستم اتصاف به وای فای و یک اپلیکیشن مخصوص گوشی های iOS است.

این ربات به هنگام تمیزکاری کدام جهت را انتخاب می کند؟

این ربات هیچ گونه حرت تصادفی و غیرمنظم ندارد و مجهز به سنسورهای بامپر (Bumper) در طرفین خود و همچنین سیستم VSLAM است که به آن امکان می دهد تا یک اتاق را به همراه تمامی وسایل آن ببیند. من به رومبا اجازه دادم تا کف کل یک طبقه را به طور کامل تمیز کند که تقریبا دو ساعت به طول انجامید و برعکس یک انسان، این ربات بدون هیچ گونه اعتراضی به طور مداوم به تمیزکاری می پردازد. شما با استفاده از اپلیکیشن این ربات بر روی گوشی خود می توانید یک برنامه هفتگی و یک ساعت مشخص را برای آن تنظیم کنید تا به تمیزکاری بپردازد.

جاروکش خونسرد، عشق خانم های خانه دار

وقتی که برای تست کردن رومبا 980 به مسافرت رفتم، این وسیله را در اختیار همسرم قرار دادم. در ابتدا تصور کردم همسرم از آن چشم پوشی می کند و هیچ استفاده ای از این ربات نمی کند. اما وقتی که فیس بوک خود را چک کردم دیدم همسرم یک عکس تار از این ربات روی صفحه فیس بوک خود قرار داده که در حال تمیزکردن خانه است. من بسیار متعجب شدم چرا که من هیچ آموزشی به او نداده بودم.

وقتی که به خانه برگشتم و از همسرم ماجرا را جویا شدم گفت که تنها کاری که کرده فشار دادن دکمه بزرگ این ربات بوده است. همسرم از اینکه این ربات چقدر خوب کار می کرده تعجب کرده بود اما برخی مسائل را در مورد آن به من گوشزد کرد. اول اینکه بخشی از آشپزخانه توسط این ربات تمیز نشده بود. دوم اینکه در برخی مواقع در یک جا گیر می کرده و همسر من باید آن را آزاد می کرده و در آخر اینکه محفظه آن پر شده بود و هیچ گونه پیامی مبنی بر پرشدن محفظه این ربات فرستاده نشده بود.

استفاده از اپلیکیشن

همانطور که پیش از این نیز گفتم استفاده کردن از اپلیکیشن رومبا بسیار ساده است و شما با فشاردادن یک دکمه می توانید این دستگاه را روشن یا خاموش نمایید. وقتی که من دکمه خاموشی رومبا 980 را فشار دادم به طور خودکار تمیزکردن را متوقف و به سراغ ایستگاه شارژ خود رفت.

قیمت این دستگاه 889 دلار و یکی از گران ترین جاروبرقی های حال حاضر بازار است. البته این قیمت به خاطر هوش مصنوعی و استفاده راحت از این دستگاه است. این دستگاه هم مجهز به یک جاروبرقی و هم مجهز به یک هوش مصنوعی است که به شما کمک می کند بدون هیچ زحمتی خانه خود را تمیز نگاه دارید.

جاروکش خونسرد، عشق خانم های خانه دار

همچنین از سایر ویژگی های آن اتصال به شبکه وای فای و همچنین دارابودن یک اپلیکیشن مختص گوشی هوشمند شما است که به عقیده شخصی من این خصوصیات را سال ها پیش باید در چنین وسیله ای می گنجاندند.

وقتی که به مشاهده تمیزکاری این دستگاه بپردازید متوجه خواهید شد که این دستگاه بهتر از هر انسانی می تواند خانه را تمیز کند. بهترین مزیت این دستگاه همانطور که پیش از این ذکر شد، کم کردن مسئولیت های شما است. شما می توانید تمیزکردن خانه را به رومبا980 سپرده و با خیالی آسوده به کارهای دیگر خود بپردازید.

