دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید الیاف برطرف‌كننده بوی بیمارستان‌ها



 

تولید الیاف برطرف‌كننده بوی نامطبوع بیمارستان‌ها

 

 

تولید الیاف برطرف‌كننده بوی نامطبوع بیمارستان‌ها

 

 

با استفاده از فناوری نانو می‌توان الیافی تولید كرد كه این الیاف برطرف كننده بوی نامطبوع بیمارستان‌ها هستند.

 


بوی نامطبوع بیمارستان از مواد متعددی از جمله تركیبات حاوی نیتروژن (آمونیاك و آمین‌ها)، تركیبات گوگردی (سولفید هیدروژن)، آلوئید‌ها (فرمالدئید) و اسید‌های چرب سبك (اسید فرمیك، اسید استیك و اسید‌والریك) ناشی می‌شود.

 


الیاف برطرف‌كننده بوی بیمارستان‌ها برای كاربردهای وسیعی از جمله ساخت البسه و ملحفه‌های تخت‌خواب بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند. این الیاف می‌توانند علاوه بر تركیبات فسفاته و هیدروكسیدها، شامل فوتوكاتالیست‌ها و عامل‌های میكروب‌كش مثل نقره نیز باشند.

 


ساخت الیاف برطرف كننده بو توسط شركت صنایع شیمایی Takeda واقع در اوزاكای ژاپن توسعه یافت.

 

 


تولید جوراب‌های ضد بو و ضد باكتری با استفاده از نانو

 


ذرات نقره كه اندازه حدود ۵ نانومتر دارند به واسطه اندازه كوچك، سطح مؤثر آنها نسبت به حجم خیلی زیاد است و در نتیجه تماس آنها با قارچ یا باكتری‌ها در حالت استفاده از مقادیر یكسان نقره افزایش می‌یابد.

 


نانو نقره ایمن، بسیار فعال، غیرحساسیت‌زا و آب دوست بوده و برای فرد پوشنده لباس قابل تحمل و راحت است. نانو نقره در تماس با قارچ یا باكتری‌ها، بر روی متابولیسم آنها اثر گذاشته و رشد سلول را مختل می‌كند.

 


چون نانو نقره تنفس و تحولات اساسی سیستم انتقال الكترون و انتقال ماده را در غشای سلولی میكروب متوقف می‌كند در نتیجه مانع رشد و تكثیر باكتری و قارچ‌هایی كه سبب بوی بدپا، خارش پا، عفونت قارچی و زخم پاشنه پا می‌شوند، می‌گردد و این ذرات می‌‌توانند تا ۵۰ بار شستشو داخل الیاف باقی بمانند.

 


شركت انگلیسی jr nano Tech Plc صاحب فناوری روشی پنت شده است كه نانو ذرات نقره را به وسیله آن روش وارد الیاف پنبه می‌كنند. جورابهای Solefresh این شركت دارای این خاصیت است.

 

 

تولید الیاف برطرف‌كننده بوی نامطبوع بیمارستان‌ها

 


تولید لباس‌های ورزشی ضد باكتری و ضد بو

 


از نانو الیاف ضد باكتری می‌توان بدون آنكه خواص دیگر پارچه را (مانند دوام، اثربخشی، ثبات رنگ، قابلیت تولید، راحتی و قیمت) تحت تأثیر قرار دهد در تولید لباس‌های ورزشی ضد بوهای نامطبوع استفاده كرد.

 


با توجه به تعریق زیاد بدن و در نتیجه تولید بوی بد در اثر فعالیت‌های زیاد ورزشكاران حرفه‌ای در حین تمرین، می‌توان از این الیاف برای تولید لباس‌های ورزشی استفاده كرد كه علاوه بر ضد بو بودن، باكتری‌ها و میكروب‌های ناش از این فعالیت را نیز بكشد.

 


شركت كانادایی Ctt group ماده‌ای تولید كرده است كه در تهیه لباس‌های ورزشی، جوراب و لباس زیر كاربرد دارد. Silverclear نام تجاری محلول مایع و ضد عفونی كننده و ضد باكتری است كه این شركت تولید كرده و در ساخت آن از نانو بلورهای نقره استفاده شده است.

