دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید چسب قوی که با پرتو فرابنفش کار میکند



چسب Bondic,ویژگیهای چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

چسب Bondic

 

تولید چسبی متفاوت که با پرتو فرابنفش کار میکند
آسیب دیدگی و شکستن وسایل، رویدادی است که اغلب با آن مواجهیم. در واقع در بسیاری از موارد، یک شکستگی کوچک نیز می‌تواند منجر به از کار افتادن وسیله‌ و بی‌مصرف شدن آن شود. بسته به جنس این وسایل، چسب‌های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارند؛ ولی گجتی که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، چسبی متفاوت با قابلیت‌های بیشتر است.

 

ویژگیهای چسب Bondic,چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

چسب باندیک تنها زمانی خشک می‌شود که  پرتو فرابنفش به آن تابانده شود

 

ما اغلب درگیر سالم بودن ابزار و وسایل خود نیستیم، مگر زمانی که عمق آسیب و شکستگی در حدی باشد که کارایی این وسایل را به طور جدی تحت‌تأثیر قرار دهد. شاید قطعه‌ی شکسته شده، بسیار هم کوچک باشد، اما ممکن است همین آسیب دیدگی جزئی، منجر به بلا استفاده شدن وسایل بعضاً ضروری ما شده و آنها را به اسباب و لوازمی یک بار مصرف تبدیل کند. در این گونه مواقع اولین راه کار ما استفاده از چسب‌های مختلف است. اما این چسب‌ها همیشه نیز راه گشا نبوده و بسته به میزان شکستگی، موقعیت آن و سطوح آسیب دیده، دارای قوت و ضعف هستند. اما باندیک (Bondic)، چسبی متفاوت است که سازندگانش ادعا می‌کنند در بسیاری از موارد، استفاده از آن فواید بیشتری دارد.

 

چسب Bondic,ویژگیهای چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

چسب باندیک

 

باندیک تنها شامل یک نوع چسب نیست، بلکه گجتی به مراتب بهتر و کاربرد‌ی‌ تر است. در گام نخست این چسب پلاستیکی تنها زمانی خشک می‌شود که  پرتو فرابنفش به آن تابانده شود. پس از جذب این اشعه، این چسب به اندازه‌ای سخت می‌شود که استفاده‌ی مجدد از قطعه یا وسیله‌ی مورد نظر را تضمین می‌نماید.

 

قیمت چسب Bondic,ویژگیهای چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

با استفاده از باندیک می‌توان قطعات شکسته ی اسباب‌بازی،لوازم چوبی، فلزی را  تعمیر نمود

 

در واقع باندیک بدون جذب این پرتو،  همچنان حالت مایع خود را حفظ می‌کند. این یکی از ویژگی‌های مهم این گجت است؛ چرا که در این حالت شما می‌توانید به آن شکل داده و فرم مورد نظر خود را ایجاد کنید، محل درز یا ترک مورد نظر خود را به دقت پر کرده و قسمتهای ضعیف و آسیب دیده را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید.

 

در حقیقت سرعت خشک شدن چسب، دقت و تمرکز شما را تحت‌الشعاع قرار نداده و دست‌تان را تا حد ممکن، برای تعمیرات باز می‌گذارد. در نهایت بعد از اطمینان از عملکرد خود، با تابش اشعه‌ی فرابنفش، چسب استحکام یافته و کار تعمیر به پایان می‌رسد. همچنین در این حالت دیگر نیازی به فشردن قطعات به یکدیگر نداشته و بدون کمترین زحمت، قطعات شکسته شده را کنار هم قرار خواهید داد.

 

چسب Bondic,مشخصات چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

چسب Bondic,ویژگیهای چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

چسب باندیک

 

اگر مزایای این چسب شما را به یاد نمونه‌های مشابه استفاده شده در حوزه‌ی دندانپزشکی می‌اندازد؛ چندان هم به بیراهه نرفته‌اید. در واقع یکی از خالقین این طرح، خود یک جراح و دندانپزشک است. او بود که متوجه شد این نوع چسب نه تنها برای مرمت دندان مناسب است، بلکه می‌تواند در زمینه‌های دیگری نیز کاربرد داشته باشد.

 

چسب Bondic,مشخصات چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

 ویژگیهای چسب Bondic,چسب Bondic,کاربردهای چسب باندیک

 

حتی اگر آسیب دیدگی قطعه به اندازه‌ای باشد که امکان تعمیر و چسباندن مجدد آن وجود نداشته باشد، با استفاده از باندیک می‌توان کل قطعه را بازسازی کرد. حتی می‌توان آن را رنگ نموده، صیقل داده  یا بر طبق سلیقه بعد از سخت شدن نیز به آن فرم بخشید. با استفاده از باندیک می‌توان قطعات شکسته شده‌ی اسباب‌بازی، جواهرات و بدلیجات، اسباب و لوازم چوبی، فلزی، منسوجات و دیگر وسایل را تعمیر نمود.