تنها مواردی که رومبا ممکن است برای آنها نیاز به کمک داشته باشد، حرکت کردن از یک سطح کوتاه به سطح بلند یا بالعکس، و پیدا کردن ایستگاه شارژ خود است.

نویسنده: لنس یولانف، خبرنگار ارشد و سردبیر وبگاه خبری مشیبل


ویدیو مرتبط :
ترفندهای ساده برای خانم های خانه دار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج خطا ی رایج خانم‌های خانه‌دار



 

 

خطای خانم های خانه دار

 

 

شما كدام‌یك از این اشتباه‌ها را مرتكب می‌شوید؟
بدانید كه سلامت‌تان در خطر است! مطمئنا این، خواسته هر كدبانویی است كه خانه‌ای پاكیزه داشته باشد اما شاید خیلی از ما ناخواسته، سلامت خودمان را قربانی نظافت منزلمان كنیم. این مطلب،‌ شما را با 5 نمونه از رایج‌ترین اشتباه‌هایی كه شاید از هر خانم‌ خانه‌داری سر بزند، آشنا می‌کند.

 

 

1 برای تمیزكاری همیشه عجله دارید؟
اگر پاك‌كننده را روی سطحی می‌پاشید و بلافاصله آن را خشك می‌كنید با این كار در واقع همه میكروب‌ها را سرجای خود باقی گذاشته‌اید. وقتی از یك ماده پاك‌كننده استفاده می‌كنید، این ماده سطح آلودگی را می‌پوشاند و برای اینكه بتواند میكروب‌ها را از بین ببرد نیاز به زمان دارد. اما وقتی به سرعت سطح ضدعفونی‌شده را خشك می‌كنید، میكروب‌هایی كه به‌جا می‌مانند، می‌توانند سبب بروز بیماری شوند.


• راه‌حل: از روی برچسب محلول ضدعفونی‌كننده زمانی را كه باید پاك‌كننده روی سطح باقی بماند بخوانید. این مدت برای اغلب پاك‌كننده‌ها 1 تا 3 دقیقه است اما بعضی از آنها كه برای تمیز كردن جاهای بسیار آلوده مثل محل نگهداری حیوانات به كار می‌روند باید تا چند روز باقی بمانند.

 

 

2 پاك‌كننده‌ها را با هم مخلوط می‌كنید؟
تركیب مواد ضدعفونی‌كننده با هم می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. وقتی كه اسیدها و مواد سفیدكننده موجود در این پاك‌كننده‌ها با هم تركیب شوند تركیبات خطرناكی مثل گاز كلر تولید می‌شود كه بسیار سمی است. این گاز به خصوص اگر در یك محیط بسته باشید، می‌تواند كشنده باشد. تركیب سفیدكننده و آمونیاك هم بخاری تولید می‌كند كه سبب التهاب مجرای تنفسی و آسیب به ریه‌ها می‌شود. توصیه دانشمندان به خانم‌های خانه‌دار در یك كلام این است: «هرگز مواد پاک‌کننده شیمیایی را با هم مخلوط نكنید.»

 

• راه‌حل: هر بار از یك پاك‌كننده کم‌خطر استفاده كنید. اگر به یك پاك‌كننده قوی برای تمیز كردن چیزی مثل روغن گریس نیاز داشتید لازم نیست حتما سراغ یك ماده خطرناك بروید. كافی است از محلول 10 درصد سركه و آب استفاده كنید. تاثیری كه سركه در از بین بردن باكتری‌ها و براق كردن سطوح دارد خیلی زیاد است.

