دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید داروی مسکن قوی با استفاده از سم ماهی



اخبار,اخبارعلمی,ساخت مسکن

دانشمندان موفق شده اند با استفاده از یکی از سمی ترین ماهی های جهان، داروی مسکن بسیار قوی تولید کنند.

 فوگو یکی از انواع بادکنک ماهی های ژاپنی است که دارای سمی بسیار قوی است. دانشمندان معتقدند که سم این ماهی به مراتب خطرناک تر از سم سیانور است. حال پژوهشگران موفق به ایجاد یک راهکار درمانی از این سم شده و از این نوع ماهی یک داروی مسکن بسیار قوی تولید کرده اند.

طبخ این ماهی باید توسط آشپزهای دارای مجوز انجام شود. این آشپزها باید دقیقا بدانند که چگونه این ماهی مرگبار را قطعه قطعه کرده و اعضای سمی آن مانند کبد و تخمدان را جدا کنند. در غیر این صورت، ورود این مواد به بدن فرد مصرف کننده باعث مرگ آنی او خواهد شد و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد این ماهی را به عنوان یک غذای مخاطره آمیز می شناسند.

به تازگی یک شرکت داروسازی ژاپنی در بیانیه ای اعلام کرده است که موفق به ساخت داروی مسکنی شده است که فرایند تاثیر آن بر روی دستگاه عصبی انسان دقیقا مانند سم موجود در ماهی فوگو است. شایان ذکر است که ماهی فوگو سرشار از سمی به نام تترودوکسین است که بنا بر گفته محققان این نوع سم ۱۲۰۰ برابر خطرناک تر از سیانور است.

سم درون بدن هر ماهی فوگو به قدری قوی است که می تواند باعث مرگ همزمان تعداد ۳۰ انسان بالغ شود. زمانی که این سم وارد بدن انسان می شود، به سرعت جلوی پیام هایی که به اعصاب بدن می رسند را می گیرد و به این ترتیب اندام های حیاتی بدن از کار می افتند و این فرایند در مدت زمان کوتاهی منجر به مرگ می شود.

محققان توانسته اند با بهره گیری از روند تاثیر این سم بر روی بدن انسان، مسکنی بسازند که مانع ورود سیگنال های درد به مغز انسان می شود. لازم به ذکر است که سابقا ساخت مسکن با بهره گیری از سم فوگو در سال ۲۰۰۳ در کانادا مورد بررسی قرار گرفته بود ولی دانشمندان موفق به دستیابی به چنین دستاوردی نشده بودند.

 

 اخبارعلمی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
‫فیلم سلامتی بعد از چند ساعت از مصرف مسکن دردم بهتر نشده است آیا میتوانم داروی مسکن بیشتری مصرف کنم آ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امکان استفاده از مرکبات در تولید داروی ضدسرطان



اخبار,اخبار اجتماعی,مرکبات

پژوهشگران درمطالعات خوددریافتند که ماده موسوم به پاریتین موجوددرگلسنگ های خزه مانند تنه و شاخه های درختان مرکباتی همچون لیمو، پرتقال ونارنج، می تواند برای ساخت داروهای ضدسرطان مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعات، دانشمندان موسسه مطالعات سرطان دانشگاه اموری در ایالت جورجیا آمریکا کشف کردند که پاریتین که با نام فیشن physcion نیز شناخته می شود قادر به کُند کردن روند رشد سلول های سرطان خون لوسمی و نابودی آنها است.

همچنین،پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی خود دریافتند که این ماده قادر به نابود کردن بخش عمده ای از سلول های سرطانی موجود در نمونه های خونی بوده و هیچ نوع عارضه نامطلوب و ماده سمی نیز در خون تولید نمی کند .

سرپرست این پژوهش ها در حین بررسی خواص بازدارنده متابولیک آنزیم ۶PGD به طور تصادفی خاصیت ضدسرطانی ماده پاریتین را کشف کرد.

«جینگ چن» در رابطه با این موضوع می گوید: «این بخش از اثر واربورگ موجب تغییر ساختار سوخت و ساز سلول های سرطانی شده  و ما دریافتیم که آنزیم ۶PGD نقش مهمی در سوخت و ساز سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان دارد.»

تیم پژوهشی این موسسه مطالعاتی سرطان برای بررسی دقیق تر این تاثیرات، اقدام به نمونه برداری از بافت های سرطانی یک بیمار مبتلا به سرطان خون کردند که این بیماری در وی به مرحله حاد رسیده بود.

 

پژوهشگران پس از کشت این سلول ها در محیط آزمایشگاه به آنها ماده موسوم به پاریتین را اضافه کرده و پس از ۴۸ ساعت دریافتند که بیش از نیمی از سلول های سرطانی در نمونه مورد کشت قرار گرفته، به طور کامل از بین رفته و همچنین هیچ کدام از سلول های خونی سالم، آسیب ندیده اند.

اخبار اجتماعی - مهر