دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید برق از راه نفس کشیدن



 

 

ایسنا - تاثیری مشابه پدیده فیزوالکتریک كه كوره گازی را با فشار یك دكمه روشن می‌كند، می‌تواند در آینده، نیروی مورد نیاز حسگرهای بدن انسان را از طریق تنفس از راه بینی تامین كند.

«خودونگ وانگ»، استاد مهندسی و علوم مواد و «چنگلیانگ سون»، محقق فوق دكتری و «جیان شی»، در این پژوهش كه در مجله Energy and Environmental Science منتشر شده، در مورد ساخت یك ریز تسمه پلاستیكی گزارش داده‌اند كه در زمان عبور جریان هوای كم سرعت مانند تنفس انسان به لرزه در می‌آید.

در مواد خاص مانند فلوریدپلی ‌وینیلیدین كه توسط این تیم مورد استفاده قرار گرفته، یك بار الكتریكی در واكنش به تنش اعمال شده مكانیكی، انباشته می‌شود. این امر به عنوان اثر فیزوالکتریک شناخته شده است.

این محققان، با مهندسی فلورید پلی‌ وینیلیدین، دست به تولید انرژی الكتریكی كارآمد از تنفس برای كار انداختن دستگاه‌های كوچك الكترونیكی زده‌اند.

به گفته «وانگ»، اساسا این دانشمندان انرژی مكانیكی را از سیستم‌های بیولوژیكی جمع‌آوری می‌كنند.

جریان هوای تنفس عادی انسان معمولا پایین و در حد دو متر در ثانیه است.

طبق محاسبه دانشمندان با نازك كردن این ماده، لرزش‌های كوچك نیز می‌توانند یك میكرووات انرژی الكریكی تولید كنند كه برای حسگرها یا دیگر دستگاه‌های كاشته شده در صورت مفید است.

این محققان از پیشرفت‌های فناوری نانو استفاده كرده و با كوچكتر كردن دستگاه‌های الكترونیكی، یك میزبان دستگاه‌های زیست‌پزشكی ساخته‌اند كه می‌تواند قند خون را برای بیماری دیابت مورد نظارت قرار داده یا باتری یك دستگاه تنظیم ضربان قلب را شارژ مجدد كرده تا نیازی به تعویض نداشته باشد.

تنها نیاز این دستگاه‌های ریز، یك منبع برق ناچیز است. انرژی زاید مانند جریان خون، حركت، حرارت یا تنفس می‌تواند یك منبع پایدار نیرو را ارائه بدهد.

تیم «وانگ» از یك فرآیند قلمزنی یونی برای نازك كردن ماده همزمان با محافظت از ویژگی‌های فیزوالكتریكی آن استفاده كردند. «وانگ» بر این باور است كه با پیشرفتهای آینده می‌توان نازكی ماده را تا حد زیر میكرون كنترل كرد.

از آنجا كه فلورید پلی ‌وینیلیدین یك ماده زیست‌سازگار است، این پیشرفت می‌تواند نشانگر گام قابل توجهی در جهت ساخت یك دستگاه كاربردی كوچك برای جمع‌آوری انرژی از تنفس باشد.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
تولید برق رایگان با پمپ آبی که مصرفش از ژنراتوری که برق تولید میکنه کمتر هست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رونق تولید برق پاک در کشور



 

رونق تولید برق پاک در کشور/ آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۲۱۰۰ مگاوات

 

 

رونق تولید برق پاک در کشور

 

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو کشور با بیان اینکه تولید برق پاک در کشور رونق می گیرد، گفت: بخش خصوصی ۶۰۰ مگاوات موافقت نامه و قرارداد را به امضا رسانده است و ۱۵۰۰ مگاوات نیز در نوبت برای رسیدگی است.


یوسف آرمودلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اعتبارات انرژیهای نو در بودجه سال ۸۹ نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته است. این درحالی است که امسال ادامه کار برنامه چهارم پیاده می شود و البته به طریق دیگر، وارد برنامه پنجم شده ایم.


سهم ۷۰ میلیارد تومانی انرژیهای پاک از بودجه ۸۹


مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران افزود: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان برای گسترش تولید برق از انرژیهای نو تعیین شده است که اگرچه عدد خوبی است، اما برای فعالیتهای ما راضی کننده نیست، چراکه تاکید وزیر نیرو و رییس جمهور این است که انرژی های تجدیدپذیر را به شدت توسعه دهیم؛ البته در این میان، رویکرد استفاده از توان بخش خصوصی است.


وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که مساله خرید تضمینی و گرفتن تسهیلات برای متقاضیان تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را با بانکها حل و فصل کنیم. بر این اساس، تلاش داریم در سال جاری قوانینی تهیه و برای تصویب به مجلس و دولت ارسال کنیم که بتواند ضمانت و حمایت لازم از بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این زمینه فراهم کند.


●‌ نیروگاه‌های خورشیدی


به گفته آرمودلی، وزارت نیرو در سال جاری ادامه طرحهای برنامه چهارم که شامل برقرسانی به روستاهای دور افتاده و سیستم های فتوولتائیک که مورد تاکید رییس جمهور است را اجرایی کند . در این میان ادامه روند ساخت نیروگاه پایلوت خورشیدی شیراز در صورت کار قرار دارد و مقرر شده تا این نیروگاه با گاز هیبرید شده و به صورت یک نیروگاه نمونه ۵۰۰ کیلوواتی که بعدا به ۵۰ مگاواتی در طراحی تبدیل خواهد شد، راه اندازی شود.


وی اظهار داشت: در سال جاری، ادامه کار پتانسیل سنجی خورشید کشور را شاهد خواهیم بود ضمن اینکه در بحث استفاده از سیستم های تصفیه آب خورشیدی نیز تلاش های بسیاری صورت گرفته است که ادامه خواهد یافت. در کنار این موارد، بحث ترویج در بخش خورشید را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.


مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران خاطرنشان کرد: در ساخت نیروگاههای بادی، وضعیت بهتری حاکم است؛ چراکه قیمت تمام شده استفاده از انرژی خورشید بالا است و امکان سرمایه گذاری به سختی در آن فراهم می شود. ولی در بخش باد قیمت سرمایه گذاری مناسب است و در نهایت ساخت داخل آن نیز در کشور وجود دارد.


آرمودلی گفت: نیروگاههای بادی ساخت دولت نیز به شدت در حال توسعه است و در همین رابطه، تکمیل ساخت نیروگاه منجیل و بینالود را داریم. ضمن اینکه برای تولید توربین های باد از طریق دستگاههای دولتی نیز، سازمان توسعه برق ایران و شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) ۵۰۰ مگاوات را دنبال می کند.


بخش خصوصی هم آمد


وی اظهار داشت: در این زمینه، بخش خصوصی نیز ۶۰۰ مگاوات موافقت نامه و قرارداد را به امضا رسانده است و ۱۵۰۰ مگاوات نیز در نوبت برای رسیدگی است.


آرمودلی در تشریح برنامه های تولید برق از سایر منابع انرژی تجدیدپذیر گفت: در سایر بخشها نظیر زیست توده و بایوماس کار در حال گسترش است، به نحوی که استفاده از لندفیل ها برای تولید انرژی در مشهد، شیراز و شهرهای شمالی کشور برنامه ریزی شده تا بتوان از زباله سوزها برای حل مشکل زباله و تامین انرژی الکتریکی استفاده کرد.


خرید تضمینی برق پاک


این مقام مسئول در سازمان انرژیهای نو در خصوص بحث خرید تضمینی برق از نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: هر سال قیمت پایه خرید برق از تجدیدپذیر ثابت است و اما با تغییر قیمت ارز و تورم، قیمت اصلاح می شود و فرمولی دارد که اگر نرخ ارز تغییر کند، طبق آن فرمول، قیمت افزایش می یابد. این قیمت راضی کننده است و ما باقیمت خوب و مناسبی در دنیا می خریم.


وی در پاسخ به سوالی مربوط به انتشار اوراق مشارکت برای طرحهای تجدیدپذیر اظهار داشت: سعی ما این است که پروژه های دولتی اجرا نشود، به همین لحاظ اوراق مشارکت را برای اجرای پروژهای بزرگ دولتی منتشر می شود. ضمن اینکه تلاش ما بر این است که مردم و بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرند تا وارد ساخت این نیروگاهها شوند.


مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مشکلی از بابت تامین نقدینگی مورد نیاز تضمین خرید برق ندارد، بلکه مشکلات بابت تسهیلات برای بخش خصوصی و منبع مالی برای خرید تجهیزات است که در حال حل شدن است.


وی خواستار دسترسی سرمایه گذاران تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر به تسهیلات بانکها و صندوق ذخیره ارزی شد.... /  مصاحبه : خبرگزارى مهر