دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید تخم‌مرغ گیاهی با کمک بیل‌گیتس!



تولید تخم‌مرغ گیاهی , تخم‌مرغ گیاهی

تولید تخم‌مرغ گیاهی با کمک بیل‌گیتس!

یک خبر خوب برای گیاهخواران حاکیست: یک شرکت امریکایی با کمک بیل‌گیتس موفق به تولید تخم‌مرغ مصنوعی گیاهی شده است.

 شرکت Hampton Creek Foods با موفقیت توانسته سس مایونز و انواع غذاهای پخته را با استفاده از این جایگزین تخم‌مرغ تولید کند.

این تخم‌مرغ از یک دستورالعمل ساده اما جالب، از نخودفرنگی، ذرت خوشه‌ای و چند گیاه دیگر که در کل 11 مورد هستند، ساخته شده است.

این شرکت مدعی است که محصول آن سالم تر بوده و هزینه آن 19 درصد کمتر از یک تخم‌مرغ عادی است.

بیل‌گیتس به عنوان مشاور در این پروژه حضور داشته و سازندگان در حال مذاکره با شرکتهای بزرگ غذایی در سراسر جهان برای ورود این محصول به بازار هستند. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بیل گیتس در حال نوشیدن آب تولید شده از فاضلاب!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرغ تخم طلا دیگر افسانه نیست/ تصمیم تولید کنندگان برای خروج از بازار تولید مرغ و تخم مرغ



افزایش قیمت تخم مرغ,قیمت تخم مرغ,گرانی مرغ و تخم مرغ

مرغ تخم طلا دیگر افسانه نیست/ تصمیم تولید کنندگان برای خروج از بازار تولید مرغ و تخم مرغ

افزایش قیمت تخم مرغ طی چندماه اخیر موجب التهاب در بازار این محصول مهم در سبد خانوار شده است به گونه ای که برای خریداران افسانه مرغ تخم صلا را تداعی می کند.

به گزارش  مهر از قم، بر اساس آمار بانک مرکزی قیمت تخم مرغ در هفته منتهی به هشتم شهریور امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 17 و نیم درصد گران و نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 73 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.

 

توجه به  این آمار دوباره قصه تکراری در راه بودن گرانی مرغ و تخم مرغ را وارد بازار و رسانه‌ها کرده است تا تب و تاب گرانی و قیمت یازده هزار تومانی هر شانه تخم مرغ در راه بودن شاید بحرانی دیگر را پیش بینی کند و این مطلبی است که بهرام فهیمی یکی از تولید کنندگان تخم مرغ در قم در گفتگو با  مهر، بدان اشاره داشته و بیان می‌دارد: گرانی نهاده و عدم توجه مسئولان به این امر موجب می‌شود قیمت تخم مرغ به کیلویی حداقل 10 هزار تومان برسد.

حسن مهربانی یگانه، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه در اظهار نظری که در تیرماه سالجاری داشته است افزایش قیمت تخم مرغ را مورد اشاره قرار داده و گفته است: اکنون متوسط قیمت مرغ در بازار کیلویی 6 هزار تومان است اما اگر قرار باشد نهاده‌های طیور با ارز 2477 تومان وارد کشور شود و دولت هیچ روش مقابله‌ای با افزایش قیمت نداشته باشد قیمت مرغ به کیلویی 10 هزار تومان و تخم مرغ به کیلویی هفت هزار تومان خواهد رسید و این مطلبی است که در حال حاضر بهرام فهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر بر آن تاکید دارد.

بهرام فهیمی در ادامه بر عدم به صرفه بودن تولید تخم مرغ که یکی از اقلام مهم در سبد خانوار است، اشاره دارد و می‌گوید: نهاده‌هایی که در اردیبهشت‌ماه پیش خرید شده را هنوز دریافت نکرده و با ادامه این روند تولید مرغ و تخم مرغ دیگر به صرفه نیست.

این تولید کننده به کاهش 50 درصدی تولید خود اشاره و بیان کرد: با ذرت کیلویی هزار و 350 و سویای هزار و 550 تومانی دیگر دلیلی برای ادامه تولید و فعالیت در بازار مرغ و تخم مرغ وجود ندارد.

افزایش قیمت نهاده‌ها از مهمترین دلایلی است که تولید کنندگان برای افزایش هزینه‌های تولید و درنتیجه افزایش قیمت تخم مرغ در بازار بدان اشاره دارند که این امر نیز ناشی از عدم تخصیص ارز مرجع به این نهاده است.

به عقیده بسیاری از تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ چنانچه ارز مرجع 1226 تومانی جهت ترخیص نهاده‌ها اختصاص نیابد آینده صنعت دام و طیور با بحران جدی مواجه خواهد شد و قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

حسن چیت ساز یکی دیگر از تولید کنندگان تخم مرغ در قم نظر جالبی را پیرامون افزایش قیمت تخم مرغ در بازار دارد.
وی در گفتگو با  مهر، ضمن مقایسه قیمت تخم مرغ با سایر اقلام خوراکی این امر را مورد توجه دارد که در حقیقت با توجه به قیمت سایر اقلام تخم مرغ قیمت چندانی ندارد.
 