 


شركت Greenyarn موادی ضد باكتری برای پارچه‌های Eco fabric كه مخصوص جوراب و كفش‌های ویژه فعالیت در محیط‌های باز است، تولید كرده است.

 


شركت Hyosung corp كره جنوبی با استفاده از فناوری نانو، نوعی الیاف ضد باكتری تولید كرده است.

 


در این محصول نانو ذرات نقره درون الیاف قرار داده می‌شوند. به ادعای مسئولان این شركت این ماده تا ۹۹.۹ درصد مانع از سرایت باكتری‌های عامل ذات الریه، باسیل‌ها و قارچ‌ها می‌شود و در عین حال هیچ ضرری هم برای سلامت افراد ندارند.

 


محصولات شركت آمریكایی NanoHorizon با مارك E۴۷ با توجه به نوع افزودنی باعث می‌شود تا بدون از بین رفتن خواص عملكردی این لباس‌ها یا میزان راحتی آنها، محافظت مطمئن مؤثر و دائمی برای شخص داشته باشند.

 


E۴۷ در تولید محصولات ورزشی و لباس‌های بیرون ( مانند جوراب‌های ضد بو) كاربرد دارد.

 

 

تولید الیاف برطرف‌كننده بوی نامطبوع بیمارستان‌ها

 


تولید لباس‌های نانو ساختار ورزشی با عملكرد حرارتی بالا

 


برخلاف تصور همگان لباس غواصی معمولی لباسی ضد آب نیست. اساس كار لباس غواصی به این صورت است كه با وارد شدن در آب و خیس شدن لباس، آبی در بین فضای لباس و بدن به صورت ثابت قرار می‌گیرد.

 


با گرم شدن آب در اثر گرمای بدن ابتدا احساس گرما و بعد گرمای ملایم و خوبی به وجود می‌آید. لباس‌های غواصی به صورت كاملاً چسبان است. برای فصل و درجات آب لباس‌های مختلف با ضخامت مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


روكش بسیار نازكی از نانو ذرات فلزی روی لباس‌های غواصی لایه‌نشانی می‌شود كه تمام خواص مورد نیاز روكش‌ها مانند ضد آب و ضد باكتری‌ بودن و سایر روكش‌های فعال را در خود دارد.

 


این روش در ساخت لباس‌های ورزشی از جمله غواصی كاربرد فراوانی دارد به طوری كه در تثبیت دمای بدن بسیار كمك می‌كند. نمونه كاربرد دیگر این روكش نوعی لباس‌‌های اسكی، با پوشش‌دهی پارچه‌ها با نانو لایه‌های فلز تیتانیوم است كه با جذب امواج فرو سرخ، هم گرم هستند و هم قابلیت تنفس دارند.

 


این لباس‌های نانو ساختار و جدید گلف، اسكی هم در برابر سرما مقاوم بوده و هم انعطاف‌پذیر هستند و موجب افزایش احساس راحتی و قدرت عملكرد ورزشكار می‌شوند.

 


پارچه مخصوص لباس غواصی كه توسط شركت ژاپنی Suzutora و با روشی به نام Masa ساخته شده، روكشی از نانو ذرات فلزی برای لباس‌های غواصی فراهم آورده كه به وسیله جذب پرتوهای مادون قرمز با تیتانیوم به كار رفته در آنها ضمن حفظ گرمای بدن، غواصی راحت و لذت بخشی را به ارمغان می‌آورد.

 


محققان دانشگاه MIT نیز روشی برای تولید این نوع لباس‌ها ابداع كرده‌‌‌اند.