منبع : zoomit.ir


ویدیو مرتبط :
ساعتی که پرتو های لیزر شلیک میکند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موفقیت محققان کشور در ساخت جاذب قوی پرتو فرابنفش



اخبار,اخبار علمی ,اشعه فرابنفش

 

اخبار علمی - موفقیت محققان کشور در ساخت جاذب قوی پرتو فرابنفش

محققان کشورمان با استفاده از روشی ساده و ارزان، موفق به ساخت نانوساختارهای دوبعدی مختلف اکسیدروی شده‌اند که این روش قابلیت کنترل اندازه و ساختار محصول نهایی را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند.

 نانوساختارهای اکسیدروی، زیست‌سازگار و ایمن هستند و می‌توانند در کاربرد‌های پزشکی به راحتی به کار گرفته شوند. از نظر جذب اشعه فرابنفش نیز، دارای کاربرد‌های ویژه‌ای هستند و می‌توان از آن‌ها در ساخت پماد سوختگی و کرم‌های ضد آفتاب، بعنوان جذب کننده قوی پرتو فرابنفش استفاده کرد.

 

از کاربرد‌های دیگر اکسیدروی‌ می‌توان به استفاده‌های آن در سلول‌های خورشیدی و حسگر گاز‌هایی از قبیل آمونیاک، ازن، منوکسیدکربن و هیدروژن و تولید فتوکاتالیست‌ها برای حذف آلودگی‌های محیط زیست اشاره کرد.

 

دکتر مریم صباغان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و محقق طرح در این مورد اظهار کرد: هدف این تحقیقات تولید نانوذرات اکسیدروی با ساختارهای مختلف و انتخاب مناسب‌ترین ترکیب به عنوان آند مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی بوده است. در ادامه این طرح نیز، محاسبات تابع چگالی، بر روی نانوساختارهای تولیدی انجام گرفته است.

 

وی افزود: در این کار، تولید نانوساختارهای مذکور، با استفاده از روش سونوشیمیایی انجام گرفته است. استفاده از این روش، سبب کاهش مدت زمان تولید نانوساختارهای اکسید روی می‌شود. در این گزارش، تنها در مدت زمان نیم ساعت نانوساختارهای اکسیدروی تولید شده است. این روش، سبب کاهش انرژی مصرفی و افزایش بازده تولید می‌شود.

 

محقق طرح تصریح کرد: همچنین، مایعات یونی بر پایه دابکو تهیه شده و از آن‌ها به عنوان قالب برای تولید نانوساختارهای اکسیدروی استفاده شده است. استفاده از مایعات یونی، یک روش سبز و دوستدار محیط زیست است و در طول تولید، مواد ناخواسته‌ای بر جای نمی‌گذارد. بر اساس نتایج حاصل شده، استفاده از مایعات یونی در آب، نه تنها از افزایش زیاد اندازه دانه‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه شرایط مناسبی برای رشد هدفمند نانوساختار صفحه‌ای را ایجاد می‌کند.

 

صباغان در ادامه افزود: چنانچه نانوساختارهای اکسیدروی با ساختارهای مختلف و در محیط‌های یون مایع تولید شوند، خواص نوری متفاوتی از خود نشان می‌دهند. مایعات یونی بر اساس نوع ساختار و غلظت، در حلال آرایش‌های متفاوتی خواهند داشت که نتیجه آن خودآرایی نانوذرات و ساختارهای مختلف آن‌ها خواهد شد.

 

محقق طرح گفت: در راستای دستیابی به این نتایج، در ابتدا مایعات یونی بر پایه دابکو و ایمیدازولیوم تولید شد و صحت تولید آن‌ها با آزمون NMR، مورد تایید گرفت. سپس از این مایعات یونی بعنوان قالب برای تولید نانوساختار‌های اکسیدروی و به روش سونوشیمیایی استفاده شد. خواص ساختاری و نوری نانوساختارها به کمک آزمون‌های SEM، XRD و UV مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: بنابر نتایج حاصل شده، استفاده از مایعات یونی مختلف منجر به ایجاد ساختار یکنواخت نانوصفحه و در زمان 30 دقیقه شده است. همچنین کاهش اندازه ذرات نانوساختارهای اکسیدروی و کاهش شکاف نوار آن‌ها، از دیگر مزایای استفاده از این مایعات است. از طرفی، بلندتر شدن طول زنجیره آلکیلی و دی‌کاتیونی شدن حلقه دابکو، سبب ایجاد ساختارهای یکنواخت‌تر و منظم‌تر می‌شود. همچنین دی‌کاتیونی شدن با حلقه آروماتیک ایمیدازولیوم، منجر به تشکیل ساختار نانوبرگ می‌شود. این ساختارها تاثیرات جالبی در خواص نوری نانوذرات دارند.

 

محقق طرح یادآور شد: این پروژه قسمتی از یک طرح کامل‌تر است که در آن به کمک روش‌های سبز، نانواکسیدهای فلزی‌ با ساختارهای متفاوت ساخته شده و کارایی آن‌ها در سلول‌های خورشیدی با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

 

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر مریم صباغان، دکتر جواد بهشتیان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و سید علی محمد میرسعیدی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید رجایی است، در مجله Ceramics International منتشر شده است.

اخبار علمی - ایسنا