وی در عین حال به افزایش قیمت طی روزهای اخیر اشاره و  مانند دیگر هم صنفان خود افزایش قیمت نهاده را از جمله دلایل عمده گرانی می‌داند و همچنین افزایش تقاضای بازار را نیز در این امر دخیل توصیف می‌کند.

احمد آجودانی رئیس هیئت مدیره تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار قم نیز در گفتگویی که اوایل شهریورماه سالجاری با خبرنگار مهر داشت، با اشاره به وضعیت کنونی قیمت تخم مرغ در بازار افزایش قیمت‌ها را ناشی از تاثیر فضای ملتهب نهاده‌های وارداتی عنوان کرد.
وی بیان کرد: حدود 3 ماه است که 27 کشتی که حاوی نهاده‌ها است با وجود دستور صریح رئیس جمهور به علت عدم همکاری بانک مرکزی هنوز اجازه ترخیص بار را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نیز با وجود دستور صریح رئیس جمهور هنوز ارز مرجع را اختصاص نداده است.
آجوانی  بیان کرد: این عملکرد بانک مرکزی موجب عدم ترخیص بارها و پرداخت روزانه سه میلیارد تومان دموراژ از سوی خریداران شده که این مبلغ قطعا بر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت می‌شود.

بر اساس گفته‌های تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ استان قم، این تولید کنندگان از فرودین ماه سالجاری حدود 6 هزار تن نهاده را با قیمتی بیش از 4 میلیارد تومان خریداری کرده‌اند که بعد از گذشت 6 ماه و پرداخت مبلغ مورد نظر هنوز نتوانسته‌اند نهاده‌های طیور خود را دریافت کنند همین امر موجب شد تا فعالان این صنف در طوماری خطاب به وزیر صنعت و معدن از عدم ترخیص نهاده‌ها گله‌مند باشند.

در بخش هایی از این طومار ذکر شده است که به دلیل عدم اختصاص ارز مرجع برای ترخیص ذرت‌هایی که بر روی کشتی‌های حامل ذرت در آبهای ایران قرار دارد تکلیف مرغداران قمی که مجبور به خرید ذرت و پرورش جوجه با قیمت آزاد هستند مشخص نیست.
این مرغداران در طومار خود تاکید داشته‌اند که ضرر و زیان مرغداران در هیچ کجا دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد داستان افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ که تقریبا هر سال تکرار می‌شود و ضرر و زیان آن نیز تنها متوجه تولید کننده و مصرف کننده است نیازمند توجه اساسی مسئولان باشد تا در سالی که به عنوان جهاد اقتصادی مطرح است دیگر شاهد افول و خروج تولید کنندگان از بازار نباشیم.


مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار:
قیمت تخم مرغ امروز تعیین می‌شود/تعیین قیمت ۲۰۰هزارتن نهاده امروز

در حالی که مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار قیمت هر شانه تخم مرغ را ۹ هزار تومان منطقی می‌داند، از تعیین قیمت تخم‌مرغ در جلسه امروز با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهد.

هدایت اصغری در گفت‌وگو با  فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: امروز قبل از ظهر در جلسه با وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت تخم مرغ و برنامه‌های عرضه مستقیم این محصول تعیین می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ مازاد در کشور تولید می‌شود، گفت: هیچ محدودیتی از نظر عرضه این محصول وجود ندارد و این محصول در مکان‌هایی که در سازمان میادین میوه مشخص می‌شود، عرضه خواهد شد.

اصغری همچنین با توجه به افزایش اخیر قیمت نهاده‌ها‌ی تولید و خوراک طیور در بازار که قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است، قیمت منطقی هر شانه تخم‌مرغ را 9 هزار تومان عنوان می‌کند.
به گفته اصغری مرکز پشتیبانی امور دام 200 هزار تن خوراک طیور را دیروز به مرغداران اختصاص داده است و قیمتهای آن امروز تعیین می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد: قیمت‌های جدید همان قیمت‌های قبلی هر کیلوگرم 1050 تومان و ذرت 700 تومان باشد.
اصغری گفت: قیمت‌های بالاتر نهاده تولید قیمت مرغ و تخم مرغ را در بازار افزایش خواهد داد، بنابراین شرکت پشتیبانی امور دام باید به قیمت‌های قبل خوراک طیور را به مرغداران تحویل دهد.

مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار در پاسخ به اینکه آیا تحویل این نهاده‌ها قیمت را در بازار متعادل خواهد کرد، گفت: نهاده‌هایی که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام تحویل مرغداران می‌شود، تنها 15 درصد نیاز آنها را تامین می‌کند و مرغداران 85 درصد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

وی افزود: اما همین میزان اندک توزیع نهاده نیز با توجه به اینکه قیمت نهاده‌های بازار را متعادل کرد، در پایین آوردن قیمت محصولات پروتئینی موثر دانست.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: با توجه به تاثیر 75 درصدی قیمت نهاده‌ها در قیمت تمام شده تولید پایین آمدن بیش از اندازه قیمت محصول نیز باعث متضرر شدن تولید کننده می‌شود، بنابراین تمام تلاش باید به تامین ارزان نهاده‌های تولید مصروف شود، تا قیمت محصولات از این طریق پایین بیاید.

مهر/فارس