 


ویدیو مرتبط :
برای برطرف کردن بوی سیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خوراکی های برطرف کننده بوی سیر



خوراکی های برطرف کننده بوی سیر

غذاهای محتوی سیر و پیاز بی نهایت خوشمزه هستند اما موجب بوی بد دهان می شوند و این مشکل بسیاری از افراد است که راهی برای بر طرف کردن آن نمی دانند. در این جور مواقع چه باید کرد؟

زمانی که با خوردن غذاهایی حاوی سیر، پیاز یا ادویه کاری دهان بدبو می شود، باید از خوشبوکننده های دهان استفاده کرد و البته این کار را به کرات انجام داد، یعنی تقریبا هر نیم تا یک ساعت یک بار تا زمانی که ماده غذایی مقصر از جریان خون پاک شود که معمولا این روند حدود ۲۴ ساعت به طول می انجامد.

در این میان مسواک زدن هم کمک می کند اما نمی توان مسواک را همیشه در دهان نگه داشت، یکی از بهترین راه های مبارزه با بوی بد دهان، خوردن بعضی خوراکی ها پس ازغذاهای بودار است. این فهرستی از موادغذایی است که می تواند به شما کمک کند تا بر این مشکل خودتان غلبه کنید.

۱) لیمو: خوردن یک قاچ لیمو معجزه می کند. می توانید از لیمو به عنوان چاشنی غذا استفاده کنید یا حتی به لیوان آب خود مقداری آب لیموی تازه بیفزایید، آب نبات های لیمویی نیز همان خاصیت را دارند با این مزیت که همیشه می توانید با خود همراه داشته باشید.

۲) جعفری یا سایر چاشنی های سبز: وقتی در رستوران پاستای سیر یا همبرگر پر پیاز سفارش می دهید، کنار غذای اصلی چند برگ جعفری می گذارند که در عین تزیین ظرف غذا، بوی بد دهان ناشی از سیر و پیاز نیز رفع شود. جویدن برگ های تازه جعفری موجب آزادسازی روغن های آن می شود که حس تازگی به دهان می دهد. ریحان و رزماری (اکلیل کوهی) اثری مشابه دارند.

۳) سیب: علاوه بر سیب می توان به گلابی و هویج هم اشاره کرد. این خوراکی ها دارای فیبر زیادی هستند که جویدن آنها باعث ترشح بیشتر بزاق دهان شده مانند یک اسکراب دهان را تمیز می کند.

۴) ادویه های قابل جویدن: تخم انیسون (بادیان رومی)، هل، گشنیز یا رازیانه را به راحتی می توانید از عطاری محل خود تهیه کنید. به میزان مساوی از هر یک داخل یک کاسه دردار بریزید و روی میز غذاخوری کنار نمک و فلفل بگذارید. جویدن فقط چند دانه باعث تازه و خوشبو شدن دهان خصوصا پس از صرف غذای حاوی ادویه کاری یا نوشیدن قهوه می شود.

۵) برگ نعناع یا چوب دارچین: هر یک از این دو طعم بوی شبه گوگردی پیاز و سیر را رفع می کند. علاوه بر آن، وجود یک سری روغن های اساسی در دارچین با نوعی میکروب دهانی مبارزه می کند. آدامس های نعناعی یا دارچینی تأثیری مشابه دارند. اگر از طرفداران پروپاقرص آدامس هستید، از انواع حاوی زایلیتول استفاده کنید که مانع پوسیدگی دهان نیز می شوند. رعایت طولانی مدت بهداشت دهان شما را شش سال جوان تر از سن واقعی تان نشان می دهد.

۶) انواع توت و ماست: گاهی به خاطر میل زیاد به خوردن غذاهای سیردار یا در نظر گرفتن سلامتی و بهداشت تغذیه نمی توان از آنها چشم پوشید اما می توان با رعایت نوعی رژیم غذایی پیشگیرانه، ضمن برخورداری از فواید سلامتی سیر و امثال آن، دهانی خوشبو نیز داشت. خوردن نیم فنجان ماست ساده دو بار در روز، سطح سولفید هیدروژن (همان بوی تخم مرغ گندیده) دهان را کاهش می دهد.

انواع توت و البته خربزه، هندوانه، پرتقال و سایر میوه های سرشار از ویتامین C مانع از فعالیت میکروب مولد بوی بد دهان می شوند. صبح ها پس از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از خوابیدن، پیاله ای پر از میوه با سس ماست نوش جان کنید تا دیگر نگران بوی بد دهان خود نباشید.