دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

توقف جستجوی تمدن های فرازمینی


پژوهشکده فضایی ستی (SETI) جستجو در پی "هوشمندی فرازمینی" را به دلیل مشکلات مالی متوقف می‌کند. رادیو تلسکوپ فضایی این پژوهشکده در ایالت کالیفرنیا، از سال ۲۰۰۷ میلادی سیگنال‌های فضایی را دریافت و رمزگشایی می‌کند.


پژوهشکده فضایی ستی (SETI) جستجو در پی "هوشمندی فرازمینی" را به دلیل مشکلات مالی متوقف می‌کند. رادیو تلسکوپ فضایی این پژوهشکده در ایالت کالیفرنیا، از سال ۲۰۰۷ میلادی سیگنال‌های فضایی را دریافت و رمزگشایی می‌کند. پژوهشکده فضایی ستی (SETI) در پیام کوتاهی که د وب‌سایت این موسسه منتشر شده، توقف فعالیت تلسکوپ فضایی خود را اعلام کرده است. در این پیام آمده است:‌ «فعالیت پژوهشگران در رادیوتلسکوپ فضایی مرکز تحقیقاتی کالیفرنیا به دلیل کمبود بودجه از هفته جاری متوقف می‌شود.»

بخش قابل توجهی از بودجه سالانه مرکز تحقیقاتی کالیفرنیا توسط دولت آمریکا تأمین می‌شود. این مرکز تحقیقاتی توسط پژوهشکده فضایی ستی و دانشگاه برکلی کالیفرنیا اداره می‌شود. پژوهشگران این مرکز از سال ۲۰۰۷ میلادی با رادیوتلسکوپی غول‌پیکر در جستجوی "هوشمندی فرازمینی" هستند. رادیوتلسکوپ کالیفرنیا امواج فضایی را دریافت و تحلیل می‌کند.

کشف سیارات جدید در منطقه‌ای "قابل زندگی"
هوشمندی فرازمینی که در سال‌های اخیر به یک رشته علمی تبدیل شده، ترکیبی است از علوم مختلف شامل: نجوم، فیزیک، شیمی‌‌، فناوری اطلاعاتIT و زیست‌شناسی. پژوهشگران این رشته برای شنیدن سیگنال‌های مصنوعی‌ای که از فضا می‌آیند، از تلسکوپ‌های رادیویی استفاده می‌کنند.

به گزارش دویچه‌وله، تیم تحقیقاتی پژوهشکده فضایی ستی، توقف فعالیت رادیوتلسکوپ کالیفرنیا را در شرایط کنونی اقدامی بسیار نامناسب توصیف کرده است. به گفته این پژوهشگران، ماه آینده به دلیل موقعیت سیارات و سیاره‌ها، زمان مناسبی برای بررسی تغییر و تحولات فضایی است.

رادیو تلسکوپ غول‌پیکر کالیفرنیا چندی پیش ۱۲۳۵ سیاره احتمالی جدید را ثبت کرده است. پژوهشکده موسسه ستی معتقد است که برخی از این سیارات، در منطقه‌ای "قابل زندگی" واقع شده‌اند و از این‌رو برنامه ارسال سیگنال مصنوعی به این سیارات، در جستجوی حیات هوشمند، بایستی ادامه پیدا کند.

کمک مالی بنیاد‌گذاران مایکروسافت به جستجوی هوشمندی فرازمینی
تلسکوپ فضایی مرکز تحقیقاتی کالیفرنیا در حال حاضر ۴۲ آنتن دارد. قرار است که شمار این آنتن‌ها بر اساس طرحی از پیش تعیین شده تا ۳۵۰ عدد افزایش پیدا کند. راه‌اندازی و تکمیل پروژه این رادیوتلسکوپ توسط شماری از شخصیت‌های سرشناس نیز پشتیبانی مالی می‌شود.

پاول آلن و بیل گیتس، بنیان‌گذاران مایکروسافت سال ۲۰۰۴بیش از ۱۳ میلیون دلار به گسترش طرح این تلسکوپ کمک کردند. هزینه سالانه رادیوتلسکوپ کالیفرنیا ‎به گفته مدیر پژوهشکده فضایی ستی،‎ حدود ۵ / ۱ میلیون دلار است. به گفته تام پترسون علاوه بر این هزینه، سالانه مبلغ ‎یک میلیون دلار دیگر برای پروژه‌های علمی اضافه می‌شود.

منبع : همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
بلند پروازی اخترشناسی؛ در جستجوی زندگی فرازمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف جستجوی قربانیان پرواز «QZ8501»


تلاش‌ برای پیدا کردن اجساد قربانیان حادثه هوایی پرواز QZ8501 در دریای جاوه در اندونزی به دلیل وضعیت نامساعد جوی متوقف شد.

خبرگزاری ایسنا: تلاش‌ برای پیدا کردن اجساد قربانیان حادثه هوایی پرواز QZ8501 در دریای جاوه در اندونزی به دلیل وضعیت نامساعد جوی متوقف شد.

مقامات اندونزی با تاکید بر اینکه بقایای پیدا شده در آب متعلق به لاشه هواپیمای «ایرباس ای 320-200» بوده اظهار داشت: وضعیت نامناسب جوی و جریان امواج شدید مانع از ادامه عملیات امداد و نجات شده است.

«جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی در پی وقوع این حادثه گفت: عملیات گسترده جستجو با کمک قایق‌ها و بالگردها و با تمرکز بر پیدا کردن اجساد قربانیان در حال انجام است.

همچنین خانواده سرنشینان هواپیمای پرواز QZ8501 منتظر بازگشت اجساد قربانیان به سورابایا هستند و مقامات اندونزی آنان را مطمئن ساخته‌اند که تمامی نیروها از انجام هیچ تلاشی و اقدامی خودداری نخواهند کرد.

از زمان خارج شدن این هواپیمای مسافربری از رادار و ناپدید شدن آن چهار روز گذشته است و نگرانی‌ها در مورد آنکه شناسایی قربانیان این حادثه سخت تر شود افزایش یافته است.

چندین هواپیما و بالگرد از کشورهای مختلف برای بررسی محل وقوع حادثه صبح امروز (چهارشنبه) به منطقه اعزام شده‌اند. همچنین تعدادی غواص در تلاش برای یافتن جسد قربانیان و جعبه سیاه هواپیما هستند. اما مقامات اظهار داشته‌اند که بارش شدید باران و وزش باد و امواجی به ارتفاع سه متر عملیات هوایی امداد و نجات را متوقف ساخته هرچند قایق‌ها و کشتی‌ها در حال انجام ماموریت خود هستند.

تاکنون مشخص نشده علت وقوع این حادثه هوایی چه بوده اما آخرین ارتباط خلبان با برج مراقبت حاکی از نامناسب بودن وضعیت جوی بوده و خلبان درخواست تغییر ارتفاع را داشته اما پس از دریافت مجوز، دیگر پاسخی از جانب خلبان هواپیما دریافت نشده است. همزمان متخصصان هوانوردی در حال بررسی داده‌های مربوط به این پرواز هستند تا ضمن یافتن دلایل این سانحه هوایی، محل دقیق سقوط هواپیما را شناسایی کنند.

هواپیمای «ایرباس ای 320-»200 روز یکشنبه با 162 سرنشین در مسیر شهر سورابایا در اندونزی به سنگاپور دچار حادثه شد.