 

 

3 از دستكش پوشیدن فراری هستید؟
شاید فكر كنید دستكش فقط مخصوص پوست‌های حساس است ولی حتی پوست سالم هم نیاز به محافظت دارد. تحقیقات نشان می‌دهد مواد موجود در اغلب پاك‌كننده‌ها كه عامل از بین بردن آلودگی هستند، سبب نفوذ ذرات سمی به زیر پوست می‌شوند. گروهی از حلال‌ها كه به اسم اترگلیكول‌اتیلن مشهورند، می‌توانند به گلبول‌های قرمز خون، كلیه‌ها و كبد آسیب وارد كنند و خطر سرطان را افزایش دهند. این ذرات سمی روی سیستم تولید مثل نیز اثر منفی به جا می‌گذارند و ممكن است سبب نازایی شوند. علاوه بر این تركیبات شیمیایی موجود در پاك‌كننده‌های خانگی به پوست هم آسیب وارد می‌كنند و باعث التهاب یا خشكی و ترك خوردن پوست می‌شوند. وجود چنین ترك‌هایی در پوست هم در واقع یك مسیر سرراست را برای ورود باكتری‌ها و مواد شیمیایی به جریان خون فراهم می‌كند.

 

• راه‌حل: دستكش بپوشید! حالا می‌خواهد یكبار مصرف باشد یا یك دستكش بادوام‌تر. برای هر كاری هم دستكش جدا در نظر بگیرید تا میكروب‌ها از طریق آنها منتقل نشوند. می‌توانید از رنگ‌های مختلف استفاده كنید تا با هم اشتباه نشوند. مثلا یك جفت دستكش زرد برای شستن ظرف‌ها و یك جفت قرمز هم برای شست‌وشوی سرویس بهداشتی.

 

 

4 بالش‌ها و ملحفه‌ها را دیر به دیر می‌شویید؟
همه ما خوب می‌دانیم كه شستن لباس‌های چرك و آلوده جلوی رشد و نمو موجودات میكروسكوپی و انگلی را می‌گیرد و محل زندگی را از وجود ذرات آلرژی‌زا پاك می‌كند. اما بعضی از خانم‌های خانه‌دار فراموش می‌كنند بالش‌ها، كوسن‌‌ها، ملحفه‌ها و مبل‌ها هم جزیی از محل زندگی ما هستند و بدن ما دایم در تماس با آنها است. تماس با لباس و رختخواب شسته نشده می‌تواند نشانه‌های حساسیت به گردوغبار و آسم را بدتر كند و سبب بروز اگزمای پوستی شود.

 

• راه‌حل: هر هفته ملحفه‌ها را با آب داغ بشویید. ماهی یكبار هم بالش‌ها، كوسن‌ها و راحتی‌ها را اتو بكشید یا با بخار خشك‌شویی كنید. اگر رختخواب‌تان از پر درست شده دقت كنید حتما عاری از موجودات انگلی مثل شپش و كنه باشد.

 

 

5 اسپری را از خودتان جدا نمی‌كنید؟
بیشتر مواد پاك‌كننده، چه به صورت محلول باشد چه به شكل اسپری، بسیار سمی هستند و استفاده بیش از حد آنها محیطی ناسالم را برای ما به وجود می‌آورد. استفاده بیش از حد از اسپری یعنی پخش كردن ذرات زیان‌آور به صورت گاز در هوا و در نتیجه جذب آن از راه چشم‌ها، بینی و دهان. این ذرات می‌توانند باعث سوزش مجرای تنفسی و ریه‌ها و ایجاد حساسیت شوند. آمارها نشان می‌دهد كسانی كه دست كم هفته‌ای یك بار از اسپری پاك‌كننده استفاده می‌كنند در مقایسه با آنهایی كه اصلا با این مواد كار نمی‌كنند 49 درصد بیشتر در معرض حمله‌های آسم هستند.

 

• راه‌حل: همیشه برچسب این محصولات را قبل از مصرف با دقت مطالعه کرده و اگر توصیه‌ای درباره نحوه مصرف آن داشت رعایت كنید. مثلا اگر لازم به استفاده از دستكش یا محافظت از چشم‌ها یا ضرورت استفاده از این مواد در یك محیط آزاد بود حتما این نكات را جدی بگیرید تا با كمترین آسیب به سلامتی‌تان پاكیزه‌ترین و سالم‌ترین محیط زندگی را برای خود و خانواده‌تان فراهم كنید.


منبع:tafrihi.com