دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید نانو حسگر برای شناسایی ...



 

 

 

 

نانوحسگر

 

 

محققان کشور با بهبود عملکرد نانوحسگرها موفق به تولید نانوحسگری شدند که قادر به تشخیص نشت گازهای خطرناک و سمی خانگی است.

مهندس سجاد حبیب زاده یکی از محققان این طرح پژوهشی، بهبود عملکرد نانوسنسورهای گازی را از اهداف اجرای این پروژه ذکر کرد و گفت: محصول به دست آمده از این پژوهش در تمام صنایعی که نیاز به آشکارسازی گازهای سمی دارند به ویژه صنایع نفت و پتروشیمی قابل استفاده است.

وی با تاکید بر اینکه کارکرد اصلی این نانوحسگرها در آشکارسازی نشت گازهای خانگی در حین سوخت است اظهار داشت: مزیت این کار پژوهشی نسبت به پژوهش های اخیر این است که در روش سنتز احتراقی محلولی به منظور تهیه نانو ذرات با هزینه پایین، از "نیترات" به عنوان پیش ماده مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین برای برخی از اکسیدهای فلزی که دارای پیش ماده نیترات هستند مانند قلع و تیتانیم نمی توان از این روش بهره برد. در این تحقیق از پیش ماده "کلراید" که به نسبت ارزان تر است استفاده شد.

حبیب زاده ادامه داد: با به کارگیری نانوذراتی با اندازه ذرات در حدود ۴ نانومتر حسگرهایی ساخته شد که دارای خاصیت انتخابی مونوکسید کربن در حضور متان هستند.

این محقق با اشاره به نتایج آنالیز این حسگر خاطرنشان کرد: نتایج آنالیز نشان می دهد که حساسیت نانوحسگر تولید شده نسبت به مونوکسید کربن بیشتر از متان است.

وی یاداور شد: این پژوهش در آزمایشگاه کاتالیست و مواد نانوساختار دانشگاه تهران در حال انجام است و در کوتاه مدت در صورت وجود امکانات قابلیت تجاری شدن دارد...../تحلیل:مهر


ویدیو مرتبط :
تولید نانو ساختار های کربنی با روش CVD | فناوری نانو |

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید داروی ضد سالك با فناوری نانو



 

 

تولید داروی ضد سالك با فناوری نانو

 

رییس دانشگاه علوم پزشكی مشهد با تشریح دستاوردهای علمی این دانشگاه در یك سال اخیر، از تولیدداروی ضد سالك با استفاده از فناوری نانو و تولید و خالص‌سازی ماده موثر زعفران به نام كروسین برای اولین بار در كشور خبر داد.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر محمود شبستری با اشاره به هدف‌گذاری دانشگاه علوم پزشكی مشهد برای معرفی به عنوان دانشگاه برتر جهان اسلام در افق 1404 اظهار كرد: تالیف بیش از 21 كتاب علمی تحقیقاتی توسط اساتید دانشگاه علوم پزشكی مشهد، كسب مقام سوم در بین دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور در انتشار نشریات پژوهشی، كسب هفت رتبه اول در بخشهای علوم پایه و بالینی جشنواره رازی، ایجاد هشت مركز تحقیقاتی جدید و همچنین ایجاد آزمایشگاه مركزی شمال شرق كشور توسط دانشگاه علوم پزشكی مشهد از جمله دستاوردهای علمی یك سال گذشته بوده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشكی مشهد كسب رتبه دوم توسط تیم المپیاد علمی این دانشگاه در كنگره پژوهش های سالانه كشور از دیگر موفقیت‌های علمی این دانشگاه دانست./ایسنا