تولید اولین نقشه از بلوغ جهان در 11 میلیارد سال قبل

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان موفق به ایجاد اولین نقشه از جهان در 11 میلیارد سال قبل شده‌اند که شکاف میان انفجار بزرگ و انبساط جهانی سریع پس از آن را پر کرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پژوهش که در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده، به نمایش رویدادهای موجود در جهان در حدود سه میلیارد سال پس از انفجار بزرگ پرداخته که در آن فرآیند انبساط آهسته‌تر شده و هنوز نیروی ماده تاریک کهکشانها را از یکدیگر دور نکرده است.

اطلاعات زیادی از انفجار بزرگ در پژوهش‌های کیهانی وجود داشته و انبساط فزاینده آن در طی چند میلیارد سال با بررسی چگونگی حرکت کهکشانهای دور قابل مشاهده است.

اما این نقشه برای اولین بار زمان بلوغ کیهان را به نمایش درآورده، پیش از آنکه وارد یک جهش ناگهانی در رشد شود.

دانسته‌های دانشمندان در مورد ماده تاریک و انرژی تاریک بسیار کم بوده اما ستاره‌شناسان بر این باورند که نیرو باید به عنوان مسئول سرعت انبساط جهان وجود داشته باشد. تصور می‌شود که این دو نیرو در کنار هم 96 درصد جهان را تشکیل می‌دهند.

این پژوهش جدید با بررسی دقیق دوره‌ای که گرانش پیروز شده و انبساط را کنتر کرده، از این نظریه پشتیبانی می کند که انرژی تاریک به طریقی در زمان انبساط جهان بوجود آمده است.

به گفته دانشمندان، اگر به جهان به شکل یک قطار هوایی بنگریم، اکنون در دوره سرازیری قرار داشته و در مسیر بر سرعت آن اضافه می‌شود. این سنجشهای جدید از زمانی پرده برداشته که جهان در سربالایی قرار داشته و هنوز در اثر نیروی گرانش از سرعت بسیار کمی برخوردار بوده است.

این نقشه که کار 63 دانشمند از 9 کشور جهان بوده، با استفاده از یک شیوه بدیع برای بررسی نور شدید از 50 هزار کوازار یا اختروش در مسیر آن به سوی زمین از میان ابرهای هیدروژن گردآوری شده است.

این دانشمندان یک تصویر از جهان قدیمی را به شیوه مشابه روشن کردن یک توده مه با هزاران پرتو تولید کرده‌اند.

این پژوهش اولین دستاورد از یک پروژه پنج ساله در سومین مطالعه «اسلوان» بوده که در سال 2009 آغاز شده است. این تیم انتظار دارند بتوانند تا پایان این پروژه نور حدود 160 هزار اختروش را بررسی کنند./ایسنا

نقشه جهان از پیدایش اولین تمدن ها تا بعد از اسلام

تولید اولین داروی جهان برای درمان آب مروارید

متخصصان علوم پزشكی در استرالیا برای اولین بار در جهان دارویی را تولید كرده اند كه از نابینایی ناشی از آب مروارید جلوگیری می كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، آب مروارید زمانی بروز می كند كه پروتئینی موسوم به «كالپاین» در مقابل عدسی چشم شكل می گیرد و در نتیجه موجب نقص و اشكال در بینایی می شود. عوامل مختلفی از جمله افزایش سن، موجب فعال شدن این پروتئین می شوند. در حال حاضر تنها راه درمان آب مروارید برداشتن بافت تار شده در عدسی چشم از طریق جراحی و جایگزین كردن یك لنز مصنوعی است.

به گزارش شبكه خبری ای بی سی، گروهی از متخصصان چشم پزشكی در دانشگاه استرالیایی «آدلاید» می گویند: ما برای اولین بار و در پیشرفتی چشمگیر به یك روش درمانی غیرجراحی برای معالجه آب مروارید دست یافته ایم.

روش جدید شامل دارویی است كه هر شب قبل از خواب به صورت قطره یا كرم موضعی استفاده می شود. تاكنون نتایج آزمایشات اولیه موفقیت آمیز بوده اما هنوز انجام آزمایش های بیشتر روی نمونه های انسانی ضروری است...... /  خبرگزارى ایسنا