تولید سبك‌ترین ماده جهان برای ارتقای حمل و نقل سبز

تولید سبك‌ترین ماده جهان, سبك‌ترین ماده جهان برای ارتقای حمل و نقل سبز

دانشمندان دانشگاه كیل و دانشگاه فناوری هامبورگ موفق به ساخت سبك‌ترین ماده جهان با وزن تنها 0.2 میلی‌گرم در سانتی‌متر مربع شدند.

آئروگرافیت كه از خاصیت رسانایی و قابلیت تراكم بالا برخوردار بوده، می‌تواند در آینده در پیل‌ها برای ارتقای حمل و نقل سبز مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده با استفاده از ذرات اكسید روی و نانولوله‌های كربن ساخته و جزئیات آن در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

آئروگرافیك كه سیاه رنگ و از لحاظ شیمیایی ثابت بوده، 75 بار از استیروفوم سبك‌تر و در برابر آسیب بسیار مقاوم است. در حقیقت این ماده قابل متراكم شدن تا 95 درصد و بازگشت بدون آسیب به حالت اولیه خود است. این ماده حتی در اثر تنشها و فشرده‌سازی تا یك حد خاص مقاوم‌تر می‌شود.

خاصیت رسانایی الكتریكی این ماده به آن امكان ساخت باتریهای كوچكتر و سبكتر را ارائه می‌كند كه می‌توان از آنها برای ارتقای انتقالات سبز با افزایش میزان مایل بر شارژ در خودروهای الكتریكی استفاده كرد.

همچنین از این ماده متخلخل می‌توان برای كاربریهای دیگر مانند پاكسازی آبهای آلوده و جذبهای نوری و پرتو ایكس استفاده كرد.

برای ساخت این ماده پودر اكسید روی در دمای 1650 درجه فارنهایت حرارات دیده و بلورهای بدست آمده به شكل یك قرص شكل گرفتند كه حاوی ساختارهای مقیاس نانوی اكسید روی موسوم به چهارپایان است. این ساختارها بنیاد آئروگرافیت را تشكیل می‌دهند.

در گام بعدی این قرص تا 1400 درجه فارنهایت در یك جو گازی دارای كربن حرارت دید. كربن به آرامی روی این ساختارهای چهارپایان را پوشانده، اكسید روی را به گاز تبدیل كرده و شبكه ساختارهای درگیر گرافیت را شكل می‌دهد.

گام بعدی این محققان بررسی بیشتر ویژگیهای فیزیكی آئروگرافیت برای نمایش پتانسیل آن در كاربردهای گوناگون است./ایسنا

حمل و نقل شهری پایدار و ارتقای کیفیت زندگی

ركورد سبك‌ترین ماده جامد جهان شكست!

تیمی از محققان دانشگاه فنی هامبورگ و دانشگاه كیل دست به ساخت ماده‌ای زده‌اند كه به ادعای آنها سبك‌ترین ماده جامد جهان است.

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

این عنوان تا پیش از این در اختیار ماده «آئروژل» با 99.9 درصد هوا و تراكم یك میلی‌گرم بر سانتیمتر مكعب و «ریزشبكه فلزی» با تراكم 0.9 میلی‌گرم بر سانتی‌متر مكعب قرار داشت.

اما ماده جدید محققان حاوی 99.99 درصد هوا با یك شبكه سه‌بعدی از نانولوله‌های متخلخل كربنی بوده كه درون یكدیگر رشد كرده‌اند.

ماده «آئروگرافیت» از تراكم كمتر از 0.2 میلی‌گرم بر سانتی‌متر مكعب برخوردار بوده كه به آن اجازه می‌دهد با یك عامل 1000 فشرده شده و متعاقبا به حالت اولیه خود بازگردد.

با وجود تراكم بسیار پائین این ماده، آئروگرافیت از ظاهر سیاه رنگ و مات در برابر نور برخوردار است.

دانشمندان این ماده اسفنج مانند را زمانی كه در جست‌وجوی ساختارهای كربنی سه بعدی با ارتباط متقاطع بودند، كشف كردند. این ماده طبق گزارشها بسیار نیرومندتر از ماده نسبتا شكننده آئروژل بوده و می‌تواند در برابر نیروی مكانیكی تا حداقل 35 بار بیشتر از تراكم خود مقاومت كند.

آئروگرافیت در یك فرایند تك گام با استفاده از الگوهای اكسید زینك ایجاد شده كه به تكه‌های ماده اجازه رشد به اشكال مختلف در اندازه‌هایی به بزرگی چندین سانتیمتر مكعب را می‌دهد.

به دلیل رسانایی برق و مقاومت شیمیایی این ماده، آئروگرافیت می‌تواند بصورت بالقوه در دستگاه‌هایی مانند پیل الكتریكی مورد استفاده قرار گیرد.

تولید این ماده بصورت رسمی در مقاله‌ای در مجله Advanced Materials اعلام شده است./ایسنا